Mainos

The Last of Us 2

  • 31 029
  • 157

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Nyt metacriticin käyttäjäarviot ovat jo 40k positiivisia ja 51k negatiivisia. Jälkimmäisistä kun ekan päivän pommittajat, jotka eivät todellakaan olleet peliä pelanneet vaan vihasivat sitä koska pitivät sitä sjw-propagandana, ottaa pois niin jäljelle jää vaan ne joita on pidetty vauvauinnissa aikanaan liian kauan pinnan alla. Huikea peli.

Näin sunnuntaina ja nyt tilanne on 50k posi vs 55k nega eli viiden päivän aikana 10-4 posille! Ihmiskunnalla on sittenkin tulevaisuus:D

Naurettavaa edes seurata tuota kun tietää mitä siellä on taustalla ja tietenkin muutenkin mutta peli tosiaan järisytti sisintäni niin perusteellisesti että surullisena olen seurannut keskustelua aiheesta.
 

Undrafted

Jäsen
Paljon hyvää, muttei minusta 10/10 suoritus. Aiemmissa spoiler tagien alaisissa jutuissa olen avannut omia ongelmakohtiani pelin osalta. Ykköstä oli ilo pelata uudestaankin, kakkosen osalta olen siinä mietinnässä deletoinko pelin. Pelaajat tykkäävät erilaisista peleistä ja tämä ei ollut itselleni suuri nautinto ja viihdyke.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Graafisesti TLOU 2 oli hienointa mitä pleikkarille on tehty. Muuten peli oli aikalailla pelimekaanikkojen osalta samaa kuin ensimmäinen osa, mutta tarinan heikkous verrattuna ensimmäiseen osaan pudottaa arvosanaa rankasti. Luulisi seitsemässä vuodessa tuolla panostuksella saaneen hieman paremman pelin aikaiseksi. Alku vaikutti hyvälle avoimuudellaan, mutta aika nopeasti pelaaja heitettiin takaisin sinne rännin perukoille ja siellä pysyttiin loppuun asti.
 

Käppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Peli pelattu läpi ja vähän kaksijakoiset fiilikset. Pelinähän peli on mainio ja kaikki nuo grafiikat ja peliympäristö ovat komeaa katseltavaa. Tarina kuitenkin pudottaa arvostelua jonkin verran. Lopulta kuitenkin päädyn positiivisemman puolelle pelin loppuarviossa eikä peli ole ollenkaan niin huono mitä moni on huudellut. Ykkösosa tuli pelattua varmaan lähemmäs 10 kertaa läpi, mutta tätä kakkososaa en kyllä ihan heti ajatellut pelata. Ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta ei kyllä ihan heti.

Pelinä tosiaan loistava, mutta tarina on kyllä ihan perseestä. Joelin kuolema heti alussa oli kyllä todellinen shokki. Ymmärrän, että Joelin kuolemalla Elliestä saatiin se päähahmo jolla peliä vietiin eteenpäin. Olisi sen kyllä jollain muullakin tavalla voinut hoitaa kuin, että heti pelin alussa Joel hakataan kuoliaaksi. Jos puhutaan Last of us:ista niin ensimmäisenä tulee mieleen Joel ja Ellie. Olisi tuon voinut tehdä vaikka niin, että Joelin olisi ollut pakko jäädä Jacksoniin vaikka suojelemaan kylää ja Ellie olisi lähtenyt kostoretkelle. Lisäksi en kyllä tykännyt, että Joelin ja Ellien väleistä tehtiin niin huonot. Joel pelasti Ellien hengen ja sitten toinen suuttuu siintä ja pitää mykkäkoulua miehelle joka kuljetti hänet pitkän matkaa ja Elliestä tuli hänelle kuin oma tytär. Olivat ne sen alkukohtauksen perusteella jonkinlaisissa puheväleissä, mutta mitä enemmän sitä aikaisempaa aikaa näytettiin niin Ellie ei halunnut edes puhua Joelille.

Heti pelin alussa ihmettelin kun yhtäkkiä piti pelata jollain naisella, että kuka helvetti tämä on? Lopulta sitten paljastuu, että pelaan henkilöllä joka tappaa Joelin. MITÄ HELVETTIÄ?! Ajattelin, että onneksi ei tarvitse enää tuolla henkilöllä pelata ja nyt lähden Ellien kanssa tappamaan sen. Sitten pelin loppupuolella pelistä tulee ihan kuin jokin muu peli kun pitää pelata Abbylla niin helvetin kauan. Alussa halusin vain tappaa sen ämmän, mutta pakko sillä oli pelata, että pelissä pääsi eteenpäin. Sitten pitää vielä pelata Abbylla Ellietä vastaan niin ei helvetti.. Joo tuossa saatiin harvinaista vihollisnäkökulmaa peliin, mutta jos haluan pelata Last of us:ia niin silloin haluan pelata Joelilla tai Elliellä tai sitten joku pikkupätkä lähipiiriin kuuluvalla.
Pelin lopussa en edes saanut tappaa sitä ämmää vaan päästin sen menemään vaikka se puri Ellieltä 2 sormea irti! Joka haittaa aikalailla kitaransoittoa.

Vaikka peli on suurimmalta osalta aika putkijuoksua niin kyllähän tässä toisessa osassa on paljon kohtia missä pääsee tutkimaan laajaa aluetta. Alueita tutkimalla voikin löytää arvokkaita asioita tuleviin taisteluihin. Esimerkiksi suht alussa Seattlessa piti lähteä etsimään bensaa, että portti saatiin auki. Kartan avulla pystyi suunnistamaan ja siinä oli iso alue mitä tutkia ja vähän joka paikasta löytyi jotain hyödyllistä.
Monesta pelin kohdasta tuli vähän liikaakin mieleen ykkösosa ja maisemat muistuttivat mielestäni liikaakin ykkösosaa. Olisin halunnut, että pelissä oltaisiin oltu muuallakin kuin Seattlessa jossa peli suurimmaksi osaksi on.
Tykkäsin esim. tuosta ryömimis mahdollisuudesta jossa pystyi piiloutumaan ruohikkoon. Plussaa oli myös se, että sieltä nurmikosta pystyi ampumaan sen vihun. Ryömiminen ja jousipyssy olivat aika tehokas ase.
Välillä tuli myös kohtia kun vain piti juosta läpi tai välttää zombi-/vihulaumat.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pelin lopussa en edes saanut tappaa sitä ämmää vaan päästin sen menemään vaikka se puri Ellieltä 2 sormea irti! Joka haittaa aikalailla kitaransoittoa.

Tämä peli onnistui kyllä täydellisesti olemaan peilinä ihmisille itselleen mitä missäkin tilanteessa kukin tekisi. Varsinkin kun se tuntuu jakavan porukat aikalailla tasan(pommittajat nyt pois metacriticistä niin posit sentään voitolla) mutta ymmärrän miksi peli jakaa kansaa. Se mitä Ellie ja Abby olivat kahlaustappeluun mennessä kokeneet ja miten järkyttävä itse tappelu oli niin oma yksinkertainen ajatteluni ei pysty käsittämään mitä Abbyn tappamisella olisi saavutettu.

Ellien kautta ajateltuna hänen inhimillisyytensä oli sirpaleina ja siitä kun olisi ottanut viimeisen päänahan niin mitä olisi ollut jäljellä? Ei mitään. Farmikohtauksesta eteenpäin näimme miten Ellien päässä pyörii vain Joelin verinen pää. Se toistuu parikin kertaa ja sen takia Ellie päättää vielä veneiden välissäkin alkaa matsaamaan. Kunnes sitten viimein verinen pää vaihtuu viimeiseen muistoon Joelista, jossa puhe on anteeksiantamisesta. Joten Ellie ymmärtää lopettaa koston kierteen joko sen takia että Lev ei selviäisi tilanteesta hengissä tai jos selviäisi niin sitten hän tulisi joku päivä kostamaan.

En olisi Ellienä edes lähtenyt enää farmilta mutta sitten minut motivoitiin ptsd-kohtauksilla. Monet tuntuvat ihmettelevän miksi Ellie ensin murhaa miljoona sotilasta matkalla ja sitten päättää ettei enää mutta en ainakaan omalla läpipeluullani tappanut ketään californiassa(paitsi tietenkin cutscenessä sen Penn&Tellerin Pennin. Siinäkin kohtaa peli toimi jälleen peilinä. Jos on huvikseen ampunut jokaista vastaantulijaa päähän niin ei kai loppukohtaus järkeen käykkään. Siinä kohtaa koko videopelien toimintatapa on vähän ei niin loppuunmietitty.
 

Azteca

Jäsen
Mahtava peli. Elokuvia parempi tunnelma, koska tässä ollaan läsnä koko ajan, jos peliä pelaa ajatuksella eikä räiskimällä ja hosuen. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että kaikki eivät pelistä tykkää. Itse taas tarvitsen sen oikean tunnelman, eikä riitä, että hienosti toteutettu ammuskelu, jos en sitä oikeaa merkitystä ja tarinaa saa kokea.

Itselle Last of us 1 ja 2 ovat molemmat lähellä 10/10. Ykkönen oli jotenkin kevyempi, eli se on omasta mielestäni helpompi ja hauskempi pelata toisen kerran. Tai näin luulen, sillä en ole vielä jaksanut toista kertaa kakkosta pelata. Ykkösen olen kai kolme kertaa pelannut.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
30 tuntia siihen meni, nyt on läpi. Tykkäsin todella paljon, kuten ykkösestäkin. Helvetin synkkä ja pahan mielen peli, ja juuri siksi aivan mahtava.

Minusta oli hieno veto laittaa pelaaja Abbyn saappaisiin. Lihaksista valittajat eivät ilmeisesti huomanneet WLF Fitness Clubia stadionilla, missä Abby oli selkeästi viettänyt kaiken vapaa-aikansa. Ja hei, vuonna 2020 pelissä voi naisellakin olla lihakset ja litteä rinta, get over it.

Myöskään ihmishirviöksi haukkujat eivät ole tajunneet tarinan syvintä ajatusta; post-apokalyptisessä maailmassa selviytyminen vaatii häikäilemättömyyttä ja ilkeyttä. Abbyhan vain kosti isänsä kuoleman Joelille. Miten Ellie on yhtään sen parempi moraalisesti? Harmaan eri sävyjä vain. Kyllä minulta irtosi sympatiaa Abbyn suuntaan siinä missä Elliellekin.
 

Undrafted

Jäsen
30 tuntia siihen meni, nyt on läpi. Tykkäsin todella paljon, kuten ykkösestäkin. Helvetin synkkä ja pahan mielen peli, ja juuri siksi aivan mahtava.

Myöskään ihmishirviöksi haukkujat eivät ole tajunneet tarinan syvintä ajatusta; post-apokalyptisessä maailmassa selviytyminen vaatii häikäilemättömyyttä ja ilkeyttä. Abbyhan vain kosti isänsä kuoleman Joelille. Miten Ellie on yhtään sen parempi moraalisesti? Harmaan eri sävyjä vain. Kyllä minulta irtosi sympatiaa Abbyn suuntaan siinä missä Elliellekin.

Kosti kyllä, tosin ei kertonut Joelille syytä. Toki ei voinut, koska Tommy ja myöhemmin Ellie olisi sen kuullut. Niitä minusta tarinallisia heikkouksia, mitä pelissä oli liikaa. Toinen heikkous toistuvat alakynteen jäämiset ja jonkun tulo pelastamaan. Eniten yllätti, että akvaariolla Ellien piti oikeasti tappaa koira itse eikä nurkan takaa tullutkaan apuria.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kosti kyllä, tosin ei kertonut Joelille syytä. Toki ei voinut, koska Tommy ja myöhemmin Ellie olisi sen kuullut. Niitä minusta tarinallisia heikkouksia, mitä pelissä oli liikaa. Toinen heikkous toistuvat alakynteen jäämiset ja jonkun tulo pelastamaan. Eniten yllätti, että akvaariolla Ellien piti oikeasti tappaa koira itse eikä nurkan takaa tullutkaan apuria.

Tommy makasi tajuttomana lattialla joten miten hän ja Ellie olisivat sen ikinä kuulleet jos Abby olisi siinä lämpimikseen vähän avautunu Joelille ensin? Ja mitä sitten vaikka syy olisi kantautunutkin heidän korviinsa? Olisivat miettineet että "ai sillä oli syy tehdä Joelin päästä perunamuusia. Mikäs siinä sitten."

Ei minusta alakynteen jäämisiä ollut mitenkään liikaa ja eivät ne ainakaan isompaa tarinaa(Ellien ja Joelin välinen suhde sekä toiset näkökulmat) haitanneet millään lailla. Vrt ensimmäisen pelin Tommy tuli kuin tyhjästä ja pelasti Joelin viime hetkellä Sarah kohtauksessa. Bill tuli tyhjästä ja pelasti Joelin viime hetkellä ansariipunnan jälkeen. Ellie tuli tyhjästä ja pelasti Joelin tappamalla ensimmäisen ihmisuhrinsa viime hetkellä ennen kuin tämä hukutti Joelin. Unohdan varmaan vielä jonkun.

Ei siis virheetön teos mutta koska sellaista ei ole tehty niin verrattuna muihin 10/10.
 

Undrafted

Jäsen
Ekassa oli joo enemmän pelastuksia, kuin ensin olisi ajatellut. Tokassa niitä taisi olla 10-12. Suurempi tarinallinen ongelma minulle päättömät ratkaisut, sattumat ja pomppimiset. Uusia hahmoja tuli tukku, mutta liki kaikki jäivät tosi ohkaisiksi ja nekin kenestä kiinnostui tapettiin. Omalta osaltaan tarinan sijoittuminen ajallisesti niin lyhyeen jaksoon vaikuttaa tähän. Osaltaan lähtökohdaksi kostotarinan valitseminen on tylsä ratkaisu. Uncharted-sarjassa ei olisi tarinalla ollut niin väliä, mutta LoU:ssa tarinalla on minusta merkitystä. Unchartedissa elokuvalliset tyhmyydet hyväksyy helpommin, kun tarkoitus tehdä seikkailullista peliä.

Ihan ok peli kokonaisuutena, en suosittelisi kaverille. Aikanaan kun tekevät kolmososan, niin voin ihastella grafiikat youtubesta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ekassa oli joo enemmän pelastuksia, kuin ensin olisi ajatellut. Tokassa niitä taisi olla 10-12. Suurempi tarinallinen ongelma minulle päättömät ratkaisut, sattumat ja pomppimiset. Uusia hahmoja tuli tukku, mutta liki kaikki jäivät tosi ohkaisiksi ja nekin kenestä kiinnostui tapettiin. Omalta osaltaan tarinan sijoittuminen ajallisesti niin lyhyeen jaksoon vaikuttaa tähän. Osaltaan lähtökohdaksi kostotarinan valitseminen on tylsä ratkaisu. Uncharted-sarjassa ei olisi tarinalla ollut niin väliä, mutta LoU:ssa tarinalla on minusta merkitystä. Unchartedissa elokuvalliset tyhmyydet hyväksyy helpommin, kun tarkoitus tehdä seikkailullista peliä.

Ihan ok peli kokonaisuutena, en suosittelisi kaverille. Aikanaan kun tekevät kolmososan, niin voin ihastella grafiikat youtubesta.

Minä en nähnyt niitä päättömiä ratkaisuja mitenkään heikkona kerrontana. Ellie varsinkin oli päänsä kanssa selvästi hukassa ja ihan ymmärrettävästi kokemansa trauman jälkeen(ei päässyt kohtauksista eroon farmiinkaan mennessä) Kosto ajoi häntä eteenpäin ja siinä matkalla joutui itsepuolustuksekseen tappamaan kasan vihuja mutta kun tuli kidutusten aika niin se selvästi söi häntä. Kosto ajoi häntä eteenpäin mutta huoli Dinasta painoi vastapainona. Tunteet veivät joka suuntaan joten ratkaisut eri tilanteissa voivat ihan ymmärrettävästi olla erit kuin siihen asti.
Tukku uutta väkeä jäi vähän valjuksi mutta Owen oli ihan mielenkiintoinen tapaus. Ei kuitenkaan mitään Joel&Ellieen verrattuna.
edit. Niin ja kyllähän Lev vähän keräsi sympatioitani. Hän oli vielä enemmän tunteidensa vietävänä kuin Ellie paikkapaikoin.

Kun "kaverukset" olivat seattlessa kolme päivää ja meidän piti päivässä matkustaa vain yhteen paikkaan kolme-neljä tuntia niin ihan aikamääreissä pysytään kun takaisintulomatkaa ei näytetä ellei siinä tapahdu mitään kunhan kellossa riittää tunnit.
Kosto juonena on kulunut mutta tarina sen ympärillä oli ainakin minulle mielenkiintoinen.

Suosittelen kavereille jotka haluvat todella paskan fiiliksen koska olin palasina lopputekstien jälkeen:D
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Lopputekstit rullaavat parhaillaan ja olen aivan palasina myös täällä. Fiilis on ihan paska ja tyhjä. Todella henkisesti raskas peli ja tätä tuskin tulee ihan heti pelattua uudestaan läpi.

Mestariteos. Kyllä tämä on ykkösen tapaan mulle 10/10.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pakko jatkaa lapsellisinta leikkiä ikinä:D

Nyt metacriticin käyttäjäarviot ovat jo 40k positiivisia ja 51k negatiivisia. Jälkimmäisistä kun ekan päivän pommittajat, jotka eivät todellakaan olleet peliä pelanneet vaan vihasivat sitä koska pitivät sitä sjw-propagandana, ottaa pois niin jäljelle jää vaan ne joita on pidetty vauvauinnissa aikanaan liian kauan pinnan alla. Huikea peli.

Ja näin puolitoista viikkoa myöhemmin 56,8K positiivista vs 56,73K negaa. Serpenttiiniä ja shampanjaa!
Eli kun pommittajat aloittivat pelinjulkaisuaamuna paljonko? 10K dissauksella niin pelin rakastajien piti pelata peli ensin läpi joten tultiin pitkän takamatkan takaa ja nyt vihdoin johdossa.

En ole niin hirveästi metacriticiin tutustunut mutta tämä pelijulkaisu kyllä söi sivun uskottavuutta omissa silmissäni. Mutta sitä se internet "parhaimmillaan" on. Samoin imdb- top listassa on jotain Batmanejä kärjen tuntumassa. Äänensävyni on sarkastinen sillä pidän Nolanin lepakkomiehistä mutta kaikki tietää että leffa on siellä nörttipommitusten ansiosta.

Loppukaneettina vielä että 56K negan joukossa on varmasti paljon ihan oikeaakin kritiikkiä joukossa. Huono heidän(kaikkien) kannaltaan että joukossa on tappouhkauskaverit, incelit, foopikot pc ja xbox-jantterit jne.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko jatkaa lapsellisinta leikkiä ikinä:D



Ja näin puolitoista viikkoa myöhemmin 56,8K positiivista vs 56,73K negaa. Serpenttiiniä ja shampanjaa!
Eli kun pommittajat aloittivat pelinjulkaisuaamuna paljonko? 10K dissauksella niin pelin rakastajien piti pelata peli ensin läpi joten tultiin pitkän takamatkan takaa ja nyt vihdoin johdossa.

En ole niin hirveästi metacriticiin tutustunut mutta tämä pelijulkaisu kyllä söi sivun uskottavuutta omissa silmissäni. Mutta sitä se internet "parhaimmillaan" on. Samoin imdb- top listassa on jotain Batmanejä kärjen tuntumassa. Äänensävyni on sarkastinen sillä pidän Nolanin lepakkomiehistä mutta kaikki tietää että leffa on siellä nörttipommitusten ansiosta.

Loppukaneettina vielä että 56K negan joukossa on varmasti paljon ihan oikeaakin kritiikkiä joukossa. Huono heidän(kaikkien) kannaltaan että joukossa on tappouhkauskaverit, incelit, foopikot pc ja xbox-jantterit jne.
Metacriticin käyttäjäarviot eivät ole oikeastaan koskaan kertoneet mistään mitään. Tai no, kyllä ne kertovat jotain, mutta pelin laatua niistä on aika turha yrittää päätellä. Sama koskee toki myös Metacriticin "lehdistön" arvosanaa, koska monet arvostelijat eivät uskalla suututtaa pelintekijöitä tai ovat jopa maksettuja antamaan hyviä arvosanoja.

Kun yrittää selvittää pelin laatua etukäteen, niin on oltava hyvin tarkkana ja luettava/katsottava useita arvosteluita. Hiljalleen oppii, että mihin arvostelijoihin voi luottaa ja ketkä katsovat pelejä samoilla silmillä kuin itse katsot.

Itselleni tämä sarjan toinen peli oli suuri pettymys. Pelattavuus, grafiikat ja kenttäsuunnittelu ovat kyllä kovaa luokkaa, mutta kun tarinavetoisesta pelistä on kyse, niin huonosti kirjoitettu ja vielä huonommin rytmitetty tarina vetää omaa arvosanaa selvästi alaspäin. Ensimmäinen peli saisi minulta 1-10 asteikolla 9:n, ehkä jopa kympin. Tämä toinen osa saa arvosanan 6.

Tästä on helppo antaa parempiakin pisteitä, jos ei painota arviossa tarinaa ja sen rytmitystä yhtä paljon kuin minä. Tarinan heikkoudet voi aika helposti antaa anteeksi, jos pystyy keskittymään hyvään pelattavuuteen.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tästä on helppo antaa parempiakin pisteitä, jos ei painota arviossa tarinaa ja sen rytmitystä yhtä paljon kuin minä. Tarinan heikkoudet voi aika helposti antaa anteeksi, jos pystyy keskittymään hyvään pelattavuuteen.

Ostan nykyään vain tarinavetoisia pelejä. PS4:n aikana last of us remastered, mgs v, unharted4 ja lost legacy, death stranding ja rdr2 joten tarina on minulle kaikki kaikessa ja niin tämänkin pelin kohdalla.

Annan tarinalle 10/10. Ellien tarina repi sisuskaluni riekaleille ja aina kun vähän alkoi mieli piristyä niin lisää monoa naamaan. Abby-tarina toi mielenkiintoisesti esiin miten eniten koskaan vihaamastani fiktiivisestä hahmosta saadaan ensin ymmärrettävä ja 10-15h aikana pidettävä hahmo. Ellien kimppuun en silti tykännyt hyökätä teatterin lavalla.

Rytmityskin toimi meikäläiselle. Flashbackit Ellien tarinassa olivat ensin katkeransuloisia ja loppua kohden taas sydäntä repiviä. Abbyn kohdalla flashbackien aikana painottui hänen pakkomielteensä treenaamiseen kun ei johtolankoja Joelista ollut jäljellä joka taas söi hänen henkilökohtaisen elämänsä.

Paljon kärsimystä kaikilla rintamilla
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostan nykyään vain tarinavetoisia pelejä. PS4:n aikana last of us remastered, mgs v, unharted4 ja lost legacy, death stranding ja rdr2 joten tarina on minulle kaikki kaikessa ja niin tämänkin pelin kohdalla.

Annan tarinalle 10/10. Ellien tarina repi sisuskaluni riekaleille ja aina kun vähän alkoi mieli piristyä niin lisää monoa naamaan. Abby-tarina toi mielenkiintoisesti esiin miten eniten koskaan vihaamastani fiktiivisestä hahmosta saadaan ensin ymmärrettävä ja 10-15h aikana pidettävä hahmo. Ellien kimppuun en silti tykännyt hyökätä teatterin lavalla.

Rytmityskin toimi meikäläiselle. Flashbackit Ellien tarinassa olivat ensin katkeransuloisia ja loppua kohden taas sydäntä repiviä. Abbyn kohdalla flashbackien aikana painottui hänen pakkomielteensä treenaamiseen kun ei johtolankoja Joelista ollut jäljellä joka taas söi hänen henkilökohtaisen elämänsä.

Paljon kärsimystä kaikilla rintamilla
Joillekin tuo ymmärrettävästi toimii, että peli yrittää joka käänteessä yllättää ja shokeerata pelaajaa. Kun tämä efekti saadaan aikaiseksi, niin tarinan heikkoudet ja huono rytmitys eivät pelaajaa häiritse.

Tuntuu siltä, että peli saa monilta hirvittävän paljon anteeksi vain sen vuoksi, että se uskaltaa olla raaka ja tehdä yllättäviä asioita pelaajan kannalta. Toki itsekin arvostan tätä, mutta se ei saa minua katsomaan pelin heikkouksia läpi sormien.

Jokainen tilanne ratkotaan silmittömällä väkivallalla, vaikka usein siihen ei ole mitään syytä. Pelin päähenkilöt eivät missään kohtaa sano toisilleen oikeastaan mitään merkittävää, vaan vain ja ainoastaan haluavat tappaa toisensa ja vihaavat toisiaan, vaikka eivät tiedä toistensa motivaatioista juurikaan.

Käsikirjoitus on laiskaa ja tarina viedään läpi todella huonolla rytmityksellä, joka pilaa loputkin pelistä. Lisäksi lopussa jää sellainen tunne, että koko pelin aikana ei saavutettu oikeastaan yhtään mitään, vaan ainoastaan tuhottiin kaikki pelin päähenkilöt. Eikä päähenkilöiden tuhoamisessa ole vikaa, jos se tehdään merkittävällä tavalla. Nyt kaikki tuntui niin turhalta ja tylsältä, että ei mitään rajaa. Monille pelin shokeeraaminen kuitenkin riittää, jolloin tarina nostattaa tunteita ja tuntuu siksi hyvältä. Totuus on, että tarina on äärimmäisen heikko pelisarjan ensimmäiseen osaan verrattuna.

Lisäksi, miksi Ellien immuniteettia ei käsitelty oikeastaan lainkaan tässä pelissä? Kyse on äärimmäisen isosta ja mielenkiintoisesta asiasta tuossa maailmassa, eikä sen suhteen päästy nyt lainkaan eteenpäin. Samalla peli kertoi monista eri ryhmittymistä ja taustoista juuri sen verran, että niistä alkoi kiinnostumaan, mutta sen jälkeen ei kerrottu enää mitään. Samalla tapettiin monia tärkeitä hahmoja pois, eikä heidän kuolemiaan käsitelty sanallakaan myöhemmin pelissä.

On suorastaan uskomatonta, että miten näin hyvistä lähtökohdista saadaan jotain näin surkeaa aikaiseksi. Olen äärimmäisen pettynyt, vaikka peli oli toki muutoin niin mukavaa pelattavaa, että ei se hukkaan mennyt.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Joillekin tuo ymmärrettävästi toimii, että peli yrittää joka käänteessä yllättää ja shokeerata pelaajaa. Kun tämä efekti saadaan aikaiseksi, niin tarinan heikkoudet ja huono rytmitys eivät pelaajaa häiritse.

Tuntuu siltä, että peli saa monilta hirvittävän paljon anteeksi vain sen vuoksi, että se uskaltaa olla raaka ja tehdä yllättäviä asioita pelaajan kannalta. Toki itsekin arvostan tätä, mutta se ei saa minua katsomaan pelin heikkouksia läpi sormien.

Jokainen tilanne ratkotaan silmittömällä väkivallalla, vaikka usein siihen ei ole mitään syytä. Pelin päähenkilöt eivät missään kohtaa sano toisilleen oikeastaan mitään merkittävää, vaan vain ja ainoastaan haluavat tappaa toisensa ja vihaavat toisiaan, vaikka eivät tiedä toistensa motivaatioista juurikaan.

Käsikirjoitus on laiskaa ja tarina viedään läpi todella huonolla rytmityksellä, joka pilaa loputkin pelistä. Lisäksi lopussa jää sellainen tunne, että koko pelin aikana ei saavutettu oikeastaan yhtään mitään, vaan ainoastaan tuhottiin kaikki pelin päähenkilöt. Eikä päähenkilöiden tuhoamisessa ole vikaa, jos se tehdään merkittävällä tavalla. Nyt kaikki tuntui niin turhalta ja tylsältä, että ei mitään rajaa. Monille pelin shokeeraaminen kuitenkin riittää, jolloin tarina nostattaa tunteita ja tuntuu siksi hyvältä. Totuus on, että tarina on äärimmäisen heikko pelisarjan ensimmäiseen osaan verrattuna.

Lisäksi, miksi Ellien immuniteettia ei käsitelty oikeastaan lainkaan tässä pelissä? Kyse on äärimmäisen isosta ja mielenkiintoisesta asiasta tuossa maailmassa, eikä sen suhteen päästy nyt lainkaan eteenpäin. Samalla peli kertoi monista eri ryhmittymistä ja taustoista juuri sen verran, että niistä alkoi kiinnostumaan, mutta sen jälkeen ei kerrottu enää mitään. Samalla tapettiin monia tärkeitä hahmoja pois, eikä heidän kuolemiaan käsitelty sanallakaan myöhemmin pelissä.

On suorastaan uskomatonta, että miten näin hyvistä lähtökohdista saadaan jotain näin surkeaa aikaiseksi. Olen äärimmäisen pettynyt, vaikka peli oli toki muutoin niin mukavaa pelattavaa, että ei se hukkaan mennyt.

Mitä shokeeraavaa tai yllättävää Joelin kuoleman ja teatteritaistelun välillä tapahtui? Ei se alun efekti jaksanut kantaa kuin hautajaisten(Joelin talokierroksen) ajan joten ei se minua hämännyt väitetystä "heikosta ja laiskasta kirjoittamisesta".

Silmittömästä väkivallasta en pitänyt mutta se kuvasi hyvin Ellien sielunmaisemaa. Ellie myös alkoi käyttäytyä enemmän kuin Joel niinä hetkinä kun tämä menetti Ellien(tultuaan tajuihinsa sen lävistyskeissin jälkeen oli aika kiduttaa väkeä että sai tietää missä Ellie on ja toisen kerran tulikärpästen sairaalassa kun sai kuulla mitä Ellielle ollaan tekemässä niin alkoi gtaV TrevorRambage.) Joelille se sopi ja toimi koska hän oli jo veteraani mutta Ellien kohdalla se alkoi syödä tyttöä jo aika aikaisessa vaiheessa. If I ever were to lose u, I surely lose myself näkyi Elliessä kirjaimellisesti.

Koko hänen tarinansa oli omaa sisäistä taistelua syyllisyyden tunnosta miten kohteli Joelia joten minä ainakin koin lopun nimenomaan niin että siinä kohtaa hän ensi kertaa saavutti jotain. Abby toimi hänen vihansa kohteena vaikka todellinen taistelu käytiin hänen päänsä sisällä.

Tuntuu siltä että osalle ihmisistä "käsikirjoituksen huonous ja rytmityksen huonous" on fakta ja toisille taas päinvastoin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä shokeeraavaa tai yllättävää Joelin kuoleman ja teatteritaistelun välillä tapahtui? Ei se alun efekti jaksanut kantaa kuin hautajaisten(Joelin talokierroksen) ajan joten ei se minua hämännyt väitetystä "heikosta ja laiskasta kirjoittamisesta".

Silmittömästä väkivallasta en pitänyt mutta se kuvasi hyvin Ellien sielunmaisemaa. Ellie myös alkoi käyttäytyä enemmän kuin Joel niinä hetkinä kun tämä menetti Ellien(tultuaan tajuihinsa sen lävistyskeissin jälkeen oli aika kiduttaa väkeä että sai tietää missä Ellie on ja toisen kerran tulikärpästen sairaalassa kun sai kuulla mitä Ellielle ollaan tekemässä niin alkoi gtaV TrevorRambage.) Joelille se sopi ja toimi koska hän oli jo veteraani mutta Ellien kohdalla se alkoi syödä tyttöä jo aika aikaisessa vaiheessa. If I ever were to lose u, I surely lose myself näkyi Elliessä kirjaimellisesti.

Koko hänen tarinansa oli omaa sisäistä taistelua syyllisyyden tunnosta miten kohteli Joelia joten minä ainakin koin lopun nimenomaan niin että siinä kohtaa hän ensi kertaa saavutti jotain. Abby toimi hänen vihansa kohteena vaikka todellinen taistelu käytiin hänen päänsä sisällä.

Tuntuu siltä että osalle ihmisistä "käsikirjoituksen huonous ja rytmityksen huonous" on fakta ja toisille taas päinvastoin.
Ei joka shokeeraavia tai yllättäviä asioita paljoa tapahtunut, mutta ne silti kantoivat pelin tarinaa hyvin pitkälti. Monissa kohdissa tarina ei edennyt kovin nopeasti, mutta se ei häirinnyt, kun odotti vain mielenkiinnolla sitä hetkeä, missä tarina jälleen etenee. Ja pelin loputtua kaikki isot hetket on koettu ja ne ovat päällimmäisenä mielessä, kun tarinaa kokonaisuutena miettii.

Ellien aivoton käyttäytyminen kostoretkellä ei tuntunut realistiselta. Kaikki vain tapettiin kyselemättä. Ellien koko luonne muuttui aivan totaalisesti heti Joelin kuoleman jälkeen, vaikka Joelin kuoleman jälkeiset hetket eivät siltä ensin tuntuneet. Ellien eteneminen tarinassa ei kokonaisuutena tuntunut millään tavalla järkevältä tai kyseiselle hahmolle sopivalta.

Minulle ei vain kertakaikkiaan uppoa kostoretket, jotka tuntuvat lopulta päättömiltä ja merkityksettömiltä. Tähän vaikuttaa merkittävästi dialogin puute päähenkilöiden välillä. Vastakkainasettelusta jäi todella tyhjä olo, kun dialogia ei nähty missään kohtaa.

Tuntui siltä, että kaikki mielenkiintoiset asiat jätettiin käsittelemättä ja niiden tilalla saatiin lisää päätöntä ja turhaa väkivaltaa ilman mitään syvyyttä. Tärkeiden hahmojen kuolemiakaan ei käsitelty käytännössä lainkaan, vaan heidänkin kohtalot käsiteltiin pikakuolemilla ilman mitään syvyyttä. Kaikki mahdollisuudet jätettiin kerta toisensa jälkeen käyttämättä, joka on täysin käsittämätöntä, kun ensimmäisessä osassa ne käytettiin erinomaisesti.

Mielipiteitä on yhtä monta kuin pelaajiakin, mutta varmaa on vain se, että ensimmäisestä osasta pelaajat tykkäsivät lähes poikkeuksetta, mutta toinen osa jakaa mielipiteet hyvin vahvasti. Joillekin toinen osa toimii, mutta kokonaisuutena on äärimmäisen vaikea nähdä sitä samanlaisena onnistumisena ensimmäiseen osaan verrattuna.

Ensimmäisen pelin osalta arvioisin käsikirjoituksen ja tarinan rytmityksen näin (1-10):
Tarina 10
Rytmitys 9

Toisen pelin osalta:
Tarina 5
Rytmitys 2

Eriäviä mielipiteitä löytyy varmasti, mutta onhan se aika erikoista miten vahvasti peli jakaa mielipiteet.

Se vain on aika puhdasta faktaa, että parhaat pelit eivät jaa mielipiteitä näin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Sinulla menee @Nelfor nyt fakta ja mielipide käsitteinä suloisesti sekaisin. En halua edes yrittää kumota mielipidettäsi pelistä, mutta kannattaa kerrata mitä tarkoittaa "fakta" ja mitä "mielipide".

Tarinan laiskasta kirjoittamisesta on moni maininnut, mutta esimerkit ovat jääneet laihoiksi. Sama juttu rytmityksen kanssa.

Ongelmien ratkaiseminen väkivaltaisesti ja se, että Ellie ja Abby eivät alkaneet purkaa keskinäisiä aggressioitaan keskustelun keinoin? Gimme a break!

Johan siinä variksetkin nauraisivat, kun viimeisen päälle traumatisoituneet, post-apokalyptisessa zombiemaailmassa tappamisen turruttamat nuoret naiset alkaisivat puhumaan henkeviä toisilleen. Jos nyt faktoista puhutaan niin faktaa tarinan kannalta on se, että molemmat hahmot ovat aivan totaalisesti rikki ja samalla täysin selviytymismoodissa. Liskoaivot kytketty päälle ja yliteholle.

Abby näki Joelin ampuman isänsä sairaalassa ja mureni. Ellie näki, kuinka Abby hakkasi Joelin mössöksi. Tämän jälkeenkö olisi jotenkin uskottavaa hoitaa asiat jollain muulla kuin väkivallalla, maailmassa jossa kaikki asiat ratkeavat varmimmin väkivallalla?
 

Undrafted

Jäsen
Rytmittämisestä minulla tökki toistuvat flashbackit, joissa museokohtaus lukuunottamatta ei minusta ollut kuin tarkoitus venyttää peliä. Tiedollisen paljastuksen olisi voinut kertoa hahmojen välisellä juttelulla. Ei minulle auennut seepran pelastamisen tai Owenin maailmanpyöränkeikutuksen idea. Ellien ratsastus yksin Jacksonista Salt Lake Cityyn epäuskottava ja saman tiedon olisi voinut kuitata vaikka Ellien kuulemalla Tommyn ja Joelin keskustelun aiheesta.

Tarinallisesti minua tökki esimerkiksi kun Abby lähti akvaariolta, vältteli Scar-partiota, naapuritontilla Yara ammuskeli herättämättä Scar-partion huomiota ja sitten Abby lasten kanssa suuntasi naapuritontin kautta takaisin akvaariolle.

Akvaariolla Ellien kartantiputus ja unohdus oli minusta silmiinpistävän laiskaa kirjoittamista. Yaran jättäminen odottamaan Abbyä laiturille, mutta ammuskelusta ja mahdollisista muista WLF-tyypeistä huolimatta Yara aseettomana ja yksikätisenä tuleekin pelastamaan Abbyn Tommyn kourista.

Sekä WLF että Scar ampuu vastaantulijat havaitessaan ja kyselemättä, paitsi kun päähenkilö pitää saadakin pulaan pelastettavaksi. Minulle tämä ei tuo lisäjännitystö ja on yhtä teennäistä kuin on vaikka Bond-elokuvissa. Hotellin jälkeen Ellien ja Dinan hevonen räjähtää ja Ellie jää vangiksi. Sen sijaan että Ellie olisi ammuttu kadulle hänet viedään koululle, missä herättyäänWLF-kaveri haluaakin ampua hänet vain Jordanin estääkseen ampumisen, jotta Dina ehtii Ellien pelastaa ja joka sitten kaipaakin pelastusta heti perään.

Lopussa Tommyllä on johtolanka Abbystä, jonka sai kaverilta kenen kanssa vaihtoi revolvereita. Santa Barbarasta Jacksoniin hiukan matkaa ja Ellien saavuttua paikalle Abbyn vene on edelleen paikallaan vihjeineen kaikkineen.

Hahmokehityksellisesti häiritsi, ettei Ellei alun kirjakaupassa reagoinut pöydällä olevaan pinoon sarjakuvia, vaikka niistä ekassa pelissä oli tehty keräiltävä juttu ja Ellien huoneessa oli piirustuksia sarjakuviin liittyen. Myöhemmin PS Vita sivuutettiin tyystin, toki tämän voi laittaa kostonhimon piikkiin. Tosin silloin voisi kyseenalaistaa innostumisen keräilykorteista läpi pelin.

Lähtökohdiltaan kostotarina on minusta kulutettu juoni, mikä nähty lukuisissa sarjoissa ja elokuvissa. Ykkösessä tarina aukesi paremmin ja eteni pienin välitavottein. Ellien halu lähteä etsimään lisätietoaan immunitteetistään ja ehken Filefliessejä olisi ollut minusta kiinnostavampi lähtökohta.

Ellie ja Abby seikkailevat liian paljon yksin, jolloin ei tule hahmojen keskinäistä juttelua, mikä minusta rikastutti ensimmäistä peliä. En alussa vihannut Abbyä, enkä lopussa ollut hänen puolella. Pelissä paljon hyvää ja hienoa.
.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei joka shokeeraavia tai yllättäviä asioita paljoa tapahtunut, mutta ne silti kantoivat pelin tarinaa hyvin pitkälti. Monissa kohdissa tarina ei edennyt kovin nopeasti, mutta se ei häirinnyt, kun odotti vain mielenkiinnolla sitä hetkeä, missä tarina jälleen etenee. Ja pelin loputtua kaikki isot hetket on koettu ja ne ovat päällimmäisenä mielessä, kun tarinaa kokonaisuutena miettii.

Ellien aivoton käyttäytyminen kostoretkellä ei tuntunut realistiselta. Kaikki vain tapettiin kyselemättä. Ellien koko luonne muuttui aivan totaalisesti heti Joelin kuoleman jälkeen, vaikka Joelin kuoleman jälkeiset hetket eivät siltä ensin tuntuneet. Ellien eteneminen tarinassa ei kokonaisuutena tuntunut millään tavalla järkevältä tai kyseiselle hahmolle sopivalta.

Minulle ei vain kertakaikkiaan uppoa kostoretket, jotka tuntuvat lopulta päättömiltä ja merkityksettömiltä. Tähän vaikuttaa merkittävästi dialogin puute päähenkilöiden välillä. Vastakkainasettelusta jäi todella tyhjä olo, kun dialogia ei nähty missään kohtaa.

Tuntui siltä, että kaikki mielenkiintoiset asiat jätettiin käsittelemättä ja niiden tilalla saatiin lisää päätöntä ja turhaa väkivaltaa ilman mitään syvyyttä. Tärkeiden hahmojen kuolemiakaan ei käsitelty käytännössä lainkaan, vaan heidänkin kohtalot käsiteltiin pikakuolemilla ilman mitään syvyyttä. Kaikki mahdollisuudet jätettiin kerta toisensa jälkeen käyttämättä, joka on täysin käsittämätöntä, kun ensimmäisessä osassa ne käytettiin erinomaisesti.

Mielipiteitä on yhtä monta kuin pelaajiakin, mutta varmaa on vain se, että ensimmäisestä osasta pelaajat tykkäsivät lähes poikkeuksetta, mutta toinen osa jakaa mielipiteet hyvin vahvasti. Joillekin toinen osa toimii, mutta kokonaisuutena on äärimmäisen vaikea nähdä sitä samanlaisena onnistumisena ensimmäiseen osaan verrattuna.

Ensimmäisen pelin osalta arvioisin käsikirjoituksen ja tarinan rytmityksen näin (1-10):
Tarina 10
Rytmitys 9

Toisen pelin osalta:
Tarina 5
Rytmitys 2

Eriäviä mielipiteitä löytyy varmasti, mutta onhan se aika erikoista miten vahvasti peli jakaa mielipiteet.

Se vain on aika puhdasta faktaa, että parhaat pelit eivät jaa mielipiteitä näin paljon.

Kyllä se on puhdasta faktaa että jos teet huikean pelin jossa kaksi hahmoa kasvaa toisiinsa kiinni vastoinkäymisten kautta ja ihmiset rakastavat sitä ja se saa valtavan suosion ja huomion. Sitten teet sille jatko-osan joten kaikilla on omat odotuksensa pelistä ja iso osa haluaa sitä samaa vanhaa ja hyväksi todettua turvallisuutta. Siihen kun mätkit toisen näistä rakastetuista hahmoista pelin tutustumisvaiheessa niin ihan yhdentekevää miten laadukasta kirjoittamisesi on niin ISO osa porukasta ei pääse enää tästä yli.
On eri asia tehdä uusi peli uuteen sarjaan kuin jatko-osa rakastettuun sarjaan.

Kun olen seurannut keskustelua pelistä niin en tiedä kumpi on naurettavampaa. Pelin rakastajien vastaus kritiikkiin että "ette vaan ymmärtänyt" tai pelin vihaajien "ei niin etten vain pitänyt pelistä vaan pelin kirjoitus oli paskaa ja se on fakta."

Ellien tekemiset vaikuttivat täysin hahmoon sopivalta sillä hän ei ollut enää oma itsensä. Hän oli joku täysin tuntematon hänelle itselleen joka ei todellakaan sopimut hänelle.
Ihan täysin ymmärrettävää ajatellen mitä traumoja hän koki jo ensimmäisessä osassa ja nyt "isä" lähti mitä traumaattisimmalla tavalla.

Tarina ei monin paikoin edennyt nopeasti mutta ne olivat juuri niitä hetkiä joista nautti eniten. En minä ainakaan miettinyt kokoajan että nyt vauhtia siihen touhuun. Ehkä hidas kerronta ei vaan sovi sinulle ja näet sen huonona kirjoittamisena.

@Undrafted : Et ole varmaan ikinä kuullut käsikirjoittamisen sääntöä numero yksi: näytä älä kerro. Juonen käänteet/hahmojen kasvu toimii paremmin kun näytät että jotain tapahtuu kuin että vain kaksi hahmoa juttelee toisilleen. Tai niin se useimmille on. Sinä tietenkin saat olla omaa mieltäsi.

Se Lev joka siellä ammuskeli. Sen takia Abby meni takaisin koska scarit löytävät heidät hetkenä minä hyvänsä. Se ettei takaisin meno matkaa näytetty ei tarkoita ettei muuta reittiä akvaariolle ole. Toki sen olisi voinut moukaroida pelaajien päähän mutta ei ainakaan tarinaan vaikuttanut millään lailla.

Ellie pudotti kartan koska se oli hänen kädessään kun Owen hyökkäsi hänen kimppuunsa. Sitten Ellie meni shokkiin kun näki mitä tuli tehtyä raskaalle naiselle. Tommyn ja Jessien piti taluttaa hänet ulos. Jos se on laiskaa sinulle niin se saa ihan rauhassa olla mutta älä sano että se on fakta.

Yara halusi Abbyn mukaan mutta Abby käski jäädä. Mitkä ihmeen muut wolfit? Manny sanoi että muut ovat tulon päällä ja vielä vahvisti että "pitäisi olla" mutta ketään muita ei näkynyt. Yara pystyi helposti vain tulemaan perässä. Täsmälleen samanlainen tilanne kuin ykkösosassa kun Ellie oli yksin hotellissa joka oli vihuja täynnä kun Joel tippui hissikuiluun. Hän tuli kuin ihmeen kaupalla juuri oikeaan aikaan ettei Joel kuollut. Ei haitannut ketään silloin.

Wolf kaveri halusi ampua Ellien mutta Jordan esti sen jotta Dina ehti pelastamaan? Mitä sillä on minkään ehtimisen kanssa tekemistä? Dina olisi ihan hyvin voinut ehtiä jo siihen ensimmäiseen yritykseen. On se kyllä hirveää miten hahmot pysyvät hengissä koska juoni sitä vaatii. Olisivat ottaneet part1:sestä mallia joka oli kaikille 10/10 esim miten siinä kohtaa kun Henry ja Sam jättävät Joelin koska heille tulee kiire. Joelilla kestää kauan avata viereinen autotallin ovi kun panssariauto katsoo sekuntitolkulla vieressä ennen kuin alkaa ampua. Sama homma Davidin kanssa. Hän on päättänyt tappaa Ellien mutta ampuminen ei käy joten hänen on nostettava teurastuspöydälle vain koska juoni vaatii että Ellie pysyy elossa.

Osassa sanomaasi on perää että jotkut kohdat olisi voinut tehdä pikkuisen paremmin mutta iso tarina(Joel ja Ellie) ei näistä kärsinyt ellei välttämättä halua että ne kärsi.

Lopusta sanoinkin jo mielipiteeni. Kun kyse on jatko-osasta niin on olemassa kuluttajakunta joilla on omat odotuksensa ja ne on paljon parempia kuin sarjan tekijöillä, ainakin omasta mielestään.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
The Last of Us Part 2 on kaikilta osiltaan parempi mitä the Last of Us.

Huomaa, että kirjoittamassa on ollut todellinen ammattilainen.

Ymmärrän toki hyvin, miksi peli on aiheuttanut niin paljon närää. On päivänselvää, että koska maailma ei muutenkaan ole vielä täysin valmis lgbt-integraatioon, olisi ihme jos maailman johtavan konsolin ykköspelin laaja fanikunta täysin olisi.

Kyllähän sen kitinän kuuleminen on ollut musiikkia korville, mutta sitten vakavoidun ja lähinnä muistan, että eihän se hyvä juttu ole. Naughty Dogille iso peukku.

Mitä tulee tarinaan ja kerrontaan, onhan se kaikin puolin syvempi, kontroversiaalimpi ja vaikuttavampi mitä ykkösen. Itse asiassa sanoisin, että part 2 avaa peleissä täysin uuden aikakauden.

Ykkösen tarina kieltämättä on vielä yksiulotteinen melko valmiiksi pureskeltu roadmovie. Iskä ja tyttö -tarina. Ei yllätyksiä. Jo alkumetreiltä näki mihin tarina todennäköisesti kulkee. Ja ei pidä ymmärtää väärin. Tarina oli hyvä ja peli aivan mind blowing.

Mutta kakkonen räjäytti lopulta pankin. Ja niin todella arvostin sitä miten Joel kylmättiin heti alkumetreillä. Ja se fiilis kun tajusi itsekin, että vittu, se äijähän olikin itse asiassa ihan järkyttävän itsekäs kusipää, joka ei edes tarinan aikana lopulta aivan sitä itse edes tajunnut. Vaikka miten Ellie yritti selittää. Ja se viimeinen Ellien avautuminen elämänsä merkityksestä pistää vieläkin kananlihalle.

Last of Us 2 on vedenjakaja siinä, mitä peleillä voidaan esittää. Toivottavasti jotain vastaavaa tulee tämänkin jälkeen. Toivottavasti Part 3.

Kyllähän koko pelin lanka oli se, miten Ellie kokee katkeruutta, mutta ei pelkästään Abbeyä kohtaan! Vittumaisinta on, kun vain vituttaa, mutta ei oikeastaan voi kunnolla kohdentaa sitä enää mihinkään.

Jumaliste kun oli takki tyhjä kun tekstit valuivat.

Saatte puolestani selittää tähän miten paljon hyvänsä, että olen idiootti tai muuta, mutta sanon silti, että jos tuon pelin tarinan hienoutta ei tajua, on yksinkertaisesti kykenemätön ymmärtämään laadukasta tarinankerrontaa ja ehkä tunneälykään ei ole aivan sieltä kehittyneimmästä päästä.

On sanomattakin selvää, että 5.1 ja subbari seinän kokoisella näytöllä tämän pelin kanssa on teknistä karkkia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinulla menee @Nelfor nyt fakta ja mielipide käsitteinä suloisesti sekaisin. En halua edes yrittää kumota mielipidettäsi pelistä, mutta kannattaa kerrata mitä tarkoittaa "fakta" ja mitä "mielipide".

Tarinan laiskasta kirjoittamisesta on moni maininnut, mutta esimerkit ovat jääneet laihoiksi. Sama juttu rytmityksen kanssa.

Ongelmien ratkaiseminen väkivaltaisesti ja se, että Ellie ja Abby eivät alkaneet purkaa keskinäisiä aggressioitaan keskustelun keinoin? Gimme a break!

Johan siinä variksetkin nauraisivat, kun viimeisen päälle traumatisoituneet, post-apokalyptisessa zombiemaailmassa tappamisen turruttamat nuoret naiset alkaisivat puhumaan henkeviä toisilleen. Jos nyt faktoista puhutaan niin faktaa tarinan kannalta on se, että molemmat hahmot ovat aivan totaalisesti rikki ja samalla täysin selviytymismoodissa. Liskoaivot kytketty päälle ja yliteholle.

Abby näki Joelin ampuman isänsä sairaalassa ja mureni. Ellie näki, kuinka Abby hakkasi Joelin mössöksi. Tämän jälkeenkö olisi jotenkin uskottavaa hoitaa asiat jollain muulla kuin väkivallalla, maailmassa jossa kaikki asiat ratkeavat varmimmin väkivallalla?
Hyvä että melkein ymmärsit mitä olen kirjoittanut, vastauksesi perusteella joko jätit lukematta tekstini tai et ymmärtänyt sitä lainkaan. Se on kyllä hauskaa, että kun tekstin lopussa kerran mainitsee yhteen asiaan liittyen, että "tämä on faktaa", niin jotkut tulkitsevat, että koko viestin sisältö on mielestäni pelkkää faktaa. Kertoo juuri siitä luetun ymmärtämisestä tai sitten lukeminen on jätetty väliin kokonaan. Suurin osa teksteistäni tässä ketjussa eivät todellakaan ole faktaa, vaan omia mielipiteitäni. Vain tuo yksi asia on mielestäni faktaa, jossa fakta-sanan myös mainitsen.

Jokaisella on oikeus nähdä ja kokea peli omalla tavallaan. Minulle tämä ei toiminut. Aiemmista teksteistä kyllä löytää pointtini, jos niitä kunnolla lukee. Suosittelen kokeilemaan.

Sen verran vinkkiä, että en missään kohtaa sanonut, että Ellien ja Abbyn olisi pitänyt selvittää välinsä puhumalla. Se, että ymmärsit minun sanoneen näin, kertoo kaiken siitä miten hyvin tekstini luit.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saatte puolestani selittää tähän miten paljon hyvänsä, että olen idiootti tai muuta, mutta sanon silti, että jos tuon pelin tarinan hienoutta ei tajua, on yksinkertaisesti kykenemätön ymmärtämään laadukasta tarinankerrontaa ja ehkä tunneälykään ei ole aivan sieltä kehittyneimmästä päästä.
Eli mielestäsi jokainen joka tuota tarinaa "ei ymmärrä" on idiootti? Mitähän se sinusta kertoo, että et osaa arvostaa toisten ihmisten mielipiteitä.

Joillekin pelin tarjoamat shokkikohtaukset ovat riittävän voimakkaita, että ne ottavat vallan, kun kokonaisuutta jälkikäteen pohtii. Tämä on ihan ok, koska jokainen kokee pelin eri tavalla. Osa pitää tarinaa ja tarinankerrontaa hyvänä, osa ei, mutta kukaan ei ole suoranaisesti väärässä, eikä kenenkään mielipide tee heistä tyhmiä.

Mutta tyhmäksi tekee se, että pitää eriävän mielipiteen omaavia idiootteina.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Ehh, nyt taisi @Nelfor sinulta jäädä jotain lukematta tai ymmärtämättä. Huh huh, aika tiukkaa väärinymmärtämistä ja uhriutumista sekä minun että @avatar viesteihin.

Se vain on aika puhdasta faktaa, että parhaat pelit eivät jaa mielipiteitä näin paljon.

Puhdasta faktaa millä perusteella? Tuo on sinun mielipiteesi, ei fakta.

Minulle ei vain kertakaikkiaan uppoa kostoretket, jotka tuntuvat lopulta päättömiltä ja merkityksettömiltä. Tähän vaikuttaa merkittävästi dialogin puute päähenkilöiden välillä.
Sen verran vinkkiä, että en missään kohtaa sanonut, että Ellien ja Abbyn olisi pitänyt selvittää välinsä puhumalla.

Päähenkilöt ovat Ellie ja Abby. Tästä tulkitsin, että heidän välistä dialogia olisi pitänyt olla enemmän, mikä olisi tarkoittanut välienselvittelyä puhumalla. Kerro asiasi tarkemmin, jos haluat välttää väärinkäsityksiä tai ainakin jos väärinymmärtäminen loukkaa sinua verisesti.

Edit. "Parhaan pelin" määritelmästä vielä. Mikä tekee pelistä "parhaiden" joukkoon kuuluvan? Se, että se on juuri sinun mielestäsi paras? Olen melko varma, että on paljon arvostettuja peliklassikoita, joista juuri sinä et pidä.

Parhaus on subjektiivinen käsite ja siksi vaikkapa tämän ketjun aiheena olevan pelin arvottaminen sen perusteella, että se jakaa voimakkaasti mielipiteitä, ei ole millään muotoa käyttökelpoinen parhauden mittari.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös