@Remy Martin jokaisella on oikeus mielipiteeseen, mutta sinun mallisi ei edistä mitenkään kotoutumista ja yhteiskunnan osaksi tulemista. Ainoa asia, mitä tuo malli edistää on se, että tulijat ymmärtävät varmasti olevansa toisen luokan kansalaisia ja heitä kohdellaan sen mukaisesti. Toisen luokan kansalaisia he tosin monen silmissä ovat, oli malli sitten nykyinen tai sinun ehdottomasi.
Lähtökohtaisesti kuitenkin ihmisten olisi tärkeää päästä osalliseksi vallitsevaan yhteiskuntaan ja sitä kautta integroitua osaksi paikallisia. Se, että heidät erotetaan & pidetään laitoksessa ei todellakaan edistä asiaa vaan ainoastaan heikentää heidän mahdollisuuksiaan. Jonkin verran laitostumista tulee joka tapauksessa, koska pakkohan heidän on ensi hätään johonkin sijoittaa, joten tällainen malli tulee osittain tutuksi heille jo nyt.
Se vaan on se, että miten tällaisessa ympäristössä voidaan erotella kuka tulee integroitumaan ja kuka ei missään nimessä tule integroitumaan on hieman hankalaa. Sanotaan, että ihmisellä on tarve hakeutua omiensa seuraan ja kun kaikki maahantulijat lyödään tällä tavalla samaan lössiin niin heidän verkostoitumisensa tapahtuu kohti ns. omia ryhmiä ja suomalaiset eivät tule läheisiksi millään tavalla.
Otan nyt ihan vaan esimerkin itsestäni: minä olen hieman hitaanlainen oppimaan + olen uusissa olosuhteissa itse aina ns. pallo hukassa pidemmän aikaa ennen kuin alan viihtyä siinä. Näin käy aina, kun vaihdan työpaikkaa: ensimmäiset viikot minua pidetään ihan outona & pomot menettävät yöunensa uskoen, etten koskaan tule osaksi porukkaa. Kun sitten pikku hiljaa totun olooni ja alan tuntea oloni turvalliseksi minusta tulee ihan mielettömän hyvä työntekijä yritykselle ja ympäristö alkaa arvostaa minua. Kuvittelisin, että minunlaiseni ihminen lähetettäisiin tuollaisesta ympäristössä, jossa ollaan ikään kuin testiajalla alta aikayksikön takaisin kotiin ja todettaisiin, että minusta ei ole integroitumaan ympäröivään ihmisporukkaan. Integroituminen ei ole mikään lineaarinen prosessi, jossa on jokin tietty aikaikkuna, jonka sisällä integroidutaan ja sen jälkeen todetaan noup noup. Ihmisiä on niin erilaisia: toiset ovat päivästä 1 kuin kotonaan uudessa paikassa ja hakevat aktiivisesti kontaktia muihin ja toisilla tämä ottaa vuosia.
Myös maahanmuuttajat ovat ihmisiä: he ovat aivan samalla persoonia & erilaisia kuin me kaikki muutkin. On aika kovaa laittaa heidät kaikki samaan pahvipoksiin ja yleistää, että kaikki eivät integroidu. Se on ihan totta - kaikki eivät tule integroitumaan, mutta joku prosentti tulee sen tekemään.