Tietokonetta ostamassa

  • 336 054
  • 1 631

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jonkinlaisia alennuksia joo, mutta veikkaan että ne on sitten Black Fridayn aikaan kun näitä vanhempia kortteja aletaan dumppaamaan "alennuksella" josta tulee sitten uusi normaalihinta. Ja sitten onkin jo lähempänä sen 3060 kortin julkaisu siihen ensiteen 2060 kortin hintasegmenttiin. Niin se vaan menee että kortit hinnoitellaan tiettyyn luokkaan ja sillä mennään. Jos joku ei halua tai ei pysty maksaa 550€ siitä 3070 kortista niin sitten se katsoo sitä halvempaa segmenttiä eikä sielä ole vielä sitä 3060 murskaamassa niitä vanhoja kortteja. Eli akuuttia painetta hinnanlaskulle ei ole kun puhutaan uusista korteista. Käytettyjen markkinalta sen sijaan irtoaa kun porukka alkaa myymään 2070/2080/2080ti korttejaan kun ostavat sen uuden huippukortin.
Ei se kauppa voi myydä enää kohta 1200€ 2080 Ti korttia kun samaa tehoa saa 3070 kortin muodossa 600€. Ihan oikeasti ne hinnat putoaa ja pakko on pudota alempaakin, kun eivät ne voi tunkea alle 600€ hintoihin koko nykyistä mallistoansa. Viimeksi tälläinen, toistaiseksi väitetty, hyppäys suorituskyvyssä ja pudotus hinnoissa on nähty 2004, eli tilanne on täysin poikkeuksellinen. Ihan oikeasti kaupojen hinnoista ja juuri kortin ostaneiden jälleenmyntiarvosta katosi 50% yhdellä nvidian näyttämällä videolla. Nyt ne pelastaa minkä voi ennen kuin on yksinkertaisesti pakko hinnoitella kaikki segmentit uudestaan.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Mitä tulee AMD:n julkistuksiin niin kyllä ovat ilmoittaneet ihan omille osakkeen omistajilleen, että october tapahtuu, eli ensi kuussa. Sitä ennen ei edes nvidia ole saanut omiaan kauppoihin joten tässä mennään nyt pari kuukautta sellaista aikaa kun kenenkään ei kannata ostaa mitään.

3080 tulee myyntiin 17.9
3090 tulee myyntiin 24.9
3070 tulee myyntiin lokakuussa

Eli kyllä sieltä on high end kortit jo myynnissä ennen kuin AMD:n kortti on julkaistukaan.

Ei se kauppa voi myydä enää kohta 1200€ 2080 Ti korttia kun samaa tehoa saa 3070 kortin muodossa 500€. Ihan oikeasti ne hinnat putoaa ja pakko on pudota alempaakin, kun eivät ne voi tunkea alle 500€ hintoihin koko nykyistä mallistoansa. Viimeksi tälläinen, toistaiseksi väitetty, hyppäys suorituskyvyssä ja pudotus hinnoissa on nähty 2004, eli tilanne on täysin poikkeuksellinen.

Kyllä, mutta edelleenkään tämä ostajamme ei ollut ostamassa 2080ti korttia vaan 1660/2060 korttia joiden hinta- tai tehosegmenttiin ei ole tullut uutta julkaisua eli muutos ei ole niin raju eikä yhtäkkinen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
3080 tulee myyntiin 17.9
3090 tulee myyntiin 24.9
3070 tulee myyntiin lokakuussa

Eli kyllä sieltä on high end kortit jo myynnissä ennen kuin AMD:n kortti on julkaistukaan.



Kyllä, mutta edelleenkään tämä ostajamme ei ollut ostamassa 2080ti korttia vaan 1660/2060 korttia joiden hinta- tai tehosegmenttiin ei ole tullut uutta julkaisua eli muutos ei ole niin raju eikä yhtäkkinen.
Ei noi päivämäärät ole mitään, että joka kaupaan saapuu 100 000 tuotetta tuolloin, vaan myynti alkaa tuolloin. Alussa niitä ei monikaan saa. Tämä on nyt nähty 1000 kertaa jos on yhtään teknikkaa seurannut. Esim. Suomeen niitä tulee ihan muutamia alkuun ja kaikki menee heti. Ollaan pitkälle lokakuulla ennen kuin kaupoissa alkaa olemaan muutkin kuin eioota.

Ja kyllä se ostaja haluaa aina parasta mitä rahalla saa. 2080ti kun hinta putoa nykyisen 2070 tasolle, niin sen hinnan on pudottava, se pudottaa väkisin 2060 hintaa, samaten AMD:n on pakko leikata hintoja 5700 XT putoaa, 5700 putoaa, 5600XT putoaa, kaikkien hinnat putoaa merkittävästi kuun lopussa kun tehokkaiden korttien hintaa joutuu kaikki kaupat leikkaamaan. Kannattaa odottaa vaikka sitä black fridayta ja ostaa silloin.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ei noi päivämäärät ole mitään, että joka kaupaan saapuu 100 000 tuotetta tuolloin, vaan myynti alkaa tuolloin. Alussa niitä ei monikaan saa. Tämä on nyt nähty 1000 kertaa jos on yhtään teknikkaa seurannut. Esim. Suomeen niitä tulee ihan muutamia alkuun ja kaikki menee heti. Ollaan pitkälle lokakuulla ennen kuin kaupoissa alkaa olemaan muutkin kuin eioota.

Ja kyllä se ostaja haluaa aina parasta mitä rahalla saa. 2080ti kun hinta putoa nykyisen 2070 tasolle, niin sen hinnan on pudottava, se pudottaa väkisin 2060 hintaa, samaten AMD:n on pakko leikata hintoja 5700 XT putoaa, 5700 putoaa, 5600XT putoaa, kaikkien hinnat putoaa merkittävästi kuun lopussa kun tehokkaiden korttien hintaa joutuu kaikki kaupat leikkaamaan. Kannattaa odottaa vaikka sitä black fridayta ja ostaa silloin.

Joo, mutta sanoit että ei ole ehtinyt kauppoihin. Vastaus siihen on että kyllä on. Toki sielä vielä on paljon jonossa ostajia joilla on mahdollisuus perua sen jälkeen kun AMD julkaisee mutta väite ettei ehdi kauppoihin ei silti pidä paikkaansa.
edit. ja ei ne AMD kortit ole suurella todennäköisyydellä myöskään heti julkaisupäivänä sielä kaupassa. Huhut mitä itse lukenut ovat että heillä pidempi väli julkaisusta todelliseen saatavuuteen koska ns. pakko julkaista ennen kuin kaikki ovat ehtineet ostaa nvidiansa.

Ja totta kai kyse on siitä kauanko jaksaa/haluaa odottaa. Itsekin odotan aina sen parhaan hetken rautapäivityksissäni. Sinun kirjoittelustasi vaan huokuu semmoinen "näin olen itse aina tehnyt ja joka toisin tekee on ääliö" asenne, mikä pistää vain vituttamaan. Kannattaa muistaa että jollekin 2-3kk odotus voi olla melko pitkä aika tai vaikkapa 100-200€ säästö mitätön.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo, mutta sanoit että ei ole ehtinyt kauppoihin. Vastaus siihen on että kyllä on. Toki sielä vielä on paljon jonossa ostajia joilla on mahdollisuus perua sen jälkeen kun AMD julkaisee mutta väite ettei ehdi kauppoihin ei silti pidä paikkaansa.

Ja totta kai kyse on siitä kauanko jaksaa/haluaa odottaa. Itsekin odotan aina sen parhaan hetken rautapäivityksissäni. Sinun kirjoittelustasi vaan huokuu semmoinen "näin olen itse aina tehnyt ja joka toisin tekee on ääliö" asenne, mikä pistää vain vituttamaan. Kannattaa muistaa että jollekin 2-3kk odotus voi olla melko pitkä aika tai vaikkapa 100-200€ säästö mitätön.
Tuskin ehtii Suomessa tän kuun aikana yhteenkään kauppaan. Niin monesti se on nähty. Ja se 100-200€ säästö ei ole mitätön jos se nostaa koneen tehon kaksinkertaiseksi. Se hukkaan heitetty 2x suorituskyky minkä olisi saanut samalla rahalla jos olisi kuunnellut neuvoja ja malttanut odottaa 1-2kk. Jos on niin akuutti tilanne, että pakko saada nyt heti, maksoi mitä maksoi, niin sitten tilanne on toinen, mutta edelleen se poista neuvoa, että nyt on mahdollisimman huono aika ostaa tietokone!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskin ehtii Suomessa tän kuun aikana yhteenkään kauppaan. Niin monesti se on nähty. Ja se 100-200€ säästö ei ole mitätön jos se nostaa koneen tehon kaksinkertaiseksi. Se hukkaan heitetty 2x suorituskyky minkä olisi saanut samalla rahalla jos olisi kuunnellut neuvoja ja malttanut odottaa 1-2kk. Jos on niin akuutti tilanne, että pakko saada nyt heti, maksoi mitä maksoi, niin sitten tilanne on toinen, mutta edelleen se poista neuvoa, että nyt on mahdollisimman huono aika ostaa tietokone!
Ei tässä nyt sellaisesta tilanteesta ole kyse, että näyttiksen kohdalla olisi saatavissa 100-200 euron säästö JA kaksinkertaiset tehot. Toinen näistä ehkä, mutta ei molempia.

Ja jos puhutaan 200€ maksavasta näyttiksestä, niin vaihtoehtoina lienee ehkä 50€ säästö tai suhteellisen merkittävä teholisäys ilman säästöä.

Ja nyt on ehkä huono aika ostaa uusi näytönohjain, mutta ei erityisen huono aika ostaa koko konetta tai käytettyä näytönohjainta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei tässä nyt sellaisesta tilanteesta ole kyse, että näyttiksen kohdalla olisi saatavissa 100-200 euron säästö JA kaksinkertaiset tehot. Toinen näistä ehkä, mutta ei molempia.

Ja jos puhutaan 200€ maksavasta näyttiksestä, niin vaihtoehtoina lienee ehkä 50€ säästö tai suhteellisen merkittävä teholisäys ilman säästöä.
Kyllä siellä valitettavasti on saatavissa. Noi halvimmat kortit on niin helvetin huonoja.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todennäköisesti kaikissa yli 200€ hintaluokissa.
No ei ihan taatusti saa. Samalla hintaa voi saada lähelle tuplasti tehoa, mutta halvemmalla ei todellakaan. Jotain rajaa nyt näihin väitteisiin.

Kyllä se 3K-sarja on kova ja hinnat tulevat laskemaan, mutta ei siellä nyt mitään käsittämätöntä romahdusta nähdä kuin korkeintaan ihan kalleimmassa päässä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No ei ihan taatusti saa. Samalla hintaa voi saada lähelle tuplasti tehoa, mutta halvemmalla ei todellakaan. Jotain rajaa nyt näihin väitteisiin.

Kyllä se 3K-sarja on kova ja hinnat tulevat laskemaan, mutta ei siellä nyt mitään käsittämätöntä romahdusta nähdä kuin korkeintaan ihan kalleimmassa päässä.
No sehän nyt on sama asia jos saat samalla hinnalla tuplatehto. Mitähän nyt tarkoitat. Jos puhutaan hintaluokista niin sittenhän hintaluokka pysyy samana. Jos saat jokaisessa hintaluokassa tuplatehot, tai liki, mitkä maksoi ennen sen 200€ enemmän niin silloinhan väite pitää paikkaansa. En ole väittänyt missään, että hintaluokka 500€ muuttuu hintaluokaksi 300€, vaan että 500€ saa huomattavasti kovempia kortteja. Samaten saa 300€ huomattavasti kovempaa korttia. Hintaluokka on vakio, mitä sillä saa on muuttuja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No sehän nyt on sama asia jos saat samalla hinnalla tuplatehto. Mitähän nyt tarkoitat. Jos puhutaan hintaluokista niin sittenhän hintaluokka pysyy samana. Jos saat jokaisessa hintaluokassa tuplatehot, tai liki, mitkä maksoi ennen sen 200€ enemmän niin silloinhan väite pitää paikkaansa. En ole väittänyt missään, että hintaluokka 500€ muuttuu hintaluokaksi 300€, vaan että 500€ saa huomattavasti kovempia kortteja. Samaten saa 300€ huomattavasti kovempaa korttia.
Kannattaa tosiaan lukea mitä itse kirjoitit ja mitä minä kirjoitin siihen vastatessani. Ei se voi olla noin vaikeaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kannattaa tosiaan lukea mitä itse kirjoitit ja mitä minä kirjoitin siihen vastatessani. Ei se voi olla noin vaikeaa.
Niin on saatavissa 200€ säästö = et maksa enää 400€ ja saat sen enemmän tehon. Vai siis se ei ole säästöä jos saat 400€ tuotteen huomenna 200€ hintaan? Minä en ole missään sanonut, että budjetti muuttuu, minä olen sanonut, että kohta saa huomattavasti kalliimpia osia halvemmalla, eli saa arvokkaampia tuotteita kuin tänään. Ei kukaan halua tänään maksaa 200€ huonommasta jos sen hinta huomenna on enää 100€ tai 150€ ja samalla 200€ olisikin saanut 400€ tuotteen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin on saatavissa 200€ säästö = et maksa enää 400€ ja saat sen enemmän tehon. Vai siis se ei ole säästöä jos saat 400€ tuotteen huomenna 200€ hintaan? Minä en ole missään sanonut, että budjetti muuttuu, minä olen sanonut, että kohta saa huomattavasti kalliimpia osia halvemmalla, eli saa arvokkaampia tuotteita kuin tänään. Ei kukaan halua tänään maksaa 200€ huonommasta jos sen hinta huomenna on enää 100€ tai 150€ ja samalla 200€ olisikin saanut 400€ tuotteen.
"Ja se 100-200€ säästö ei ole mitätön jos se nostaa koneen tehon kaksinkertaiseksi."

Tuossa sanoit, että 100-200€ säästöllä saadaan aikaiseksi koneen tehojen kaksinkertaistuminen.

Täyttä paskaa. Ei mulla muuta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
"Ja se 100-200€ säästö ei ole mitätön jos se nostaa koneen tehon kaksinkertaiseksi."

Tuossa sanoit, että 100-200€ säästöllä saadaan aikaiseksi koneen tehojen kaksinkertaistuminen.

Täyttä paskaa. Ei mulla muuta.
Niin säästää 100-200€ kun se 400€ tuotteen hinta laskee, ei tarvi ostaa 400€ tuotetta saadakseen sen tehon jos jaksaa odottaa "huomiseen". Jos kotiin tulee lehti, että viikonloppuna on kaikki tuotteet -50% niin jos menee viikonloppuna ja ostaa -50% tuotteen, niin eikö silloin ole säästänyt sen 50%? Tämä siis puhekielessä ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, jos ei kiukututa muuten ja halua tahallaan ymmärtää väärin? Näin ajattelee ja puhuu kyllä taatusti suurin osa ihmisistä. Ja sitten ne jotka tahallaan haluaa vähän nälviä toteaa, että ei kyllä sä kuitenkin tuhlasit eli et säästänyt mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin säästää 100-200€ kun se 400€ tuotteen hinta laskee, ei tarvi ostaa 400€ tuotetta saadakseen sen tehon jos jaksaa odottaa "huomiseen". Jos kotiin tulee lehti, että viikonloppuna on kaikki tuotteet -50% niin jos menee viikonloppuna ja ostaa -50% tuotteen, niin eikö silloin ole säästänyt sen 50%? Tämä siis puhekielessä ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, jos ei kiukututa muuten ja halua tahallaan ymmärtää väärin? Näin ajattelee ja puhuu kyllä taatusti suurin osa ihmisistä. Ja sitten ne jotka tahallaan haluaa vähän nälviä toteaa, että ei kyllä sä kuitenkin tuhlasit eli et säästänyt mitään.
Silloin ollaan aika syvällä suossa, jos et ymmärrä edes tekstiä, minkä olet itse kirjoittanut.

Eiköhän tämä ollut tässä. Ei tule etenemään mihinkään.
 

redpecka

Jäsen
Tällä hetkellä on kaikista huonoin hetki ostaa uutta tietokonetta! Nvidia julkisti juuri uudet näytönohjaimet, mutta ne eivät ole vielä kaupoissa. Sieltä tuli niin merkittävästi lisää tehoa ja niin halvoilla julkistushinnoilla, että käytännössä kaikki näytönohjaimet mitä kaupoissa on ovat siellä 50% kalliimpia kuin mitä pitäisi. Nyt pitää olla malttia jos ei ole tarve aivan uskomattoman akuutti sen koneen hommaamiselle.
Ymmärrän tämän, mutta kyllä yritän mahdollisimman nopeasti saada uuden masiinan. 9v vanha konee kehrää vielä suht hyvin (vaikka ollut käytännössä koko ajan päällä) mutta kyllähän tässä vähän varpaillaan ollaan ja toisekseen nyt jo 8 kk olen ajellut tällä suppotoimattomalla Win7:lla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ymmärrän tämän, mutta kyllä yritän mahdollisimman nopeasti saada uuden masiinan. 9v vanha konee kehrää vielä suht hyvin (vaikka ollut käytännössä koko ajan päällä) mutta kyllähän tässä vähän varpaillaan ollaan ja toisekseen nyt jo 8 kk olen ajellut tällä suppotoimattomalla Win7:lla.
No siihen sait jo varsin kattavan listan, kunhan vain vaihdat sen kovalevyn teraseen kingstonin a.2000 hintaeroa n. 20€ kun tilaat sen Amazonista. Linkkikin siellä.
 

redpecka

Jäsen
Jos olisin sinä, niin myisin vanhan koneen halvalla pois tai lahjoittaisin kaverille tms, sekä ostaisin sitten kokonaan uuden.

Kasasin budjettiin sopivat osat sinulle Jimmsiltä:



Kauheasti halvemmalla ei pääse, jos haluaa koneen olevan pelikelpoinen. Jos tuohon ostaa kasauksen mukaan, niin se kustantaa 79€. Jos kuitenkin uskot kasauksesta selviäväsi myös itse, niin todennäköisesti selviät, koska mitään rakettitiedettä se ei ole.

Jos haluaa pelitehoa lisää, niin näytönohjainta vaihtamalla se onnistuu. Satku lisää, niin tehoja tulee ihan mukavasti, mutta kyllä se tuollaisenakin jo hyvin pelittää.

EDIT: Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin näytönohjaimen suhteen tosiaan on sellainen tilanne, että kannattaisi odotella hetki, kun uutta tavaraa on tulossa markkinoille pian. Lisäksi käytettynä ostaminen voi olla järkevää, kun monet myyvät nyt vanhoja pois uusien tieltä.

Kiitti tästä hyvästä ja konkreettisesta ehdotuksesta. Mutta kuten aiemmin mulle vinkattiinkin, että kun ulkomailla asun niin ei välttämättä ole ideaali Suomesta roudata kamoja ja toisekseen noissa Jimsin (valmiiksikasatuissa) koneissa ei ole Windowsia mukana niin sekin toisi lisää kikkailuja (en hakua pelata jollain ihme lisenssikuvioilla.. ostan sen Windowsin hyvillä mielin kerran kymmeneen vuoteen).
 

redpecka

Jäsen
Ok. Tuo näyttö on ilmeisesti fullhd ja oletettavasti 60hz joten sille et kovinkaan tehokasta näytönohjainta tarvitse. Jos jonkunlaista pelailua kuitenkin haluat mahdollistaa niin kyllä GTX1660/RTX2060 (super) uskoisin olevan riittävä tuohon. RTX:n säteenseuranta ominaisuudet on niin mopot tuossa 2060 kortissa etten oikeen usko niistä efekteistä sinulle iloa olevan, mutta onhan se noin muuten kaiketi nopeampi kortti myös. Jos taas ei (tällä hetkellä) pelaa ollenkaan niin sitten kasaisin koneen sellaisen prosessorin ympärille jossa on integroitu näytönohjain (lähinnä intelin puoli) ja ostaisin erillisen näytönohjaimen myöhemmin jos tarvetta sellaiselle on.

Näytössä ei ole myöskään nopean googletuksen mukaan hdmi tai displayport liitäntää joten tarvitset sellaisen kaapelin (tai adapterin) jolla saat näyttösi kiinni uuteen rautaasi.

Mutta joo tuon ryzenin ympärille alkaisin rakentamaan, varmasti liikkeestäkin apua löytyy tosin tietysti kannattaa vähän sitten tarkistella netistä että mitäs ne on tarjonneet etteivät yritä kusettaa.

Kaikkein halvimmalla tietysti pääsee aina tilailemalla enemmän tai vähemmän eri kaupoista tarjouksista osat ja kasaamalla sitten itse. Ohjeita kasaamiseen on netti pullollaan jos ei ole entisyyttä sen parissa.
Vähän ehkä liioittelin alakanttiin että peruskone, mutta kuten tuo budjettihaarukkakin kertoo niin aikeissa on hommata ihan pätevä vehje, jolla ajaa seuraavan 10 vuotta. Siinä mielessä mahdollisimman vakaa peruskone.

Ei mitään integroituja grafiikkakortteja! Kyllä pelailtuakin tulee (vaikkei sellaisia ehkä mitkä vaatisivat hurjia suoritustehoja, tai kuka tietää mitä huomenna) ja jonkinlaista editointiakin harrastelen.

Mutta totta tosiaan, ei taida tässä näytössäni olla nykyajan liittimiä eli riippuen budjetistani, hommaan tuollaisen adapterin alkuun tai sitten vaihdan näytön. Joka tapauksessa hommaisin näytön jossain vaiheessa, mutta se on kai helppoa, senkus kaupasta hakee, verrattuna tähän koneen kasaamiseen. (On tuolla näytön takana sellainen pistorasia kuin D-Sub, mutta ei taida olla tuo tarvittu HDMI-juttu..?)

Olen joskus kasannut koneen kaks, mutta kun en ole tietsikkaharrastaja (enää) ja on niin hyvät kokemukset tästä nykyisestä koneestani jonka kokosivat myymälän takaverstaassa 9v sitten (Suomessa) niin melkein voisin antaa samaan syssyyn nytkin heidän koota se jos vain komponentit mietitään yhdessä ennakkoon.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyselin näitä joku aika sitten tietsikkaexperttiketjussa, mutta jatkan tässä oikeammassa ketjussa.

- Eli kyllähän se tommonen 6-ytiminen pitää jo saada. Onko se Ryzen siis se mistä lähdetään liikkeelle? (Jotenkin tykkäisin AMD-pohjaisesta kun sellaisia ollut viimeiset 20 vuotta itselläni.)
- Noista SSD-levyistä olen lukenut, että kalliita tilavuuteensa nähden, mutta ilmeisesti sinunkin esimerkissä on pointti, että se olisi vain se boottilevy ja massamuistilevyt sitten tarpeiden mukaan erikseen?
- Grafiikkakorttiin haluaisin investoida ainakin sen verran ettei hommat siitä ainakaan kiinni jäisi. Hyvät jäähdytyslaitteet ja kaikki toki kylkeen.
- Tubettajat ovat korostaneet virtalähdettä tietsikan miltei tärkeämpänä osana, joten sekin olisi suotavaa olla hyvä. Nyt minulla 9v vanhassa koneessa 600W että tuntuisi holmöltä ainakaaan laskea vaatimuksia nykypäivänä.

Suunnitelma: Ostan puodista kerralla jonkun masiinan jos kriteereitäni vastaava löytyy (epäilen että löytyisi). Kakkosvaihe on löytää liike, jotka kasaisivat laitteen asiakkaan himojen mukaan ja minä noutaisin vain Winkymppi-vehkeeni taksilla sieltä.

Kesti vähän tämä vastailu, pahoittelut.

Kyllä tämän hetken melkein ylivoimaisesti paras prosessori hintalaatusuhteeltaan arkiseen ja vähän tehokkaampaankin käyttöön on Ryzen 5 3600. Siinä et vikaan voi mennä. Joku B450 tai B550 piirisarjan emolevy siihen. MSI Towahawk on hyvä lankku, ASRock pelittää myös yleensä hyvin. B450 on halvempi, koska siinä ei ole uutta PCIe 4 väylää, mutta et sitä peruskäyttäjänä mihinkään tarvitsekaan, ellet tyyliin siirrä NVMe levylle valtavia tiedostoja.

SSD-levyjen hinnat ovat tulleet viime aikoina vähän alaspäin taas vaihteeksi. Kyllä sellaisen about 500 gigasen sinuna laittaisin boottilevyksi sekä keskeisille ohjelmille ja peleille, ja joku teranen Western digitalin 7200rpm kovalevy sitten tiedostovarastoksi. Käyttömuistiksi sinulle riittää varmasti 16 gigatavua jotain 3200mhz nopeuksista muistia, mistä Ryzen hyötyy suhteessa hitaampaan muistiin. Kannattaa tosin emolevyn tukisivuilta varmistua, että muisti varmasti sopii. Eli hanki muistit vasta sen jälkeen, kun tiedät mihinkä emolevyyn päädyt.

Nvidialta tulee nyt syksyn aikana RTX 3000-sarjan ohjaimet. Ovat todella iso hyppy eteenpäin tekniikassa. Siksi en suosittele mitään vanhempaa Nvidialta. RTX 3070 tulee maksamaan noin reilut 500 euroa ja on tehokkaampi kuin Nvidian 1200 euron edellinen lippulaiva. Myöhemmin julkaistaan ehkä jotain 300 euroa maksava RTX 3060, joka voisi olla lähempänä sun tarvetta ja silti olis tehokas useamman vuoden kortti. AMD:llä on hyvään hintaan keskitehoisia kortteja kuten vaikkapa RX 5600 jne, mutta ohjainten toimivuuden kanssa on ihmisillä ollut ongelmia.

Virtalähde ehdottomasti vaihtoon. Joku 600 watin tehoinen on kuitenkin edelleenkin riittävä. Esim. EVGA:lla on yleensä hyviä powereita.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Vähän ehkä liioittelin alakanttiin että peruskone, mutta kuten tuo budjettihaarukkakin kertoo niin aikeissa on hommata ihan pätevä vehje, jolla ajaa seuraavan 10 vuotta. Siinä mielessä mahdollisimman vakaa peruskone.

Ei mitään integroituja grafiikkakortteja! Kyllä pelailtuakin tulee (vaikkei sellaisia ehkä mitkä vaatisivat hurjia suoritustehoja, tai kuka tietää mitä huomenna) ja jonkinlaista editointiakin harrastelen.

Mutta totta tosiaan, ei taida tässä näytössäni olla nykyajan liittimiä eli riippuen budjetistani, hommaan tuollaisen adapterin alkuun tai sitten vaihdan näytön. Joka tapauksessa hommaisin näytön jossain vaiheessa, mutta se on kai helppoa, senkus kaupasta hakee, verrattuna tähän koneen kasaamiseen. (On tuolla näytön takana sellainen pistorasia kuin D-Sub, mutta ei taida olla tuo tarvittu HDMI-juttu..?)

Olen joskus kasannut koneen kaks, mutta kun en ole tietsikkaharrastaja (enää) ja on niin hyvät kokemukset tästä nykyisestä koneestani jonka kokosivat myymälän takaverstaassa 9v sitten (Suomessa) niin melkein voisin antaa samaan syssyyn nytkin heidän koota se jos vain komponentit mietitään yhdessä ennakkoon.

D-Sub lienee VGA liitin joten se on vielä DVI:stä vanhempi liitin...

Lähinnä tosiaan meinasin tuota integroitua näytönohjainta että jos ei juuri tällä hetkellä pelaa mitään ja haluaa kasata sen koneen nyt mutta jättää sen näytönohjaimen hankinnan myöhempään kun markkina rauhoittuu. Toki saman voi tehdä myös laittamalla aluksi vanhan koneen näytönohjain ja vaihtamalla sitten mikä ei ole ainakaan vaikea homma. Semmoista pohdintaa vaan oli, budjetista arvasin kyllä ettet ole pelkällä integroidulla ajelemassa vuosikausia.

DVI liittimen kautta tosiaan onnistuu sen fullhd resoluutioisen kuvan ajaminen siihen vanhaan näyttöösi joten DP-DVI tai HDMI-DVI kaapeli tai adapteri hankintaan sitten riippuen millaisia liitäntöjä hankitusta näytönohjaimesta löytyy (yleensä molempia löytyy ainakin 1 kpl).

Ja jos ei intoa kasaamiseen ole niin senkun annat ammattilaisten hoitaa, tulee ainakin kaapelit siististi jne. En tiedä missä asustat, mutta todennäköisesti aina löytyy sekä nettikauppoja että kivijalkamyymälöitä joista saa kaikki osat ja kasauksen. Tosiaan jonkinverran maksaa ekstraa vs. tilaamalla kaiken sieltä mistä halvimmalla saa, mutta onhan siinä puolella helppous ja kivijalan tapauksessa tukee mahdollisesti paikallista yrittäjää myös.

Edit. Näytönohjainasiaan vielä totean että itse siirryin pitkästä aikaa alkuvuodesta "punaiseen leiriin" ja RX 5700 XT korttiin, eikä ole ollut kyllä mitään valittamista sen kanssa, mutta olen kyllä itsekin lukenut joidenkin isoistakin ongelmista. Joten helppoutta arvostavalle tosiaan kallistuisin ehkä kuitenkin sinen nvidian puolelle sinun pöksyissäsi kun ei (lähes) varmasti ole ajuriongelmia selvitettävänä.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Lähinnä tosiaan meinasin tuota integroitua näytönohjainta että jos ei juuri tällä hetkellä pelaa mitään ja haluaa kasata sen koneen nyt mutta jättää sen näytönohjaimen hankinnan myöhempään kun markkina rauhoittuu. Toki saman voi tehdä myös laittamalla aluksi vanhan koneen näytönohjain ja vaihtamalla sitten mikä ei ole ainakaan vaikea homma. Semmoista pohdintaa vaan oli, budjetista arvasin kyllä ettet ole pelkällä integroidulla ajelemassa vuosikausia.
Tässä on kyllä hyvää ajattelemisen aihetta. Jos todella kuukauden parin kuluttua markkinat ovat erit niin... Vieläköhän tässä malttaisi ja vanha uskollinen masiinani jaksaisi raksuttaa tovin ja winseiska vielä toimisi..

Tuo voisi olla sitten kyllä vaikeampaa toteuttaa jossain puodissa että "kasatkaa kone ilman grafiikkakorttia tai käyttäkää mun vanhaa korttia.."

Hyväksyn sen, etten asu Turussa Paulinpelivideoiden vieressä ja joudun tekee huonohkoja kompromisseja täällä jumal.. eiku Paulin selän takana. Mutta kaikille apupojille ja -tytöille tässä ketjussa lämpimät kiitokset. Mun ruutupaperilappu on alkanut hahmottua minkä kanssa marssin kivijalkaliikkeisiin täällä. (Espanja)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on kyllä hyvää ajattelemisen aihetta. Jos todella kuukauden parin kuluttua markkinat ovat erit niin... Vieläköhän tässä malttaisi ja vanha uskollinen masiinani jaksaisi raksuttaa tovin ja winseiska vielä toimisi..

Tuo voisi olla sitten kyllä vaikeampaa toteuttaa jossain puodissa että "kasatkaa kone ilman grafiikkakorttia tai käyttäkää mun vanhaa korttia.."

Hyväksyn sen, etten asu Turussa Paulinpelivideoiden vieressä ja joudun tekee huonohkoja kompromisseja täällä jumal.. eiku Paulin selän takana. Mutta kaikille apupojille ja -tytöille tässä ketjussa lämpimät kiitokset. Mun ruutupaperilappu on alkanut hahmottua minkä kanssa marssin kivijalkaliikkeisiin täällä. (Espanja)
Meni tosiaan ihan ohi, että et asu Suomessa. Melkein siinä tapauksessa itse tilaisin koneen esimerkiksi Saksan markkinoilta, jos sieltä Espanjasta ei löydy hintojen puolesta yhtä pätevää vaihtoehtoa.

Sellainen pointti muuten tuohon Windowsin hankkimiseen, että Microsoft ilmoitti Windows 10:n julkaisun aikoihin, että täysin uutta Windowsia ei välttämättä enää tule, vaan kymppi on ja pysyy, mutta sitä päivitellään vuosien varrella toki jatkuvasti. Tätä ajatellen pakettikoneiden Windows-lisenssit (OEM) eivät ole kovin hyviä, koska ne eivät normaalisti enää toimi, jos kone tai koneen osat vaihtuvat vuosien varrella. Sen sijaan erikseen hankittu Windows-lisenssi saattaa toimia teoriassa ikuisesti, vaikka kone vaihtuisi matkan varrella useampaan kertaan.

Näytönohjainten osalta hintojen laskua tulee tapahtumaan, mutta aikataulua on vaikea sanoa. Kuukauden päästä saattaa jo olla selvää muutosta näkyvillä, mutta voi siihen mennä vähän pidempäänkin.
 

redpecka

Jäsen
Sellainen pointti muuten tuohon Windowsin hankkimiseen, että Microsoft ilmoitti Windows 10:n julkaisun aikoihin, että täysin uutta Windowsia ei välttämättä enää tule, vaan kymppi on ja pysyy, mutta sitä päivitellään vuosien varrella toki jatkuvasti. Tätä ajatellen pakettikoneiden Windows-lisenssit (OEM) eivät ole kovin hyviä, koska ne eivät normaalisti enää toimi, jos kone tai koneen osat vaihtuvat vuosien varrella. Sen sijaan erikseen hankittu Windows-lisenssi saattaa toimia teoriassa ikuisesti, vaikka kone vaihtuisi matkan varrella useampaan kertaan.
Jos oikein ymmärsin niin mulle tulisi väkisinkin erillinen oma Windows10 tässä rytäkässä jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja löydän puodin jossa kokoavat koneen asennuksineen puolestani (komponentit suunniteltu yhdessä)? Kuten tämä nykyinen koneeni, taitaa mulla olla DVD:nä ihan tämä Win7 edelleen jossain laatikossa.

Ensi viikolla olisi aikaa ja lähden erinäisiin myymälöihin kiertelemään lähialueella. Sitten olen viisaampi miten täällä hommat toimii, mutta hyvä että sain käydä teidän kanssanne pikabriiffauskurssin täällä niin olen taas vähän kärryillä missä nykyään mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös