Nämä vain kerran vuodessa harvoin juovat ovat myös omanlaisensa ongelmaryhmä. Kerran kun sitä viinaa sitten ottaa, niin sekoilu on taattua. Se voi olla yh-isä tai yh-äiti pikkujouluissa. Tai missä tahansa muuallakin Kreetan lomalla.
Toki näinkin, jos ideana on vetää viinaa kitusiin samalla tiheydellä kuin "joskus silloin nuorena". Olennaisinta olisikin se, että kun ottaa harvemmin niin voi ottaa myös vähemmän kerralla. Jos tulee toleranssin laskettua känniin kuudesta alkoholiannoksesta, niin sitten juo ne kuusi annosta eikä vedä vanhasta lihasmuistista mäyräkoiraa tai kossupulloa.
Yhdistäisin nämä "kerran vuodessa kännissä, silloin kaatokännissä"-tapaukset myös tähän kalenterijuomiseen. Eli on ns. pakko juoda vappuna, juhannuksena tai pikkujouluissa vaikka ei muuten joisi, ja silloin tintataan kaksin käsin. Eipä sekään hyvä ole.
En väitä, etteikö minullakin olisi joskus aikoinaan mennyt känni överiksi, suurimmalla osalla varmasti joskus on mennyt. Mutta ehkä se on erona, että olen ottanut opikseni siitä, miten paljon kehoni sietää viinaa, minkälaista viinaa se sietää ja mitä seurauksia milläkin juomalaadulla on. Lisäksi olen tietoisesti välttänyt ns. tapajuomista eli juomista sen takia, että "pitää" juoda koska menen saunaan, katson telkkaria, menen lätkäpeliin jne jne. Juon sitten kun juon ja jos siltä tuntuu, vaikkapa silloin jos hyvä ystävä saapuu istumaan iltaa ennalta sovitusti. Silloin voi istua sohvalla, turista syntyjä syviä ja ottaa rauhallisesti, koska mihinkään ei ole kiire.
Ns. pakkojuhlapyhinä en juo normaalisti lainkaan tai hyvin niukasti, ja ulkomaanreissuilla en myöskään juo juuri nimeksikään. Korkeintaan drinkin tai pari ja nekin usein ruokailun yhteydessä/jälkeen. Nimen omaan ulkomailla en halua turruttaa aistejani enkä menettää kontrolliani. Nautin reissuistani enemmän kun olen selvin päin ja lisäksi se on turvallisempaakin kun ei rymyä anaalikännissä lompakko perstaskussa pullottaen jossain syrjäkujalla kolmen aikaan yöllä.
En silti heitä synnittömänä ensimmäistä kiveä kenellekään, joka jotain maistelee ulkomaanreissuilla. Niiltä vain saa enemmän irti selvin päin, mutta olen minäkin aikoinani sen virheen tehnyt, että olen ulkomailla tullut ottaneeksi enemmän kuin olisi kannattanut. Eräällä muinaisella opiskeluseminaarireissulla lähti mopo käsistä tervetuliaisiltaman aikana Sloveniassa ja siitä sitten maksoin oksentelemalla koko yön putkeen, toistakymmentä kertaa. En ole kuitenkaan toistamiseen moiseen sortunut.