Tipaton tammikuu

  • 168 131
  • 937

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Mä huomasin tuossa viime vuoden loppupuolella, että pidän oluesta ihan liikaa. En ikinä viikolla vetänyt lärvejä vaan aina piti illalla se 2-4 puolen litran tölkkiä kumota naamaan. Ja suvussa kun tuota semi alkoholismiakin esiintyy, niin tavallaan aloin olemaan itsestäni huolissaan, että mitenköhän perhe tähän suhtautuu.

Samoin ne iltariennot, joissa olin mukana meni ihan yli. Illalla ja aamulla oksennettiin, kun oli juonut liikaa. Krapulat alkaa voittamaan tuon kännissä olemisen hauskuuden. Ei kiva.

Tipatonta vietän nyt varmaan neljättä kertaa ja ikinä ei tee edes tiukkaa olla ilman olutta, mikä on hyvä merkki. Ja tipaton jatkuu aina tuonne helmikuun puoleen väliin.

Tänä vuonna yritän viedä vielä pidemmälle ja lopettaa vallan tuo arkitissuttelu. Sekä kun menee jonnekin juhlimaan, niin yritän rajoittaa juomisen johonkin kymmeneen olueen. Jos sillä tavoin saisi nuo järjettömät krapulat loppumaan.

Tietty aina on tapahtumia, joissa tuo rajoitaminen on käytännössä mahdotonta. Esim. festarit. Mutta normaaleina baari-iltoina siis yritrtään nauttia kohtuudella.

Mä pidän tästä tipattomasta. Se on aina hieno huomata, että vaikka luulee ettei ilman tuota jumalten juomaa pysty olemaan, niin helppoahan se on. En taidakaan olla tuohon olueen mitenkään tiukasti kytköksissä. Väkevää viinaa vihaan. Se maistuu pahalle. Viinit taas on hyviä. Mutta kyllä olut on se mun heikko kohta.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Tänään/eilen oli ihmeen hyvä päivä ollakseen tipaton päällä, ei fyysisiä eikä erityisempiä psyykkisiäkään tuskia. Toki saunassa vitutti oluen puute edelleen, mutta en esimerkiksi kokenut kahvilassa istuessa pakottavaa tarvetta saada kaputsiinon sijaan irish coffee. Saa nähdä, että oliko kyseessä vain jokin poikkeus, vai jatkuuko kehitys samaan suuntaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Otin vuoden alkupuolella tavoitteeksi puolitipattoman tammikuun. Tämä tavoite on nyt käytännössä saavutettu, koska työviikon päätteeksi tullaan olemaan jo yli tammikuun puolenvälin enkä tule työviikon aikana sortumaan alkoholiin. Se, että pidänkö kokonaan tipattoman tammikuun, on kokonaan avoinna vielä. Vuonna 2010 tuli kokeiltua ja onnistuttua.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Puolessa tosiaan aletaan olla, mikä on helpottavaa sinänsä. Onneksi mitään juhlimista ei ole koko loppukuulle tiedossa, niin voi rauhassa juoda mehua aina 1.2. saakka menettämättä mitään. Kyllä tämä tästä!
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Puolessa tosiaan aletaan olla, mikä on helpottavaa sinänsä. Onneksi mitään juhlimista ei ole koko loppukuulle tiedossa, niin voi rauhassa juoda mehua aina 1.2. saakka menettämättä mitään. Kyllä tämä tästä!
Mikä tässä nyt niin vaikeata on? Jokainen Kalsarikänniketjua joskus lukenut tietää, että osaan kyllä arvostaa hyvää humalaa, mutta tämä TT on kyllä pala kakkua. Tietysti yhtenä iltana tuli kaksi hyvää olutta kumottua, mutta ei sitä deiteillä oikein viitsi mainostaa mitään tipattomia..

Voisi oikeastaan katsoa, että kuinka pitkään saa olla juomatta, kunnes joissain pakollisissa kissanristiäisissä on sitten skoolattava. Tietysti tämä TT ensin alta pois.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288638127810.html
90 prosenttia suomalaisista osaa nauttia alkoholia kohtuudella. Kymmenelle prosentille aine aiheuttaa kuitenkin ongelmia. Heillä tipaton tammikuu voi johtaa pahimmillaan vakavaan, jopa kohtalokkaaseen vaaraan.
Minulla on sanottu olevan alkoholiongelma. Uutisessa sanottiin, että jos ongelmakäyttäjä pitää tipattoman tammikuun niin:
- Sitten (helmikuussa) kitataan tammikuunkin edestä. On selvä, että sellainen on sairaalle ihmiselle todella vaarallista.
Tämän myötä aloin miettimään että haluanko sittenkään pitää tipatonta tammikuuta. Minä juon arviolta keskimäärin 5 kertaa kuukaudessa. En halua päätyä siihen tilanteeseen, että juon helmikuussa tammikuunkin edestä = 10 kertaa. Tuo kuulostaa aivan liian suurelta määrältä yhdelle kuukaudelle. Koska haluan juomiseni pysyvän helmikuussa kohtuuden rajoissa, enkä halua joutua vaaratilanteeseen, lienee syytä unohtaa tavoite tipattomasta tammikuusta ja mennä suosiolla lauantaina kaljalle :D
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Jännä ettei kukaan osaa ajatella sitä, että tipaton voi jäädä pysyväksi. Tai kestää vaikka maalis- huhtikuun lopulle saakka. Suomalaiseen tyyliin artikkelissa taas pelotellaan ihan turhaan, koska se on vaarallista vaan todellisille alkkiksille.

"Terveysvaikutukset. Alkoholin ongelmakäyttäjille tipaton ei ole hoito tai ratkaisu, vaan voi päinvastoin pahentaa tilannetta. Kohtuukäyttäjille siitä on kuitenkin hyötyä: verenpaine laskee, painonhallinta helpottuu ja unenlaatu paranee. Ne heijastuvat positiivisesti myös yleiseen vireystilaan ja jaksamiseen."

Ja itse kun olen noita kohtuukäyttäjiä, niin nautin sitten noista siihen kohdistuvista eduista.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jännä ettei kukaan osaa ajatella sitä, että tipaton voi jäädä pysyväksi. Tai kestää vaikka maalis- huhtikuun lopulle saakka. Suomalaiseen tyyliin artikkelissa taas pelotellaan ihan turhaan, koska se on vaarallista vaan todellisille alkkiksille.
Niin. Ja tuo ei ole edes ainoa lähde missä asiat esitetään tuolla tavoin. Jopa tässä ketjussa on tullut esille että tipattoman tammikuun pitävät vain sellaiset joille alkoholinkäyttö on ongelma. He sitten juovat helmikuussa myös tammikuun edestä. On tullut myös tällaisia viestejä: "Minulle alkoholinkäyttö ei ole ongelma / olen kohtuukäyttäjä. Ei siis mitään tarvetta pitää tipatonta tammikuuta"

Eli:
Tipaton tammikuu = On alkoholiongelma
Ei tipatonta = On kohtuukäyttäjä

Minusta on sanottu, että minulla on alkoholiongelma. Jos haluan muuttua "ongelmakäyttäjästä" kohtuukäyttäjäksi niin onko tässä sitten ensimmäinen askel se että unohdetaan tipattoman tammikuun viettäminen suosiolla? Eli ollakseni kohtuukäyttäjä, minun tulisi mennä nyt seuraavana lauantaina kaljalle eikä vasta 1. helmikuuta..
 

The Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Original Six, altavastaajat
Avaudutaan nyt tännekin kun puoliväli lähestyy.
Eli tipaton on tavoitteena itselläkin. Muutaman kerran aikaisemmin tullut yritettyä onnistuneesti, viimeksi vuosi sitten. Tällä kertaa on alussa tuntunut siltä että tuli jopa tarpeeseen kun Joulukuu meni lomien takia överiksi kun selvinpäin taisin olla harvemmin kuin kännissä. Nyt tosin alkaisi jo taas tehdä mieli käydä muutamalla. Viime vuonna oli sama juttu puolenvälin tienoilla kiusaus sortua oli pahimmillaan silloin. Eiköhän viikon päästä helpota ja sen jälkeen koko kuukaudesta selvitä. Valitettavasti on tullut huomattua jo että tällä hetkellä pahe on vain vaihtunut toiseen, eli alkoholin sijasta tulee sitten syötyä enemmän, varsinkin epäterveellistä naposteltavaa. Terveyshyötyjä tuskin syntyy.

Helmikuussa voin sitten palata takaisin tuttuihin tapoihin. Eli silloin ei tule juotua enempää tai vähempää kuin tavallisestikaan, onnistuipa tipaton tai ei.

Noin muuten en oikein tiedä minkälaiseksi käyttäjäksi luonnehtisin itseni. Olkoon suhde sitten monimutkainen. Kulutukseni on arviolta 14 annosta/viikko. Töitä kun teen vain osa-aikaisesti niin jää reilusti vapaa-aikaa tissutteluun. Kai siitä alkoholista on tullut jokin tapa täyttää muuten tyhjää elämää. Varsinkin turhat kalsarikännit voisi jäädä vähemmälle mutta liian harvoin löytyy hyvä syy tehdä niin. Ainahan muutaman voi ottaa jos on vapaa seuraavana päivänä. Kolmannen jälkeen onkin sitten turha enää laskea.

Yleisesti en kuitenkaan voi lämpimästi suositella tipatonta. Tuntuu siltä että siitä ei itselleni synny sen kummempaa hyötyä, jos ei pahemmin haittaakaan. Kukin vetäköön omalla tavallaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Itse en ole tammikuussa vielä juonut, ja tuskin tulen juomaankaan. Tipattomalla en kuitenkaan ole, juon silloin kun haluan, oli tammikuu tai ei. Mielestäni tipaton tammikuu on suoraansanottuna järjetöntä paskaa. Hyvä jos se jonkun alkoholinkulutusta vähentää, mutta miksi pitää olla juomatta ihan vaan sen takia että on tammikuu?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hyvä jos se jonkun alkoholinkulutusta vähentää, mutta miksi pitää olla juomatta ihan vaan sen takia että on tammikuu?

Humalassa on kivempaa kuin selvin päin, mutta periaatteessa koko ajan ei voi olla kännissä. Siksipä tammikuu on tipattomuuteen oiva kuukausi, koska joulusta alkaneen ryyppäämisen jäljiltä ei niin välttämättä edes maistu ja muutenkin tammikuussa on vähemmän mitään menoja.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Mielestäni tipaton tammikuu on suoraansanottuna järjetöntä paskaa. Hyvä jos se jonkun alkoholinkulutusta vähentää, mutta miksi pitää olla juomatta ihan vaan sen takia että on tammikuu?

Onhan se tosiaan vähän keinotekoinen juttu. Mutta kuitenkin ihan hyvä olla olemassa, jos se saa ihmiset hieman miettimään juomistottumuksiaan. Edes kerran vuodessa. Hyvällä tuurilla siitä voi jäädä jotain positiivistakin matkaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Jo 15pv selvänä mutta kuka niitä laskee. ;) Ei ole tehnyt edes tiukkaa olla tipattomalla kun on ollut koko ajan perheen kanssa puuhaa. Tuskin olen kuitenkaan koko 1kk juomatta, saunaolutta tässä eniten kaipailen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Humalassa on kivempaa kuin selvin päin, mutta periaatteessa koko ajan ei voi olla kännissä. Siksipä tammikuu on tipattomuuteen oiva kuukausi, koska joulusta alkaneen ryyppäämisen jäljiltä ei niin välttämättä edes maistu ja muutenkin tammikuussa on vähemmän mitään menoja.
Jos kerran tipaton tammikuu onnistuu vähän kuin vahingossa niin eikös se olis parempi pitää tipaton helmikuu? Siinä sitä sitten erotettais jyvät akanoista. No joo, en ala tästä vänkäämään, onhan se hyvä olla joskus tipattomalla oli se syy mikä hyvänsä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jännä ettei kukaan osaa ajatella sitä, että tipaton voi jäädä pysyväksi. Tai kestää vaikka maalis- huhtikuun lopulle saakka. Suomalaiseen tyyliin artikkelissa taas pelotellaan ihan turhaan, koska se on vaarallista vaan todellisille alkkiksille.

"Terveysvaikutukset. Alkoholin ongelmakäyttäjille tipaton ei ole hoito tai ratkaisu, vaan voi päinvastoin pahentaa tilannetta. Kohtuukäyttäjille siitä on kuitenkin hyötyä: verenpaine laskee, painonhallinta helpottuu ja unenlaatu paranee. Ne heijastuvat positiivisesti myös yleiseen vireystilaan ja jaksamiseen."

Ja itse kun olen noita kohtuukäyttäjiä, niin nautin sitten noista siihen kohdistuvista eduista.

Näin se on, alkoholistille tipaton tammikuu sisältää lupauksen vetää viinaa kaksin käsin heti 1. helmikuuta. Ja tammikuu kärvistellään äreänä kuin perseeseen ammuttu karhu, kuivahumalassa mikä voi läheisille olla tosi raskasta.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
19.1. ja edelleen on tilanne se, että en ole ottanut uv:n jälkeen lainkaan alkoholia. Ei hassummin, sillä alunperin minun ei pitänyt edes yrittää tipatonta, ehdin jo suunnitella että lauantaina 4.1. juomaan. Jotenkin se vain sitten meni siihen, että tuona viikonloppuna ei tullut juotua lainkaan. Tämän jälkeen otin tavoitteeksi pitää puolitipattoman tammikuun ja siinähän tuli sitten onnistuttua.

Työssäkäyvälle tipattoman tammikuun pitäminen on helpompaa kuin sellaiselle joka voi koska tahansa lähteä juomaan, työssäkäyvälle ns. houkutuspäiviä tulee vähemmän. Eri asia on sitten henkilöt, joilla on tapana juoda 1-2 olutta työpäivän jälkeen. Mutta pe 24.1, la 25.1 ja pe 31.1 ovat omalla kohdallani ainoita päiviä jotka voivat estää tipattoman tammikuun syntymisen. Kolme päivää kuulostaa niin naurettavalta tavoitteelta kun ottaa huomioon että suosiollisia päivä juomiseen on omalla kohdallani tässä tammikuussa takana jo 9 kpl johtuen joululomasta.

Alkoholinkäytön aloittamisen jälkeisen elämäni toistaiseksi ainoa tipaton oli vuonna 2010 ja sekin lähti liikkeelle kokeilumielessä. Oli siinä sekin taustalla että loppuvuodesta 2009 oli jopa muutamia kolmen päivän ryyppyputkia. On haaveena joskus tulevaisuudessa koittaa sellaista tipatonta joka kestää uv:sta aina vappuun asti. Myös vuoden mittainen tauko alkoholista on haaveena (ei tosin sellaista joka on tammikuusta tammikuuhun)
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mitenkäs Jatkoajan tipattomat menee? Näin viikonlopun kynnyksellä alkaa monella varmasti taas suu napsumaan.
Mulla ollut kyllä yllättävänkin helppoa ja tarkoitus on tosiaan jatkaa pitkälle helmikuuhun.
 
Suosikkijoukkue
Caps, Zlatan, Läski-Ovi, Orpik, Tom Wilson
Mitenkäs Jatkoajan tipattomat menee?

Täällä ainakin on mennyt yllättävänkin helposti, tosin sain isältä tuliaiseksi Lagavulin-viski pullon jonka korkkaaminen hieman houkuttelisi.
Kaipa tuo hyvänä pysyy pullossa avaamattomanakin.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitenkäs Jatkoajan tipattomat menee?
23 selvää päivää takana ja 8 edessä tämä päivä mukaanlukien. Noista kahdeksasta päivästä viisi on työpäivää edeltäviä päiviä, joten niistä ei ole vaaraa. Loppuajan pahin testi onkin huominen, sillä lauantai on juuri se viikonpäivä mikä on omalla kohdallani ollut se kaikkein alkoholipitoisin päivä viikosta. Tämä päivä ja ensi perjantai nyt menevät ohi ihan omalla painollaan sillä olen onneksi sisäistänyt sellaisen tavan, että perjantaina ei työviikon päätteeksi jaksa juoda vaan se siirretään suosiolla lauantaille. (2 pv putkia toki tulee välillä)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä olen näköjään mukana täysin tahattomasti tässä tipattomassa tammikuussa. Viimeksi olen alkoholipitoisia tuotteita maistellut 5. joulukuuta 2013. Jouluisin en koskaan juo, ja uutena vuotena erityisesti julkinen ryyppääminen on amatööreille aivan kuten juhannuksena ja vappunakin. Ei päivä kalenterissa tee mistään ajankohdasta pakkojuomisen päivää.

Hyvin luultavasti tammikuukin menee tässä samalla, ei ole mitään erityistä syytä tai mielihalua juoda juuri nyt.

Sinänsä täysin sama, vaikka joisin nyt heti pullon viinaa jos siltä tuntuisi, ei se kalenteria katso enkä tipattomia tarvitse. Mutta kun ei siltä tunnu, kuten ei muutenkaan järin usein. Eri sortin viinoja on nytkin kaapissa toistakymmentä pulloa, siellä ne säilyvät siihen asti kunnes tekee mieli jotain niistä maistella kohtuudella.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ei onnistunut alkuunkaan. Heti kuukauden ekana paivana matto vedettiin alta ns. "tasottavilla" ja sen jalkeen olenkin omaksi iloksi saanut revittya kasaan 4 taysin alkoholitonta ja n. 10 "vaha-alkoholistista" (1 tai 2 rinksua) paivaa. Loput on mennyt normaaliin tahtiin eli 3-5 bissee/rinksua iltasin ruuan ja tv:n ym seurassa. Humalassa olen ollut vain kerran. Menossa on siis Pikku-Tippa tammikuu.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tipattomalla mennään ja eipä ongelmia sen suhteen. Uutena vuotena tuli juotua siis viimeksi, joten minun alkoholin käytöllä menee varmaan pari kuukautta ennen kuin humallun seuraavan kerran. Eikä tule tissuteltuakaan, kun haluan pitää itseni fyysisesti kunnossa. Eipä siitä sen enempää.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joulukuu meni tipattomana, kun ei tehnyt mieli ottaa alkkomahoolia. Ei ole tehnyt tammikuussakaan, joten samoilla linjoilla mennään. Tämän vuoden puolella avannut yhden purkin olutta ja se meni tenavien verilettutaikinaan. Kalenterin mukaan tässä ei sen kummemmin mennä, otetaan sitten kun tekee mieli. Jääkaapissa on laatikko kaljaa odottamassa sitä hetkeä.
 
Suosikkijoukkue
Cräps
Tipallisen tammikuun pilasi 12.1. jolloin en juonut alkoholia. Vielä vajaa vko tätä tissuttelua ja helmikuussa alkaa sitten tipaton kevät. Pitäis nääs tiputtaa vähän painoa ja antaa maksalla aikaa toipua ennen kesän rientoja.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä olen näköjään mukana täysin tahattomasti tässä tipattomassa tammikuussa. Viimeksi olen alkoholipitoisia tuotteita maistellut 5. joulukuuta 2013. Jouluisin en koskaan juo, ja uutena vuotena erityisesti julkinen ryyppääminen on amatööreille aivan kuten juhannuksena ja vappunakin. Ei päivä kalenterissa tee mistään ajankohdasta pakkojuomisen päivää.
Varsin hyviä pointteja. Eihän kaljanjuonti ole yhtään sen terveellisempää, joi sitä sitten vappuna tai vaikka lokakuisena tiistaipäivänä. Minä tiedostan ja myönnän sen, että olen itse kalenterijuoppo; Viikolla alkoholi, edes yksittäinen kalja ei maistu (viime vuosikymmenen puolella oli tosin tilanne toinen), sensijaan lähes joka viikonloppu tulee juotua, päsääntöisesti lauantaisin. Uusi vuosi, vappu, juhannus ja joulu menevätkin sitten aina automaattisesti ryyppäämiseksi.

Isoin onglema on tutusti taas se, että saunominen ilman kaljaa tuntuu kamalalta.
KYLLÄ! Tai näin se on ainakin alussa. Itse olin lokakuussa muutamia viikonloppuja selvinpäin, ja taisin jättää saunomisia ihan väliin, osittain väliaikaisen kyllästymisen takia ja osittain sen vuoksi että "piti" olla selvinpäin. Saunominen selvinpäin on tosiaan monesti tuntunut kamalalta, koska on ollut tapana korkata joko hieman ennen saunaa tai saunan aikana lauantaina se viikon eka kalja. Kuitenkin nyt tämän tammikuun aikana sekä tämänpäiväinen että viimelauantainen sauna tuntuivat mukavilta ilman kaljaa, liekö syynä se, että on ollut niin kauan raittiina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös