Sakke on HIFK:ssa viimeisenä jäänteenä vanhoilta ajoilta ja mulla on aihetta epäillä, että kyseistä seuraikonia ei sieltä helposti ulos saada. Sakelle annettiin mahdollisuus lähteä HIFK:sta samalla kun kivaharri häipyi, mutta valitettavasti Saken näytöt eivät riittäneet työpaikkaan Ruotsissa kivan lobbauksesta huolimatta. Uusi johto omaa munat. Siitä ei liene kenelläkään epäselvyyttä, sillä he kenkäsivät tj-Matikaisen. Uusi johto haluaa myös HIFK:n mv-valmennukselta enemmän ja niinpä mulla on tuntuma, jonka mukaan Sakesta tullaan käymään vielä kunnon vääntö vanhan kaartin ja uusien naamojen kesken. Jos ja kun joukkueeseen hankitaan mv-valmentaja muualta, Sakelle tarjotaan satavarmasti jotain muuta duunia seurasta. Mutta taipuuko hän tähän? Siinäpä on yksi pohdinnan kohde. Saken suhteen kannattaa muistaa raskauttavana tekijänä se, että hän ei pelkästään valmenna HIFK:n veskareita. Hän on myös scoutannut veskareita sisään. Laaksoharju ja Ahlqvist ovat esimerkkejä tästä ja molemmat karmeita huteja.
Fordelille: Onko joku täällä huutanut pikavoittoja? Mun mielestäni on tästä eteenpäin itsestäänselvää, että HIFK:n kokoinen organisaatio, joka ei kokonsa puolesta siis häpeä Kärppien rinnalla, pyrkii menestymään jokaisella kaudella. Ei mitään välikausia. Osa HIFK-faneista sietää yllättävän hyvin viime kauden, koska siinä oli jo etukäteen päällä leima "Ei vielä ihan uusi HIFK". Kuhdat, Pesoset ja kumppanit vetivät vanhoilla sopimuksilla isoa liksaa tehden nollatulosta. Osittain ymmärrän itsekin, että ei vielä ihan napannut, mutta kyllä HIFK silti alisuoritti viime kaudella. Oli melko säälittävää pudota Tepsille sääläreissä. Ymmärsin heti säälipleijarien lempinimenkin. Mä odotin mestarivalmentajalta sitä, että HIFK on neljän sakissa eli käänsin samantien kellon ehkä hieman eteenpäin. Kun mennään taaksepäin aikaan, jolloin KJ virallisesti julkistettiin, niin turha kieltää etteikö täällä olisi ollut jo hieman joulun odotusta ilmassa välikauden sijaan. Isä Paul Baxter vaihtui kaveriin, joka voitti juuri Suomen mestaruuden. Eikä edes ensimmäistään. Ei siis kuulosta ihan rookie-pojalta. Mutta niin on vaan KJ:kin löytänyt uusia puolia itsestään ja pelaa HIFK-tyyppistä kiekkoa. Mutta jos hän oikeasti vetää toisen kauden peräkkäin tyytyen keskinkertaiseen maalivahtiin, on hänen pätevyytensä periaatteessa syytäkin kyseenalaistaa. HIFK:n joukkue on yhtä kallis kuin Kärppien. Ei se niin mene, että porolandiassa on rahaa hakea uutta veskaria sisään, meillä ei. Meillä tullaan tässäkin kohtaa yllämainittuun asiaan eli Sakkeen. Hän on se, jonka vastuulla pitäisi olla uusien maalivahtien katselu. Mutta miksi hän sahaisi omaa oksaansa? Saken missio on söpöttää Nenälle ja kumppaneille, että Hattu ja Lunkka riittävät, hion heidät huippukuntoon.
HIFK:n mv-tilanne on lievästi sanoen outo. En tiedä yhtäkään jääkiekkoihmistä (jota siis itse arvostan yli joukkuerajojen), joka ei olisi sitä mieltä, että HIFK:n mv-peli ei tule riittämään huipulle asti. Sehän on ihan saatanan päivänselvää. Mutta HIFK-organisaatio ja osa faneista pystyy jäätymään juuri tässä tilanteessa ja täytyy sanoa, että Sakella on oltava melkoiset puhelahjat ja myös jonkunlaista valtaa, kun näillä mennään koko ajan. Sääli.