Mäkin haluaisin pysyä positiivisena ja optimistisena, mutta:
Pikkaraisella on käsissään ihan jäätävän kova joukkue. Ehkä jopa nimivahvin tämän kauden liigajoukkueista. Joo siellä ei oo kaikki palaset ihan balanssissa ja muutama tärkeä paikka jätetty täyttämättä mutta silti. Tää on Liiga eikä mikään änäri, tässä liigassa tolla joukkueella pitäisi ihan kylmästi olla 8. sijaa ylempänä. Siis jos joukkueen peräsimessä olisi osaava valmentaja/valmennustiimi.
Kaikilla joukkueille on suurta vaihtuvuutta sekä pelaajiston että koutsien kesken kausien jälkeen jne. jne., tää on aivan normaalia mutta harvoin aiheuttaa näissä kärkijoukkueissa niin suurta kriisiä ja myllerrystä kuin meillä IFK:ssa. Miksi täällä pitää aina ajaa jotain pelikirjaa sisään 2-3 kautta tms. ennenkuin voi edes uskaltaa odottaa jonkunlaista menestystä? Miksei täällä voitaisi olla ihan samalla tavalla valmiina kauteen ja taistelemaan mestaruudesta heti syyskuussa niinkuin kaikki muut (kärki) joukkueet?
TÄHÄN lätinään ja selittelyyn mä olen harvinaisen kyllästynyt ja kyllä mua vituttaa pidemmässä juoksussa jotenkin jopa enemmän se että kausi toisensa jälkeen konttaillaan ja pelaillaan jotain maailman tylsintä lätkää koko runkosarja ja sitten EHKÄ pleijareissa tulee suonenveto ja tehdään ihmeitä ja päästään lähelle niin lähelle... ehkä johonkin pronssipeliin kerran viidessä vuodessa tai JOPA finaaleihin kerran 10 vuodessa.
Miksi meidän fanienkin pitäis mennä mukaan tähän tällaseen "no voi voi, no mutta kun oli vaihtuvuutta ja on uusi koutsi (vaikka onkin ollut jo vuosia talossa, ja tuli uusia pelaajia" niin että eihän nyt voi mitenkään mitään edes järkevää peliä saatika sitten menestystä odottaa IFK:lta. Se on tällainen ressukka tää meidän IFK, annetaan hei vähän armoa.
Bullshit. Täällä pitäisi taistella mestaruudesta JOKAINEN kausi, aivan jokainen kausi. Riippumatta kuinka monta lähti ja kuinka monta tuli. Kaikki muu on vaan selittelyä. Ja sitähän osaavat sekä IFK:n organisaatio että myös (monet) fanit.
P.s. en edelleenkään tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, varmaan Pikella kausi loppuun ja jos ei olla 4 parhaan joukossa tms. niin uutta matoa koukkuun ensi kaudeksi. Näin sitä muuallakin maailmassa huippu-urheilussa kai toimitaan...
Kukaanhan ei ole eri mieltä siitä, etteikö menestystä pitäisi tulla aina.
Mua taas ärsyttää tää ainainen "Miksei me heti menestytä ja perkeleen projektit, mutta kengitään nyt vittuun tämä koutsi"!
Jatkuvuus:
Höpöhöpö etteikö vaikuta ison resurssien joukkueisiin. Ks. TPS. Ipalla ja Tapparalla on ihan eri tason jatkuvuus viime kaudesta kuin meillä. Samoin Kärpillä. Kärpillä on vaihtunut pelaajat, mutta sisään on tullut paljon KÄRPPÄ-pelaajia. Siellä on vedetty suurinpiirtein samalla pelisysteemillä (pienillä variaatioilla) Kärppä-kiekkoa ikiajat ja valkut on kasvatettu sisältäpäin.
JYPissäkin on aika kova jatkuvuus kärkimiesten osalta.
Ainoa ison vaihtuvuuden jengi, joka porskuttaa Top-6 jengeissä on KooKoo. Ahokas on tehnyt pienen ihmeen ja osoittanut pärjäävänsä miesten peleissä. Mulle ainakin antoi näytöt olla vaikka HIFKn koutsi. Itse epäilin ennen tätä kautta, että pärjääkö miesten peleissä. Ei se junnujen peli harjoitusturnauksissa ole ollut kummoista ennen mestaruuksia.
Ja PROJEKTI -sana on täällä kovassa käytössä, kun IFKssa koutseja kengitään ennen sopimuskautensa loppua ja joudutaan ottamaan joku vapaana oleva paikko, joka saattaa edustaa erilaista peli-identiteettiä. Kärpissä ja Tapparassa ei kengitä vaan kasvatetaan sisältäpäin samaa identiteettiä vaaliva koutsi. Eikös se Tapolakin ollut Tukka-Jukan mentoroima?
Nyt jos Tobias tekee toisin kuin edeltäjänsä, kasaa hän nyt joukkuetta 2021-2023 ja sen valmentajaa. Ja ei ota tähän hätäpaikkoa vain vapaana olevista koutseista. Jos tekee kuten edeltäjänsä, antaa kenkää ja ottaa tilalle parhaan vapaana olevan. Jos joutuu valitsemaan vapaina olevista ei välttämättä saa sitä parasta, joka oikeasti sopisi HIFKiin.
Siinähän oli lähes vuosi aikaa reagoida rekryistä tärkeimpään, eli valmennusjohtoon, ennen kuin Pikkaraisen jatkosta ilmoitettiin. En ihan osta, että tuo koko aika olisi mennyt "pelaajiston kuntoonlaittamisessa" siten, ettei valmennuspuolta oltaisi ehditty miettiä lainkaan. Tai sitten on jotain mennyt rekryvaiheiden priorisoinnissa pahasti pieleen. Mitä tärkeämpi rooli, niin sitä aiemmin sopimusten kanssa tulee yleensä olla liikkeellä.
Sori. Nyt en -Kantor ymmärtänyt? Enkö juuri vastannut sulle, että keväällä 2018 HIFK Selinin johdolla (ja Piken) esitti hienoa lätkää ja oli kuntopuntarin kärjessä ja maalin päähän finaaleista. Eikö se juuri ole se syy miksi sitten otettiin Pikkarainen. Edellinen kevät oli mennyt upeasti ja piti valita kumman kanssa kannattaa jatkaa, jotta kerrankin olisi sitä jatkuvuutta?
Mun pointtini oli, että jos vaikka Salmelainen marraskuussa 2017 rupesi katsomaan valmentajamarkkinoita sivusilmällä, mutta sitten yhtäkkiä toi kaksikko (tai Selin) rupeaakin pelaamaan hienoa voittavaa lätkää ja mediat kirjoittelee, että "Kukaan ei halua kohdata IFKta playoffeissa", niin siinäkö tilanteessa UJ rupeaisi sitten soittelemaan jollekin valmentajalle xx, että kyllä mä haluan uuden tyypin sitten Selinin valtakauden päätyttyä? Ihan siis sama onko vuotta aikaa. Itsekään en olisi lähtenyt hankkimaan uutta kaveria kevään 2018 ansiosta. Vaikka ei olekaan Salmelaisen oma koutsi, niin saa kait siinä ihmetellä, että "Täähän menee hyvin. Hitto jos tästä tulis vaikka mestaruus, niin en tee kuten edeltäjäni ja potki mestaruuskoutsia pois (Kojo says hi)"
Sitten syksyllä, kun oli pakko tehdä valinta, kun Pikkarainen ilmoitti, että on saanut tarjouksen (huhun mukaan KooKoosta ja oliko joku Sport se toinen?), niin mietit:
A) Kengit molemmat ja otat uuden. Kuka vapaana? Ahokas. Tirkkonen. Kumpikaan noista ei välttämättä olisi lokakuussa 2018 edes mennyt hallituksessa läpi. Eli kuka muu?
B) Pidät Pikkaraisen.
C) Pidät Selinin.
Siinä vaiheessa ollaan siis lokakuussa 2018.
Mun mielestä on täysin ymmärrettävää, että valitsi Piken, joka tosiaan oli monen jääkiekkoasiantuntijan papereissa se seuraava "Iso valmentaja liigaan".
Riski. Kannattiko? Nyt on helppo
jälkiviisaana sanoa, että ei olisi kannattanut, mutta siinä hetkessä ymmärrän sen valinnan. En siis anna sen takia huonompaa arvosanaa. Annan tässä hieman armoa. Mutta en anna armoa jos seuraavakin koutsi on paska valinta.
Ja toivon todellakin, että Salmelainen pelaa nyt pitkäjänteisen suunnitelman kanssa eikä aloittele uusia projekteja.