Nyt tuli sen verran pitkä ja laadukas viesti että innostuin itsekin keskustelemaan. Kuten sanot, positiivinen ilmiö keskustelupalstalla :)
Minusta on kovin outoa, että täällä voidaan monta kuukautta etukäteen sanoa, että IFK ei tule sitä vahvistusta puolustuspäähän hankkimaan. Sehän tuossa on kuitenkin sinulla perusajatus, kun kuvaat tapahtumaketjun, joka päättyy ainaiseen pettymykseen meidän fanien näkökulmasta.
Niin. Perusajatukseni tässä peilailivat lähinnä George Santayanaa ("Ne, jotka eivät muista historiaa, ovat tuomittuja toistamaan sitä"). Olen seurannut IFK:ta kohta lähemmäs kolme vuosikymmentä, eikä niitä kausia ole vain kourallinen, jolloin se kirkkain olisi ollut otettavissa, jos vain joukkuetta olisi vielä vahvistettu kauden aikana. Se vahvistaminen on kuitenkin lähes poikkeuksetta jätetty tekemättä (hätäripaikkauksia ei lasketa). En sano etukäteen, että IFK ei tule joukkuetta vahvistamaan, sanon vain että jos sitä ei tehdä niin sama lopputulos odottaa kuin niillä kaikilla aiemmillakin kerroilla. Sanon myös, että kausi ei ala vasta pudotuspeleistä vaan koko runkosarja on merkittävä. Niin pelituntuman, yhteisten kuvioiden kuten pisteidenkin osalta. On huomattavasti helpompi lähteä hakemaan sitä mestaruutta sijoilta 2.-4. kuin sijoilta 7.-10. On myös huomattavasti helpompaa ja todennäköisempää saavuttaa mestaruus, jos joukkue on pelannut yhdessä koko kauden eikä viimeisiä palikoita ole hankittu vasta tammikuussa. Ei se ole maratoonarillekaan optimaalisinta saada huoltojoukoilta tossut vasta 25 kilometrin kohdalla ja lähteä siinä vaiheessa kirimään kiinni kärkijoukon etumatkaa, vaikka ne olisivat kisojen parhaat ja kauneimmat tossut.
Tässä meidän ero pitkälti piileekin. Itse en jaksa tässä kohtaa miettiä menneitä, vaan katson tulevaan luottavaisena. Olen hieman kuullut vihiäkin siihen suuntaan, että IFK koko ajan kartoittaa markkinoita puolustajien osalta. Ilmeisesti saatavilla ei ole vielä ollut mieleistä pelaajaa.
Liioittelematta aivan liikaa, olen tainnut kuulla tuon saman "kartoittaa markkinoita kuumeisesti" -mantran noin kahtenakymmenenäkolmena kautena viimeisestä kahdestakymmenestäviidestä kaudesta. Ilmeisesti saatavilla ei ollut kertaakaan ketään, missään, koskaan. Kelaa miten luottavaisena minä katson tulevaisuutta, kun kaiken tämän jälkeen edelleen uskon ja toivon!
Yhä edelleen IFK on vain ja ainoastaan yhden hankinnan päässä erinomaisesta tai vähintään erittäin hyvästä liigapuolustuksesta. Tätä taustaa vasten kummeksun sitä, että viitataan menneisyyteen odottamisen osalta. IFK:n joukkueen rakennus on valovuosia edellä menneiden kausien vastaavia, joihin siis tilannetta odottamisen osalta vertaat. ... Koska puutteita on niin vähän, niin ehkä tällä kertaa ei petytäkään.
Se riippuu aika pitkälti kahdesta asiasta, voiko IFK päästä erittäin hyvän puolustuksen tasolle. Miten laadukas tuo puuttuva palikka on (onko se tasoa markokauppinen, sheldonbrookbank vai samisalo), ja pääseekö Söde omalle tasolleen. Jotta voidaan saada menestystä tällä kaudella, on tuon puuttuvan palikan oltava absoluuttista timanttia JA Söden täytyisi päästä omalle tasolleen. Kieltämättä tuon todennäköisyys on suurempi tänä vuonna, juurikin siksi että työnsarkaa on hieman vähemmän kuin monena muuna vuonna.
Reaaliaikainen kommentointi on toki meidän jokaisen oikeus ja pitkälti Jatkoajan joukkueosoiden tarkoitus. Siltikin, mikäli vain todetaan Nyban epäonnistuneen ja jos sitä ei näe ei ymmärrä jääkiekosta mitään, ei kyse ole reaaliaikaisesta kommentoinnista. Tuolloin julistetaan. Lisäksi sinun alkuperäisestä viestistäsi ei tosiaan tuo pyrkimyksesi reaaliaikaisuuteen tullut millään muotoa ilmi. Ehkä hiusten halkomista, mutta tässä se meidän ero taitaa pitkälti juuri olla. Itse kommentoin reaaliaikaisesti toteamalla, että ollaan yhden isännän päässä erinomaisesta tai erittäin hyvästä puolustuksesta. Sinä toteat reaaliaikaisesti, että Nyba on epäonnistunut ja jos sitä ei näe ei ymmärrä jääkiekosta mitään. Enemmän tai vähemmän kyse on saman asian näkemisestä eri kanteilta.
Toteamukseni oli värittynyt ja viittasin tuolla "ei ymmärrä mitään" -kommentilla lähinnä nimimerkki 6464:n kommentteihin, joissa hän on vähätellyt muiden ymmärrystä lajista, jos ovat sattuneet olemaan hänen kanssaan eri mieltä. Mutta jos väittää, että puolustus oli valmis kun kausi aloitettiin, on kyllä mielestäni hieman sokea/ymmärtämätön/naiivi. Sen jälkeen on tullut loukkaantumisia, joita ei juurikaan ole paikattu, mutta vaikka kaikki olisivat kunnossa on ne samat puutteet olemassa kuin ennen kauden alkua. Silloin jo täällä käytiin kuumana puolustuksen heikkoudesta, ja nähtiin nimenomaan niiden oman pään puolustajien puuttuminen isona ongelmana. Kangen perään itkettiin, Mäkelänkin. Lupasin antaa Honkaheimolle ja Grillerille aikaa näyttää, miten hyvin he suoriutuvat nimenomaan tästä oman maalin varjelemisesta. Nyt olen todennut, etteivät riitä alkuunkaan. Kumpikaan heistä ei ole vahva maalinedustan siivooja, joita olisin halunnut pakistoon 2-3. Grilleri on riittävän/yllättävän hyvä hyökkäyssuuntaan, "ihan ok" puolustussuuntaan ja ansaitsee ilman muuta paikkansa pakistossa. Mutta niitä puolustavia puolustajia meillä ei ole. Uskon, että Söde yhdessä Grillforsin kanssa ovat ihan hyvä ykköspari (joka mun filosofian mukaan on parempi olla muotoa yleispuolustaja-yleispuolustaja kuin hyökkäävä-puolustava) mutta kakkosparin puolustava puuttuu ja oikeastaan kyllä kolmosparinkin. Teppo on oikein mallikkaasti ottanut vastuuta, mutta tasaisuus puuttuu ja mieluiten laittaisin hänet seiskapakiksi enkä kolmospariin. Honkaheimoa en haluisi nähdä tuolla pakistossa enää ollenkaan, mutta toki hänet pitäisi korvata paremmalla jos hänestä luovuttaisiin. Jompikumpi näistä kahdesta pitää kuitenkin laittaa kolmospariin Auvitun kanssa, joten näen että tuonne pitäisi saada aivan perkeleen hyvä kakkosparin puolustava, joka paikkaa ihan jokaisen Taipaluksen sooloiluista syntyvän virheen. Ja ellei Auvitua potkita pois, sinne ei sitten mahdukaan ketään kiekollista puolustajaa, joten olisi hyvä että tämä kakkosparin "Kanki" olisi varustettuna rightin mailalla ja painavalla laukauksella. Tätä varten pitää varmasti odottaa niitä otollisempia markkinoita, mutta heti kun sopiva puolustaja löytyy se pitää hankkia vaikka mottipäisellä, eikä sitä saa päästää livahtamaan verkoista.
Jos ja kun pitää odottaa otollisimpia markkinoita, niin nyt on nimenomaisesti aika lähteä rantalomalle. Odotetaan joulukuu ja katsotaan mitä on tarjolla sen jälkeen kun KHL-joukkueet eivät enää heiluta ruplapinojaan pelaajien nenien edessä. Varmuudella KHL:stä tulee vielä tämän hetken ja KHL:n siirtorajan välillä putoamaan erinomaisiakin isäntiä. Itse ainakin mielummin odotan sen pienen hetken vielä ja katson onko esimerkiksi Joonas Järvinen saatavilla, kuin laitan kaikki rahat kiinni nyt saatavilla olevaan kaveriin ja itken taskut tyhjinä kovien kavereiden vapauduttua. Karrikoitua tekstiä toki. Pyrin vain osoittamaan, että ehkä maltti todella on valttia tässä kohtaa.
Lomilla viittasin lähinnä siihen kun koko kesän office oli teillä tietämättömillä, eikä tullut ketään ukkoa sisään vaikka muut signasivat kousia ja kankia minkä ehtivät. Olisi kelvannut meillekin.
Itse en usko pelkkään risuun. Välillä pitää antaa ruusujakin. Siksi en itse ymmärrä, enkä aina hyväksykään, tuota kuvaamaasi asennetta officea kohtaan. En toki väitä, etteikö sinulla olisi oikeutta suhtautua niin. Minä vain saatan silloin tuoda omat näkemykseni ilmi. Toki ei siinä puolin eikä toisin ole mitään pahaa, korkeintaan se johtaa keskusteluun. Positiivinen ilmiö keskustelupalstalla.
Tuo rakkaus IFK:ta kohtaan taitaa meillä kummallakin olla tässä se eteenpäin ajava voima. Mielipide-eroista huolimatta voin kyllä halata sinua, mikäli satut olemaan vieressäni IFK:n tehdessä maalin, mestaruudesta voin antaa vaikka pusunkin. No homo.
Mulla taitaa olla tuo asenne kaikkia yrityksiä kohtaan. Koska niillä ei periaatteessa ole muuta pomoa kuin yleinen mielipide ja kysyntä, pidän tärkeänä että kaikkia yrityksiä kritisoidaan niin paljon kuin vain ehtii ja pystyy, jotta ne pysyvät edes jollain tapaa kurissa eivätkä pääse toteuttamaan sitä mitä jokainen yritys sisimmissään haluaa, eli orwellilaista dystopiaa ja orjamassan dominointia :) Mulla taitaa olla aikamoinen auktoriteettiongelma myös. Mun eteenpäin ajava voima on tuo rakkaus, sydämeni on punainen ja halaukset on aina kivoja.
Joku Mario Lemieuxia muistuttava nimimerkki sanoi aikoinaan, että "joukkuetta kannustetaan loppuun asti, officea kritisoidaan loppuun asti". Kylterit, grynderit, markkinoijat, talouspamput, pankkiirit ja yrittäjät ovat luoneet niin sairaan maailman, että kaikki vähänkään heihin rinnastettavat saavat kyllä vähintään kestää sen kritiikin aiheuttaman paineen. Siitä ne pirut taitaa vähän elääkin.