Tipaton tammikuu

  • 167 920
  • 937

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Tipaton on täälläkin takana ja jatkuu vaan. Tämän kuun 26.een päivään menee ainakin. Ja sen jälkeen jatkuu taas jonkun aikaa.

Sen olen huomannut, että en edes kaipaa ilta-olutta tai muuta tissuttelua. Ei oikein edes baareihin halua lähteä. Minua on tosin auttanut työvuoroni. Teen jatkuvaa 3/7 vuoroa ja viikonloput on mennyt aika pitkälle töissä. Tai sitten on ollut pelejä viikonloppuna ja silloin ei tietenkään viitsi mitään ottaa.

Hieno kokemus ollut kuitenkin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostetaanpas tällainen ketju ylös.

Itse olen tässä ollut elokuun juomatta pisaraakaan alkoholia. Heinäkuussa meni sen verta runsaasti mökkeillessä, että päätin pitää elokuun nollilla. En ole ikinä ennen mitään tipattomia kokeillut ja alkoholia on viime vuosina kulunut sanotaanko riittävästi, joten halusin kokeilla, miten tämä menee.

Monet sanoo, että tipattomia pitävät vain alkoholistit, jotka eivät muuten pysty kontrolloimaan juomistaan. Tämä pitää varmaan osittain paikkansa ja meikäläisen kohdilla ainakin nuo annosmäärät yhden illan aikana olivat liian suuria, eli kontrolli ei siinä pysynyt. Nyt tulevaisuudessa aion ehdottomasti kiinnittää huomiota myös tähän seikkaan, eli pippaloissa varmasti tulen sitä olutta ja muuta ottamaan, mutta verrratuna entiseen pyrin pitämään siinä tolkun mukana.

Täytyy sanoa, että yllättävän helposti on pystynyt olemaan ilman alkoholia, vaikka olen elokuun aikana käynyt mökillä, ollut festareilla ja käynyt pubissakin iltaa istumassa kavereitten kanssa. Eli ihan normaalia elämää elellyt enkä ole yrittänyt vältellä mitään tapahtumia. Ainakin tuolla festareilla pelkästään sain naureskella sille suomalaiselle menolle, mitä yleensä oman humalan vuoksi ei ole niin tullut noteerattua. Ensimmäisenä päivänä porukka jo niin kännissä, että eivät pystyssä pysy ja kaikki bändit jää näkemättä. Ei hyvä ei.

Sen kyllä olen huomannut, että kun sitä alkoholia ei ole tullut otettua, niin ei mulla ainakaan ole paino kuukaudessa mihinkään tippunut. Ei kyllä onneksi noussutkaan. Herkkuja on mennyt tavallista enemmän nimenomaan arkipäivisin. Nyt vaan kaupassa käydessä on tarttunut herkkua mukaan, kun alitajuntaisesti on antanut itselleen luvan siihen, koska ei ole voinut sitä kaljaa vetää viikonloppuisin. Niin nyt sitten koko viikon enemmän tai vähemmän napostelee iltaisin jotain hyvää, vaikka ennen se herkuttelu on keskittynyt viikonloppuihin siihen kaljan yhteyteen. Eli heikko on mieli ja tähän täytyy kiinnittää jatkossa huomiota.

No nyt on syyskuulle kalenteriin ilmestynyt jo 1-2 tuparit, yhdet synttärikemut, yksi JYPin vieraspeli täällä Espoossa isolla porukalla + samana iltana menoa Helsingissä ja muita sekalaisia tapahtumia, joissa alkoholia tulee varmaan otettua. Tästähän moni vetäisi johtopäätöksen, että tipattoman jälkeen sitten vedetään vaan isompi vaihde silmään, mutta kuten totesin, aion jatkossa pitää annosmäärät pienempinä. Katsotaan, miten äijän käy, mutta luotto on kova itseen. Eihän niitä viinoja kukaan muu sinne kurkkuun kaada kuin minä itse.

Miksi kirjoitin tämän tekstin, en tiedä. Muutama päivä vielä elokuuta jäljellä ja helposti menee ilman olutta. Onko muita palstalaisia ollut tipattomalla viime aikoina?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onko muita palstalaisia ollut tipattomalla viime aikoina?

Ei sentään koko kuukautta, mutta (nyt jo melkeinpä perinteisesti) tuli kesäloman yhteydessä pidettyä alkoholista 'vapaata' 3 viikkoa, eli kesäloman keston.

Tällaisia 2-3 viikon kuivia kausia osuu vuoteen kahdesta neljään. Itse ajoitan nämä tipattomat yleensä lomien ajalle, jolloin on paljon muutakin aktiviteettia. Jouluisin en alkoholia juo, joten sinne on helppo sijoittaa yksi tipattomista jaksoista. Joulu merkitsee itselleni ennenkaikkea lasten ja perheen juhlaa, joten se aika vietetään 100% lasten ehdoilla, ainakin näin perheellisenä. Toinen tipaton jakso tulee, kuten jo todettua, kesälomien yhteydessä. Joskus intoudun pitämään samanlaisen myös syksyisin ja/tai keväisin, mutta epäsäännöllisemmin. Hyväähän nämä pikkubreikit tekee sekä maksalle että mielelle!

Nyt viimeisen puolen vuoden aikana on alkoholinkäyttö vähentynyt muutenkin pahasti, koska valitettavasti intensiivinen treenaus ei sovi ollenkaan hyvin yhteen juopottelun kanssa.
 

Fordél

Jäsen
Nyt viimeisen puolen vuoden aikana on alkoholinkäyttö vähentynyt muutenkin pahasti, koska valitettavasti intensiivinen treenaus ei sovi ollenkaan hyvin yhteen juopottelun kanssa.

Heh, eikö voisi jo todeta, että "alkoholinkäyttö on vähentynyt muutenkin hyvästi.." eikä pahasti? Tuntuu porukka järjestään toteavan, että nämä tipattomat ajat tai alkoholin käytön vähentäminen ovat olleet positiivisia kokemuksia. Toivottavasti se motivoi ihmisiä vähentämään alkoholin kanssa läträämistä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Heh, eikö voisi jo todeta, että "alkoholinkäyttö on vähentynyt muutenkin hyvästi.." eikä pahasti? Tuntuu porukka järjestään toteavan, että nämä tipattomat ajat tai alkoholin käytön vähentäminen ovat olleet positiivisia kokemuksia. Toivottavasti se motivoi ihmisiä vähentämään alkoholin kanssa läträämistä.

Katsos sarkasmia, sitä pitää olla!

Ihan totta turiset, vaikka kieltämättä jokusen kerran (viikossa, heh) olen joutunut kieltäytymään sinänsä erittäin miellyttävien seitinohuiden iltapäiväkännien rakentelusta ihan vaan sen vuoksi, kun illalla on ollut tiedossa intensiiviset treenit.

Sen olen myös huomannut, että jos (huippu)kunto nouseekin treenatessa, se laskee vähintään samaa tahtia juomisen suhteen. Nykyään pätkähdän humalaan niin hävettävän pienillä annosmäärillä, ettei niitä kehtaa edes kirjoittaa tänne kaikkien luettavaksi ja naureskeltavaksi!
 

#76

Jäsen
Tipaton on suhteellinen käsite, itselläni on vuodessa useita neljän viikon tai pidempiä pätkiä jolloin en juo ollenkaan alkoholia. Suosikkiolueni on alkoholiton tumma Nikolai ja kesän aikana alkoholia on tullut juotua lasi viiniä ruuan kanssa silloin tällöin. Useimmiten maistoin vain valkkaria vaimon lasista. Yhden alkoholillisen oluen olen kesän aikana juonut.

Alkoholi on minulle yksi aine muiden joukossa. Pidän esim. retiiseistä mutta syön niitä harvakseltaan. Ei vain muista kaupassa ostaa. Alkoholi on samanlainen juttu. Tykkään viinistä mutta nautin sitä harvakseltaan ja vähän kerralla.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ite pistin elokuun alusta korkin hyvin raolleen.
Ts. ruuan kanssa voi ottaa lasin punkkua jos ruoka sitä vaatii.
Muuten en juo mitään. Vuoden loppuun olen ajatellut tämän kestävän.
Syynä pääasiassa kokonaisvaltainen vartalon kiinteytys, joten helpompaa kun ei vedä silloin tällöin perseitä.

Kokeilin joskus että illan aikana join normaalia vähemmän, todella hitaasti.
Ei toimi mulla. Joko olen täysin juomatta, tai juoda sen verran että jonkinlainen kevyt humalataso pysyy. Joskus myös hyvin raskas. Juomatta oleminen ei ole mulle mikään ongelma, ei ollenkaan. Nyt vaan tuntui että voisi hyvinkin olla jonkin aikaa juomatta.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Puolitoista tuntia jo tammikuuta takana ja olut maistuu edelleen yhtä hyvältä. Peli on siis menetetty, joten yritetään vuoden päästä uudestaan. Mites muut kalsarikännääjät edistyy?
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Käykö tähän se, jos juo tänään ja toisaalta jatkaa sitten päivän pidempään selvinpäin?
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Pitäisikö yrittää. No ok. Jos nyt edes viikon loppuun asti onnistuisi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tänä iltana ajattelin juoda oluen tai kaksi. Voi olla että ovat tämän kuun ainoat, voi olla että ei. Viime kuussa kului kolme tölkkiä olutta ja yksi lasi siideriä, eli ei tämä mielestäni ihan käsistä ole lähtemässä.
 

Nick Neim

Jäsen
Jossei aamuyötä lasketa, niin täällä tammikuu tulee olemaan täysin tipaton. Meni taas sen verta kovaa eilen, että nyt on pakko rauhoittua. Kuukauden päästä siis katellaan uusiksi.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on nyt jo mennyt pullo punkkua ja konjakki huutelee aikast lujaa tuolta baarikaapista, että kyllä sillekin täytyy kohta hiukan huomiota suoda.

Eli ei tipatonta tammikuuta. Eikä varmaan maaliskuutakaan, eikä helmikuuta, eikä... Silloin kun maistuu niin silloin otetaan. Välillä tosin voi mennä useampi viikkokin niin ettei maistu.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Oma alkoholinkäyttö laskenut ikääntymisen ja lapsiperheen kuvioiden johdosta sille tasolle, ettei ole mitään tarvetta tipattomille. Usein tulee muutenkin oltua useampaankin kertaan joku 4 viikkoa ilman ensimmäistäkään olutta, ja kovempia kännejä kertyy korkeintaan 3 vuodessa. Kesällä tulee tietysti ns. tissuteltua enemmän, jos säät on suosiolliset. Jos viina vie miestä/naista, niin totta kai tipaton on varmasti paikallaan. Mutta jos alkoholinkäyttö on hallinnassa eikä ole pelkästään humala-painotteista, niin tipatonhan on ihan säälittävää pelleilyä. Miksi kieltää itseltään jotain sellaista, mikä ei ole millään tavalla itselleen vahingollista tai haitallista?
 
En ikinä pitäis tipatonta. Dokaaminen nyt vaan on niin saakelin hauskaa, viineistä, oluista ja viskeistä nauttimisesta puhumattakaan, etten tohtisi itseltäni moisia iloja kieltää. Mut vegaanisen tammikuun vedän, ja voi olla että tulee enemmältikin tavaksi.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pidin tipattoman tammikuun jo loka-marraskuussa. Ihan vaan siksi, ettei mene alkuvuosi pilalle.

Taidan hakea jääkaapista oluen.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En minäkään mitään tippoja ota, en tammikuussa, enkä muinakaan kuukausina. Itsensä ja muiden pettämistä tuollainen.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Onko muita palstalaisia ollut tipattomalla viime aikoina?

Tipatonta on nyt takana syyskuu, lokakuu, marraskuu ja joulukuu. Tammikuu menee nyt vanhasta muistista tipattomana. Ei oo oikeastaan alkoholia kaivannutkaan saunakaljaa lukuunottamatta. Nikolain alkoholiton olut on ollut siinä hommassa paikallaan. Aikaisempina vuosina on tullut juotua suht runsaasti, joten pieni puhdistautuminen tammikuussa on ollut yleensä paikallaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Nykyään krapulat rupee oleen jo aivan kauheita ja tässä kyllä harkinnassa on tipaton tammikuu. Pari kertaa ennenkin sen pitänyt ja jos ei muuta niin ainakin rahaa siinä säästyy.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Tipaton tammikuu takana ja tipaton helmikuu edessä. Tai oikeastaan voisi tarkentaa, että alkoholiton tammikuu takana. Olen juonut pari alkoholitonta kaljaa viikottain. Positiivinen yllätys vieraillessani Barona Areenalla Bluesin pelissä oli se, että hallista sai alkoholitonta olutta. Ainakaan Hartwall Areenalla en ole vastaavaan törmännyt.

Vaikka itse pidänkin tipatonta tammikuuta ihan järkevänä ideana, taitaa kyseessä olla todellisuudessa varsin marginaalinen ilmiö. Onkohan olemassa mitään statistiikkaa siitä, että tammikuussa myytäisiin vähemmän alkoholia kuin muina kuukausina ja jonka perusteella voisi päätellä, että tipaton tammikuu on oikeasti laajastikin harrastettu "hupi"?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onkohan olemassa mitään statistiikkaa siitä, että tammikuussa myytäisiin vähemmän alkoholia kuin muina kuukausina ja jonka perusteella voisi päätellä, että tipaton tammikuu on oikeasti laajastikin harrastettu "hupi"?

Tuskin se sen laajemmin harrastettu hupi on, mutta tammikuu on kuitenkin vuoden turhin kuukausi ja semmoista odottelua. Juhlia ja menoja on yksinkertaisesti vähemmän. Olen sitä aina ihmetellyt miksi kukaan ei järjestä vaikka häitä tammikuussa.

Nyt se on ohi ja ehkä elämä voittaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen aina suhtautunut jotenkin ihmetellen tähän tipattomaan tammikuuhun. Olen sitä mieltä, että jos omassa alkoholinkäytössään näkee ongelmia, niin ne muutokset kannattaa tehdä pidemmälläkin aikavälillä, tai oikeastaan pysyvämmin. Silti joillain tuppaa menemään homma niin, että tammikuu kärvistellään ja helmikuun koittaessa jatketaan samalla linjalla kuin ennenkin. Ja otetaan ehkä se "palkitsemiskänni".

Noh, tajusin juuri, että pidin oikeastaan ihan vahingossa tipattoman tammikuun. Ei vain ollut mitään "rientoja", joihin olisi tullut lähdettyä. Saunaoluitakaan ei jostain syystä nautittu tällä kertaa. En pitänyt tätä mitenkään kummallisena suorituksena, enkä pidä itseäni myöskään parempana ihmisenä kuukauden takaiseen verrattuna.

Koska tänään alkoi loma, saatan vaikkapa ottaa yhden oluen ruoan kanssa. Ja huomisen osalta on jo ennalta sovittu pienimuotoinen illanistuminen, johon kuuluu pari laatuolutta, mutta varmuudella se myös siihen jääkin. Jos tämä olisi osunut viikkoa aiemmaksi, en näemmä olisi viettänyt tätä tipatonta tammikuuta.

Tarkennetaan loppuun, että ymmärrän toki sen, että suurimmalla osalla tipaton tammikuu on sellainen tavan tai yhteisöllisyyden tms. vuoksi kokeiltu juttu, johon ryhdytään, vaikka oma alkoholin käyttö pysyisikin kohtuudessa, eikä sen puolesta tällaiselle olisi tarvettakaan. Itse olen vain sitä mieltä, että jos omassa alkoholin käytössä ei ole ongelmaa, ovat kaikenlaiset kalenterikuukauteen sidotut keinotekoiset rajoitukset jokseenkin turhia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös