Enää herää kysymys, miksi nää Linux-petterit aina kaivautuu koloistaan esille, kun aletaan puhua tietokoneista? ....
Miten sä nyt minusta linux-petterin sait ja mistä kolosta luulet minun kaivautuneet? Käsittääkseni kysymykseni oli aivan asiallinen, eikä sisältänyt mitään ennakkoasetelmia.
Itsellä on mäkistä kokemusta ainoastaan +10v takaa jostain fysiikan labrasta, missä en saanut koneesta levykettä pois kun siinä ei ollut sitä nappia. Olan yli olen toki nähnyt niitä käytettävän ja hieman jopa näpelöinyt. iPodi tosin on aktiivikäytössä.
Linuxia olen käyttänyt opiskeluajoista lähtien ja säännöllisin väliajoin asennellut PC-koneisiinkin, vaikka pääkäyttöni on ollut palvelinpuolella. Linux on tietenkin ihan ylivoimainen vaihtoehto esim. opiskelijalle joka tarvitsee vaikkapa tietokantaa, sovelluskehitysympäristöä tai mitä vaan mitä perusjamppa ei tarvitse. Kotoa löytyy yksi linux-kone, mutta se on aika vähällä käytöllä pääsyynä se, että siinä ei toimi Shockwave player, mitä juniorit tarvitsevat, että nettipelit toimii. Muutenhan nykyaikainen linux on kaikin puolin parempi kuin windows noin tekniseltä kantilta. Käyttökokemus on helpompi ja ulkoasun saa sellaiseksi kuin haluaa. Ainoat ongelmat mitä itse näen ovat nämä laitteiden yhteensopimattomuudet. Linux-käyttäjä ei voi noin vain ostella laitteita ja olettaa, että ne suoraan toimivat koneessaan. Pitää aina varmistaa ajuritilanne. Lisäksi kun ajuri löytyy, niin sen joutuu usein itse kääntämään tai muuten säätämään aivan liikaa perusjampalle. Noin muuten ohjelmien asennus ja ylläpito on loistavan pakettisysteemin takia selkeästi helpompaa kuin redmondin paholaisessa.
Windows on kuitenkin jokapäiväisessä käytössä. Tärkein syy on tietenkin se, että kun työnantaja ostaa koneeni, niin se valitsee myös käyttöjärjestelmän. Kun toisaalta itse olen firman IT valinnoista vastaava, voi kysyä miksi en ole vaihtanut koneitamme linuxeihin. Tärkein syy on ylläpidon puute. Suuret ylläpitotalot eivät yksinkertaisesti tarjoa supporttia linuxille tai jos tarjoavat se on kalliimpaa kuin windowssin. Näin näennäinen ilmaisuus näkyy kuitenkin suurempina TCO-kuluina. Palvelinpuolellakin on hieman saman suuntaisia hinnoitteluja ilmassa. Toinen syy on joidenkin sovellusten yhteensopimattomuus. Meilläkin on joitain yleisessä käytössä olevia sovelluksia, jotka vaativat windows clientin asennusta. Oletan kuitenkin, että jatkossa suuntaus on se, että mitään clienttejä ei työasemiin enää asenneta ja windowssilta häviää tämä etu.
Näkisin, että jo muutaman vuoden kuluttua asennettavat client ohjelmat ovat kadonneet perustyöasemista, jonka jälkeen voidaan hyvinkin ottaa käyttöön macceja tai linuxeja isommissakin mittakaavoissa. Kysymys johon ei ole vastausta, on se, että kumman osuus kasvaa enemmän, mäkin vai linukan. Arvaan linuxin, koska applen hinnoittelu on melko syvältä.