On kyllä hankala kysymys tuo, että mitäs sitten sen laulukilpailun jälkeen. On jopa hieman paradoksaalista, että tv:n formaattilaulukilpailut kaiketi ihan hyvin kiinnostavat ja keräävät yleisöä, mutta sitten kun pitäisi vaikkapa kilpailun voittajan alkaa oikeasti esiintyä, homma tyssää. Jollain tavalla varmaan syynä on se, että tuolla tavalla alkanut musiikkiura ei oikein tarjoa kuuntelijoille/faneille uskottavaa tarttumapintaa.
Lisäksi tietysti se biisinkirjoittaminen lienee vaikeaa tällaiselle artistille, olipa kirjoittajatiimi kuinka taitava tahansa. Tämä taas johtuu mielestäni myös siitä tietynlaisesta uskottavuuden puutteesta. Varmaan auttaisi paljon, jos artisti itse omasi biiisinkirjoituskykyä, ja tuotantotiimin puolesta annettaisi mahdollisuus vaikuttaa.
Kaikkien aikojen ensimmäisen Idols-kisan voittajakolmikolle kaiketi kävi ihan hyvin - suurin voittaja tietysti oli Antti Tuisku. (Sivupolku, mutta oli minun inhokkini tuohon aikaan. Lähinnä siksi, että lauloi lähes koko ajan pahasti epävireessä, mutta siitä huolimatta tuli roikotetuksi mukana. Mieli on muuttunut viimeistään, kun kerran kuulin laulavan livenä ja huomasin, että vireongelmaa ei ollut enää alkuunkaan. Muutenkin ihan positiivinen ilmestys, vaikka esittämänsä poppi ei minun kakkupala olekaan. Hiihtoinnostuksesta valtava plussa). Sittemmin on toki joitakin ponnahtanut pinnalle, kuten Annat Abreu ja Puu. Mutta kenties markkinat ovat hieman kylläiset näiden suhteen.
Tänä vuonna on mukana aika monta taitavaa 16-vuotiasta. Sellainen hyvin nuori suomalainen poppari taitaa listoilta tällä hetkellä uupua - oliskohan tässä saumaa? Esimerkkeinä Maritza (miten ikinkä kirjoitetaankaan) tai Sandra Dovalo). Ongelmaksi etenkin jälkimmäisen kohdalla saattaisi kyllä taas muodostua biisinkirjoitus.
Laulukilpailussa varmasti yritetään etsiä laulajaa, jolla olisi kaupallista potentiaalia. Katsojana ja kuuntelijana sitä kuitenkin aina toivoo, että kilpailun kyseessä ollessa myös laulutaito ja tekninen osaaminen painaisivat paljon vaakakupissa. Toki näilläkään ei mitään tee, jos vaikka ääni on kylmä ja kolkko. Toistaiseksi omiin kriteereihini parhaiten osuvia ovat Juffi S. ja Emilia Virlander.
Molemmilla luulisi lähtökohtaisesti olevan kaupallistakin potentiaalia, mutta yllä olen maininnut aika monta muttaa, jotka pätevät aina.
Lisäksi tietysti se biisinkirjoittaminen lienee vaikeaa tällaiselle artistille, olipa kirjoittajatiimi kuinka taitava tahansa. Tämä taas johtuu mielestäni myös siitä tietynlaisesta uskottavuuden puutteesta. Varmaan auttaisi paljon, jos artisti itse omasi biiisinkirjoituskykyä, ja tuotantotiimin puolesta annettaisi mahdollisuus vaikuttaa.
Kaikkien aikojen ensimmäisen Idols-kisan voittajakolmikolle kaiketi kävi ihan hyvin - suurin voittaja tietysti oli Antti Tuisku. (Sivupolku, mutta oli minun inhokkini tuohon aikaan. Lähinnä siksi, että lauloi lähes koko ajan pahasti epävireessä, mutta siitä huolimatta tuli roikotetuksi mukana. Mieli on muuttunut viimeistään, kun kerran kuulin laulavan livenä ja huomasin, että vireongelmaa ei ollut enää alkuunkaan. Muutenkin ihan positiivinen ilmestys, vaikka esittämänsä poppi ei minun kakkupala olekaan. Hiihtoinnostuksesta valtava plussa). Sittemmin on toki joitakin ponnahtanut pinnalle, kuten Annat Abreu ja Puu. Mutta kenties markkinat ovat hieman kylläiset näiden suhteen.
Tänä vuonna on mukana aika monta taitavaa 16-vuotiasta. Sellainen hyvin nuori suomalainen poppari taitaa listoilta tällä hetkellä uupua - oliskohan tässä saumaa? Esimerkkeinä Maritza (miten ikinkä kirjoitetaankaan) tai Sandra Dovalo). Ongelmaksi etenkin jälkimmäisen kohdalla saattaisi kyllä taas muodostua biisinkirjoitus.
Laulukilpailussa varmasti yritetään etsiä laulajaa, jolla olisi kaupallista potentiaalia. Katsojana ja kuuntelijana sitä kuitenkin aina toivoo, että kilpailun kyseessä ollessa myös laulutaito ja tekninen osaaminen painaisivat paljon vaakakupissa. Toki näilläkään ei mitään tee, jos vaikka ääni on kylmä ja kolkko. Toistaiseksi omiin kriteereihini parhaiten osuvia ovat Juffi S. ja Emilia Virlander.
Molemmilla luulisi lähtökohtaisesti olevan kaupallistakin potentiaalia, mutta yllä olen maininnut aika monta muttaa, jotka pätevät aina.