Tipaton tammikuu

  • 167 695
  • 937

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saapa nähdä mennäänkö loppiaiseen saakka vai peräti nuutinpäivään asti. Onkos täällä muita raittiusliikkeen edustajia hereillä? Tavoitellaanko tipatonta?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Onkos täällä muita raittiusliikkeen edustajia hereillä? Tavoitellaanko tipatonta?

Nappanippa hereillä. Vanhuus ei tule yksin. Turmiolan Tommi ja hermomyrkky ovat jääneet raittiusvalistuksesta mieleen. Minun tipaton alkoi jo 25.12.2016 ja päättyy 3.6.2017. Näin on menty reilut 10 vuotta.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saapa nähdä mennäänkö loppiaiseen saakka vai peräti nuutinpäivään asti. Onkos täällä muita raittiusliikkeen edustajia hereillä? Tavoitellaanko tipatonta?

Eiköhän tammikuu(kin) tipattomana mene. Tänä vuonna tuli juopoteltua ehkä viitisen kertaa. Tammikuussa tosin on firman saunailta ja siellä saatan ottaa. Tai sitten olla ottamatta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kyllä taas mennään... Viimeinen alkoholiannos tuli nautittua hyvissä ajoin ennen puoltayötä. Katsotaan kuinka kauan, mutta ainakin tammikuu. Kesälomien jälkeen sitten vuoden toinen tipaton kuukausi.

Vuosi 2016 oli muutenkin hyvä vuosi alkoholin kulutuksen suhteen. Alkoholin kulutus laski reilusti yli puolella ja linja piti koko vuoden. Vähemmälläkin pärjää sillä kulutuksen ja viime vuoden tipattoman tammikuun myötä laski myös allekirjoittaneen toleranssi.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tipaton kesti tänä vuonna reilut seitsemän tuntia.
Duunista himaan ja menoksi, kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole tällä kertaa mukana, sillä alkoholia olisi tarkoitus ottaa jo huomenna ja kyllähän se huomenna myös maistuu. Sensijaan yksittäisiä selviä viikonloppuja voisi oikein hyvin pitää, jos ei heti tammikuussa niin sitten helmi-maaliskuussa. Tipattomia tammikuita olen pitänyt kolmena vuonna sen jälkeen kun olen alkoholin käytön aloittanut.

Vuosi 2016 oli muutenkin hyvä vuosi alkoholin kulutuksen suhteen.
Sama juttu. Tai en tiedä, voidaanko ihan sanaa "hyvä" käyttää, mutta esim. tipaton tammikuu kesti minulla 36 päivää ja tuo 36pv ilman alkoholia on ennätys sinä aikana kun olen alkoholia ylipäätään käyttänyt. Ja 2 päivän putkia oli viime vuonna laskujeni mukaan vain 8 kpl joka on suurella todennäköisyydellä vähiten vuoden aikana sinä aikana kun olen alkoholia käyttänyt.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Viime vuonna olin muutaman viikon vuoden alusta selvinpäin. Nyt todennäköisesti sama homma. Olis kyllä kolmet juhlat vielä tässä kuussa, mutta täytynee passata. Ehkäpä yksissä käyn, mutta nykyään voin olla kyllä selvinkinpäin juhlimassa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Hyvin on mennyt kohta jo 6 päivää tipattomalla. Ihan kuten viime vuonnakin, jolloin putki kesti kaikki 31 päivää. Toisaalta tuo ei ollut harvinaisuus, koska tipaton ollut päällä jo kymmeniä tammikuita.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän turhaa ehdottomuutta tässä vouhotuksessa on, mutta kai se suomalainen ei sitten osaa kohtuukäyttöä. Itse suosisin mieluummin vaikka versiota "kännitön kevät", eli oman harkinnan pituinen jakso jatkuvasti lain mukaan ajokunnossa alle 0,5 promillea.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen meinannut muutaman kerran viettää ihan tipattoman vuoden, koska ei se miltään vaikealta tehtävältä tuntuisi. Toisaalta silloin tällöin on mukava ottaa kavereiden kanssa kaljaa ja katsella vaikka lätkää tai saunoa. Ja toinen hyvä syy on, että jos edes kerran vuodessa vetää kännit ja päivittää sen facebookkiin, niin saa kiihkouskovaisen sukulaisen näkemään punaista ja se ei sitten pidä taas pitkään aikaan mitään yhteyttä tällaiseen syntiseen ihmiseen.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen meinannut muutaman kerran viettää ihan tipattoman vuoden, koska ei se miltään vaikealta tehtävältä tuntuisi. Toisaalta silloin tällöin on mukava ottaa kavereiden kanssa kaljaa ja katsella vaikka lätkää tai saunoa. Ja toinen hyvä syy on, että jos edes kerran vuodessa vetää kännit ja päivittää sen facebookkiin, niin saa kiihkouskovaisen sukulaisen näkemään punaista ja se ei sitten pidä taas pitkään aikaan mitään yhteyttä tällaiseen syntiseen ihmiseen.

Tässä yksi hyvä syy, miksi tuskin koskaan liityn facebookiin. En ymmärrä yhtään, miksi taviksilla (en myöskään julkkiksilla) on tarve kertoa julkisesti omasta elämästään? Kuka vittu on kiinnostunut?

Asiaan. Tipaton ei ole mun juttu, kun en ole muutenkaan mikään kalenterijuoppo. Viinin otan tammikuusta joulukuuhun, jos siltä tuntuu. Olen aikuinen, omalla järjellä varustettu yhteiskuntakelpoinen kansalainen, enkä koe tarvetta ulkopuolisten tahojen tulla kampanjoimaan omaa toimintaani.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Asiaan. Tipaton ei ole mun juttu, kun en ole muutenkaan mikään kalenterijuoppo. Viinin otan tammikuusta joulukuuhun, jos siltä tuntuu. Olen aikuinen, omalla järjellä varustettu yhteiskuntakelpoinen kansalainen, enkä koe tarvetta ulkopuolisten tahojen tulla kampanjoimaan omaa toimintaani.

En oikein ymmärrä tätä enkä muitakaan vastaavia kommentteja... jos ei kiinnosta niin miksi edes tulla tähän ketjuun kommentoimaan? En minä - eikä varmasti suurin osa muistakaan - ole tipattomalla ulkouolisen kampanjoinnin painostamana... todella kummallinen ajatuksenakin? Eiköhän tässä kaikki olla ihan omasta tahdosta mukana eikä sen tarvitse tarkoittaa sitäkään, että muun osan vuodesta olisi ongelmia alkoholin käytön kanssa.

Minulla homma menee siten, että tammikuu on erittäin oiva kuukausi pitää tipaton kausi, kaiken loppuvuoden juhlahumuilun jälkeen... hiukan kuin siirtymäriittinä uudelle vuodelle. Samoin kun ikää kertyy, niin on myös kiva antaa kropalle pieni breikki kaikesta siitä epäterveellisestä, mitä kurkusta sisään kaataa... alkoholi yhtenä näistä.. Tässä on siis kyse "paastomaisesta" puhdistamisesta, ainakin omalla kohdallani. Jos ei ole kokeillut vaikutuksia, niin ei kannata tulla tuomitsemaan...

Ja mielestäni tuokin on hyvä pointti - en ollut sitä itse tuosta näkövinkkelistä noin syvällisesti miettinytkään -, että samalla haastaa omia pinttyneitä tapoja.. ei tarvitse aina ottaa olutta hallilla, saunassa, viinilasillista tai kahta päivällisellä jne... Onhan ne mukavia juttuja ja itselläkin tulee noita "harrastettua" valtaosan vuodesta, mutta kiva kuitenkin huomata, että ilmankin pärjää ja jopa viihtyy. Ainoa asia, mikä alkoholittoman jakson seurauksena kokee todellisen inflaation on baareissa käynti ja sitä kautta tiettyjen kavereiden tapaaminen.. Se touhu on ihan perseestä ilman alkoholia. Tämä puolestaan rajoittaa sosiaalista elämää aika lailla.. ainakin minun kohdallani. Sen vuoksi ei tulisi mieleenkään ryhtyä kokonaan raittiiksi.

Viime vuoden positiivisista tuloksista innostuneena pidän tammikuun lisäksi myös kesän päätyttyä toisen tipattoman kuukauden jakson..
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Sama juttu. Tai en tiedä, voidaanko ihan sanaa "hyvä" käyttää, mutta esim. tipaton tammikuu kesti minulla 36 päivää ja tuo 36pv ilman alkoholia on ennätys sinä aikana kun olen alkoholia ylipäätään käyttänyt. Ja 2 päivän putkia oli viime vuonna laskujeni mukaan vain 8 kpl joka on suurella todennäköisyydellä vähiten vuoden aikana sinä aikana kun olen alkoholia käyttänyt.

Minulla kulutus laski aika dramaattisesti viime vuoden aikana (puhutaan arviolta ainakin 60% vähennyksestä vuositasolla) ja alkusysäyksen tälle antoi tuo eka tipaton tammikuu (tai oikeastaan vähän pidempikin jakso). Se on paljon se!

Tipattoman seurauksena ainakin oma toleranssi alkoholin kanssa koki aidon romahduksen. Samaan humalatilaan pääsi puolella siitä määrästä, mitä ennen tipatonta. Toki toleranssi olisi palannut samaan kuin aiemmin, jos sille olisi antanut mahdollisuuden, mutta onneksi oli sen verran järkeä päässä, ettei tarvinnut alkaa "kirimään" menetettyä.

Pidin viime vuoden aikana - tammikuun innoittamana - toisenkin tipattoman jakson heti kesälomien päätteeksi (vaikkei kesälomalla mitenkään ylettömästi alkoholia tullutkaan käytettyä, jopa päinvastoin..). Tuo jakso jäi hiukan vajaan kuukauden mittaiseksi, mutta ajoi kyllä asiansa.

Tänä vuonna olen ajatellut jatkaa samalla linjalla. Tipattoman tammikuun seurauksena yksi loppukuun"äijä-reissu" jää väliin, kun en jaksa lähteä mukaan katselemaan toisten örveltämistä selvin päin. Pieni hinta siitä kaikesta hyvästä, mitä tipaton kuukausi tuo tullessaan!
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Itse ollut ilman alkoa viikon ja koko ajan väsyttää...liekö kroppa yrittää viestiä että alkoholia tänne! Sama homma kuin kahvissa? No,itse en ole koko kuukautta nollalinjalla,mut ymmärrän kyllä hyvin tipattoman edut ja olen joitakin kertoja kokeillut. Kannattaa.
 

JP900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Loppuvuoden juhlat vaativat veronsa ja itse vietän nyt tipattoman. Varsinaista ongelmaa minulla ei alkoholin kanssa ole, mutta liian usein sitä lähtee kaiken maailman kekkereihin kun kutsu käy. Sosiaalinen juopottelu on salakavalaa touhua. Sanomattakin selvää, että tänään on mukava lähteä urheilemaan ilman mitään pientäkään kankkusta.

En myöskään pidä tipatonta minkään kampanjan vuoksi, vaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Viikko takana ja tipaton pysyy. Tosin tipattoman syy on nuuskankäytön lopettaminen ja en usko sen onnistuvan jos härnää itseään pubissa käymällä. Himassa en juurikaan pudottele muutenkaan. Nuuskaa käytetty pari pussia koko viikon aikana eli olen hyvin suunnitelman mukaisessa tahdissa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En oikein ymmärrä tätä enkä muitakaan vastaavia kommentteja... jos ei kiinnosta niin miksi edes tulla tähän ketjuun kommentoimaan? En minä - eikä varmasti suurin osa muistakaan - ole tipattomalla ulkouolisen kampanjoinnin painostamana... todella kummallinen ajatuksenakin? Eiköhän tässä kaikki olla ihan omasta tahdosta mukana eikä sen tarvitse tarkoittaa sitäkään, että muun osan vuodesta olisi ongelmia alkoholin käytön kanssa.

Olet kyllä täysin oikeassa siinä, että turha kommentoida asioita, mitkä eivät oikeastaan liity omaan tekemiseen tai kiinnosta ollenkaan, sinänsä. Keskustelupalstat ovat kuitenkin siitä ikävä/hyvä maailma, että täällä asioita ollenkaan tuntemattomat henkilöt kommentoivat asioita, joista heillä ei ole minkääänlaista käryä ja haluavat vaan kertoa näkemyksensä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Olet kyllä täysin oikeassa siinä, että turha kommentoida asioita, mitkä eivät oikeastaan liity omaan tekemiseen tai kiinnosta ollenkaan, sinänsä. Keskustelupalstat ovat kuitenkin siitä ikävä/hyvä maailma, että täällä asioita ollenkaan tuntemattomat henkilöt kommentoivat asioita, joista heillä ei ole minkääänlaista käryä ja haluavat vaan kertoa näkemyksensä.

Tok toki, mutta näin toimiessa (kommentoidessaan asioita jotka eivät itseään juuri kiinnosta) olisi mielestäni sitäkin suotavampaa panostaa vielä vankemmin tuottamaansa sisältöön.. miten viestisi/kritiikkisi vie keskustelua eteenpäin? Tavallaan toki sen teitkin kirjoittamalla että kyse on mielestäsi ulkopuolisten kampanjoimisesta, johon sitten oman vastaukseni ja näkemykseni (jota myös keskusteluksi kutsutaan) sinulle tarjosin. Ehkäpä oma "turhautumiseni" kumpusi siitä, että olisin kaivannut sinulta vähän vankempia perusteluja mielipiteesi tueksi. No, se siitä!
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Loppuvuoden juhlat vaativat veronsa ja itse vietän nyt tipattoman...

...En myöskään pidä tipatonta minkään kampanjan vuoksi, vaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.

Näinhän se menee... ei se varmasti sattumaa ole, että tipattoman tammikuun lanseeraus tapahtui alunperin juurikin tammikuulle.. iskevästä sloganista huolimatta... olisihan se voinut olla myös tipaton toukokuu.. Pitkä syksy takana ja loppuun pikkujoulukausi, joulu ja uusi vuosi voi olla aika rankka kokemus kropalle, varsinkin jos kaikkiin em. kinkereihin alkoholi kuuluu osana "kokonaispakettia". Kiva pitää pikku breikki ja antaa kropalle ja mielelle vähän aikaa toipua.

Jälleen lähtenyt kahdeksassa päivässä jo vajaa 3 kiloa elopainoa... varmasti pitkälti turvotusta, mutta selvästi huomaa miten housut sujahtavat päälle helpommin ja ja paidoissa sentti löysää joka suuntaan (joka tosin ei ole pelkästään hyvä juttu vaatteiden istuvuuden kannalta..). Tosin kohdallani kyse ei ole pelkästään alkoholista, sillä olen rajoittanut nyt tammikuun aikana muutenkin hiilareiden kokonaismäärää (lähinnä vehnäiset ja valkoinen sokeri minimoituna..). Tämä on ollut itse asiassa henkisesti paljon rankempaa kuin alkoholiton kausi ja pari pientä sortumista on tullutkin sillä saralla..
 

JP900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näinhän se menee... ei se varmasti sattumaa ole, että tipattoman tammikuun lanseeraus tapahtui alunperin juurikin tammikuulle.. iskevästä sloganista huolimatta... olisihan se voinut olla myös tipaton toukokuu.. Pitkä syksy takana ja loppuun pikkujoulukausi, joulu ja uusi vuosi voi olla aika rankka kokemus kropalle, varsinkin jos kaikkiin em. kinkereihin alkoholi kuuluu osana "kokonaispakettia". Kiva pitää pikku breikki ja antaa kropalle ja mielelle vähän aikaa toipua.

Juuri näin. Omalla kohdallani tipaton tammikuu on myös hieman itsetutkiskelun paikka. Tässähän sitä hyvin näkee, että vähemmälläkin määrällä alkoholia ihminen pärjää ja on hyvä miettiä omaa suhtautumista alkoholiin. Itse pyrin tänä vuonna muuttamaan alkoholinkulutukseni huomattavasti vähäisempään suuntaan ja jätän joko osan tilaisuuksista väliin tai menen sinne ns. parin juoman limitillä käymään. Ehkä olisi syytä lanseerata itselleni joku kännitön vuosi tai vastaava.

Alkoholi on varsin mainio nautintoaine, kun vain pysyy se kohtuus mukana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
2010 joulukuun lopussa alkanut tipaton tammikuu jatkuu nyt seitsemättä vuotta. Vaikka alkoholi ei ole itselle koskaan mikään ongelma ollut ja käyttö ei mitenkään järin suurta missään vaiheessa ollut, niin pakko sanoa että kertaakaan en ole katunut sitä että laitoin korkin kokonaan kiinni. Jotenkin nämä viikonloppuaamut on vaan niin paljon mukavampia kun ei ole sitä kalsarikännäilyn jälkeistä pöhnäistä oloa vaan pystyy lähtemään vaikka heti aamusta pirteänä lenkille. Ja näköjään sitä pystyy rentoutumaan työviikon jälkeen muutenkin kuin ottamalla sen muutaman näkäräisen. Rahaakin säästyy aika pirusti vaikka tosiaan kulutus ei koskaan mitään valtavan suurta ollut. Ja paino pysyy aika kivasti kurissa kun oluen ja lonkeron tai sokerisiin litkuihin lantrattujen näkäräisten lipittäminen illalla on vaihtunut aamulenkkeihin.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäistä kertaa lähdin mukaan tipattomaan tammikuuhun, pääsyynä oikeastaan tulevana sunnuntaina alkava Thaimaan matka, jota ennen ajattelin tiputtaa vähän painoa, ja toisaalta se, etten edes muista koska olisin viimeeksi pitänyt tipattoman viikonlopun. Ns. perseitä olalle en ole myöskään juonut miesmuistiin, mutta sellaista tissuttelua kylläkin joka viikonloppu. Vielä yhtälöön sopivasti tammikuussa ei ollut sovittuna mitään menoa.

Nyt siis kolme tipatonta viikonloppua takana ja yksi jäljellä. Vuoden alku meni flunssassa ja urheilu jäi väliin, mutta nyt viimeiset pari viikkoa, varmasti osittain tipattoman ansiosta, on ollut energiaa harrastaa liikuntaa viitenä päivänä viikossa, verrattuna aiempaan yhteen-kahteen kertaan. Painoa on lähtenyt jo nyt n. kolme kiloa ja vyötäkin on voinut yhden reiän (3cm?) kiristää.

Nyt kun tipattoman loppu häämöttää, niin ajattelin itsekin pyrkiä jatkossa pitämään alkoholin käytön mahdollisimman vähäisenä ja pitää enemmän tipattomia viikonloppuja. On kuitenkin varmasti palkitseva tunne päättää tämä kuukausi kylmään olueen aurinkorannoilla ensi viikolla. Toivottavasti sieltä saa jotain muutakin kuin sitä stanan mautonta Singhaa...
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näköjään mennyt tipattomalla tämä kolme viikkoa ja taidanpa jatkaa kuun loppuun. Helmikuun ekana viikonloppuna sitten peto irti.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Hyvin menee tipaton. Jätin myös karkin ja pullansyönnin pois. Kasviksia ja hedelmiä syön aikaisempaa enemmän. Mitään muutosta ei painossa ole vielä havaittavissa, Sama noin 10 kg:n ylipaino on pysynyt. Eikä se taida juuri tippua, jos en vähennä muuta syömistä ja ala liikkua enemmän. Tipattomalle päädyin kun halusin katkaista lähes joka viikonloppuisen tissuttelun. En kuitenkaan aio absolutistiksi alkaa. Olen kerran ollut koko vuodenkin ottamatta, mutta nyt en koe siihen tarvetta. Mutta en kyllä aio entiseenkään palata, eli pidän vuoden mittaan useamman täysin raittiin viikonlopun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös