Tietokonetta ostamassa

  • 335 968
  • 1 631

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos oikein ymmärsin niin mulle tulisi väkisinkin erillinen oma Windows10 tässä rytäkässä jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja löydän puodin jossa kokoavat koneen asennuksineen puolestani (komponentit suunniteltu yhdessä)? Kuten tämä nykyinen koneeni, taitaa mulla olla DVD:nä ihan tämä Win7 edelleen jossain laatikossa.

Ensi viikolla olisi aikaa ja lähden erinäisiin myymälöihin kiertelemään lähialueella. Sitten olen viisaampi miten täällä hommat toimii, mutta hyvä että sain käydä teidän kanssanne pikabriiffauskurssin täällä niin olen taas vähän kärryillä missä nykyään mennään.
Jos jaksat, niin laita vaikka meille tänne pähkäiltäväksi liikkeestä saamasi tarjous, niin voidaan varmistaa, että kaikki on kunnossa. Vaikka liikkeistä yleensä asiantuntemusta löytyy, niin ei siihen sokeasti kannata luottaa, kuten varmasti tiedätkin, kun olet ennakkoon asioita selvittänyt. Eikä sitä tiedä, että miten paljon raha kiiltää kavereilla silmissä, niin on hyvä varmistaa, että saa rahoilleen oikeasti vastinetta.

Aikanaan muuten sai ilmaiseksi päivittää vanhempia Windowseja kymppiin. Se tarjous on päättynyt, mutta kikkailemalla saattaa edelleen onnistua, jos vanha tuoteavain on tallessa. Jos kuitenkin ostat uuden Windowsin, niin varmista, että eivät myy OEM-versiota. Toki sen OEM-version voi ostaa, mutta jos hintaero ei ole suuri, niin en itse siihen lähtisi.
 

redpecka

Jäsen
Aikanaan muuten sai ilmaiseksi päivittää vanhempia Windowseja kymppiin. Se tarjous on päättynyt, mutta kikkailemalla saattaa edelleen onnistua, jos vanha tuoteavain on tallessa. Jos kuitenkin ostat uuden Windowsin, niin varmista, että eivät myy OEM-versiota. Toki sen OEM-version voi ostaa, mutta jos hintaero ei ole suuri, niin en itse siihen lähtisi.
Okei, laitoin ruutupaperille että EI (joku) OEM!

Muistan kun ne silloin tuputti ärsyttävästi sitä winkybää ruudun oikeassa alakulmassa, mutta taisin noudattaa jonkun hömppäsanoman neuvoja kuinka päästä eroon siitä. Ei ollut halua ja tarvetta päivitellä toimivaa winseiskaa mihinkään kympin betaversioon.

Mutta sanot, että kun mulla on tämä alkuperäinen winseiska ihan erillisenä fyysisenä kapistuksena niin osaava kikkailija voisi onnistua päivittämään tämän kybäseksi? Ehkei ole kumminkaan tässä tapauksessa mulle se paras ratkaisu kun yritän hakea sen yhden kokonaisuuden marketista asennuksineen päivineen.

E: Mites muuten kun on nämä SSD-levyt niin onko näissä myös tarkoitus osioida levyä vanhaan malliin? Tämäkin pitäisi osata sitten kertoa siellä neuvotteluhuoneessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
E: Mites muuten kun on nämä SSD-levyt niin onko näissä myös tarkoitus osioida levyä vanhaan malliin? Tämäkin pitäisi osata sitten kertoa siellä neuvotteluhuoneessa.
Ei tarvitse, ellet jostain tottumiskysymys syistä haluya.
 

redpecka

Jäsen
Nvidialta tulee nyt syksyn aikana RTX 3000-sarjan ohjaimet. Ovat todella iso hyppy eteenpäin tekniikassa. Siksi en suosittele mitään vanhempaa Nvidialta. RTX 3070 tulee maksamaan noin reilut 500 euroa ja on tehokkaampi kuin Nvidian 1200 euron edellinen lippulaiva. Myöhemmin julkaistaan ehkä jotain 300 euroa maksava RTX 3060, joka voisi olla lähempänä sun tarvetta ja silti olis tehokas useamman vuoden kortti. AMD:llä on hyvään hintaan keskitehoisia kortteja kuten vaikkapa RX 5600 jne, mutta ohjainten toimivuuden kanssa on ihmisillä ollut ongelmia.
Lähinnä tosiaan meinasin tuota integroitua näytönohjainta että jos ei juuri tällä hetkellä pelaa mitään ja haluaa kasata sen koneen nyt mutta jättää sen näytönohjaimen hankinnan myöhempään kun markkina rauhoittuu. Toki saman voi tehdä myös laittamalla aluksi vanhan koneen näytönohjain ja vaihtamalla sitten mikä ei ole ainakaan vaikea homma. Semmoista pohdintaa vaan oli, budjetista arvasin kyllä ettet ole pelkällä integroidulla ajelemassa vuosikausia.
Olen vähän kelannut asioita. Haluan koneen mielellään nyt kohtapuoliin enkä halua jäädä roikkumaan ja odottelemaan hintamarkkinamuutoksia enkä turhaan halua mitään emolevyä integroitunein näytönohjaimin. Olisiko tällaisessa seuraavassa järkeä ja ideaa:

Kasaan hyvän koneen, mutta näytönohjaimen osalta otan vain jonkun kehnon nyt alkuun (eikö nykypäivän ohjaimet ole joka tapauksessa parempia kuin mun nykyinen 9½ vuotta vanha?). Sitten kun markkinat on rauhoittunut niin ostan sen paremman kortin vuoden kahden sisällä? Tällaisella kikkailulla voisin muutenkin säästää rahaa ja ostaa parempia komponentteja itse koneeseen.

Jos ymmärsitte pointtini niin millaisia astetta kevyempiä näyttiksiä tähän tarpeeseen voisi ennakoida? Nvidia kuulostaa tutulta ja turvalliselta.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Olen vähän kelannut asioita. Haluan koneen mielellään nyt kohtapuoliin enkä halua jäädä roikkumaan ja odottelemaan hintamarkkinamuutoksia enkä turhaan halua mitään emolevyä integroitunein näytönohjaimin. Olisiko tällaisessa seuraavassa järkeä ja ideaa:

Teet ihan oikein näin. Ei nykyään voi oikein muutenkaan jäädä odottelemaan, koska sitten saa odotella jatkuvasti. Nykyään IT-alan valmistajat julkaisevat jotain uutta jopa 2-3 kertaa vuodessa. Ellei muuta niin pökkäävät markkinoille vähän viilatumpaa vohvelia ja myyvät sitä jonain "super overclocked editionina" pysyäkseen jatkuvasti kuluttajien huomion keskellä. Markkinointi jippojahan nuo vain ovat. Vanha sääntö rakenna kerran kunnolla ja nauti ainakin 5 vuotta pelittävästä koneesta, pitää edelleen kutinsa.

Toki isot arkkitehtuuriloikat ovat sellaisia, joita kannattaa joskus odotellakin, ja Nvidian RTX 3000-sarja kieltämättä sellainen on. Mutta tosiaan, voithan nyt ostaa jonkun edullisemman mallin ja päivittää vaikka sitten hetimiten parempaan jos tarvetta on.

Jos ymmärsitte pointtini niin millaisia astetta kevyempiä näyttiksiä tähän tarpeeseen voisi ennakoida? Nvidia kuulostaa tutulta ja turvalliselta.

Onhan noita hyviä. Nvidialta esim GTX 1660, GTX 1660 Super (nopeammalla näyttömuistilla), RTX 2060, RTX 2060 Super. AMD:n viime vuosien ehkä paras julkaisu on ollut RX 580 ohjain, joka tarjoaa taas loistavasti vastinetta rahalle. Nyt en tiedä tämän hetken tilannetta saako noita enää uutena mistään, mutta jos saa niin voin kyllä suositella tuota. Ohjain toimii myös paremmin kuin mitä noiden uusimpien 5600/5700 -sarjalaisten.

Nvidia on kyllä valmistajana siinä mielessä kalliimman hintansa väärti, että toimii systeemissä kuin systeemissä kuin junan vessa ja ovat edelleen suorituskyvyltäänkin edellä. AMD:n kortti voi toimia ihan jees, mutta ongelmiakin niissä esiintyy. Itsellänikin suurimmat murheen olleet AMD:n näytönohjaimien kanssa. MUTTA se ei tarkoita, ettäkö niitä karttaa pitäisi. Jos hyvällä hinnalla löytyy niin miksi ei. Eihän niitä kukaan ostaisi jos täysiä susia olisivat.
 
Viimeksi muokattu:

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Lueskelin tuossa tänään interwebistä, että RTX 3070 on hinnoiteltu noin aggressiivisen edulliseksi sen takia, että nVidia yrittää iskeä next gen konsolimarkkinaan tehden PC-pelaamisesta varteenotettavan vaihtoehdon jouluun päin kiihtyvään myyntikisaan. Tämä voisi meinata, että hinta ei pysy noin halpana enää sen jälkeen, kun molemmat konsolit on julkaistu ja niiden hype ja myyntipiikki takana. Oman 2070:n jälleenmyyntiarvonhan tuo kortti tuhoaa kerralla. Kuumottelisi hankkia kyllä 2080 Ti:n peittoava kortti 40 %:lla hinnasta, vaan miten lie 8 gigaa muistia riittää 4K-pelailuun? Sellainen kutina, että siitä tulee pullonkaula tulevaisuudessa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Lueskelin tuossa tänään interwebistä, että RTX 3070 on hinnoiteltu noin aggressiivisen edulliseksi sen takia, että nVidia yrittää iskeä next gen konsolimarkkinaan tehden PC-pelaamisesta varteenotettavan vaihtoehdon jouluun päin kiihtyvään myyntikisaan. Tämä voisi meinata, että hinta ei pysy noin halpana enää sen jälkeen, kun molemmat konsolit on julkaistu ja niiden hype ja myyntipiikki takana. Oman 2070:n jälleenmyyntiarvonhan tuo kortti tuhoaa kerralla. Kuumottelisi hankkia kyllä 2080 Ti:n peittoava kortti 40 %:lla hinnasta, vaan miten lie 8 gigaa muistia riittää 4K-pelailuun? Sellainen kutina, että siitä tulee pullonkaula tulevaisuudessa.

Varmasti myös raytracing piirien valmistustekniikka on kypsynyt, mikä osaltaan mahdollistaa hintojen laskun. Mutta varmasti iso osasyy yllättävänkin hyvälle hintapolitiikalle on markkinasota joulumarkkinoille ilmestyviä uuden sukupolven 'tehokonsoleita' vastaan.

Itselläni on ollut vuodesta 2017 lähtien erinomaisen käyttöarvon ja tehon tarjonnut GTX 1080Ti. Nyt houkuttaisi kyllä päivittää tuohon RTX 3070 -korttiin, mutta juurikin tuo vain 8 gigan näyttömuisti hieman jarruttelee ostohousujen pukemista. 10 gigalla varustettu RTX 3080 tekee puolestaan sillä päälle 700 euron hintalapulla jo hieman kipeää, vaikkei senkään hintaa nyt suoranaiseksi rosvoukseski voikaan väittää (vrt. 2080Ti).

Jotenkin olisin odottanut 12 gigaa näyttömuistia tuohon 3070:een. Jostain luin huhua, että Nvidialta olisi myöhemmin tulossa RTX 3070 Ti/Super, missä olisi jopa 16 gigaa GDDR6X muistia. Tiedä nyt sitten.. Mutta tuo 8 gigan rajallisuus kyllä vähän romutti muuten selviä ostosuunnitelmiani.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Itsellä lähtee tilaukseen 3080. Tällä hetkellä koneessa 2060 super.

Olen helvetin tyytyväinen etten pari kk sitten ostellut koneeseen uusia osia ja nimenomaan näyttistä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Samoilla fiiliksillä täällä ollaan. 3070 olisi hintansa puolesta suorastaan vallankumouksellisen järkevän hintainen Nvidian tuntien, mutta muistin määrä hieman rajoittaa intoilua.

Joka tapauksessa johonkin ratkaisuun ollaan päätymässä, kunhan tuo AMD julkaisee Zen3 -prosessorinsa. Tarkoitus olisi pistää koko keskusyksikkö uusiksi. Tällä hetkellä koneen virkaa esittää Haswell-pohjainen, i7 4770k + 980 Ti. Prosessori varsinkin on auttamatta jäämässä lähitulevaisuudessa pullonkaulaksi.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä lähtee tilaukseen 3080. Tällä hetkellä koneessa 2060 super.

Olen helvetin tyytyväinen etten pari kk sitten ostellut koneeseen uusia osia ja nimenomaan näyttistä.
Itse hankin 2070 superin vasta kesällä, niin varmaan ensi kesäksi voisin kuvitella tekväni samoin. Tosin en tiedä paljon tuosta kehtaa pyytää, jos lähtee myymään...reilusti alle puoleen hintaan myytävä.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Prossuna itsellä tällä hetkellä 3700x johon olen erittäin tyytyväinen. Ei tunnu hyytyvän vaikka tekee mitä.

Uskon myöskin että tuon rtx 3800 hankinnan jälkeen olen erittäin hyvissä asemissa vuosiksi eteenpäin. Tulee striimailtua ja pelailtua samalla. Toki pärjäisi paljon vähemmälläkin mutta pojat on poikia lelujensa kanssa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Osaisiko joku neuvoa jonkun riittävän hyvän läppärin minulle noin 500 euron hintaluokassa? Retropelailua, exceliä ja interwebsin selaamista suunnitteilla.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Osaisiko joku neuvoa jonkun riittävän hyvän läppärin minulle noin 500 euron hintaluokassa? Retropelailua, exceliä ja interwebsin selaamista suunnitteilla.

Kannattanee väijyä Ryzen U-prossuisia kun niissä on kohtuullinen integroitu Vega-näyttis joka pesee Intelin vastaavat helposti. Plus tietysti, että AMD:n prossutkin ovat vastaavissa hintaluokissa järjestään parempia. Vega ei tietenkään erillisellä näyttiksellä varustetuille pärjää, mutta hinta tippuu kivasti halvista peliläppäreistä ja on aivan jees kompromissi. Itse nappasin vajaa pari vuotta sitten 499:llä Ryzen 5 2500U & Vega 8 läppärin alesta, kelpo peli on ollut.

Muistissa sanoisin, että 8 gigaa on minimi, eli jos sitä on koneessa vain 4, samaan pakettiin se laajennuskampa 8:aan tai 12:een. Tuplaytimisiä prossuja en enää edes harkitsisi. Äidille piti ostaa halvalla kone ja löytyikin 500:n euron läppis kolmeen sataan, mutta Intelin tuplaytiminen ja 4 GB muistilla. Mistään moniajosta oli turha unelmoidakaan, Windows 10 syö suurimman osan muistista ja prossu ei vain pysty kahteen asiaan yhtä aikaa, oli ne kuinka simppeleitä tahansa.
 

redpecka

Jäsen
Hieno kivijalkapuoti tuossa naapurissani. Esillä niillä pari puhelinta ja läppäriä vitriinissä, asiakaslattiatilaa kolme neliöö. Rakentavat verstaassa asiakkaan toiveiden mukaan alusta loppuun masiinat. Pintapuolisesti kävin vain tutustumassa ja vähän kyselemässä, en toki tiedä voiko sieltä tilata ihan mitä komponentteja vaan vai onko niillä kenties jotain kytkyjä ja firman tuotteita.

Windows10 maksaa 100e ja ei ole mahdollista saada ei-OEM-versiona... Kokoamisesta ottavat asennuksineen 70 euroa.

Mitä olen käsittänyt väärin kun sanoivat, ettei Ryzen femman kanssa sovi AMD-emot..? En jäänyt syvemmin tällä ekalla rundilla vielä tappelee yksityiskohdista vaan loin siis yleiskatsausta.

Toisekseen olen yhden kansainvälisen jättifirman paikallisia verkkokauppasivuja kammannut komponentti komponentilta... Tämäkin on potentiaalinen vaihtoehto vaikken konetta olekaan enää itse koonnut viiteentoista vuoteen. (Paulinpelivideoissakin ammattilaisella on kaikenlaisia pikkupulmia kasaamisessa ja joskus menee millilleen että osat edes mahtuu sisään.) Mitenhän minun kävisi jos osia tilaisin sieltä täältä huomatakseni että koppa onkin sentin liian ahdas... Tässä mielessä houkuttelisi kyllä maksaa puotiin asennuksista ja kokoomisista kerran kymmeneen vuoteen se extra 70€. Ja ongelmien tullessa voisi vaan astella sinne puotiin. Kompromisseja ehkä täytyy tehdä kun ei itse ole velho eikä velhokavereita ole fyysisesti hätätilassa saatavilla.
 

redpecka

Jäsen
@Nelfor Miten siis tuon Windowsin kanssa? Mun liikkeessä eivät kokoa masiinaa jollain ihme ei-OEM-systeemillä. Mihin komponenttiin tuo Windows on siis sidottu jos haluan myöhemmin päivitellä osia? Järki sanoisi, että kovalevy. Jos näin niin eihän siitä ole mitään haittaa, kai voin ostaa myöhemmin kunnon grafiikkakortin ja ja ledeillä varustetun kopan + yhtä mageet pöytäreunusvalot kuin Paulilla + ehkä pelituolin?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Nelfor Miten siis tuon Windowsin kanssa? Mun liikkeessä eivät kokoa masiinaa jollain ihme ei-OEM-systeemillä. Mihin komponenttiin tuo Windows on siis sidottu jos haluan myöhemmin päivitellä osia? Järki sanoisi, että kovalevy. Jos näin niin eihän siitä ole mitään haittaa, kai voin ostaa myöhemmin kunnon grafiikkakortin ja ja ledeillä varustetun kopan + yhtä mageet pöytäreunusvalot kuin Paulilla + ehkä pelituolin?
On kyllä hyvin erikoinen liike, jos eivät myy tavallista Windows-lisenssiä ollenkaan, vaan pelkästään OEM-lisenssejä. Noh, emolevyyn se on sidottu, eikä se siis koneen päivittämisen kanssa ole yleensä mikään ongelma, pointtini oli, että saattaisit välttyä Windowsin hankkimiselta, jos myöhemmin vaihdat koneen kokonaan. Ei se lisenssi kuitenkaan maailmaa kaada.

Mitä olen käsittänyt väärin kun sanoivat, ettei Ryzen femman kanssa sovi AMD-emot..? En jäänyt syvemmin tällä ekalla rundilla vielä tappelee yksityiskohdista vaan loin siis yleiskatsausta.
En tiedä mitä olette puhuneet, mutta eihän Ryzenille tietenkään kelpaa mitkään muut kuin AMD:n piirisarjalliset emot. Vanhemmat emot eivät toki ole välttämättä yhteensopivia uudempien prossujen kanssa. Mutta Ryzenille todellakin sopii AMD-emot, eikä mikään muu.

Toisekseen olen yhden kansainvälisen jättifirman paikallisia verkkokauppasivuja kammannut komponentti komponentilta... Tämäkin on potentiaalinen vaihtoehto vaikken konetta olekaan enää itse koonnut viiteentoista vuoteen. (Paulinpelivideoissakin ammattilaisella on kaikenlaisia pikkupulmia kasaamisessa ja joskus menee millilleen että osat edes mahtuu sisään.) Mitenhän minun kävisi jos osia tilaisin sieltä täältä huomatakseni että koppa onkin sentin liian ahdas... Tässä mielessä houkuttelisi kyllä maksaa puotiin asennuksista ja kokoomisista kerran kymmeneen vuoteen se extra 70€. Ja ongelmien tullessa voisi vaan astella sinne puotiin. Kompromisseja ehkä täytyy tehdä kun ei itse ole velho eikä velhokavereita ole fyysisesti hätätilassa saatavilla.
Käytännössä näytönohjain on ainoa joka ei jokaiseen koppaan mene, mutta jos ei tehokkaimpia malleja osta, niin ovat yleensä sen verran pieniä, että mahtuvat lähes mihin tahansa koteloon, jos ei tarkoituksella osta oikeasti todella pientä koteloa. Joissain tapauksissa myös tehokkaammat prossun jäähyt eivät mahdu, mutta prossujen mukana tulevat omat jäähyt kyllä mahtuvat. Muuten osien mahtumisen suhteen ei ole syytä ottaa stressiä, eikä sinun tapauksessasi käytännössä ollenkaan. Nämä asiat pystyy sanomaan myös aika helposti, jos ennen tilaamista linkkaat katselemasi osat tänne.

Tietenkään kasaamisesta maksettava summa ei ole iso, jos kone vaihtuu muutenkin harvoin. Ymmärrän täysin, että kasaaminen arveluttaa, jos sitä ei ole pitkään aikaan (tai koskaan) tehnyt. Eikä siihen nyt ole suurta tarvetta lähteä syventymään, jos kone ei vaihdu usein ja sillä ei mitään eritysen raskasta käyttöä ole, joka saattaisi vaatia komponenttien päivittelyä yms.

Jos jonkinlaista kipinää koneen sisuskalujen ymmärtämiseen kuitenkin löytyy, niin suosittelen kasaamaan itse. Vähänkin jos katselee vaikkapa ohjevideoita kasaamiseen, niin mitään ongelmia ei pitäisi tulla. Ja jos joku asia kasaamisessa arveluttaa, niin apua saa varsin helposti kysymällä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
@Nelfor Miten siis tuon Windowsin kanssa? Mun liikkeessä eivät kokoa masiinaa jollain ihme ei-OEM-systeemillä. Mihin komponenttiin tuo Windows on siis sidottu jos haluan myöhemmin päivitellä osia? Järki sanoisi, että kovalevy. Jos näin niin eihän siitä ole mitään haittaa, kai voin ostaa myöhemmin kunnon grafiikkakortin ja ja ledeillä varustetun kopan + yhtä mageet pöytäreunusvalot kuin Paulilla + ehkä pelituolin?
On kyllä hyvin erikoinen liike, jos eivät myy tavallista Windows-lisenssiä ollenkaan, vaan pelkästään OEM-lisenssejä. Noh, emolevyyn se on sidottu, eikä se siis koneen päivittämisen kanssa ole yleensä mikään ongelma, pointtini oli, että saattaisit välttyä Windowsin hankkimiselta, jos myöhemmin vaihdat koneen kokonaan. Ei se lisenssi kuitenkaan maailmaa kaada.


En tiedä mitä olette puhuneet, mutta eihän Ryzenille tietenkään kelpaa mitkään muut kuin AMD:n piirisarjalliset emot. Vanhemmat emot eivät toki ole välttämättä yhteensopivia uudempien prossujen kanssa. Mutta Ryzenille todellakin sopii AMD-emot, eikä mikään muu.


Käytännössä näytönohjain on ainoa joka ei jokaiseen koppaan mene, mutta jos ei tehokkaimpia malleja osta, niin ovat yleensä sen verran pieniä, että mahtuvat lähes mihin tahansa koteloon, jos ei tarkoituksella osta oikeasti todella pientä koteloa. Joissain tapauksissa myös tehokkaammat prossun jäähyt eivät mahdu, mutta prossujen mukana tulevat omat jäähyt kyllä mahtuvat. Muuten osien mahtumisen suhteen ei ole syytä ottaa stressiä, eikä sinun tapauksessasi käytännössä ollenkaan. Nämä asiat pystyy sanomaan myös aika helposti, jos ennen tilaamista linkkaat katselemasi osat tänne.

Tietenkään kasaamisesta maksettava summa ei ole iso, jos kone vaihtuu muutenkin harvoin. Ymmärrän täysin, että kasaaminen arveluttaa, jos sitä ei ole pitkään aikaan (tai koskaan) tehnyt. Eikä siihen nyt ole suurta tarvetta lähteä syventymään, jos kone ei vaihdu usein ja sillä ei mitään eritysen raskasta käyttöä ole, joka saattaisi vaatia komponenttien päivittelyä yms.

Jos jonkinlaista kipinää koneen sisuskalujen ymmärtämiseen kuitenkin löytyy, niin suosittelen kasaamaan itse. Vähänkin jos katselee vaikkapa ohjevideoita kasaamiseen, niin mitään ongelmia ei pitäisi tulla. Ja jos joku asia kasaamisessa arveluttaa, niin apua saa varsin helposti kysymällä.

Kuulostaa vähän, että siellä on ollut pieni kommunikaatiovirhe. Varmaan ovat puhuneet tietystä AMD:n emolevyn kannasta/piirisarjasta ja prossun yhteensopivuudesta. Kuulostaa hullulta, että ammatikseen koneita kasaava ja myyvä firma puhuisi noin puuta heinää.

Itse suosittelen ehdottomasti koneen kasaamista itse. Siinä oppii uuden taidon, sekä helpottaa kummasti, jos tarvii jossain vaiheessa alkaa osia vaihtelemaan, eli ei tarvitse jokaista kertaa kiikuttaa konetta jonnekin pajalle.

Sen asennustaksan lisäksi säästää aika sievoisen summan, kun ei osta sitä Windowsia 100 euron hintaan tuollaisesta kioskista, vaan vaikkapa muron tai iotechin keskustelupalstalta pelkän lisenssin parinkympin hintaan. Asennuksen voi sitten suorittaa vaikkapa muistitikulta (asennustiedoston saa ilmaiseksi ihan microsoftin sivuilta). Toki tuo jälleenmyyjän suorittama kasaus yleensä antaa lisätakuun koko paketin toimivuudelle ja huolettomuutta siinä mielessä, että jos jotain vikaa ilmenee, niin saat kiikuttaa koko roskan sinne puljuun, mistä ostit ja he tutkivat sen. Jos ei rahasta ole kiinni, niin ei siitä mitään haittaa ole ammattilaisten sitä kasata. Se vaan tosiaan yleensä Windowsin kanssa maksaa minimissään sen n. 150 euroa.

Jossei ole pakottavaa syytä ostaa mahdollisimman pientä koteloa, niin sitten mieluummin ihan täysi tornimallinen ATX-kotelo. Helpompi kasata kone sinne ja mikä tärkeintä, ilma kiertää huomattavasti paremmin, auttaen tärkeämpien komponenttien viileänä pitämisessä. Kotelojen myyntisivuilla on yleensä niiden tiedoissa mainittu, minkä pituinen näytönohjain sinne mahtuu ja taas näytönohjainten tiedoissa on aina mitat, joten tätä ongelmaa ei luulisi syntyvän, etteikö mahtuisi.

Youtube on täynnä videoita, miten kasata kone ja miten asentaa windows muistitikulta. Suomeksi apua saa esimerkiksi iotechin youtube-kanavalta. Aikaa siihen pitää vaan varata todella paljon, koska hidasta hommaahan se on, jossei kokemusta älyttömästi ole.

Kuten Nelfor sanoi, niin perseelleen osien yhteensopivuus ei voi mennä, kunhan linkkaat tänne osat ennen tilaus-napin painamista. Yhteensopivuus ei välttämättä edes ole se suurin juttu, vaan yleensä valveutuneet silmät löytävät optimoinnin aihetta paketista, esimerkiksi tarpeettoma järeä emolevy prosessoriin / käyttötarkoitukseen nähden, tai ylihintaiset muistit tai kovalevy yms.

Ja vielä loppuun: juuri nyt on heikohko hetki kasata uusi kone. Nvidia on juuri julkistanut uudet RTX 3000-sarjan näytönohjaimet ja ensimmäinen malli (high end luokan RTX 3080, hintahaitari 730 - 950 euroa) on tullut jo myyntiin (saatavuus todella heikko). Lokakuun / marraskuun puolella putkahtelee lisää malleja, varsinkin alemman hintaluokan kortteja. RTX 2000-sarjaa en missään nimessä suosittele nyt ostettavan, koska hintalaatusuhde on aivan täyttä paskaa. Ellei nyt joku yritys sorru myymään aivan järkyttävällä tappiolla varastojaan tyhjäksi.

Toisekseen AMD on julkistamassa muutaman viikon päästä uuden Ryzen -sarjan prosessorit, joka tulee omalta osaltaan hieman sekoittamaan pakkaa. Myyntiin nämä tulevat todennäköisesti marras-joulukuussa, niin että saatavuus on luokkaa kohtalainen.

Itse esimerkiksi odottelen tuota AMD:n julkistusta niin prosessoreiden kuin näytönohjainten osalta ja tilaan uudet osat välittömästi, kun niitä on hyvin saatavilla. Ollaan tosiaan uuden sukupolven kynnyksellä. Varsinkin AMD uudet näytönohjaimet kiinnostaa, että minkälainen vastaus sieltä on Nvidialle tulossa.
 

redpecka

Jäsen
@Nelfor @palle Kyllä siinä itse sähläsin noiden AMD-emojen ja prossujen kanssa.

Palle, kiitti pitkästä ja kärsivällisestä vastauksesta, näitä tosin on tässä jo aiemmin pyöritelty, olen tietoinen tuosta näytönohjaimen uudesta tulemisesta ja yksi vaihtoehto mulla on ostaa joku kehnompi siihen alkuun ja päivittää myöhemmin vaikka vuoden kuluttua siihen uuteen jos ja kun tässä on vähän kiire tämän koneen hankkimisen kanssa.

Olen joskus myös kasannut koneen itse.. Hitto menee hankalaksi tämä mitä enemmän saa tietoa taas näistä :) Kohta varmaan jonkinlaisena adhd-tyyppinä painun supermarkettiin ja otan elektroniikkaosastolta kainaloon jonkun 499 euron supertietokoneen.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
@Nelfor @palle Kyllä siinä itse sähläsin noiden AMD-emojen ja prossujen kanssa.

Palle, kiitti pitkästä ja kärsivällisestä vastauksesta, näitä tosin on tässä jo aiemmin pyöritelty, olen tietoinen tuosta näytönohjaimen uudesta tulemisesta ja yksi vaihtoehto mulla on ostaa joku kehnompi siihen alkuun ja päivittää myöhemmin vaikka vuoden kuluttua siihen uuteen jos ja kun tässä on vähän kiire tämän koneen hankkimisen kanssa.

Olen joskus myös kasannut koneen itse.. Hitto menee hankalaksi tämä mitä enemmän saa tietoa taas näistä :) Kohta varmaan jonkinlaisena adhd-tyyppinä painun supermarkettiin ja otan elektroniikkaosastolta kainaloon jonkun 499 euron supertietokoneen.

Kuinka kauhea kiire sulla on? Jos kiire on älytön, niin suosittelen katselemaan käytettyjä vaihtoehtoja. Aika moni luopuu nyt kilpaa vanhoista korteistaan / koneistaan. Oma arvio on, että Marraskuussa on ostettavissa sekä uutta AMD:n prosessoria että Nvidian parhaan hintalaatusuhteen rtx 3000 - kortteja.
 

redpecka

Jäsen
On kyllä hyvin erikoinen liike, jos eivät myy tavallista Windows-lisenssiä ollenkaan, vaan pelkästään OEM-lisenssejä.
Joo ei ainakaan siihen minkä kasaisivat.

Kylläpä tämä kaikki tieto ja lukuisat mahdollisuudet lisäävät tuskaa ja vaikeuttaa hankkimisprosessia että kiitti vaan kaikille! :)

Kuinka kauhea kiire sulla on? Jos kiire on älytön, niin suosittelen katselemaan käytettyjä vaihtoehtoja. Aika moni luopuu nyt kilpaa vanhoista korteistaan / koneistaan. Oma arvio on, että Marraskuussa on ostettavissa sekä uutta AMD:n prosessoria että Nvidian parhaan hintalaatusuhteen rtx 3000 - kortteja.
Vanhan koneen osto ei nyt sovellu tarpeisiini, odottelu ja junnaaminen mahdollisesti, mutta... (Hommaan siis konetta kertarykäyksellä seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi tonnin budjetilla.)
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Kehitys kehittyy. Minä en siinä tapauksessa, jos pitää vertailla koneiden toimivuutta ilman mainospuheita. Käytetty kannettava olisi hakusessa ja mielelläni paikallisia suosisin tässä kohtaa. Mitä näissä nyt oikeasti on konkreettisena erona, että esim. kannattaisi noista käytetyistä maksaa tuo n.500-600€ joka budjettina on? Selainpelaamista on jonkun verran ja sitten ihan peruskäyttöä.

Käytettyä sotilastestattua ydinsodan kestävää tarjoilee Ulvilan ATK-pojat:


Uutta budjetin puitteissa olisi sitten legendaarisessa Mikropasissa:


Kaikki apu kiitollisuudella ja mitä nöyrimmin otetaan vastaan.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Joo ei ainakaan siihen minkä kasaisivat.

Kylläpä tämä kaikki tieto ja lukuisat mahdollisuudet lisäävät tuskaa ja vaikeuttaa hankkimisprosessia että kiitti vaan kaikille! :)


Vanhan koneen osto ei nyt sovellu tarpeisiini, odottelu ja junnaaminen mahdollisesti, mutta... (Hommaan siis konetta kertarykäyksellä seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi tonnin budjetilla.)

Muotoillaanko vaikkapa näin: usein sanotaan, että on huono hetki ostaa uusi kone, ja että kannattaa odottaa. Se on harvoin totta. Tämä on poikkeus., nyt on jopa historiallisen huono hetki ostaa. Ero nyt syyskuun ja marraskuun välillä tulee olemaan kuin yö ja päivä. :)

Otetaanpa esimerkkinä tuo edellisen sukupolven RTX 2080 Ti, jota esim. Jimms myy halvimmillaan 999,- ja kalleimmillaan 1999,- uutena. Nyt myyntiin tullut RTX 3080 on n. 30-40% tehokkaampi - etenkin korkeammilla resoluutioilla - ja maksaa halvimmillaan 739,-. Seuraavaksi myyntiin tuleva RTX 3070 on luvattu olevan samantehoinen kuin RTX 2080 Ti ja Suomihinta tullee olemaan siinä 500-600 euroa. Myös vielä syksymmällä tulee RTX 3060, joka tullee olemaan se ideaalein kortti fullhd -resoluutiolle.

Eli RTX 2000-sarja on niin huonoa vastinetta rahalle tällä hetkellä, että oksennan joka päivä hieman suuhuni, tietäessäni, että nuo kortit vaihtavat edelleen omistajaa uusina.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kehitys kehittyy. Minä en siinä tapauksessa, jos pitää vertailla koneiden toimivuutta ilman mainospuheita. Käytetty kannettava olisi hakusessa ja mielelläni paikallisia suosisin tässä kohtaa. Mitä näissä nyt oikeasti on konkreettisena erona, että esim. kannattaisi noista käytetyistä maksaa tuo n.500-600€ joka budjettina on? Selainpelaamista on jonkun verran ja sitten ihan peruskäyttöä.

Käytettyä sotilastestattua ydinsodan kestävää tarjoilee Ulvilan ATK-pojat:


Uutta budjetin puitteissa olisi sitten legendaarisessa Mikropasissa:


Kaikki apu kiitollisuudella ja mitä nöyrimmin otetaan vastaan.

Todella nopealla silmäyksellä, tuo ensimmäinen, eli HP EliteBook 840 G3 14″ i5-6200U/16GB/128/4G

i3-prosessorit ovat ihan SER-jätettä, jopa työpöytä käytössä mielestäni, joten ne vaihtoehdot pyyhkisin heti pois. Noh, ei ehkä ser-jätettä mutta en tänäpäivänä ostaisi tuplaydin prosessoria oikeastaan mistään hinnasta.

Tuossa linkkaamassani on eniten muistia (16gb DDR4) sekä m2 SSD -levy (vaikkakin melko pieni). Tuohon integroituun näytönohjaimeen en osaa ottaa kantaa, mutta niissä ei varsinkaan intelillä ole mitään merkittäviä eroja.

Ainoa mitä tuo saattaisi kaivata on isompi kovalevy. Muuten oikein mainio ja tehokas vehje.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Todella nopealla silmäyksellä, tuo ensimmäinen, eli HP EliteBook 840 G3 14″ i5-6200U/16GB/128/4G

i3-prosessorit ovat ihan SER-jätettä, jopa työpöytä käytössä mielestäni, joten ne vaihtoehdot pyyhkisin heti pois. Noh, ei ehkä ser-jätettä mutta en tänäpäivänä ostaisi tuplaydin prosessoria oikeastaan mistään hinnasta.

Tuossa linkkaamassani on eniten muistia (16gb DDR4) sekä m2 SSD -levy (vaikkakin melko pieni). Tuohon integroituun näytönohjaimeen en osaa ottaa kantaa, mutta niissä ei varsinkaan intelillä ole mitään merkittäviä eroja.

Ainoa mitä tuo saattaisi kaivata on isompi kovalevy. Muuten oikein mainio ja tehokas vehje.
Kiitos. Soitan tai menen käymään huomenna. Eli noista käytetyistä tuo HP selkeästi olisi parempi kuin nuo Lenovot, mitä ilmeisesti liikkeellä todella paljon kun monella käytettyjen myyjällä noita on?
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kiitos. Soitan tai menen käymään huomenna. Eli noista käytetyistä tuo HP selkeästi olisi parempi kuin nuo Lenovot, mitä ilmeisesti liikkeellä todella paljon kun monella käytettyjen myyjällä noita on?

Noista tuo HP olisi mun valinta. En kylläkään ole läppäriraudan suhteen expertti. Hieman vanhemman sukupolven prosessori tossa HP:ssa on, mutta ei merkittävästi, varsinkin kun hp:ssa on neljä ydintä lenovon kahta vastaan ja tuplasti enemmän keskusmuistia sekä nopeampi ssd levy. Suurin kysymys onkin, että riittääkö tuo 128gb levytilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös