Itse asiassa suurin osa Salmelaisen hankinnoista on ollut enemmänkin tuota keskikastia: Kankaanperä, Tallberg, Keränen, Laakso, Motin, Santala, tryoutit + valinta lähteä kauteen viime kauden keväällä hyytyneellä kakkosveskarilla. Suomela oli hyvä yritys, mutta osasi nybarikin vastaavia ohareita palkata. Quincey ja Kangasniemi ovat ainoat realisoituneet superhankinnat. Toivottavasti odottelu nyt kannattaa ja löytyy sentteriksi joku yhtä laadukas hemmo. Pitkä odottelu itsessään ei takaa laatuhankintaa, siitäkin on HIFK:ssa riittävästi kokemusta.
Vaikka tiedänkin saavani taas jonkun varpailleen, niin olen itse kuitenkin sitä mieltä, että IFK:ssa lasketaan mahdollisen mestaruuden tavoittelussa homman hoituvan enemmänkin muiden heikentymisen kuin oman joukkueen vahvistumisen kautta.
Puolustuksesta en vielä osaa sanoa, sillä Quincey on ehdottomasti aivan huippuhankinta, mutta puolustus toimi kaikesta huolimatta hämmästyttävän hyvin viime kaudella -myös maalivahtipeli huomioiden- vaan ei näytä juuri nyt yhtä hyvältä, sillä aivan helvetisin uppoaa tällä hetkellä IFK:n maaliin kiekkoja.
Kangasniemi oli omissa kirjoissa sellainen "saas nyt nähdä, että miten sujuu" hankinta, mutta ianakin toistaiseksi on ollut positiivinen yllätys. Ja jotain toki kertoo sekin joukkueesta, miten paljon taso laski kangasniemen poissaololla, kun ei edes sentteritilanne saa hurraamaan.
Hyvillä senttereillä kun on kuitenkin mahdollisuus nostaa paskankin laiturin tasoa, joka nyt näkyy karulla tavalla mm Tallbergin esityksissä.
Ehkä tää tästä vielä lähtee, mutta en mä ainakaan vielä näe mitään järisyttävää vahvistumista viime kaudesta, vaikka kiva että kaiken kaikkiaan (kangasniemen pelatessa siis) näyttää maalinteko onnistuvan ajoittain viime kautta paremmin, vaikka edelleen IFK tarvitsee jonkun kaksisataa paikkaa yhden maalin tuottamiseen. Taitovaje selviää viimeistään rankkareita tillitellessä, kuin myös se, että viime kaudesta nyt kuitenkin ollaan (ainakin toistaiseksi) huonommassa jamassa maalivahtipelin suhteen. Se toki voi vielä parantua, ja paljonkin. Mutta voi myös käydä niin, että joudutaan sitäkin osastoa vahvistamaan jos mestaruudesta halutaan pelata.
Mäkin siis näen niin, että vielä ainakin on kohtuullisen keskinkertaista ukkoa noissa hankinnoisssa kaikenkaikkiaan, eikä selkeästi sellaista, että olisi kovin jätkä ikinä roolissaan.