Oikeastiko odotat, että mulla on sulle vastaukset kaikkiin esittämiisi kysymyksiin? Ei ole. Kysy Salmelaiselta ja/tai Pikkaraiselta. Salmelainen vastaa aivan varmasti ja hän on taas tavattavissa illan pelissä, kuten kaikissa muissakin kotipeleissä. Sä näytät takertuvan yksittäisiin junnuihin tai heidän peliaikoihinsa, kun mä taas yritän lähestyä asiaa enemmän kokonaisuuden kautta. Ja siinä kokonaisuudessa yksittäisten, toivottavasti tulevaisuudessa hyvien liigapelaajien, mutta vielä juniori-ikäisten pelaajien yksittäiset liigapelit ovat kärpäsen paska valtameressä.
Vertasin Laaksoa Ulanderiin siksi, koska omissa kirjoissani Ulle oli seuran sisäisessä nokkimisjärjestyksessä omista pojista ensimmäisenä, olihan hän ollut liigaringissä jo pidemmän aikaa. Oli, kunnes ei jostain syystä enää ollut. Sitähän täällä on porukalla ihmetelty, mitä ihmettä tapahtui ekan kauden jälkeen, koska ekalla liigakaudellaan Ulander oli oikeasti tosi hyvä ja pelasi kypsästi ja viime kaudella hän oli kuin peura ajovaloissa. Suomeksi sanottuna aivan paska, eikä hänen paikkansa ollut esitysten perusteella enää kokoonpanossa. Täälläkin on huudettu vuosikaudet, ettei omille keskinkertaisille junnuille pidä olla mitään kiintiöpaikkoja, jos taidot ei riitä. Joku syy siihen on ollut, miksi Ulander ei saanut käytännössä yhtään jääaikaa liigassa tällä kaudella. Hän sai kuitenkin viime kaudella näyttöpaikkoja eikä niitä käyttänyt. Valmennus on varmasti Ulanderinkin tilannetta miettinyt myös pelaajan edun kautta. Hänet lainattiin Mestikseen, jotta saisi enemmän peliaikaa ja varmasti myös onnistumisia, koska jatkuvat epäonnistumiset ovat varmasti vaikuttaneet peliesityksiin negatiivisesti. Käsittääkseni Joensuussa ei kuitenkaan kovin kaksisesti mennyt ja lopulta hän jatkoikin matkaansa Lahteen. Hieno homma, jos siellä on pelit kulkenut. En toivo mitään muuta kuin hyvää omille junnuille. Joko meillä tai muualla.
Samaan hengenvetoon on todettava, että mikäli HIFK:n junnupuoli tuottaa jatkossa hyviä pelaajia liigaan aiempaa enemmän, näitä junnuja tulee valitettavasti siirtymään muihin seuroihin. Joku näkee asian niin, että HIFK on paska seura, kun ei pysty pitämään omia junnuja seurassa ja joku toinen näkee asian niin, että hieno homma, että pojat pääsevät muualle näyttämään ja toivottavasti pelaamaan suuria minuutteja ja kehittymään. Kannattaa kuitenkin alkaa pikkuhiljaa henkisesti valmistua siihen, että joku omista pojista breikkaa jossain muualla ja jollain meille jääneellä tulee olemaan vaikeaa. Koska näin tulee tapahtumaan. Kuten tulee tapahtumaan sekin, että joku omista pojista breikkaa täällä ja joku muualle lähtevä ei onnistukaan muualla. Jokainen HIFK-taustan omaava pelaaja on hieno asia ja toivottavasti pääsemme vielä jossain vaiheessa heidän uraansa nauttimaan heidän esityksistään myös HIFK:ssa.
Mun mielipiteilläni ei ole mitään merkitystä HIFK:n kokoonpanojen osalta, kuten ei myöskään sun mielipiteilläsi. Vain edarin ja Kollien valmennuksen mielipiteillä on. Heillä on ihan faktaa mielipiteidensä pohjaksi, he näkevät junnuja päivittäin ja ilmeisesti ovat tehneet ihan oikeita suunnitelmia pelaajien osalta. Vaikea kuvitella, että pelaajat itse eivät olisi tietoisia näistä suunnitelmista. Varmasti siellä on joku voinut pettyä ja he vaihtavatkin todennäköisesti maisemaa kauden jälkeen, mutta moni on varmasti myös ihan tyytyväinen tilanteeseensa ja malttaa odottaa omaa näyttöpaikkaansa. Ja kun se näyttöpaikka tulee, ovat myös valmiimpia sen käyttämään. Fiksut ihmiset, niin pelaajien kuin seuran työntekijöidenkin puolella kuitenkin ymmärtävät, että tilanteet muuttuu ja suunnitelmiin voi monesta syystä tulla muutoksia. Tämä tietynlainen epävarmuus on vain pakko hyväksyä, sillä se kuuluu (tulevan) ammatin varjopuoliin.
Mulla ei siis ole tietoa siitä, mikä on Aleksi Laakson merkitys siinä, ettei aiemmin mainitsemasi pelaajat ole päässeet edarissa pelaamaan. Lähden kuitenkin rohkeasti veikkaamaan, ettei merkitys ole suuri. Perustan arvaukseni siihen, että Laakson osalta kovin suuria odotuksia suurelle breikkaukselle ei ole, kun taas nuorison osalta varmasti joidenkin pelaajien osalta on. Siitä olen kuitenkin ihan varma, ettei HIFK:ssa ole mitään suurta salaliittoa junnuja vastaan, jossa pääroolia näyttelee Aleksi Laakso.