Tietokonetta ostamassa

  • 338 340
  • 1 631

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tuollainen Asus tuli nyt hankittua. (linkki vie koneboxin sivuille). Käyttökokemuksia tulee sitten jahka saan koneen vireeseen.
Ihan jämäkkä paketti ja ulkonäöllisestikkin tyydyttää ainakin omaa silmää. Eipä tuo Windows 7 nyt mikään kauhean nopea käyttis ole. Konekkaan ei mikään tykki ole, mutta tuohon hintaan tuskin kauheasti suorituskykyisempää saa. Omaan käyttöön riittää kyllä hyvin, mutta sen olen huomannut, että keskusmuistia pitää olla vähintään tuo 4GB ja on myös hyvä, että sitä pystyy lisäämään tarvittaessa. Kaikinpuolin olen kyllä tyytyväinen ostokseen.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Näyttö tykkää käynnistellä itseään joka kerta noin 5min, kun käyn esim. vain kaupassa välissä ja käväisen koneella uudestaan, eli taitaa olla aika ostaa uusi.

Suositeltavia tarjouksia kukaan nähnyt? Kohtuu ok litteä näyttö saisi olla 19-24" ja hinta max 150e.

Edit: Kiitos tiedosta. Kaverilla olisi myynnissä yksi 4v vanha laadukas näyttö, harkitsen sitäkin ja pari muutakin ehdotusta tuli.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Suosikkijoukkue
Real Madrid
Uusi läppäri on siis hankintalistalla ja erehdyin kysymään hankinta-apua toisesta ketjusta, kun tämä ketju ei ollut osunut silmään. Lainaan siis itseäni:

En ole varma olenko oikeassa ketjussa, mutta täältä ainakin uskoisin apua löytäväni. Uusi läppäri olisi siis hankintalistalla, mutta mies on muutama vuosi sitten pudonnut kehityksen kelkasta näiden suhteen ja apua tarvitaan.

Mihin kannattaa kiinnitää läppärin hankinnassa kiinnittää huomiota, jotta saisi n. 400e budjetille eniten vastinetta ja mahdollista käyttöikää pidennettyä? Kone tulisi pelkästään opiskelua ja nettikäyttöä varten, joten esim. näytönohjaimen tehokkuus tuskin on tärkeintä ottaa huomioon (?). Onko jonkun valmistajan koneet kauttaaltaan parempia kuin toisen ja minkä merkkistä ei missään nimessä kannatta ostaa?

Jos joku osaa suositella suoraan jotain mallia, olen toki kiitollinen, mutta avuksi riittää myös vinkit siitä mitä ominaisuuksia koneelta kannattaa vaatia.

Ja lienee tarpeellista kertoa, että Applea en ole ostamassa. En sitä toki budjetillani luultavasti saisikaan.

Tätä ketjua kerkesin sen verran lukea, että Asuksen läppäri taitaa olla paras vaihtoehto? Toki olen avoin myös muille merkeille jos joku niitä suosittelee, sillä itselläni on positiivisia kokemuksia jopa yhdestä Acerista.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uusi läppäri on siis hankintalistalla ja erehdyin kysymään hankinta-apua toisesta ketjusta, kun tämä ketju ei ollut osunut silmään...

Itselläni ei ole montaa läppäriä vielä ehtinyt olla, mutta teen kuten varmasti monet muutkin ja suosittelen merkiksi Asusta. Luulisi myös esim. Samsungin läppärien olevan varsin jees, mutta en tiedä löytyykö tuohon sun 400e budjettiin ko. merkiltä malleja. Acerin unohtaisin suosiolla, vaikka sen tarjoamien kannettavien teho-hintasuhde houkutteli minuakin kun uutta läppäriä katselin. Päädyin Asuksen "businesskannettavaan" ja tyytyväinen olen ollut. Itsellänikin budjetti oli ~400e.

Opiskelukäytössä olettaisin, että teet läppärillä dokumentteja, powerpoint-esityksiä ym. Tällöin kannattanee valita 15" malli, ainakin omasta mielestäni pieneltä näytöltä on todella epäkäytännöllistä tehdä (koulu)töitä. Toki jos kaipaat lisää kannettavuutta ja sinulla on esim. kotona mahdollisuus käyttää ulkoista (isompaa) näyttöä, ota vaikka 13" läppäri - ovat tosin hinnaltaan tietääkseni hieman kalliimpia.

Tuon hintaluokan läppäreissä ei akkukesto ole kummoinen mutta muistin määrä, kovalevyn koko ym. riittävät mainiosti tuollaiseen ns. peruskäyttöön.

Itse katselin läppäriä esim. verkkokaupasta ja lapstoresta. Toki paikallisistakin liikkeistä voi hyviä tarjouksia löytyä ja kannattaa gigantit sun muut kahlata läpi.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Uusi pöytäkone - Vinkkejä kaivataan?

Vanha pöytäkone on nyt palvellut kuusi vuotta ja on auttamattomasti tullut liian vanhaksi ja hitaaksi. WinXP:n uudelleenasennus ja kovalevyn formatointi auttoi vähän, mutta kun haluaisi välillä kokeilla myös uusia pelejä...

Kuudessa vuodessa on taas tullut tiputtua kärryiltä eikä oikein ole enää hajua, mitä tänä päivänä hyvältä koneelta vaaditaan.

Haussa olisi perinteinen pöytäkone, joka palvelisi netti- ja pelikäytössä seuraavat 4-5 vuotta eteenpäin ilman suurempia päivityksiä. Tiedän että pelikäytössä kone vanhenee nopeasti, joten ajatuksena olisi hankkia hinta-laatu-suhteeltaan hyvä kokoonpano jossa ei olisi ne uusimmat (ja kalleimmat) komponentit, vaan siitä pykälää alhaisemman hintatason osat jotka on jo markkinoilla hyviksi havaittu.

Katselin Mikromajan sivuilta heidän omia kokoonpanoja, joista tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona olisi tämä: Mikromaja Gamesniper Pro i7-2600K (maja1008). Pieniä muutoksia tuohon ajattelin, lähinnä katsoa jotain hiljaisempaa koteloa ja ehkä Blu-ray -asemaa.

Mitä mieltä minua viisaammat tuosta kokoonpanosta ovat mieltä? Mitä hyvää, mitä huonoa? Miten esim. näytönohjain muisteineen ja emolevy riittää tämän päivän tarpeisiin? Vai olisiko joku muu vaihtoehto parempi?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Varmasti ihan pätevä laite, tässä on vaihtoehto jossa on kaikki suunnittelemasi tavarat mukana:

Sinä hyödyt siitä mitä Jimm's tietää - Jimms.fi

Hintaero tuohon mikromajan koneeseen kattautunee jo sillä, että siinä on windows ja bluray asema valmiina asennettuna.

Toisaalta jos joku näytönohjaimen vaihto onnistuu omin toimin, tällä hetkellähän kannattaa ostaa joku tyyliin radeon ~6870 tasoista ohjainta käyttävä laite ja pistää parin vuoden päästä uusi kortti tilalle.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Otsikossa on sana "tietokonetta", joten kai tämänkin ongelman ratkaisu on tätä ketjua lukevien tiedossa.

Kun olen kämpilläni, niin läppärini ei toimi. Tai siis toimii se, jos siinä on akussa virtaa. Pistorasioista sitä virtaa ei enää läppäriini tule. Kaikki muut sähkölaitteet kämpässäni kylläkin toimivat, olen kokeillut läppäriini useita kämppäni eri pistorasioita, läppärini ei saa virtaa yhdestäkään. Otin läppärini mukaan töihin ja kokeilin sitä työhuoneeni pistorasiaan ja täällä se näköjään toimii!

Ei tämmöistä vikaa voi olla olemassakaan. Osaisiko kukaan sanoa, että mikä mättää?
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Ei tämmöistä vikaa voi olla olemassakaan. Osaisiko kukaan sanoa, että mikä mättää?
Jossain teekkarijäynässä jaettiin johonkin kerrostaloon postia tyyliin 'vaihtovirran suunta muuttuu, käännä talouden töpselit toisinpäin'. Tässä tuskin on moista vikaa, mutta voisiko virtajohto/liitos muuntajaan olla sökönä. Töissä toimi kun oli sattumalta sellaisessa asennossa että sai kontaktia?
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Varmasti ihan pätevä laite, tässä on vaihtoehto jossa on kaikki suunnittelemasi tavarat mukana:

Sinä hyödyt siitä mitä Jimm's tietää - Jimms.fi

Hintaero tuohon mikromajan koneeseen kattautunee jo sillä, että siinä on windows ja bluray asema valmiina asennettuna.

Toisaalta jos joku näytönohjaimen vaihto onnistuu omin toimin, tällä hetkellähän kannattaa ostaa joku tyyliin radeon ~6870 tasoista ohjainta käyttävä laite ja pistää parin vuoden päästä uusi kortti tilalle.


Kiitos kommenteista. Aika kalliilta tuntuu tuo Jimm'sin paketti, sillä lasketin jo toivomiani muutoksia Mikromajassa ja sain heiltä hinnaksi n. 1200 euroa. Toki Jimm'sin paketin hintaa nostaa esim. tuo SDD-levy käyttöjärjestelmälle.

Osaisiko joku muuten suoraan suositella jotain tiettyä koteloa, joka olisi hiljainen ja kohtuuhintainen (n. 100 euroa)? Antecin malleja olen katsonuut, mm. Sonata III:sta joka ilmeisesti on kyllä poistumassa markkinoilta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millaisiin juttuihin pitäisi kiinnittää huomiota, että netin ulkopuolinen työskentelyni pelittäisi oikein hyvin? Siis tarkennettuna duunailen kevyitä taittoja ja pientä graafista näpertelyä, ohjelmia saattaa olla auki pari kolme samaan aikaan ynnä tietenkin musiikki ja selain. Lisäksi tykkään harrastella videoeditointia silloin tällöin. Tämä Toshiba on vuoden vanha, ja sinänsä oikein hyvä, mutta välillä vain potku loppuu. Latailee käynnistettäessä liian kauan. Siihen kai auttaisi koneen putsailu ja ehkä uudelleenasennus, mutta kun ei jaksaisi. Vai mitä pitäisi tehdä?

Olen periaatteessa ollut ikkunamiehiä, mutta viime aikoina on macmaailma alkanut kiinnostaa. Tekeekö tuollaisella vajaan tonnin peruskannettavalla mitään vai kannattaako sama raha satsata mieluummin Windowsiin? Tonnilla saisi jo kohtalaisen kannettaavan Gatesiltakin.

Ja sitten toinen juttu. Miten te olette järjestäneet varmuuskopioinnit? Tiedän olevani lievästi vajaa näiden konejuttujen kanssa, mutta teen homman ihan manuaalisesti liittämällä kannettavan kovalevyn usbiin ja kopioin haluamani sinne. Nytkin on taas uutta matskua vaikka kuinka paljon, enkä tiedä yhtään, mitä olen viimeksi siirtänyt. Laitan varmaan koneen kopioimaan kaiken töihin lähtiessäni ja toivon, ettei tule sähkökatkoksia.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Millaisiin juttuihin pitäisi kiinnittää huomiota, että netin ulkopuolinen työskentelyni pelittäisi oikein hyvin? Siis tarkennettuna duunailen kevyitä taittoja ja pientä graafista näpertelyä, ohjelmia saattaa olla auki pari kolme samaan aikaan ynnä tietenkin musiikki ja selain. Lisäksi tykkään harrastella videoeditointia silloin tällöin.

SSD + paljon muistia (8 gigaa), ja jos editointisoftat käyttää hyväkseen näytönohjainta niin sitten sellainen näytönohjain joka täyttää softan vaatimukset. Yleisesti ottaen nopea kovalevy (SSD-levy vaikka vielä hieman kalliita ovatkin) auttaa huomattavasti jos softat lukee ja kirjoittaa paljon dataa kovalevylle.

Olen periaatteessa ollut ikkunamiehiä, mutta viime aikoina on macmaailma alkanut kiinnostaa. Tekeekö tuollaisella vajaan tonnin peruskannettavalla mitään vai kannattaako sama raha satsata mieluummin Windowsiin? Tonnilla saisi jo kohtalaisen kannettaavan Gatesiltakin.
Lienee enemmän makuasia kumman valitsee, itse olen aina pitänyt Maccien laadusta, tosin oma MBP on sieltä kalliimmasta päästä joten tonnin hintaluokan koneista ei ole kokemusta.

Miten te olette järjestäneet varmuuskopioinnit?
Macissa on mukana softa (Time Machine) joka automaattisesti hoitaa homman kun kytkee vaikkapa ulkoisen levyn kiinni koneeseen. Mulla on ollut käytössä Applen Time Capsule, eli WLAN-purkki jossa on 2TB levy johon Time Machine osaa automaattisesti tehdä backupit tietyin väliajoin aina kun kone on WLANissa. Automaattisia systeemejä saa varmasti myös Windowsiin, ja netistä löytynee ohjeita miten vastaavan systeemin voi viritellä muidenkin valmistajien verkkolevyille sekä Windowsille että Macille.
 
Olen periaatteessa ollut ikkunamiehiä, mutta viime aikoina on macmaailma alkanut kiinnostaa. Tekeekö tuollaisella vajaan tonnin peruskannettavalla mitään vai kannattaako sama raha satsata mieluummin Windowsiin? Tonnilla saisi jo kohtalaisen kannettaavan Gatesiltakin.

Itse hankin ekan Macin keväällä ja en ole katunut. MacBookProta kyllä suosittelen, mutta ihan tonnilla et taida saada. Oma toosa on 13" 2.7GHz-versio ja kyllähän tämä on tajuttoman mukava käyttää. Aika erilainen kuin Windows, mutta mukava.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulen ettei kunnon videoeditointiin tai graafiseen työskentelyyn riitä tuollainen tonnin macbook. Macbook Pro varmaan riittääkin.

Jos budjetti on tasan 1000 € ja täytyy saada uusi kone, katselisin PC-koneita.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Olen tässä hommaamassa ensimmäistä läppäriäni, ja kun porukka on niin vuolaasti kehunut Asuksen toimintaa, niin hakuni on rajoittunut pelkästään Asuksen koneisiin.

Haluaisin kuitenkin kysyä - ja varmistaa, että onhan tässä Asuksen mallissa (K53SV) neliydinprosessori? Ajattelin nimittäin tilata koneen juuri tuolta JimmsPC:stä.

Ihmetyttää nimittäin hieman se, että sama kone löytyy muilta sivustoilta, mutta erona on esim. se, että kiintolevyn tila vaihtelee 640GB:n ja 750GB:n välillä, vaikka kyseessä pitäisi olla ihan samanlaiset koneet. Onko noihin Jimmsin tietoihin siis luottaminen?

Ja vielä pari lisäkysymystä: Erooako tämä Asus (N53SV) tuosta ylemmästä K-sarjan koneesta muuten kuin tuolla Full-HD ominaisuudella? Tämä malli (N53SN) taas on pari euroa kalliimpi kuin edellinen, mutta parannusta ei näytä olevan kuin pykälän uudempi näytönohjainmalli, mutta esim. kiintolevytilassa ollaan sitten menty huolella alaspäin.

Olisin kiitollinen, jos löytyisi mielipiteitä kyseisistä koneista. Onko tuo ylin K-sarjan kannettava priimalaatua, vai kannattaisiko panostaa +100€, ja hankkia tuollainen Full-HD läpyskä? Kannattaako teräväpiirrosta maksaa tuo extrasumma? Ja jos kannattaa, kumpi N-sarjan koneista kannattaisi hankkia?

Kone tulisi lähinnä perus koulukäyttöön, mutta itseni tuntien, myös pelaamista tulisi silloin tällöin harrastettua. Noilla jokaisella koneella toimii varmasti uusimmatkin pelit, sillä potkua löytyy jokaisen prosessorista ja näytönohjaimesta. Itse, kun kuulun vielä siihen väestöön, joka ei jokaisessa pelissä tarvitse käyttöön mitään supergrafiikoita, vaan asetuksia voidaan suosiolla laittaa alakanttiinkin, kunhan saa pelin pyörimään. Tämä tosin johtuu lähinnä siitä, että käyttämäni tietokoneet ovat olleet poikkeuksetta vähintään 5 vuotta kehitystä jäljessä. Nyt siis haluaisin panostaa, ja ostaa kerralla kunnon koneen, ettei tarvitsisi enää miettiä, että voi kun olisi hyvä tietokone.

Mitä tulisi tehdä?
 

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistähän kannattaisi katsella läppäriä jonka saisi ILMAN käyttöjärjestelmää? Olisi tarkoitus löytää joku verkkokauppa (tai muu kauppa) josta saa läppäreitä skandinaavisella näppäimistöllä.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan tälläisestä valmiista paketista mihinkään? Ja mitä tosta HP:stä kannattaa maksaa?
-------------------------------------------------------

Suorituskykyä ja tyylikyyttä. HP Pavilion HPE h8 -sarja on suunniteltu nopeammaksi, tehokkaammaksi ja monipuolisemmaksi.

Muotoilu. Tyylikäs, pelkistetty muotoilu. Tietokoneessa on sisäänrakennettu kotelo tarvikkeille ja liukuvan etupaneelin ansiosta liitännät ovat siististi piilossa. Pääset käsiksi eri osiin ilman erillisiä työkaluja, mikä tekee osien päivittämisestä ja vaihdosta helppoa.

Teho. Intel® Core™ i5-2320 neliydinprosessori, jossa Sandy Bridge microarchitecture -teknologia, joka yhdistää ytimet, muistin, välimuistin, grafiikan ja mediaprosessoinnin saumattomaksi ja tehokkaaksi yksiköksi.
Turbo Boost -teknologia antaa prosessorin ytimille tarvittaessa lisää tehoa.
Intel Quick Sync tekee videoiden editoimisesta ja jakamisesta helppoa.
InTru 3D mahdollistaa Full HD stereoskooppisen 3D- kuvan.
Intel HD Graphics 2000 tarjoaa päivittäiseen surffailuun tarvittavan grafiikan.
Yhdistettynä 8 GB keskusmuistin kanssa saat tehokkaan työskentelyalustan.

Näytönohjain. NVIDIA GeForce GT 530 -näytönohjaimessa on 2GB muisti. Tehokkaalla GeForce® GT 530 näytönohjaimella editoit kuvasi ja HD videosi nopeasti, nautit elokuvista ja viimeisimpien DX11-pelien pelaaminen on elämyksellistä.

Ääni. Beats Audio tarjoaa ainutlaatuisen äänimaailman, juuri sellaisena jona äänittäjä on sen tarkoittanut. Saat studiolaatuisen äänen. Ääni on optimoitu studiolaatuiselle äänelle.

Tallennustilaa kiintolevyltä löytyy 1000 GB (1 TB).

Liitettävyys
Valmius langalliseen (10/100/1000) verkkoyhteyteen.

HDMI/DVI -liitännän avulla liität kannettavan kätevästi ulkoiseen näyttöön tai televisioon.

3XUSB 3.0 tarjoaa jopa 10 kertaa nopeamman tiedonsiirron kuin USB 2.0.

8XUSB 2.0 antaa helpon tavan liittää muita laitteita, kuten ulkoisen kiintolevyn.

15-in-1 muistikortinlukija lukee tavallisimpia muistikortteja. Saat helpon tiedonsiirron eri laitteiden välillä.

Käyttöjärjestelmänä Windows 7 Home Premium 64 bit tarjoaa sujuvan alustan työskentelyyn ja pelaamiseen.
--------------------------------------

Oon pudonnut kuin eno veneestä tässä tietokonemaailmassa ja paketti olisi hakusessa, kun ei pysty nyt tähän hätään alkaa mitään kasailemaan.

StevieY
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan tälläisestä valmiista paketista mihinkään? Ja mitä tosta HP:stä kannattaa maksaa?

Heitetään nyt tämmönen yleisluonteinen kommentti että itse pysyisin erossa HP:sta ja katselisin mieluummin esim. Asus:n konetta. Tosin nyt olikin näköjään kyse pöytäkoneesta joten en tiedä löytyykö sellaisia minkä verran Asus:lta, puhumattakaan esim. Lenovosta.

Et kuitenkaan viestissäsi sanonut millaiseen käyttöön kone tulisi? Imeisesti myös pelaamiseen kun aika tehokasta konetta näemmä katselet. Ainakin 8GB keskusmuisti on melko turha ellei käytä jotain raskaita ohjelmia tms, pelikäyttöön riittää varmasti myös 4gb. Toisaalta ainakin erilliskomponentteina muisti on nykyään todella edullista.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikalailla yleiskonetta olen hankkimassa. Pelaan lähinnä jotain Football Manageria ja Civilizationia, en 3D räiskintöjä. Nettipokeria tulee hakattua useaa pöytää samaan aikaan ja Holdem manager siinä kyljessä kiinni. On muuten yllättävän raskas yhdistelmä, varsinkin kun ongamella pelaan.

Itsekin olen tähän asti kaikki koneeni itse kasannut, mutta nyt olen ajautunut alueesta niin kujalle, että päätin hankkia valmiin kokoonpanon.

StevieY
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Itse en kyllä Hp:hen koskisi.Tuon Hp:n hinnalla saisit luultavasti paljon tehokkaamman koneen. Eihän tehosta koskaan haittaa ole.

Itse ostin vasta uuden pelikoneen tuolta Silent Rigista. Oli siis noita heidän valmiita paketteja, johon sovin muutamia muunnoksia. Toki he toimittavat vain keskusyksikön joka on heti käyttövalmis jos vain otat käyttiksen mukaan pakettiin. Oma kokemukseni oli liikkeestä hyvä, tosin kasausjonot ovat aika pitkiä, jouduin omaanikin odottamaan reilu 3 viikkoa.

Toinen vaihtoehto on sitten tuo Jimms pc-store, joka toimii aikalailla samalla tavalla kuin edellämainittu, mutta on paljon isomman luokan pulju.

Et toki ollut pelikäyttöön konetta etsimässäkään, mutta ajattelin vain mainita sen takia koska saisit paljon parempaa samalla rahalla. Toki nuo giganttien yms. koneetkin menevät normikäytössä aivan hyvin.

Ja näyttö,hiiri ja näppis noista erikoisliikkeistä pitää ostaa erikseen, että toki se nostaa hintaa jos ei ole valmiiksi jo itsellä.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Itsekin olen tähän asti kaikki koneeni itse kasannut, mutta nyt olen ajautunut alueesta niin kujalle, että päätin hankkia valmiin kokoonpanon.

StevieY

Kasattu kone hakkaa aina kaikki merkkikoneet. Liikkeetkin tuon kasauksen hoitavat maksua vastaan eli ei tarvitse itse säätää kunhan tietää mitä osia valitsee. Mainittu Jimms on yksi vaihtoehto. Todella laiskan ihmisen ratkaisu on ottaa Jimms:n sivuilta joku heidän valmiskoneistaan ja laittaa samat osat erikseen ostoskoriin + kasaus. Täysin saman saa ja hinta tippuu mukavasti :)

Tietysti voin katsella pakettiin sopivat osat jos kerrot mistä hankit ja paljonko saa maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös