Tietokonetta ostamassa

  • 338 200
  • 1 631

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Onkos tuolla kaikilla Omenalasit päässä (ts. mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin...?)?

Enemmistöllä ehkä, mutta pääosin keskustelu on ihan asiallista. Kyllä sieltä löytyy keskustelua jossain määrin tietokoneista ja käyttiksistä yleiselläkin tasolla vaikka Mäkki tietysti lähtökohtana onkin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onkos tuolla kaikilla Omenalasit päässä (ts. mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin...?)?

Tällä omenasaitilla porukka on yhtä puolueetonta kuin Antsa ominen taikalaseineen Suomi-Ruotsi pelissä:)

Jos Applesta aikoo kotiteatterin väsätä niin Blu Ray asema on hankittava muualta ja varmistettava, että koneessa ovat ohjelmat, jotka osaavat purkaa leffan teräväpiirtoformaatissa näytölle/telkkarille/tykille sekä äänet vahvistimelle.

Jos pelkkä DVD riittää niin Mäcci on oikein hyvä kapistus. Ilman taikalasejakin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin palstan atk-gurut. Olen harkitsemassa uuden kannettavan ostamista tämän hiilenä käyvän tilalle. Kone tulee ihan peruskäyttöön: teksin- ja valokuvankäsittelyä, nettisurffaliua, videoeditointia ja elokuvien katselua. Millaisia suosituksia annatte max. 1000 €uron hintaluokassa. Heittäkää linkkejä hyviksi havaittuihin koneisiin.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Intelin prosessori, vähintään 3gigaa muistia ja tuuletus sivussa. Jos itse lähdet liikkeistä konetta katselemaan niin ota kyseiset kriteerit huomioon.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ostin PC:n nettiselailuun ja pelaamiseen. Kone maksoi noin 500e kaverin kokoamana. Ongelma on seuraava: näyttö puuttuu ja en oikein tiedä mihin panostaa. Mikä olisi hyvä ja halpa näyttö minulle? En tarvitse isoa sillä katseluetäisyys on melko pieni. Kuten koneen hinnasta voi päätellä, en ole hifisteliä tässäkään asiassa vaan perusjärkevä riittää. Budjetti? Nooh, paskaako mun talous teille kuuluu...Oliskohan noin 150e riittävä panostus?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ostin PC:n nettiselailuun ja pelaamiseen. Kone maksoi noin 500e kaverin kokoamana. Ongelma on seuraava: näyttö puuttuu ja en oikein tiedä mihin panostaa. Mikä olisi hyvä ja halpa näyttö minulle? En tarvitse isoa sillä katseluetäisyys on melko pieni. Kuten koneen hinnasta voi päätellä, en ole hifisteliä tässäkään asiassa vaan perusjärkevä riittää. Budjetti? Nooh, paskaako mun talous teille kuuluu...Oliskohan noin 150e riittävä panostus?

http://www.tietokonekauppa.fi/tuotetiedot.php?koodi=19337
Tuossa. Itselläni on tuollainen, edullinen ja silti fullHD.
Ominaisuudet riittää ihan hyvin normikäyttöön
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd

Oskar15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Florida Panthers
En ole ikinä perehtynyt Mac-maailmaan, joten se olisi hyppy tuntemattomaan.
En ole koskaan käynyt ulkomailla, koska se olisi hyppy tuntemattomaan.

Hyppy Mac-maailmaan ei ole niin suuri kuin yleisesti luullaan. Itse vaihdoin Windowsista Mac OS X:ään parisen vuotta sitten, ja en pidä kovin todennäköisenä, että palaisin takaisin Windowsin pariin. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sinua askarruttaa Maceissä?
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyppy Mac-maailmaan ei ole niin suuri kuin yleisesti luullaan. Itse vaihdoin Windowsista Mac OS X:ään parisen vuotta sitten, ja en pidä kovin todennäköisenä, että palaisin takaisin Windowsin pariin. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sinua askarruttaa Maceissä?

Niin, en ole Mac-laitteita käyttänyt kuin muutaman kerran surffaamiseen. Ehkä eniten askarruttaa täydellinen tietämättömyys Maceista. Käytön kenties hankala opettelu ja siitä koituva ajan haaskaaminen ja verenpaineen kohoaminen. Täysin uusien ohjelmien käytön opettelu ja mahdolliset yhteensopivuusongelmat win-pohjaisten tiedostojen kanssa askarruttaa myös. Nykyisten oheislaitteiden yhteensopivuus mietityttää niin ikään, ja mahdollisten ristiriitojen korjaaminen. Lisäksi Macit vaikuttavat kalliilta ja niissä on tuossa hintaluokassa (alle 1000€) pienet näytöt.
 

Oskar15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Florida Panthers
Ei kukaan halua leimautua apple fanboyksi.
Toinen lainaus ja fanboy-kortti vedetään hihasta. Haistan pienen asenteellisuuden kommentissasi.

Ehkä eniten askarruttaa täydellinen tietämättömyys Maceista. Käytön kenties hankala opettelu ja siitä koituva ajan haaskaaminen ja verenpaineen kohoaminen.
Oppiminen on luonnollisesti kovin yksilökohtaista, mutta mikäli olet yhtään tietokone-orientoitunut ihminen, en uskoisi sinun olevan pulassa Mac OS X:n parissa. Verenpainettasi ei myöskään kohota taistelut erilaisten tietoturvaohjelmistojen kanssa. Itse opin käyttöjärjestelmän tehokkaan käytön muutamassa viikossa.

Lisäksi Macit vaikuttavat kalliilta ja niissä on tuossa hintaluokassa (alle 1000€) pienet näytöt.
Valkoinen, poistuvan mallin Macbook lähtisi 850 eurolla. Näyttö on 13,3 tuumaa, mutta kannettavaahan sinä taisit etsiä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Valkoinen, poistuvan mallin Macbook lähtisi 850 eurolla. Näyttö on 13,3 tuumaa, mutta kannettavaahan sinä taisit etsiä.

Enää herää kysymys, miksi OskariB käyttää macciä, kun Linuxilla voi ostaa tasokasta rautaa halvalla ja saa about saman käyttiksen kun mäkissä? Mikä tekee mäkistä linukkaa paremman?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Enää herää kysymys, miksi OskariB käyttää macciä, kun Linuxilla voi ostaa tasokasta rautaa halvalla ja saa about saman käyttiksen kun mäkissä? Mikä tekee mäkistä linukkaa paremman?

Enää herää kysymys, miksi nää Linux-petterit aina kaivautuu koloistaan esille, kun aletaan puhua tietokoneista? Veikkaan OskariB:n syyn olevan sen, että Mäkki taittuu kenen hyvänsä käsissä Linuxin vaatiessa kuitenkin keskimääräistä enemmän kaikenlaista säätöä, jos sillä haluaa mitään vähänkään erikoisempaa tehdä? Niin se vain menee, että Mac on ihmisille, jotka haluavat puuhata esim. musiikin ja graffan kanssa ja päästä helpolla, Windows on perusjampuuseille, jotka ovat tottuneet tietokoneellaan myös pelaamaan muun touhotuksen ohessa ja Linux on pelkästään hulluille.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Enää herää kysymys, miksi nää Linux-petterit aina kaivautuu koloistaan esille, kun aletaan puhua tietokoneista?
Ei kannata tästä sotaa alkaa tekemään. Minä en ikinä ole Linuxia sisäistänyt, olen sitä MacBookissa, Thinkpadissa ja parissa netbookissa kokeillut ja aina saanut sen sekaisin iltaan mennessä, en vain siis osaa. Windows taas on varsin pomminvarma nykyään, ainakin XP, jos osaa käyttäytyä netissä ja olla avaamatta jokaista liitetiedostoa. Mac sitten meille muille, jotka haluamme vain toimivan koneen ja käyttää sitä työskentelyyn. Ei tarvitse huolehtia viruksista, ei malwaresta. OS X on varsin rajattu käyttis, Jobs-setä on etukäteen päättänyt mitä käyttäjät haluavat, Windows taas toisinpäin.

Käyttis kannattaa valita omien mieltymysten mukaan, koneita nämä kuitenkin vain ovat. MacBookissa on toki se hyvä, että siinä voi ajaa sekä Windowsia, OS X:ää että sitä Linuxia natiivisti. Vaikka rinnakkain jos siltä tuntuu.

EDIT: Ja mitään yhteensopivuusongelmia Windowsin ja OS X:n välillä ei nykyisellään ole fiilujen tasolla. Meillä on duunissa käytössä samanaikaisesti melkein 50/50 Macit ja PC:t ja näiden välillä siirtyy päivittäin satoja dokumentteja ja muita tiedostoja.
 
Viimeksi muokattu:

Oskar15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Florida Panthers
Enää herää kysymys, miksi OskariB käyttää macciä, kun Linuxilla voi ostaa tasokasta rautaa halvalla ja saa about saman käyttiksen kun mäkissä? Mikä tekee mäkistä linukkaa paremman?
Asensin joku aika sitten entiselle työkoneelle Linuxin, ja ihan hyvältähän se on vaikuttanut. Mac OS X:ään verrattuna se on kuitenkin hieman kömpelö, enkä välttämättä suosittelisi sitä näistä kahdesta peruskäyttäjälle. Windowsin Linux kuitenkin voittaa heittämällä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Asensin joku aika sitten entiselle työkoneelle Linuxin, ja ihan hyvältähän se on vaikuttanut. Mac OS X:ään verrattuna se on kuitenkin hieman kömpelö, enkä välttämättä suosittelisi sitä näistä kahdesta peruskäyttäjälle. Windowsin Linux kuitenkin voittaa heittämällä.

Uusi W7 RC 1 on ihan mukava käyttöjärjestelmä ja se on jopa ilmainen ja toimii 1.3.2010 saakka eli seuraavat 9 kk. On sekin yksi vaihtoehto ja itse olen asentanut sen jo pariin koneeseen. Tällä viikolla siihen tuli jopa sellainen päivitys, josta sai muutettua W7 RC 1 käyttiksen suomenkieliseksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enää herää kysymys, miksi nää Linux-petterit aina kaivautuu koloistaan esille, kun aletaan puhua tietokoneista? ....

Miten sä nyt minusta linux-petterin sait ja mistä kolosta luulet minun kaivautuneet? Käsittääkseni kysymykseni oli aivan asiallinen, eikä sisältänyt mitään ennakkoasetelmia.

Itsellä on mäkistä kokemusta ainoastaan +10v takaa jostain fysiikan labrasta, missä en saanut koneesta levykettä pois kun siinä ei ollut sitä nappia. Olan yli olen toki nähnyt niitä käytettävän ja hieman jopa näpelöinyt. iPodi tosin on aktiivikäytössä.

Linuxia olen käyttänyt opiskeluajoista lähtien ja säännöllisin väliajoin asennellut PC-koneisiinkin, vaikka pääkäyttöni on ollut palvelinpuolella. Linux on tietenkin ihan ylivoimainen vaihtoehto esim. opiskelijalle joka tarvitsee vaikkapa tietokantaa, sovelluskehitysympäristöä tai mitä vaan mitä perusjamppa ei tarvitse. Kotoa löytyy yksi linux-kone, mutta se on aika vähällä käytöllä pääsyynä se, että siinä ei toimi Shockwave player, mitä juniorit tarvitsevat, että nettipelit toimii. Muutenhan nykyaikainen linux on kaikin puolin parempi kuin windows noin tekniseltä kantilta. Käyttökokemus on helpompi ja ulkoasun saa sellaiseksi kuin haluaa. Ainoat ongelmat mitä itse näen ovat nämä laitteiden yhteensopimattomuudet. Linux-käyttäjä ei voi noin vain ostella laitteita ja olettaa, että ne suoraan toimivat koneessaan. Pitää aina varmistaa ajuritilanne. Lisäksi kun ajuri löytyy, niin sen joutuu usein itse kääntämään tai muuten säätämään aivan liikaa perusjampalle. Noin muuten ohjelmien asennus ja ylläpito on loistavan pakettisysteemin takia selkeästi helpompaa kuin redmondin paholaisessa.

Windows on kuitenkin jokapäiväisessä käytössä. Tärkein syy on tietenkin se, että kun työnantaja ostaa koneeni, niin se valitsee myös käyttöjärjestelmän. Kun toisaalta itse olen firman IT valinnoista vastaava, voi kysyä miksi en ole vaihtanut koneitamme linuxeihin. Tärkein syy on ylläpidon puute. Suuret ylläpitotalot eivät yksinkertaisesti tarjoa supporttia linuxille tai jos tarjoavat se on kalliimpaa kuin windowssin. Näin näennäinen ilmaisuus näkyy kuitenkin suurempina TCO-kuluina. Palvelinpuolellakin on hieman saman suuntaisia hinnoitteluja ilmassa. Toinen syy on joidenkin sovellusten yhteensopimattomuus. Meilläkin on joitain yleisessä käytössä olevia sovelluksia, jotka vaativat windows clientin asennusta. Oletan kuitenkin, että jatkossa suuntaus on se, että mitään clienttejä ei työasemiin enää asenneta ja windowssilta häviää tämä etu.

Näkisin, että jo muutaman vuoden kuluttua asennettavat client ohjelmat ovat kadonneet perustyöasemista, jonka jälkeen voidaan hyvinkin ottaa käyttöön macceja tai linuxeja isommissakin mittakaavoissa. Kysymys johon ei ole vastausta, on se, että kumman osuus kasvaa enemmän, mäkin vai linukan. Arvaan linuxin, koska applen hinnoittelu on melko syvältä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Linux on varmasti Windowsia parempi tekniseltä puolelta, ei tästä epäselvää olekaan. Linux on vain myöskin Pertti Peruskäyttäjälle vieläkin aivan liian monimutkainen härveli jo tuttuun Windowsiin tai helposti opittavaan ja näppärään Maciin verraten.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Linux on varmasti Windowsia parempi tekniseltä puolelta, ei tästä epäselvää olekaan. Linux on vain myöskin Pertti Peruskäyttäjälle vieläkin aivan liian monimutkainen härveli jo tuttuun Windowsiin tai helposti opittavaan ja näppärään Maciin verraten.
Tämän keskustelun voisi jo erottaa omaksi ketjukseen, mutta mikä siitä tekee niin monimutkaisen härvelin? Käyttöjärjestelmän asentaminen toki on sellainen juttu, jota Pertti Peruskäyttäjä ei luultavasti ole koskaan tehnyt, mutta melko idioottivarmaksi sekin on nyky-distroissa tehty.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämän keskustelun voisi jo erottaa omaksi ketjukseen, mutta mikä siitä tekee niin monimutkaisen härvelin?
Henkilökohtaisina huomioina voin todeta seuraavaa. Perustuvat niihin viimeiseen kahteen kertaan, kun yritin Ubuntun asentaa - toinen netbookille ja toinen Thinkpadiin.

Molemmilla kerroilla asennus meni hyvin, ei ongelmia. Ja myös kone käynnistyi hienosti, esitteli työpöytänsä ja käynnisti ohjelmia. Thinkpadissa ei ajureita löytynyt yhdellekään PCMCIA-kortille, joita käytössäni oli kolme. Printteri tunnistui, mutta ne Ubuntun omat ajurit eivät suostuneet tulostamaan, vaan printteri pysyi mykkänä ja koneeseen ilmestyi virheilmoitus, jonka googlaamalla selvisi että ajuria ei suoraan valmiina pakettina löydy, vaan se itse pitää jotenkin kasata. Vai kääntääkö se oli? Lopulta luovutin saman viikon aikana, kun käyttis vähän väliä jumiutui ja tarjosi tuota printterin virheilmoitusta, vaikkei printteri ollut kytketty enkä mitään yrittänyt printata.

Netbook sitten tehtiin sekosi lähes heti, hiiri jätti vanaa taakseen ja ikkunoista jäi haamukuvia. Keskustelupalstan kautta selvisi, että taas pitäisi ajureilla jotain leikkiä. Edellisistä kokemuksista viisaampana siirsin varsin nopeasti Ubuntun syrjään ja XP:n tilalle.

Sitä Linuxiahan voi toki LiveCD:llä kokeilla ja katsoa, josko se olisi oma juttu. Mutta aivan yhtä sulavaa DumbAss yhteensopivaa käyttöä se ei ole kuin Windows/OS X -maailmassa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Löytyykö vinkkiä, millainen kannettava ja mistä kannattaisi ostaa kun rahaa on käytössä noin 500 euroa?

Katso netanttila.fi ja verkkokauppa.com. Niistä pääsee alkuun ja sitten voi vertailla mikrobitti.fi hintaseurannasta mitä muualla on tarjolla. Kyllä 500 eurolla saa jo ihan kelpo kannettavan, jos tarkoitus ei ole hc-pelaaminen, videoiden editointi, raskas kuvankäsittely tai blu-ray leffojen katsominen, niin on itse asiassa turha käyttää enempää rahaa kuin 500 euroa kannettavaan tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös