Tipaton tammikuu

  • 167 897
  • 937

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onpas mukava kerrankin lukea järkeviä ajatuksia ko. aiheesta, ettei aina sitä samaa "olet vaan alkoholisti kun pidät / et pidä tipatonta".

Itsellä paljon samaa mitä aiemmissa viesteissä. Menneenä syksynä... tai oikeastaan koko loppuvuosi tuli harrastettua arkitissutteluja pahimmillaan 3-4 kertaa viikossa. Siihen kun vielä viikonloput päälle, niin vaikka nyt mitään krapulapoissaoloja ei tullutkaan koettua, niin aika turtuneella katseella mentiin päivästä toiseen. Sitten joulukuun alussa pienimuotoisen yliläikkymisen (ts. elämäni ensimmäisen kahden päivän putken) jälkeen päätin, että nyt muuten lähtee elämäntavat ihan oikeasti uusiksi. Päätin ottaa koko loppuelämäksi tavoitteen, että koko alkomahoolin käyttöön tuntuva vähennys ja mikäs sen paremmin voisi potkaista liikkeelle, kuin tipaton tammikuu. Helmikuusta eteenpäin sitten kohtuukäyttämistä, muidenkin kuin itseni mielestä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Vuoden tipattomuuden kokeilleena en näe mitään järkeä tälläisissa kuukauden/kahden/100 päivän tipattomuuksissa. Vähentäkää mieluummin alkoholin käyttöä sopivalle tasolle jos kaipaatte jonkinlaista nenänvalkaisua. Oma vuoden tipattomuus oli osaltaan kokeilua miten mielialojen vaihtelut muuttuvat kun ei juo alkoholia. No ei ollut mitään vaikutusta. Ehkä tämä sen takia etten juonut aikaisemminkaan kovinkaan paljoa. Alkoholi toleranssi kyllä tippui tämän vuoden tipattomuuden ansiosta joksikin aikaa ihan naurettavalle tasolle.

-Tinke
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En vietä, en koe tarvetta. Lomalla join kolmisen olutta viikossa, nyt palaan taas siihen yhteen tai kahteen. Keväämmällä olisi tarkoitus pitää vähän tiukempi sessio ruokavalion suhteen, jolloin olutkin saa jäädä hetkeksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Juon silloin kun huvittaa, toisin sanoen en juo jos ei huvita. Töiden tekeminen ja muiden säällisten asioiden toimittaminen tarkoittaa sitä, ettei joka välissä ehdi eikä kannata kupittaa. Pullo viiniä viikonloppuisin riittää, ja muutaman kerran vuodessa kaksi. Toisinaan ei lainkaan.

Silloin tällöin olen muutaman viikon täysin juomatta prosenttijuomia. Tätä teen monestakin syystä. Muun muassa siksi, ettei alkoholin kohtuukäyttö lipsahtaisi huomaamatta elämäntavaksi, jolloin juominen voi käydä syrjäyttämään muita asioita tieltään. En ole ollut varmaan lähelläkään tällaista pistettä elämässäni, mutta sinne ei ole hinkua yltää.

Tipaton tammikuu ei ole minun juttuni. Pidän mieluummin tipattomat omaan tahtiini, en katsomalla allakkaan.
 
Kannatan tipatonta, mutten kuitenkaan näe sitä välttämättömäksi. Suvussani on paljon autoimmuunisairauksia, ja muutenkin olen tottunut alkoholin kohtuukäyttöön. Tipaton on hyvä tapa edistää terveyttä, jollei juominen muutu kohtuuttomaksi sitten sen alkoholittoman periodin jälkeen...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Joo, en itsekään tässä tipatonta viettele, mutta ymmärrän hyvin ihmisiä jotka pitävät tipattoman.

Vaikka mulla ei mitään lukuja tässä ole antaa, niin eiköhän joulukuu ole yleisestikin alkoholinkäytössä se milloin ehkä eniten käytetään.
Jos ihmiset haluavat puhdistaa kroppaansa ja olotilaansa pienellä valkaisujaksolla, niin eihän siinä mitään vikaa ole. Antaa mennä vaan!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mites menee? Omaa raittiuttani yritän ehdottomasti jatkaakin. Lauantaina on tulossa hyvä syy ottaa pari lasia viiniä joten sikäli tipaton tammikuu ei tule toteutumaan, mutta ajatuksena on nyt jatkaa helmikuussa kun on hyvään vauhtiin päästy.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Hyvin menee tipaton. Ei mitään vaikeutta. Eikä ole tarvetta ottaa ensi viikonloppunakaan. Myös karkki ja pulla ovat pysyneet poissa (ne pysyykin). Pysyvästi raittiiksi en aio ryhtyä, mutta ihan hyvää tämä tipaton ainakin minulle on tehnyt. Unen laatu on parantunut huomattavasti, enkä ole niin väsynyt kuin syksyllä. Tipaton tekee hyvää, vaikkei rapa juoppo olisikaan. Aika monelle meistä pikku tissuttelu on totuttu tapa viettää viikonloppuja, josta on hyvä opetella pois (jos sen kokee itse haitaksi).
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mulle sopii tipattoman tilalle huomattavasti paremmin tämä 100 päivää ilman viinaa-kampanja. Sehän ei tee kuin kaksi päivää viikossa. Ei tee todellakaan tiukkaakaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannatan tälläisiä tipattomia henkilöille joille prosenttijuomista on tullut arkipäivää, taikka joka viikonloppuistakin. Itselläkin oli miettimisen paikka joskus 15v sitten. Muutoin kuulostaa teennäiseltä ainakin omasta näkövinkkelistä kun tipattomia kuukausia voi tulla muutenkin helposti se muutama vuodessa, en näe syytä että just nyt pitäisi kieltäytyä pyhien jälkeen jostain illanvietosta.

Itsellä tasaisesti laskenut alkomaholin käyttö viimaisen 20 vuoden aikana, joskus opiskeluaikoina meni noin 3krt/vk kännit, sitten se väheni 2krt/vk kännit, sitten omassa kämpässä tuli kokeiltua tissutteluakin, ei mun juttu koska tuli urheiltua melkein joka päivä. Sitten väheni 1krt/vk kännit. Viimeiset kymmenen vuotta mennyt lähinnälätkämatseissa, rokkikeikoilla, ravintolassa illanvietoissa se 1-2krt kk semmoset 5-10 annnosta, himassa en juo tippaakaan ja niin kuin mainitsin välillä kuukausia kun ei nappaa juoda ollenkaan. Parempaan suuntaan siis ollaan menossa koko ajan, mutta sen verran bissestä ja hyvästä viinistä tykkään että kokonaan en voisi luopua mutta helposti voisin vähentää jopa vain pariin annokseen jotain hyvää erityisessä tilanteessa per kk.

_
 
Viimeksi muokattu:

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Unen laatu paranee, rahaa säästyy, akka ei vittuile ihan niin paljon ja rauta nousee paremmin kun olutta ei kulu.
Toisaalta elämä on hemmetin paljon tylsempää.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mulle sopii tipattoman tilalle huomattavasti paremmin tämä 100 päivää ilman viinaa-kampanja. Sehän ei tee kuin kaksi päivää viikossa. Ei tee todellakaan tiukkaakaan.
Jopa asiantuntijat ovat kanssasi samoilla linjoilla: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288439317411.html
Asiantuntijoiden mukaan lyhyt alkoholiton kausi ei edistä maksan terveyttä, kertoo BBC.
Brittiläisen maksayhdistyksen British Liver Trustin mukaan olisi parempi pitää muutama alkoholiton päivä viikossa koko vuoden ajan.
Itsehän pidän jopa 5-6 tipatonta päivää joka viikko :D
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Unen laatu paranee, rahaa säästyy, akka ei vittuile ihan niin paljon ja rauta nousee paremmin kun olutta ei kulu.
Toisaalta elämä on hemmetin paljon tylsempää.
Samoja kokemuksia minullakin, paitsi en ole nostellut rautoja ja elämä ei ole ollut hemmetin paljon tylsempää. Minulla on ollut niin paljon muuta mukavaa tekemistä. Tuo unen laadun paraminen on ollut selkeä parannus elämään. Kokemuksesta voin sanoa, että noin 5 annosta alkoholia riittää jo pilaamaan unen palauttavaa vaikutusta viikonloppuisin (viikolla en ole ottanut juurikaan viime vuosina), joskus vähempikin. Kyllä sitä nukkuu, mutta seuraavana päivänä väsyttää huomattavasti enemmän kuin silloin, kun ei ota ollenkaan. Viime viikolla alkoi uni maittamaan ja parisen viikkoa olen nukkunut kuin pikku porsas. Ja olo on todella virkeä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo unen laadun paraminen on ollut selkeä parannus elämään. Kokemuksesta voin sanoa, että noin 5 annosta alkoholia riittää jo pilaamaan unen palauttavaa vaikutusta viikonloppuisin (viikolla en ole ottanut juurikaan viime vuosina), joskus vähempikin.

Jep, tähän vahva sama. Mulla jo kaksi tuoppia on määrä mikä tuntuu seuraavana päivänä jos aamusta asti pitäisi olla tikissä ja kenties urheilla, fillaroida töihin jne. Siinä jo riittävä syy siihen että arkena tiukka nollatoleranssi ja viikonlopppuisin lipsun sen 1-2krt kk, mutta teen sen vakaassa harkinnassa ja suuresti nauttien, en väkisin hammasta purren.

_
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Etenkin vanhemmilla herrasmiehillä alkoholi vaikuttaa erektion kestoon ja tehokkuuteen yllättävän paljon, jatkuvasta tissuttelusta puhumattakaan. Ei mikään pikkujuttu, tai no kenellä nyt minkäkin kokoinen on.
Meillä Hakalin miehillähän tuo on ihan sama, kun ei sille erektiolle mitään käyttöä löydy kuitenkaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos haluan tammikuussa ottaa kotona saunakaljan, tai lätkämatsin erätauolla jäähallin baarissa siemaista lonkeron, niin minähän otan. Eikä vuosi 2016 tee tässä suhteessa mitään poikkeusta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Varmaan tulee vietettyä. Tosin voin silloin tällöin saunakaljan tai pari ottaa. Ryyppäämään ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä, tuskin helmikuussakaan. Jos ei muuta niin rahaa säästyy.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Oma tipaton alkaa kun U20-kisat loppuu. Ja loppuu helmikuun 9. eli synttäreinä.

Tämmönen tapa ollu jo useamman vuoden.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä on vanha kysymys mutta miksi lyhyestä elämästä ottaisin ne pienet hiprakat pois? En tarkoita kännäämistä kaksinkäsin mutta ylipäätään tuota pidättäytymistä. Olisiko seksitön/kahviton//pelitön/uneton/elokuvaton mitään? Pähkähulluutta!
 

sakic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Colorado Avalanche
Tämä on vanha kysymys mutta miksi lyhyestä elämästä ottaisin ne pienet hiprakat pois? En tarkoita kännäämistä kaksinkäsin mutta ylipäätään tuota pidättäytymistä. Olisiko seksitön/kahviton//pelitön/uneton/elokuvaton mitään? Pähkähulluutta!
Itse ainakin yritän koittaa tipatonta, koska kulutus viimeisen puolen vuoden aikana on ollut keskimäärin n. 40 annosta/vko. Mutta joo, mikäli kulutus on luokkaa pari saunakaljaa viikossa, niin tipaton lienee suht yhdentekevää. Esimerkkisi on muuten aika kehno, koska noista ainoastaan kofeiini on luokiteltu etanolin kaltoin haitalliseksi yhdisteeksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse ainakin yritän koittaa tipatonta, koska kulutus viimeisen puolen vuoden aikana on ollut keskimäärin n. 40 annosta/vko. Mutta joo, mikäli kulutus on luokkaa pari saunakaljaa viikossa, niin tipaton lienee suht yhdentekevää. Esimerkkisi on muuten aika kehno, koska noista ainoastaan kofeiini on luokiteltu etanolin kaltoin haitalliseksi yhdisteeksi.

Puhut paljon mutta asiaa. Kulutus nousee usein juhlapyhinä noihin hälylukemiin jopa yli. En silti ymmärrä miksei voi palata tuttuihin 10-15 annoksen lauantaihönöihin?
 

Jeffrey

Jäsen
Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt näitä tipattomia. Normi viikkoina olutta juon lähinnä lauantai iltaisin, ja ehkä jonkun viskipaukun tai kaksi sitten sunnuntaina rauhoittavana.

Ikinä en ole tipatonta pitänyt, ja tuskin tulen pitämäänkään. Muutama vuosi sitten kerran vahingossa tuli sellainen pari kuukautta oltua ryyppäämättä, mutta se oli enemmän sattumaa ja useamman asian summa.
 

sakic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Colorado Avalanche
Puhut paljon mutta asiaa. Kulutus nousee usein juhlapyhinä noihin hälylukemiin jopa yli. En silti ymmärrä miksei voi palata tuttuihin 10-15 annoksen lauantaihönöihin?
Suurimmalla osalla tämä varmasti toimiikin, kokonaiskulutus pysyy suhtkoht balanssissa ilman mitään tipattomia. Luokittelisin itseni kuitenkin ryhmään high-functioning alcoholic (pitäis varmaan mennä tonne alkoholismi-ketjuun), jolle yhden kuukauden raittius vastaa normaali-/vähäkuluttajan vuosiannosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös