Joo, näinhän se on. Mihin IFK UTJ:tä tarvitsee, kun pelaajia tulee ovista ja ikkunoista ja Jalonen poimii vaan parhaat päältä.
Mä arvasin, että tässä nyt sohaistaan ampiaispesää pahasti ;).
No, selvitellään, selvitellään: Tottakai IFK tarvitsee UTJ:tä. Jo ihan käytännönkin syistä. Tj Valtanen hoitaa busineksen, Nybondas pelaajiin ja pelaajasopimusasioihin liittyvät asiat.
Jalonen kertoo omat visionsa, tsekkaa jo käytettävissä olevat pelaajat ja antaa raamit UTJ:lle, jonka työhön sitten kuuluu kartoittaa ko. pelaajia. Sitten UTJ ottaa yhteyttä pelaajan agenttiin ja aletaan keskustella mahdollisesta yhteisestä tulevaisuudesta ja niihin liittyvistä yksityiskohdista. Jalonen on kaikkien suureksi yllätykseksi halunnut edarit vittuun IFK:sta ja jo valmiiksi itselleen tuttuja pelaajia tilalle. Kenties jopa ottanut puhelimen kauniiseen käteen ja kertonut tutuille pelaajille suoraan, miksi hän tämän joukkueeseensa haluaisi ja mitä hänelle olisi tarjota. Pelaaja sitten ottaa agenttiinsa yhteyttä ja kertoo, että Jalosen IFK vaikuttaa hyvältä haasteelta. Agentti neuvotelkoot pelaajan kannalta parhaan mahdollisen diilin Nybondaksen kanssa. Tässä Nybarilla on tärkeä rooli, enkä minä ainakaan tätä ole väheksymässä. Mutta edelleen väitän, että Nybondaksen on kohtuullisen helppo operoida IFK:n maineella ja resursseilla. Ja IFK on monella tapaa todistanut uudistuvansa ja tuloksiakin on jo nähtävissä, joten kukapa ei haluaisi olla mukana uudessa tulemisessa? Mainetta ja kunniaa tarjolla.
Uskooko joku tosissaan, että Jalonen on sanonut Nybondakselle suoraan haluavansa ehdottomasti Juuso Riksmanin? Maalivahdin, jonka selän mahdollisista ongelmista kaikki ovat tietoisia. Kari Jalonen, joka on aina pitänyt maalivahdin roolia tärkeänä, siis ehdottomasti olisi pyytänyt saada Riksmanin joukkueeseensa? Kahden vituiksi menneen kauden jälkeen, kun The Mestaruuden on pakko tulla, joukkueen päävalmentaja haluaisi lähteä pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää maalivahtipelillä? Anteeksi nyt vain, mutta mä en usko sitä.
Helsingin IFK:hon olisi aivan varmasti enemmän tulijoita kuin omasta vapaasta tahdosta lähtijöitä. Meillä on tarjota haasteita, aiemmin pitkät kesälomat ja takuuvarmasti hyvä liksa. Lisäksi Helsingin vilkas "muu kulttuuritarjonta" on huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin esim. Raumalla. Meillä on kasa jätkiä, joiden sydän sykkii IFK:lle. Ei siinä monikaan Narreihin ole menossa, vaikka pyyntöjä satelisikin. Espoossa on oma juttunsa, missä rakennetaan espoolaista jengiä. Joko lasket liksaasi tai lähdet muualle. Ja koska IFK:n pelaajien todellisen arvon ymmärtää vain toinen IFKlainen, palkkatarjoukset muualta eivät välttämättä päätä huimaa, kun haluavat vielä perkeleet monesti oman kylän poikia joukkueeseensa, eikä mitään hesalaisia. Tässäpä sitä on Nybondakselle oiva neuvottelukeino. Ota tai jätä. Moni on jäänyt.
Mulla ei edelleenkään ole mitään Nybondasta vastaan. Kritisoin hänen hankintojaan, johtuen esim. ykkösmaalivahdin kriittisyydestä joukkueelle. Toivon kaikille joukkueen työssä mukana oleville pelkkää menestystä. Nybondas on tehnyt tärkeää työtä neuvotellessaan pelaajasopimukset, mutta älkää nyt herran jumala väittäkö mulle, että hän olisi jotenkin poikkeuksellisen merkittävä henkilö osaamisensa vuoksi, tai vaikeasti korvattavissa. Nybondas on pitkän linjan IFKlainen ja tehnyt erinomaisen suuren päivätyön seuran hyväksi, siitä ei kahta sanaa. Mutta mitään poikkeuksellista hän ei liigamiehistön joukkueen kasaamisessa ole tehnyt, vaikka se Penan jälkeen siltä tuntuukin.
Mulle on se ja sama, kuka Nybarin paikalla istuu, kunhan hoitaa duuninsa mallikkaasti. Hänen tehtävänään on etsiä joukkueelle sellaisia pelaajia, jotka tuovat lisäarvoa ja joille valmentaja kokee käyttöä. EDG ja Walsh eivät tällaisia olleet. Olen edelleenkin sitä mieltä, että EDG oli hyvä haku, mutta Jalonen ei kokenut aihelliseksi vastuuta antaa. Luotan Jaloseen enemmän kuin itseeni. Riksman on kuitenkin mun papereissani se suurin yksittäinen huti. Ei siksi, että Juuso olisi huono tai ei osaisi pelata, vaan olosuhteet huomoiden, Juuson hankinta oli liian riskialtis teko. Joukkueen kokoaja ei voi ottaa noin kriittisen pelaajan kohdalla niin suurta riskiä kuin nyt on otettu. Ja mä en ole mielipiteeni kanssa yksin, siitä olen 100% varma.