Olen ajatellut "Tipatonta tammikuuta" typeränä massojen trendinä, mutta typerä kun olen, niin ajattelin sitä itsekin tänä vuonna kokeilla. Syynä tähän on se, että edellisen kerran olen ollut kuukauden ilman alkoholia oletettavasti joskus lukio-aikoinani, eli noin 10 vuotta sitten. Viime vuoden jälkipuoliskolla oli vain muutama viikonloppu jolloin ei tullut päihdyttyä ja silloinkin varmaan tuli saunalonkero nautittua. Kuukauden hengähdystauko kuulosti siis aika hyvältä idealta. Etenkin kun minulla on vähän huonohko tapa ottaa "muutama liikaa".
Eipä se hanke nyt kyllä oikein onnistunut, kun toisena viikonloppuna puski semmoinen tilanne eteen, että päädyin viskikolaa lipittämään ja erästä keikkaa katsastamaan. Tämän jälkeen sitten vitutti varsin suuresti hankkeen kariutuminen ja nyt tulee kolmas viikko täyteen ilman alkoholia. Ensi viikon kun vielä selviää läpi, niin tuleepahan saavutettua kuukausi ilman tippaakaan, vaikka viralliset Tipattomat tammikuut menivätkin perseelleen.
Positiivista tässä on ollut se, että viikonlopun jälkeen ei ole enää väsyneempi fiilis kuin ennen sitä. Positiivista on myös se, että sunnuntai ei mene täysin hukkaan krapulassa maaten (vaikka jotenkin jännästi sunnuntai tuntuu kyllä aina ankealta, vietti sen miten vain... noh, jos maanantaina olisi vapaata, niin sittenhän siitä voisi nauttia). Ja eihän se yhtään haittaa, että ei ole syytä morkkikseen.
Niin ja miksi sitten ylipäänsä juon, kun hankin sillä "eieieiei"-fiiliksen aiheuttavia flashbackeja ja parin päivän epämielyttävän fyysisen olotilan? Noh, juon koska se nousuhumalan hankkiminen on se hetki viikossa, kun saa täysin hyvän olotilan päälle, itsetunto ilmaantuu paikalle ja sosiaalinen kanssakäyminen nousee semmoiselle tasolle, että voi jopa vieraiden ihmisten kanssa käydä keskusteluja (jotka eivät ole äärimmäisen väkinäisiä). Surullista ja typeräähän se on, että pitää juoda saavuttaakseen tällaisia asioita, mutta näinpä se on ja kylläpä se sitten ehkä vähän enemmän sisältöä elämään tarjoaa kuin yksin kotona kyyhöttäminen lauantai-iltana. Kun vaan saisi kontrolloitua niitä annosmääriä kännitilan saavuttamisen jälkeen vähän paremmin, niin nuo negatiiviset puolet voisivat vähän helpottaa... Sitä sitten seuraavaksi tavoitellen. Kun tässä nyt kuukauden saa pitäydyttyä alkoholista kokonaan erossa, niin kaikki on näköjään mahdollista.