Tietokonetta ostamassa

  • 338 311
  • 1 631

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siskolle pitäisi hommata joku läppäri, ns. opiskelijakone. Isä antoi n. 100€ koneen hankkimiseen, niin kysynkin, minkälaisen käytetyn koneen tuolla rahalla pitäisi saada? Huuto.netistä ja Tori.fi sivuilta olen noita läppäreita kytännyt, mutta ei ole vielä tärpännyt.

Aika vähän rahaa on käytettävissä. Pari pointtia nyt ainakin alkuun. Älä osta miniläppäriä. Jos siskosi kirjoittaa opiskeluaikana paljonkin niin osta näyttö, ulkoinen hiiri ja ulkoinen hiiri. Nostavat työtehoa aika huikeasti. Samalla rahalla saisit btw tehokkaaman pöytäkoneen.

-Tinke-80

Jep, vähän on rahaa käytettävissä, mutta luulisi jonkinlaisen räpsyn tuolla huntillakin saavan. Satasen pintaan pyörii esim. huuto.netissä noita vanhoja koneita, mutta niissä on järestään jotain vikaa tai puutetta. Siskolla se kone olisi pääsäntöisesti nettisurffailuun ja varmaan myös jotain koulutehtäviäkin sillä tulisi tehtyä. Miniläppäri ei tosiaan tule kysymykseen ja pöytäkone tilan puutteen vuoksi ei natsaa sekään.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on hauska kuinka erilaisia kokemuksia ihmisillä on tietyistä merkeistä. Itselläni on nyt kolme vuotta vanha HP ja kevään/kesän aikana pitäisi ostaa uusi. Käytännössä HP on ainoa merkki, jota katson ellei jotain ihan huikeaa tarjousta tule eteen muista merkeist

Itselläni on ollut pelkästään HP:n pöytäkoneita ja läppäreitä ja olen ollut oikein tyytyväinen. En ole enää, merkki vaihtuu. Itselläni ja kahdella ystävälläni on HP:n dv-sarjan läppärit, eri malleja itse kullakin ja hieman eri aikaan ostetut. Jokainen kone on hajonnut. Kaikissa koneissa on ollut jäähdyttämisen kanssa ongelmia ongelmia, eli koneet ovat kuumenneet, hurisseet järjettömästi ja sitten sammuneet. Ystäväni kone hajosi kaikista pahiten, eli reilu vuosi sitten ostettu kone kuumeni, antoi pieniä sähköiskuja siihen koskettaessa ja sitten lopulta kiintolevy otti ja hajosi ja enää ei kone käynnisty.
Tuollaista Lenovon tai Samsungin konetta olen itselleni nyt miettinyt ostettavaksi, toistaiseksi olen kuullut pelkkää hyvää.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
HP:n kannettavista jos puhutaan niin yleistäen ja kärjistäen 'bisneskannettavat' (onpa typerä sana) ovat todella laadukkaita ja loput täyttä kuraa.

Tätä meinasin itsekin tulla kirjoittamaan. Meillä on 2007-2008 hankittu HP Compaq nx7300 ja on kyllä ollut ihan uskollinen palvelija. Joulukuussa haettiin muutama giga lisää keskusmuistia ja toimii peruskäytössä (netti, office, kevyt pelaaminen) oikein loistavasti.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
HP:n kannettavista jos puhutaan niin yleistäen ja kärjistäen 'bisneskannettavat' (onpa typerä sana) ovat todella laadukkaita ja loput täyttä kuraa.
Nojaa. Mulla oli HP:n businesskannettava ja se lahosi 11 kuukauden päässä ostohetkestä ja kävi takuuhuollossa. Takuuhuollosta taas noin 11 kuukauden päästä se lahosi uudelleen ja täsmälleen sama vika.

Ei enää HP:n kannettavia mulle, tänks.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen hieman kahden vaiheilla, uutta kannettavaa olen siis hankkimassa. Budjetti on siinä 1000e hujakoissa. Lähinnä netissä surffailua, kevyttä pelaamista, ja opiskelua kotona. Myös leffoja tulee katseltua, joten hyvä ja tehokas näyttö olisi toivelistalla. Blu-ray asema ei pakollinen, mutta olisi sellainen toki hyvä olla. Olen nyt pitkään ollut kahden vaiheilla, Sony vai Acer?

Mallit olisivat siis nämä:

Sony

Acer
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Itselläni ollut pari Aceria - kolmatta ei enää tule. Yleinen mielipide tuntuu muutenkin olevan, että Acereissa on paljon vikoja. Sama tuntuu pätevän myös HP:n koneisiin. Sonysta minulla ei ole tarkempaa kokemusta eikä mielikuvaa. Itse suosittelen Asusta merkkinä.

Aiotko siis katsella leffoja ihan läppärin näytöltä? Tällöinhän kannattaisi kenties katsella 17" malleja. Toki asiaan vaikuttaa myös se, onko kone tulossa enempi "pöytäkoneen korvikkeeksi" vai kulkeeko myös paljon mukana?
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselläni ollut pari Aceria - kolmatta ei enää tule. Yleinen mielipide tuntuu muutenkin olevan, että Acereissa on paljon vikoja. Sama tuntuu pätevän myös HP:n koneisiin. Sonysta minulla ei ole tarkempaa kokemusta eikä mielikuvaa. Itse suosittelen Asusta merkkinä.

Aiotko siis katsella leffoja ihan läppärin näytöltä? Tällöinhän kannattaisi kenties katsella 17" malleja. Toki asiaan vaikuttaa myös se, onko kone tulossa enempi "pöytäkoneen korvikkeeksi" vai kulkeeko myös paljon mukana?

Tuollaista 17'' en tule harkitsemaan, koska kone tulee myös kulkemaan jonkinverran mukana liikenteessä. Leffoja katselen tosiaan koneen näytöltä, mutta tuollainen 15'' riittää minulle siihen. Itselläni edellinen kone oli tosiaan acer, mutta jotain siitä hajosi (muuten toimi moitteetta). Olen tässä itsekin kallistumassa tuohon Sonyn malliin.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuollaista 17'' en tule harkitsemaan, koska kone tulee myös kulkemaan jonkinverran mukana liikenteessä. Leffoja katselen tosiaan koneen näytöltä, mutta tuollainen 15'' riittää minulle siihen. Itselläni edellinen kone oli tosiaan acer, mutta jotain siitä hajosi (muuten toimi moitteetta). Olen tässä itsekin kallistumassa tuohon Sonyn malliin.

Tuossa tonnin hintaluokassa suosittelisin myös harkitsemaan MacBook Airia sekä Asus Zenbookia, molemmat 13,3 tuuman näytöllä. Itsellä juuri Air ja enää ei paluuta ole Windows-maailmaan vaikka käyttis onkin lähinnä mielipidekysymys. Etuina Airissa ja Zenbookissa on todellinen kannettavuus (painoa 1,3kg) sekä pitkä akunkesto. Itse pystyn katselemaan kaksi normilaatuista leffaa akullisella tai vaihtoehtoisesti kuusi-seitsemän tuntia surffailua/tekstinkäsittelyä.

Suurena plussana myös se, etteivät tuulettimet pidä ääntä normaalikäytössä ollenkaan. Tuskin pitää Asuskaan.

Itselläni oli ennen Sony Vaio e-sarjalainen ja ei koneessa mitään vikaa ollut sekä toimi moitteettomasti. Kolmen kilon paino ja kolmen sentin paksuinen puhiseva laatikko ei vain enää miellyttänyt.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itselläni on ollut pelkästään HP:n pöytäkoneita ja läppäreitä ja olen ollut oikein tyytyväinen. En ole enää, merkki vaihtuu. Itselläni ja kahdella ystävälläni on HP:n dv-sarjan läppärit, eri malleja itse kullakin ja hieman eri aikaan ostetut. Jokainen kone on hajonnut. Kaikissa koneissa on ollut jäähdyttämisen kanssa ongelmia ongelmia, eli koneet ovat kuumenneet, hurisseet järjettömästi ja sitten sammuneet.

Vähän myöhässä vastailen, mutta tuon kovaäänisyys on itselläni oikeastaan ainoa ongelma ollut. Kuumenee myös vähän, mutta minulla on tuollainen jäähdytysalusta käytössä niin ei haittaa.

Toisaalta nyt kun on tullut katseltua noita läppäreitä, niin vähän tekisi mieli ihan vaihtelun vuoksi kokeilla jotain muuta merkkiä. Erityisesti tuo Asus olisi ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Toisaalta kun kone on hyvin toiminut, niin tiedä sitten viitsiikö ihan vaihtamisen ilosta vaihtaa..
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Toisaalta nyt kun on tullut katseltua noita läppäreitä, niin vähän tekisi mieli ihan vaihtelun vuoksi kokeilla jotain muuta merkkiä. Erityisesti tuo Asus olisi ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Toisaalta kun kone on hyvin toiminut, niin tiedä sitten viitsiikö ihan vaihtamisen ilosta vaihtaa..

Kyllä se taitaa olla nyt niin, että meikäläinenkin siirtyy HP:sta seuraavaan merkkiin. Sen verran negatiivista noista nyky HP:ista on netissä kirjoiteltu, että en uskalla ottaa riskiä.

Koska meikäläisen budjetti heiluu halppiskoneiden luokassa, eli n. 400-500 euron tietämillä, ei noissa koneissa ihan hirveitä eroja näytä olevan. Lähinnä erot tulevat siis varmaan osien laadussa, ja niistä ei itselläni ole mitään hajua. Onko palstalaisilla kokemuksia Samsungin läppäreistä? Semmoisia on löytynyt pari kappaletta, jotka vaikuttaisivat ihan hyviltä, mutta Samsungista merkkinä ei ole oikein mitään käsitystä.

Koneella en tule pelaamaan vaan lähinnä surffailen ja katselen leffoja. Lisäksi kuvan käsittelyä sun muuta, mutta ei mitään koneelta hirveästi vaativaa.

Tällaista konetta katselin verkkokaupasta: Samsung RV520
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Itselläni on uuden iMac 21,5" neliytimisen koneen hankkiminen edessä. Aiemmin olen ollut henkeen ja vereen PC- ihminen (ja edelleenkin olen sitä mieltä, että xp loppuaikoinaan oli yksi ihmiskunnan hienoimpia asioita, :D ), mutta nyt on tullut eteen ammattillisen osaamisen kartuttaminen niin, että pitää ottaa haltuun erinäisiä audio/kuvasoftia. Samoin päättötyödokkarin leikkaaminen kotioloissa on yksi syy tähän hankintaan. Etäopiskelijana ja autottomana se menisi muuten hieman hankalaksi. Duunissa palvelee ärhäkkä Windows 7- kone, jossa Wavelab 7, eikä mulla pientä epästabiiliutta lukuunottamatta ole siitä combosta juurikaan pahaa sanottavaa.

Eka mietin macbookia, jonka saisi sitten mukavasti aina reissuille mukaan, mutta päädyin silti pöytäkoneeseen. Pahimmissa nettiviekkareissa ja sähköpostin kirjoittamisissa palvelee hyvin Nokia E7- känny. :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eka mietin macbookia, jonka saisi sitten mukavasti aina reissuille mukaan, mutta päädyin silti pöytäkoneeseen. Pahimmissa nettiviekkareissa ja sähköpostin kirjoittamisissa palvelee hyvin Nokia E7- känny. :)
Itselläni on 13-tuumainen Macbook Pro johon on telakan ja kikkailujen avulla kiinnitetty 2 ulkoista näyttöä (24- ja 22-tuumaiset) sekä tietenkin näppäimistö ja hiiri. Käytännössä kone toimii pöytäkoneena valtaosan ajasta, mutta kun kone täytyy ottaa mukaan reissuun tai haluan sohvalla surffailla hoituu kannettavan irrottaminen telakasta 2 sekunnissa.

Kannattaa myös harkita tällaista vaihtoehtoa varsinkin jos kotoa sattuisi jo löytymään näyttöä, hiirtä ym. härpäkettä.

Tuossa kuva omasta "setupista": http://i737.photobucket.com/albums/xx11/taduuu/DSCN1729.jpg
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos tässä Samsungin kannettavassa jokin koira haudattuna kun ainakin keskusmuistin ja näytönohjaimen muistin perusteella taitaa olla ihan hyvää tasoa? Mistään prosessoreista sun muista teknisemmistä yksityiskohdista kun en itse nykyään ymmärrä enää juuri mitään.

Uusi kone siis hankinnassa, ja toisaalta kiinnostaisi siirtyä kokeilemaan Applen Macbook pro -maailmaa, mutta pankkitili vähän hanaa vastaan. Vai ovatko nuo Macbookit oikeasti hintansa arvoisia (ainakin nopeasti vertailtuna häviää "tehot" vs. hinta -kamppailun selkeästi windows-koneille), vai maksaako siinä vain siitä logosta kyljessä? Koska itselleni ei konetta ostaessa ole imagolla väliä kunhan homma toimii.

Linkissä samsungin tietokone
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusi kone siis hankinnassa, ja toisaalta kiinnostaisi siirtyä kokeilemaan Applen Macbook pro -maailmaa, mutta pankkitili vähän hanaa vastaan. Vai ovatko nuo Macbookit oikeasti hintansa arvoisia (ainakin nopeasti vertailtuna häviää "tehot" vs. hinta -kamppailun selkeästi windows-koneille), vai maksaako siinä vain siitä logosta kyljessä? Koska itselleni ei konetta ostaessa ole imagolla väliä kunhan homma toimii.

Minulla on toinen MacBookPro menossa, enkä kyllä enää winukkaan vaihda. Hinnat ovat sikamaiset - tosin työnantajani nämä molemmat on maksanut. Kuitenkin käyttömukavuus, -varmuus ja teho ovat vakuuttaneet minut vannoutuneeksi mäkkimieheksi. Eikä tällä ole mitään tekemistä imagon kanssa...
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Minulla on toinen MacBookPro menossa, enkä kyllä enää winukkaan vaihda. Hinnat ovat sikamaiset - tosin työnantajani nämä molemmat on maksanut. Kuitenkin käyttömukavuus, -varmuus ja teho ovat vakuuttaneet minut vannoutuneeksi mäkkimieheksi. Eikä tällä ole mitään tekemistä imagon kanssa...

Kovin on samanlaiset kokemukset. Hinta on kova, mutta käyttömukavuus ja koko systeemin vakaus ovat tasolla, josta ainakin henkilökohtaisesti voin maksaa hieman reilummin.

Kokeile ihmeessä. Saahan sen vaihdettua jos ei mielliytä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kovin on samanlaiset kokemukset. Hinta on kova, mutta käyttömukavuus ja koko systeemin vakaus ovat tasolla, josta ainakin henkilökohtaisesti voin maksaa hieman reilummin.
...

Itse olen ollut osin samaa mieltä winkkarin vakaudesta, mutta itsellä on nyt ollut win7 kone jonkun reilun vuoden kotikäytössä ja ei tässä kyllä mitään vikaa ole. Win7 vakaus on ihan eri planeetalta edellisten versioiden kanssa. Esimerkiksi mitään päivittäisiä bootteja ei tarvi eikä mitään muutakaan rapautumista ole havaittavissa, vaikka asentelen aika kepein perustein kaikkea kokeiltavaa.

Applen käyttöliittymä on toki toimiva ja jouheva, mutta apple-lisähinta hitusen ärsyttää itseä. Tonnilla saa applen ohutta läppäriä tehokkaampia ultra slimmejä windows koneitakin. Jos exceliä käyttää niin applen excel toimii ihan ihmeellisesti monessa paikkaa. Perustoiminnot toki toimii normisti.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Onkos tässä Samsungin kannettavassa jokin koira haudattuna kun ainakin keskusmuistin ja näytönohjaimen muistin perusteella taitaa olla ihan hyvää tasoa? Mistään prosessoreista sun muista teknisemmistä yksityiskohdista kun en itse nykyään ymmärrä enää juuri mitään

Linkissä samsungin tietokone

Suora vertailu Vaikka tuohon ASUS 13.3 kannettava U36SD-RX299V - Gigantti (Asuksen kannettava tietokone)

Prosessori: Samsung parempi
Muisti: Samsung parempi
Kovalevy: Samsung parempi
Näytönohjain: Samsung parempi

Samsugissa on DVD-asema, Asuksessa ei. Samsung painaa enemmän ja Asuksessa on USB 3.0 liitin (jota ei ole Samsungissa).

Ei tuossa välttämättä mitään vikaa tarvitse olla. AMD tarjoaa laatua selvästi halvemmalla kuin Intel. Lisäksi Samsungissa on näytönohjain prosessorissa kun Asuksessa on erillinen näytönohjain. Asuksessa voi maksaa myös pieni paino (DVD-aseman poisjättö keventää heti mukavasti).
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Vai ovatko nuo Macbookit oikeasti hintansa arvoisia (ainakin nopeasti vertailtuna häviää "tehot" vs. hinta -kamppailun selkeästi windows-koneille), vai maksaako siinä vain siitä logosta kyljessä?
Paperilla MBP:t voi hävitä vastaavan hintaluokan Win-läppäreille mutta todellisuudessa ainakin kaikki aikaisemmin työssä käyttämäni saman teholuokan Win/linux-läppärit ovat hävinneet jouhevuudessa ja käyttövarmuudessa koti-MBP:lle joka on kuitenkin jo neljä vuotta vanha. Ja nyt kun töissä on uuden karhea MBP niin voi keskittyä olennaiseen (eli työn tekemiseen) työkalujen kiroamisen sijaan. Hermot säästyy kun ei tarvitse säätää konetta tai ihmetellä kun kaikki laitteet ei löydykään enää sleepin jälkeen.

Apple-fanboyksi en tunnustaudu mutta Mac-fanboy olen ehdottomasti.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Vertaat siis suoraan kahta erikokoista läppäriä toisiinsa?

Yleensä ensin määritetään koko, ja sitten valitaan paras tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Nyt oli tarkoitus pelkästään katsoa onko Samsungin hinnassa jotain vikaa. Ei ollut tarkoitus suoraan verrata noita kahta keskenään. Hinnassa ei näyttänyt olevan vikaa. Samsung on suurikokoisempi selvästi paremmilla ominaisuuksilla hinnan ollessa suunnilleen sama. Normaalia läppäreissä.

Asus on todennäköisesti suunniteltu nimenomaan Kannettavaksi, tästä kertoo myös akkukesto joka on 8h. Samsungin akkukestoa en tähän hätään mistään löytänyt, mutta tuskin on 4-5h enempää.

Pienempi näyttö, huonommat tehot ja pidempi akkukesto ei ole mikään uutinen. Tarkoitus oli katsoa onko Samsungissa jotain "vikaa", koska se näyttää "liian halvalta". Mitään suurta vikaa ei välttämättä ole.

Lisäksi en sanoisi tuota AMD:n prosessoria yhtään paremmaksi, vaikka siinä kaksi ydintä enemmän onkin. Peruskäytössä ytimien määrällä ei ole mitään väliä, kunhan niitä on vain se kaksi :)
Tässä linkit joilla tuen väitettäni: Asus/Intel, Samsung/AMD

Niin ja kyllä tuo Samsunginkin näytönohjain on ihan yhtä erillinen kuin Asuksessakin, Asuksessa vaan löytyy vielä erikseen integroitu näytönohjain.

Tähän riittää kun sanon että Samsungissa näytönohjain on prosessorissa.
 
Nyt alkaa uuden läppärin hankinta olemaan ajankohtainen. Mielessä on siintänyt MacBook Pro 13" jo pidemmän aikaa, mutta nyt kun lompakkoa pitäisi raottaa niin muutkin vaihtoehdot ovat alkaneet tulla kyseeseen. Näyttö voisi kenties olla kokoa isompi, mutta ei niin väliä.

Kone tulee nettisurffailuun, musan kuunteluun, leffojen katsomiseen (HDMI:llä telkkariin kiinni) ja kouluduunien tekemiseen, eli Office-paketti plussaa. Verkkokaupan sivuilta on tullut katseltua noita Samsungeja, mutta en näistä niin paljon tiedä joten siksi olen tässä ketjussa kysymässä neuvoa.

Ovatko Samsungit mistään kotoisin? Onko joku näistä malleista jotenkin ylitse muiden hinta-laatusuhteeltaan tai kenties heikompi kuin muut?

HP:tä en halua missään nimessä ja seuraava kone voisi olla joku muu kuin Acer. Mac olisi "magee", mutta tarvitsemillani ohjelmilla ja hiluilla hintaa tulisi lähestulkoon tuplat verrattuna johonkin noista Samsungeista. Saa ehdottaa myös jotain muuta järkevää valintaa.

Onko muuten totta ettei tuolla Verkkokaupan sivuilla ole minkäänlaista vertailua?
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Läppäri alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt ja saisi siirtyä kakkoskoneen rooliin. Tilalle olisikin tulossa taas vuosien tauon jälkeen pöytäkone, haussa pelkkä keskusyksikkö. Budjetti noin 400-500 euroa, itse en osaa koota tai siitä ei siis kokemusta ole. Windowsin pystyisin ite asentelemaan. Vinkkejä? Football Manageria ja HD-tasoista kuvaa kun pystyisi sujuvasti pyörittelemään niin muchos buenos.

Edit. Juu pakettikoneet on aina pakettikoneita, mutta eikö tämä esimerkiksi vaikuta hinta/teho-suhteeltaan ihan kohtalaiselta paketilta. Linkki vie verkkokauppa.comin sivuille.

Prosessorissa tehokas AMD:n integroitu näytönohjain ja lisäksi laitettu NVIDIA:n hidas rinnalle. Todella järkevää. Muisti 1066 MHz, USB 3.0 puuttuu jne.

Ostoskori | silent rig[1271]=1&products[1147]=1&products[1148]=1&products[1743]=2&products[1615]=1&products[714]=1&products[1400]=1&products[193]=1&products[191]=1& (linkki vie ostoskoriin)

Ostoskorisi sisältö:
Kpl Hinta Nimi
=================================================================
1 37,80 BitFenix Merc Beta
1 84,90 ASUS F1A75-M LE, A75
1 107,90 AMD A6-3650, 4x 2.60GHz, boxed
2 26,90 Kingston HyperX DIMM 4GB PC3-12800U CL9-9-9-27 (DDR3-1600)
1 79,80 Western Digital Caviar Blue 500GB, SATA 6Gb/s
1 51,90 XFX Core Edition PRO 450W
1 21,80 LG GH24NS70 DVD-RW
1 104,80 Windows 7 Home Premium 64bit SP1 FI OEM
1 45,00 Kokoamispalvelu yhden vuoden takuulla
=================================================================
Yhteishinta: 587,70e

Kunnollinen kotelo, parempi emolevy, parempi prosessori, parempi muisti, parempi virtalähde, puhdas Windows eikä täynnä roskaa valmiiksi, pidempi takuu. Ainoastaan kovalevy on pienempi.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Verkkokaupan sivuilta on tullut katseltua noita Samsungeja, mutta en näistä niin paljon tiedä joten siksi olen tässä ketjussa kysymässä neuvoa.

Ihan samaa asiaa olen tässä jahkaillut, kunnes tein lopulta päätöksen ja päädyin Sony Vaioon (tällaiseen).

Katselin tarkemmin Samsungin ja Asuksen läppäreitä, jotka molemmat tuntui hintojen ja ominaisuuksien osalta ihan hyviltä. Mutta kun kävin kaupassa katsomassa molempia, niin molemmat vaikuttivat fyysisesti todella leluilta. Sony Vaio puolestaan oli todella jämäkän oloinen, vaikka kaikki ominaisuudet eivät olleet ihan samalla tasolla kahden muun kanssa. Läppäri kuitenkin kulkee sen verran paljon mukana, että halusin koneen, joka ei ihan ensimmäisessä käänteessä ole naarmuilla.

Hintavertailu ja vertaa.fi sivuja käytin noiden koneiden selailuun, sieltä löytyy aika kattavat valikoimat eri firmojen sivuille.

Acerista en ole kuullut vielä yhdeltäkään omistajalta mitään hyvää, joten ainakaan henkilökohtaisesti en niitä ostaisi. Edullisia tosin ovat.
 

M10

Jäsen
Kun alkaa tuo 5 vuotta vanha Lenovo käymään vähän hitaalla ja ylikuumenemaan herkästi, pitäisi ostaa uusi kannettava. Vakavasti olen harkinnut Apple-aikaan siirtymistä.

Markantalosta saisi Apple Macbook Air 11.6" MC968KA pikkasen vajaalla tonnilla. Kallishan tuo on, mutta olen kuulopuheiden ja kirjoitusten perusteella vakuuttunut ko. läppärin laadukkuudesta.

Koskaan en ole Macia käyttänyt, joten pari enemmän tai vähemmän hassua kysymystä, joihin toivoisin vastausta.

- Onko koneen käyttiksessä jokin tekstinkäsittelyohjelma valmiina? Jos on niin minkä tasoinen?
- Omat edelliset läppärit (HP ja Lenovo) ovat yleensä kestäneet sen 4-5 vuotta, kun on jo pitänyt vaihtaa uuteen. Onko Macissa kenties "peruskäytöllä" pidempi kestävyys? Toki vaikea kysymys kenenkään vastata absoluuttisesti, mutta onko kokemuksia Macin ylikuumenemiseta tai hitaudesta jo parin kolmen vuoden käytön jälkeen?
- Erillistä virustorjuntaohjelmaa ei Maciin siis välttämättä tarvita?
- Aina Windowsia käyttäneenä toivoisin vinkkejä / varoituksia, joita kannattaisi ottaa huomioon kun siirtyy Mac-maailmaan.

Kiitän kommenteista jo etukäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös