Hyvä että Tuomas Raja on Tokiossa kommentoimassa yleisurheilua Ylelle eikä Elmo Keskitalo.
Olen tullut siihen lopputulokseen, että Raja sopii sinne parhaiten, mistä on tähän pisteeseen asti tullutkin, eli radioon. Raja on toimittanut useat kisat siellä Puheella Jarmo Lehtisen ja Johannes Oikarisen kanssa.
Mielestäni tuo ympäristö on kuin tehty Rajalle eli vapaampaa kommenttia ryyditettynä huumorilla sekä ”nuotin vierestä” - tason letkautuksilla ja koska on enemmän sellainen hyvän fiiliksen lähettiläs ja kotimaisen yleisurheilun innokas yleismies ennemmin kuin syvällinen ”ossioikarinen” - tyyppinen lajianalyytikko, joka pureutuu syvälle syihin ja seurauksiin, niin mielestäni hän pääsisi oikeuksiinsa vielä paremmin.
Minulla ei Rajaa kohtaan mitään ole ja sinänsä asiallisesti hän hoitaa roolinsa ja on oikeutettu emootionaaliseen eläytymiseen hyvistä suorituksista meikäläisittäin, mutta huomaan kaipaavani itse hieman objektiivisempaa ja nimenomaan lajiteknisempää otetta arvokisalähetyksiin urheilijasta riippumatta, missä avataan nähtyä kilpailun, taktiikan, lajitekniikan, biomekaniikan tai taustatietojen avulla sopivan ulosannin turvin. Siihen Raja ei mielestäni ihan oikea henkilö ole, vaikka on mies paikallaan tuomassa sellaista mummon mökkimäistä autenttista arvokisan kisatunnelmaa, josta peruskuluttaja nauttii mukisematta.
On jo usein toistettu, mutta Lehtimäki oli karismallaan kuin tilattu tällaisiin vaatimuksiin. Finni kehittyi hienosti kohti tällaista monipuolista asiantuntijaa vuodesta toiseen ja oli loppuaikoina rohkea ja kantaa ottava. Mikael Ylöstalo oli jossain lähetyksessä aiemmin kesällä erittäin pedantin oloinen sekä selkeän ulosannin omaava stuntti.
Voisin kuvitella seuraavani jotain suht tasokkaita kotimaisia kisoja jossain Eltsun katsomossa Rajan kanssa todella leppoisasti, jossa hän tekisi alituiseen mukavia huomioitaan yleistasolla ja muistelisi vanhoja, koska on ”lajijätkä”. Mutta, kun haetaan havaintoja ja ymmärrystä maailman huipputason ainutlaatuisista suorituksista, kuuntelisin mielelläni toisenlaista asiantuntijaa/asiantuntemusta. Tämä vain oma kantani.