Sinänsä alamme taas olla siinä pisteessä myös Turun tapahtumien suhteen, että järkevä keskustelu alkaa upota kaikenlaisen muun alle. Täällä on runsaasti hyviä kannanottoja asiaan, perusteltuja näkemyksiä ja runsaasti keskustelua ongelmista. Minua yököttää näissä ketjuissa se, että parhaimmat & pohdituimmat viestit uppoavat jonkun vihaisen onelinerin alle, jolla vaan pönkitetään omaa agendaa.
Etenemme näissä ketjuissa aina jossain vaiheessa täydelliselle metakeskustelun tasolle. Jonkun mielestä media yrittää hiljentää keskustelun, jonkun mielestä joku toinen yrittää hiljentää median ja kolmannen mielestä oikeaa keskustelua käydään ainoastaan täällä ilman mitään mediaa. Faktat hukkuvat kauaksi ja keskustelu jää taakse.
Maahanmuuttokeskustelua Suomessa ei ole yrittänyt kukaan hiljentää viimeiseen kahteen vuoteen ja jos olen täysin rehellinen, minusta me puhumme siitä aivan jatkuvasti. Jos seuraa vaikka tätä Jatkoajan vapaata osiota huomaa aika nopeasti, että erilaiset TAVALLA tai TOISELLA maahanmuuttoon linkittyvät asiat ovat jatkuvasti tapetilla. Keskustelua halutaan käydä.
Käsitys keskustelusta - varsinkin julkisesti keskustelusta - on suurimmalta osalta - aivan sama, millä puolella ITSE asiassa olette mielipiteinenne, tai millä puolella minä olen - unohtunut aivan kokonaan. Keskusteluun kuuluu olennaisena komponenttina se, että keskustelua ohjaavat ja määräävät keskustelun osapuolet, joilla on oikeus osallistua keskusteluun.
Jostain ihmeen syystä täällä vilisee ihmisiä, jotka uskovat, että on olemassa joku ennaltaohjattava etukäteissuunniteltu keskustelu, jota halutaan käydä, mutta sen keskustelun sisällä ei saa / voi käydä jotain toista keskustelua. Tällöinhän kyseessä ei ole keskustelu, koska jos kaikki ovat ennaltamäärätysti määritelty kertomaan argumenttinsa tietyllä tavalla, kyseessä onkin jo näytelmä tai esikirjoitettu keskustelu, joka ei itse asiassa ole keskustelu laisinkaan.
On olennaista erottaa nyt se, mitä keskustelua halutaan käydä. Keskustelua käydään 24 / 7 - täälläkin käydään aivan koko ajan keskustelua. Siltikin useampi nimimerkki toistelee, että media yrittää hiljentää keskustelun. Yrittääkö media kentiäs hiljentää keskustelun, jonka sinä haluat käydä, mutta tuolle keskustelulle ei ole kysyntää? Puhukaa nyt aikuiset ihmiset oikeista asioista: jos haluatte keskustella, voimme keskustella. Jos haluatte ainoastaan kertoa argumenttinne ja sanoa, että keskustelu on väärää niin silloin te ette halua keskustella. Piste.