Mitä tulee ykkösmaalivahtiin, niin Riksman oli mielestäni hyvä valinta. Vaikka selästä on ollut aiemmin paljon puhetta, niin mies oli kumminkin pelannut hirmuisen määrän runkosarjaotteluja kahdella viimeisellä kaudella ja ollut liigassa selkeä TOP3 maalivahti. Täysin pätevä veskari liigaan mestaruutta tavoittelevaan joukkueeseen ja tätä mieltä oltiin tälläkin palstalla yli joukkurajojen pari vuotta sitten. Plakkarissa on meriittejä, joita ei HIFK-veskoilla ole ollut sitten Tim Thomaksen. Riksman on myös oma kasvatti. Mielestäni on hyvin mielenkiintoista vetää tämä hankinta laiskuuden puolelle. Jälkiviisas ja nenäkäs voi Juuso selän kunnon suhteen aina olla, mutta luulen että oma jälkiviisauteni Riksmanin kohdalla tulee olemaan erittäin maukasta kauden päätyttyä.
Mä tartun nyt tähän, vaikka olisin voinut periaatteessa lainata koko kirjoituksenkin :).
En minäkään ole kiistämässä Riksmanin näyttöjä aiemmilta vuosilta, enkä kyseenalaista miehen ammattitaitoa. Itseasiassa, mulla ei ole Riksmanin esityksistä pahaa sanaa sanottavana, vaikka kritisoinkin häntä treenikaudella. Minkäs Juuso vammoilleen mahtaa? Olisiko Juuso itse voinut joskus aiemmin tehdä jotain toisin? Ehkä, mutta se nyt on täysin turhaa jossittelua. Ei kukaan halua kroonista vammaa itselleen. Ja mielestäni ei ole nenäkkyyttä todeta, että Juuson pitkä breikki ei tullut kenellekään yllätyksenä. Ok, siviilipuolen asiat toivat siihen oman ikävän lisänsä, mutta siitä huolimatta Juuson selän kunto on suurin yksittäinen kysymysmerkki loppukautta ajatellen.
Mä kritisoin joukkueen kokoajaa siitä, että otti tietoisen riskin Juuson suhteen ilman, että tulossa olisi kovia prospekteja, joille olisi hyvä saada muutamia pelejä alle. IFK:n selvä akilleen kantapää on jo vuosikaudet ollut maalivahdit, joten pidän erikoisena, että markkinoilla reagoitiin siihen hankkimalla semirampa Riksman. Siis vallitsevassa tilanteessa. Maailma on täynnä hyviä maalivahteja, mutta niitä ei voida kartoittaa pelkästään netin, faksin tai agenttien puheiden perusteella. Nybondaksella on ollut monta vuotta aikaa etsiä jonkinlaista ratkaisua IFK:n häilyvään maalivahtitilanteeseen, vaikka sitten Suomen rajojen ulkopuolelta. Mutta se vaatii duunia ja matkapäiviä. Ehkä ulkopuolista apuakin, mutta kyllähän IFK:n resursseilla tämäkin homma pitäisi pystyä klaaraamaan. Pitää vain jaksaa istua katsomassa pelejä illasta toiseen. Ammatinvalintakysymys.
Ramstedt, Ahtola ja kumppanit ovat myös siinä mielessä mielenkiintoisia pelaajia, että molemmilla oli hyvin mennyt kausi takana ja molemmat ottivat suuria askelia eteenpäin. Valmennus pysyi samana ja luottoa tuli, joten en nyt näitäkään jatkoja kauheasti Nybarin hattuun suliksi laskisi. Kuka jo IFK:ssa pelaamaan ja vastuuta kantamaan päässyt nuori jannu haluaa lähteä seurasta pois, jos tarjotaan hyvää sopimusta?
MG:n osalta Nybondaksella oli varmasti roolinsa. Mutta onhan se nyt myös fakta, että näistä suurista seuroista, IFK:lla oli heittää MG:lle paras kokonaisuus. Tähän kun lisätään Ilkka Larvan suuret IFK-sympatiat, ei ole mikään ihme, että MG IFK:n valitsi. Ja kyllähän nyt pitkän päivätyön junnujen keskuudessa tehneen Nybondaksen pitääkin osata MG:n erinomaisuus haistaa. Jotain Kimmo Kuhtaa on edes turha vetää tähän keskusteluun mukaan, koska Kimmo Kuhta odotti kärsivällisesti IFK:n sopimustarjousta, koska ITSE halusi pelata vain ja ainoastaan IFK:ssa. Rahaa olisi tullut jälleen kerran enemmän muualta, mutta Kuhta itse haluaa pelata vain IFK:ssa. Kuhta pelaisi vaikka Penan IFK:ssa, joten Nybondaksen rooli on tässä aika pieni.
Kaksi edellistä kautta ovat olleet osa pitkäjänteistä projektia, alku sille. Tässä täytyy myös muistaa se, että sama projekti on ollut koko seuralla. Raamit ja vaatimukset asetetaan hallituksessa. Valtanen ja Nybondas sitten omalla työllään pyrkivät näihin vaatimuksiin vastaamaan. Jos he eivät siihen pysty, heiluu mono. Tai ainakin pitäisi heilua. Hallitus palkkaa valmentajan ja UTJ tekee yhdessä valmentajan kanssa työtä hallituksen asettamien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Joukkueen kokoaminen on tiimityötä ja totta kai valmentaja käyttää omia suhteitaan pelaajahankinnassa. Ei se ole mikään automaatio, että homma toimii saman valmentajan alaisuudessa uudessa seurassa, mutta Jalosen ammattitaitoon kuuluu arvioida, miten pelaaja istuu juuri tähän joukkueeseen. Jalonen saattaa puhua pelaajan kanssa ja käydä läpi tiettyjä juttuja, mutta sopimusneuvottelut hoitaa Nybondas ja agentti, päämiestensä toiveiden mukaisesti. Joskus tulee pelaaja vastaan, joskus seura. Joku Hannes Hyvönen nyt ei varmaankaan tullut Nybondaksen vuoksi IFK:hon. Eikä ehkä pelkän Jalosenkaan vuoksi. Eikä ehkä Peltosenkaan vuoksi. Kokonaisuus ratkaisee ja uskon, että Nybondaksen rooli oli tässä noin promillen luokkaa, kenties hieno kravaatti oli ratkaiseva tekijä Hanneksen päätöksessä tulla meille. IFK tarjoaa mahdollisuuden myös pelata liigahistorian ensimmäinen Talviklassikko, joten uskon tämänkin asian puoltaneen päätöstä IFK:n hyväksi.
Vaikka Ville Peltonen on sanonut julkisuudessa Nybondaksen olleen ajoissa hereillä Villen paluun suhteen, tässäkään asiassa Nybondaksen rooli ei ole se merkittävin tekijä. IFK:ssa on tehty ajat sitten strategiat hallitustasolla, joiden mukaan Nybondaskin on toiminut. Nybondas olisi toki voinut sössiä omalla tötöilyllään Peltosen johonkin muualle, mutta käsittääkseni Nybondas ei kuitenkaan ole mikään idiootti. Kiitos siitä!
Missään nimessä en väitä Nybondaksen epäonnistuneen tehtävissään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että Nybondaksen todellista ammattitaitoa ei ole oikein kunnolla vielä mitattu. Ehkä ensi kauden jälkeen olemme viisaampia. Vaikka tuskinpa Nybondaksella tulee olemaan vaikeuksia haalia pelaajia hyvällä hinta-laatusuhteella Suomen Mestarin riveihin ;).