Tietokonetta ostamassa

  • 335 976
  • 1 631

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Noista tuo HP olisi mun valinta. En kylläkään ole läppäriraudan suhteen expertti. Hieman vanhemman sukupolven prosessori tossa HP:ssa on, mutta ei merkittävästi, varsinkin kun hp:ssa on neljä ydintä lenovon kahta vastaan ja tuplasti enemmän keskusmuistia sekä nopeampi ssd levy. Suurin kysymys onkin, että riittääkö tuo 128gb levytilaa.
Kiitos. Voin kysyä vaihtoa isompaan. En lataile mitään pelejä tms. Tuleeko raja vastaan silti?
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kiitos. Voin kysyä vaihtoa isompaan. En lataile mitään pelejä tms. Tuleeko raja vastaan silti?

Ei ihan helposti pitäisi. Jos et tosiaan pelejä, leffoja yms. Säilyttele.

Voit kysyä et saako siihen lisä ssd:n tai halvan mekaanisen varastolevyksi. Ei luulisi ihan maltaita maksavan asennus, kun levyjen hinnat on tällä hetkellä aika järkevissä kantimissa.
 

redpecka

Jäsen
Otetaanpa esimerkkinä tuo edellisen sukupolven RTX 2080 Ti, jota esim. Jimms myy halvimmillaan 999,- ja kalleimmillaan 1999,- uutena. Nyt myyntiin tullut RTX 3080 on n. 30-40% tehokkaampi - etenkin korkeammilla resoluutioilla - ja maksaa halvimmillaan 739,-. Seuraavaksi myyntiin tuleva RTX 3070 on luvattu olevan samantehoinen kuin RTX 2080 Ti ja Suomihinta tullee olemaan siinä 500-600 euroa. Myös vielä syksymmällä tulee RTX 3060, joka tullee olemaan se ideaalein kortti fullhd -resoluutiolle.
Näitä on siis tullut jo pyöriteltyä ja ei nämä jimmssit oikein sovellu mulle nyt kun asustelen ulkomailla. Muuten olisin varmaan jo napannut tuon tonnin kasauksen: io-tech -> Jimms...
- - -

Yksi juttu vielä sekoittamaan päätäni: listasin tuonne toiseen ketjuun aikoinaan nykyisen win7-koneeni komponentit ja @laalki mm. sanoi, että tämä ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK kotelo olisi vieläkin ihan passeli jos kasaisin koneen sittenkin itse.

Ja nyt se tärkeä kyssäri tähän skenaarioon joka ratkaisi grafiikkakorttipähkäilyt: jos siis hommaan Ryzen 5 3600 -prossun ja siihen sopivan Emon niin käykö tämä nykyinen paska grafiikkakorttini XFX HD6850 PCI-E 775M 1 GB 2XDVI/DPHDMI tähän kuvioon toivoen ettei se ihan just vielä tilttais (kone 9½ vuotta vanha)? Ja ostaisin ~vuoden sisällä sen RTX-3000-sarjalaisen rauhassa.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Yksi juttu vielä sekoittamaan päätäni: listasin tuonne toiseen ketjuun aikoinaan nykyisen win7-koneeni komponentit ja @laalki mm. sanoi, että tämä ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK kotelo olisi vieläkin ihan passeli jos kasaisin koneen sittenkin itse.

On ihan pätevä kotelo, enkä näe syytä vaihtaa. Varmista vain, että tulevaisuuden korttisi mahtuu sinne sisään.

Ja nyt se tärkeä kyssäri tähän skenaarioon joka ratkaisi grafiikkakorttipähkäilyt: jos siis hommaan Ryzen 5 3600 -prossun ja siihen sopivan Emon niin käykö tämä nykyinen paska grafiikkakorttini XFX HD6850 PCI-E 775M 1 GB 2XDVI/DPHDMI tähän kuvioon toivoen ettei se ihan just vielä tilttais (kone 9½ vuotta vanha)? Ja ostaisin ~vuoden sisällä sen RTX-3000-sarjalaisen rauhassa.

Kyllähän tuo kortti siis varmasti toimii uudessa emolevyssä. Melkoinen nuhapumppu se vaan on ja jää auttamatta pullonkaulaksi, jos pelata aioit. Mutta yhteensopivuusongelmaa ei pitäisi olla.
 

redpecka

Jäsen
On ihan pätevä kotelo, enkä näe syytä vaihtaa. Varmista vain, että tulevaisuuden korttisi mahtuu sinne sisään.



Kyllähän tuo kortti siis varmasti toimii uudessa emolevyssä. Melkoinen nuhapumppu se vaan on ja jää auttamatta pullonkaulaksi, jos pelata aioit. Mutta yhteensopivuusongelmaa ei pitäisi olla.
No hyvä. Nuhapumput ei akuutisti haittaa - ei ole tällä hetkellä tarvetta sen kummoisille asioille mitä tämä nykyinen ei pystyisi suorittamaan. Pelkona vaan koko ajan milloin bragaa ja tämä winseiskalla ajelukin aiheuttaa pientä huolta noin yleisessä mittäkaavassa.

Täytyy nyt vakavasti harkita: Amazonista komponentit himaan ja pieni ruuvimeisseli kiinakaupasta. Uudet:
  1. Emo+prossu+jäähdytin
  2. Muistikampa (-kammat? Vieläkö on etua jos on kaksi kappaletta näitä versus se että vain yksi samankokoinen?)
  3. ...ja virtalähde, vaikka tällä vanhallakin voisi hätätilassa ehkä vielä ajaa (CHIEFTEK PSU 600W 14CM ATX EPS CAB.M) kaiketi tovin?
  4. Koppatuulettimet... Näköjään mulla kaksi 9½ vuotta vanhaa, ei huomattavaa melua. Pitäiskö uusia vai uudelleenrakennuksessa vain putsata? Olen näitä pintapuolisesti pensselillä joskus silloin tällöin kyllä putsaillutkin, mutta ei tee kipeetä jos kerran kymmeneen vuoteen vaikka vaihtais..
  5. Win kymppi pitäisi joka tapauksessa hommata, ja ehkä senkin näin erikseen ostettuna saisi OEM-versiona. (E: siis ei-OEM, sekasinmenen)

Sitten myöhemmin se tykki-grafiikkakortti (RTX-3000-sarja). Kai tällä pumpulla pärjäisi sen 10 seuraavaa vuotta?

Mitä sanoo @magnum37 eli että rakentaisi vanhaan koteloon sittenkin näillä metodeilla masiinan säilyttäen alkuun tämän vanhan grafiikkakortin?
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mitä sanoo @magnum37 eli että rakentaisi vanhaan koteloon sittenkin näillä metodeilla masiinan säilyttäen alkuun tämän vanhan grafiikkakortin?

Sanoisin että riippuu niin kotelosta. Jos on alkujaan suht laadukas atx-standardien mukainen niin eipä sitä mikään estäkään.

MUTTA..

Aika paljon nuo koteloiden rakenteet ja varsinkin estetiikka ovat kyllä 10 vuodessa edistyneet. Yksi tärkeä seikka on ilmanvaihto. Ytimien määrän ja kellotaajuuksien kasvaessa prossu ja näyttis tuottavat huomattavia määriä lämpöenergiaa, ja vaikka coolerit kunnossa onkin, niin niiden täytyy saada esteettä raitista ilmaa kopan ulkopuolelta. Eli kunnolliset ilmanottoaukot sisältävä kotelo on kyllä suositeltava. Nyt en tiedä yhtään millainen nykyinen kotelosi on, mutta hiukan epäilen, että hyvin todennäköisesti sen ilmanvaihto-ominaisuudet ovat tämän päivän komponenteille rajalliset.

Tähän liittyen myös kotelon tuuletinhyrrien määrä ja niiden paikat ratkaisevat. Nykyään koteloissa käytetään 120-140mm (halkaisija) tuulettimia. Esim. 2x sisäänotto ja 1x ulostyöntävä on sellainen suositeltava. Nuo monen tuulettimen RGB-"jukeboksit" on usein vain näön vuoksi, mutta itsellä tässä just eilen pyörittelin vanhaa vuonna 2012 hankkimani koneen koteloa, että eipä sillä mitään enää oikein tee, kun siihen saa vain rajallisen määrän 90mm:n tuulettimia. Vielä tuolloiselle i7-3770 pohjaiselle kokoonpanolleni se riitti, kun lämmöt eivät siinä nousseet korkeiksi eikä päässyt kellottelemaankaan. Nykyään on aika eri meininki. Ilmanvaihto on ihan keskeinen asia, mikäli haluaa nauttia tehoista ja koneen vakaasta toiminnasta.

Muuten kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta, mikäli aiot vähän osissa konetta kasata. Sillä taktiikalla saa usein parasta vastinetta rahalle, kun hiukan odottelee eikä hanki kaikkea kerralla, vaan metsästää hyviä komponenttitarjouksia, joita kyllä aika ajoin tulee. Itsekin olen pääasiassa tällä systeemillä koneeni aina kasannut. Pääpaino tehokkaassa prossussa ja näytönohjaimessa. Muut osat ovat olleet sellaista luotettavaa keskitason hintalaatua. Hyvän tehosuhteen on sillä tavalla aina saanut.

E: Mikäs se nykyinen grafiikkakorttisi olikaan? Tosiaan nyt kannattaakin vähän odotella, kun on lisää julkaisuja tulossa tässä kun joulua kohden mennään plus että saatavuus RTX 3000-korteissa on toistaiseksi erittäin huonoa. Itsekin silmäilen 3080-korttia.
 

redpecka

Jäsen
@magnum37 Siis koteloni on tämä ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK ja siinä kaksi koppatuuletinta, yksi perässä ja yksi katossa (toivon, että ne ammattilaiset ovat ruuvailleet tämän ilmanvaihdon oikeinpäin pyörimään aikoinaan..) ja kotelossa lisäksi sivussa (ilmanvaihto)ritilä. Etupaneelikin on kyllä tuollaista verkkoa, mutta luulen sen olevan vain tyyliseikka. Lisäksi tietysti pyörii prossun- ja virtalähteen tuuletin. Näyttiksessä ei ole omaa niinkuin olen nähnyt kuvissa niissä uusimmissa olevan.

E: Nuo kopan ilmanottoaukot ja tuulettimet ovat kyllä lähemmäksi viittätoista senttiä eli jos mittoja ovat nuo sanomasi niin arvioin nämä 14cm halkaisijaltaan oleviksi ropeleiksi. Eli hyvää työtä ovat verstaassa tehneet silloin Suomessa 9½ vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
E: Mikäs se nykyinen grafiikkakorttisi olikaan? Tosiaan nyt kannattaakin vähän odotella, kun on lisää julkaisuja tulossa tässä kun joulua kohden mennään plus että saatavuus RTX 3000-korteissa on toistaiseksi erittäin huonoa. Itsekin silmäilen 3080-korttia.
Ja siis tämä nykyinen 9½-vuotta vanha grafiikkakorttinihan on tietenkin tämä vanha kunnon XFX HD6850 PCI-E 775M 1 GB 2XDVI/DPHDMI

Täällä jo vastattiinkin, että vaikka hommaisin muuten uudet osat niin yhteensopivuuden puolesta voisin odottaa huoletta tällä kortilla niitä RTX-3000-sarjalaisia, jos siis päädyn itse kokoamaan koneen Ryzen-femma -pohjaisesti - tähän koppaan ja toivoen etteivät hyydy vanhat komponentit ihan just.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
@magnum37 Siis koteloni on tämä ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK ja siinä kaksi koppatuuletinta, yksi perässä ja yksi katossa

Kuvahaun perusteella laatukoppa, joka soveltuu tämän päivän komponenteillekin aivan hyvin. Ilmanvaihto kun on tuossa kunnossa. Sinuna ehkä hankkisin 1-2 tuuletinta tuohon etupaneelin taakse vetämään ilmaa sisään niin tulee soiva peli.
 

redpecka

Jäsen
On kyllä hyvin erikoinen liike, jos eivät myy tavallista Windows-lisenssiä ollenkaan, vaan pelkästään OEM-lisenssejä.
Noh, niinkuin sanoin, niin nämä eivät tässä firmassa kasauksessa näköjään täällä myy irtolisenssejä. Firma kyllä herättää itsessäni luottamusta kun se näyttää nörttiverstaalta - ikkunassa lukee että tietsikkahuoltoa -korjausta jne - ja putiikkeja on kumminkin ympäri valtakun.. - anteeks, ympäri kuningaskuntaa.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
No hyvä. Nuhapumput ei akuutisti haittaa - ei ole tällä hetkellä tarvetta sen kummoisille asioille mitä tämä nykyinen ei pystyisi suorittamaan. Pelkona vaan koko ajan milloin bragaa ja tämä winseiskalla ajelukin aiheuttaa pientä huolta noin yleisessä mittäkaavassa.

Täytyy nyt vakavasti harkita: Amazonista komponentit himaan ja pieni ruuvimeisseli kiinakaupasta. Uudet:
  1. Emo+prossu+jäähdytin
  2. Muistikampa (-kammat? Vieläkö on etua jos on kaksi kappaletta näitä versus se että vain yksi samankokoinen?)
  3. ...ja virtalähde, vaikka tällä vanhallakin voisi hätätilassa ehkä vielä ajaa (CHIEFTEK PSU 600W 14CM ATX EPS CAB.M) kaiketi tovin?
  4. Koppatuulettimet... Näköjään mulla kaksi 9½ vuotta vanhaa, ei huomattavaa melua. Pitäiskö uusia vai uudelleenrakennuksessa vain putsata? Olen näitä pintapuolisesti pensselillä joskus silloin tällöin kyllä putsaillutkin, mutta ei tee kipeetä jos kerran kymmeneen vuoteen vaikka vaihtais..
  5. Win kymppi pitäisi joka tapauksessa hommata, ja ehkä senkin näin erikseen ostettuna saisi OEM-versiona. (E: siis ei-OEM, sekasinmenen)

Sitten myöhemmin se tykki-grafiikkakortti (RTX-3000-sarja). Kai tällä pumpulla pärjäisi sen 10 seuraavaa vuotta?

Mitä sanoo @magnum37 eli että rakentaisi vanhaan koteloon sittenkin näillä metodeilla masiinan säilyttäen alkuun tämän vanhan grafiikkakortin?

Yksi minkä vaihtaisin ehdottomasti emon ja prossun päivityksen yhteydessä on tuo virtalähde. Jos tuo on alkuperäinen, niin alkaa olemaan jo melko vaarallinen tapaus, puhumattakaan siitä, että ei ole ollut lähtökohtaisestikaan mikään superlaadukas tekele.

Seasonic, XFX (ei taida löytyä enää mistään), Superflower, EVGA (superflowerin sisuskalut) mm. tekee laatuvirtalähteitä. Samoin osa Corsairin tuotannosta, esim. RM-sarja. Mikään mahdottoman iso sen ei tarvitse olla. Kiinteäkaapeliset ovat halvempia, mutta valikoima hieman suppeampi. Modulaarisissa (eli irroitettavat kaapelit) löytyykin sitten enemmän. Kunhan ei sitä ihan halvinta rotiskoa sinne koneeseen työnnä, eikä turhaan osta myöskään mitään 1000w virtalähdettä. Esim. joku 650w Superflowerin Leadex 80plus gold, jos sattuu löytymään jostain hyvään hintaan.

Pelikoneet tarvitsevat laadukasta virransyöttöä, joten siihen kannattaa myös panostaa.
 

redpecka

Jäsen
Kuvahaun perusteella laatukoppa, joka soveltuu tämän päivän komponenteillekin aivan hyvin. Ilmanvaihto kun on tuossa kunnossa. Sinuna ehkä hankkisin 1-2 tuuletinta tuohon etupaneelin taakse vetämään ilmaa sisään niin tulee soiva peli.
Ahaa, en tällaista tiennytkään että tuohon eteen voi myös virittää ropeleita. Kuvahaun perusteella siis jotain tällaista:
 

Liitteet

  • koppa.PNG
    koppa.PNG
    135,3 KB · kertaa luettu: 155
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Itsekin olen tässä loppuvuoden aikana uuden koneen ostamassa. Budjetti siihen 1200 - 1500 väliin. Lähinnä mietin kuinka iso ero noilla 3070 ja 3080 näyttiksillä on, en kuitenkaan ole muuten niin paljoa rahaa laittamassa että pystyisin pelaamaan kaikkea parhaimilla mahdollisilla asetuksilla. 8gb vs 10gb ja ilmeisesti muistin laadussakin on eroja?

Kiinnostaisi myös tietää kuinka paljon koneen kasaaminen kallistuu jos päätyisin ostamaan 3080, se kuitenkin tarkoittaisi että muitakin osia pitäisi vaihtaa kalliimpiin. Ongelmia myös tuottaa se, että tarvisin uuden windowsin ja mielellään kasaamisen jotka toisi lisää hintaa.

Olen varma että 3070 riittäisi minulle, mutta nyt kun olen kasaamassa kokonaan uuden koneen, haluaisin siitä sen verran hyvän että pärjäisi taas pitkän aikaa. Köyhän ei kannata ostaa halpaa jne.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsekin olen tässä loppuvuoden aikana uuden koneen ostamassa. Budjetti siihen 1200 - 1500 väliin. Lähinnä mietin kuinka iso ero noilla 3070 ja 3080 näyttiksillä on, en kuitenkaan ole muuten niin paljoa rahaa laittamassa että pystyisin pelaamaan kaikkea parhaimilla mahdollisilla asetuksilla. 8gb vs 10gb ja ilmeisesti muistin laadussakin on eroja?

Kiinnostaisi myös tietää kuinka paljon koneen kasaaminen kallistuu jos päätyisin ostamaan 3080, se kuitenkin tarkoittaisi että muitakin osia pitäisi vaihtaa kalliimpiin. Ongelmia myös tuottaa se, että tarvisin uuden windowsin ja mielellään kasaamisen jotka toisi lisää hintaa.

Olen varma että 3070 riittäisi minulle, mutta nyt kun olen kasaamassa kokonaan uuden koneen, haluaisin siitä sen verran hyvän että pärjäisi taas pitkän aikaa. Köyhän ei kannata ostaa halpaa jne.
3070 riittää varmasti, jos et aio pelata 4K-resoluutiolla. Pienemmillä resoluutioilla 3070:n ja 3080:n erot tuskin tulevat esiin.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Oliko tietokoneen käyttöön jne. liittyville asioille omaa ketjua? Joskus muistelin, että jonkinnäköinen olisi ollut vai onko niitäkin asioita jauhettu tässä? Talouden ensimmäinen WIN10 ja pää sauhuaa jo, kun ei se muokkaaminen seiskan kaltaiseksi käy ihan samoin kuin vanhan kasin kanssa. :D
 

redpecka

Jäsen
Oliko tietokoneen käyttöön jne. liittyville asioille omaa ketjua? Joskus muistelin, että jonkinnäköinen olisi ollut vai onko niitäkin asioita jauhettu tässä? Talouden ensimmäinen WIN10 ja pää sauhuaa jo, kun ei se muokkaaminen seiskan kaltaiseksi käy ihan samoin kuin vanhan kasin kanssa. :D
Juu on Löytyykö tietokone-experttejä? Tuolla olen itsekin välillä jotain kysellyt.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pojalle (10v) pitäisi ostaa kone kouluhommia varten, haluaisi pelailla sillä myös Fortnitea. Kouluhommiin riittää varmasti perusläppärikin mutta riittääkö noissa potku Fortniten pelaamista varten? Minulla on kotona Lenovon telakka työkoneelle joten varmaan olisi fiksuin hommata Lenovo pojalle myös jos sillä pelit onnistuisi? Ainakin noita firmakäytöstä poistettuja näyttäisi liikkuvan kohtuulliseen hintaan.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mulla on ollut Applen MacBook Air käytössä noin kuusi vuotta ja toiminut moitteetta.

Nyt ei enää mene päälle lainkaan eli oma oletus on, että akku hajonnut? Edelleen tuo kannattaa varmaan korjauttaa vai pitäisikö hommata uutta konetta? Tietokoneen käyttö on aika vähäistä eli siinä mielessä tuo nykyinen kone on vähintäänkin riittävän hyvä.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olethan kokeillut painaa käynnistysnappia yli 10 sekuntia, se näyttäisi olevan neuvo Applen tuessa. Sillätavoin kone pakottaa itsensä sulkeutumaan tjsp. Itsellä samanikäinen kone, joten siksi kiinnostaa. Akun hajoaminen kuullostaa erikoiselta diagnoosilta.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Mulla on ollut Applen MacBook Air käytössä noin kuusi vuotta ja toiminut moitteetta.

Nyt ei enää mene päälle lainkaan eli oma oletus on, että akku hajonnut? Edelleen tuo kannattaa varmaan korjauttaa vai pitäisikö hommata uutta konetta? Tietokoneen käyttö on aika vähäistä eli siinä mielessä tuo nykyinen kone on vähintäänkin riittävän hyvä.

Jos ei tapahdu yhtään mitään edes virtajohdon ollessa kiinni niin todennäköisesti jotain emolevyllä on rikki ja silloin arvelisin että ei kannata korjauttaa, uuden saanee lähes samalla hinnalla.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Jos ei tapahdu yhtään mitään edes virtajohdon ollessa kiinni niin todennäköisesti jotain emolevyllä on rikki ja silloin arvelisin että ei kannata korjauttaa, uuden saanee lähes samalla hinnalla.
Ei tapahdu. Kiitos vastauksesta!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on ollut Applen MacBook Air käytössä noin kuusi vuotta ja toiminut moitteetta.

Nyt ei enää mene päälle lainkaan eli oma oletus on, että akku hajonnut? Edelleen tuo kannattaa varmaan korjauttaa vai pitäisikö hommata uutta konetta? Tietokoneen käyttö on aika vähäistä eli siinä mielessä tuo nykyinen kone on vähintäänkin riittävän hyvä.
Mulla meni kerran työkone vastaavasti mykäksi. Täältä löytyy ohje miten toimia ("Notebook computers with a non-removable battery"):

 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mulla meni kerran työkone vastaavasti mykäksi. Täältä löytyy ohje miten toimia ("Notebook computers with a non-removable battery"):

Kiitti, kokeilin noi kaikki mahdolliset mutta ei mikään auttanu, taitaa olla siis tuo emolevy hajonnut.
 

redpecka

Jäsen
Syksyllä sanottiin, että nyt on huonoin aika ostaa/koota konetta kun näytönohjaimien saralla tulee just kohta uuden sukupolven vehkeet. Nyt puolta vuotta myöhemmin hinnat on noussut 50-70% ja saatavuus nihkeetä ja ennusteissa, että ehkä syksyllä voisi markkinat tasaantua, mutta paljonkohan siinäkin menee aikaa jotta päästään asiallisiin hintoihin.

Olisi ehkä sittenkin kannattanut syksyllä ostaa edellisen polven paras, jolla varmaan puksuttelisi iloisesti menemään vuosia (vrt. nykyinen 11 vuotta vanha, joka voi laueta vaikka tänään).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös