Terrori-isku Turussa 18.8.2017

  • 430 723
  • 3 300

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Jos Hassan on toiminut terrori-iskun aikana kuten julkisuudessa kerrotaan ja loukkaantunut ja joutunut pyörätuoliin, kohtuullinen toimeentulo tarvittaessa valtion varoin loppuelämäksi. On ylipäätään outoa, että koko asiasta pitää keskustella ja odottaa, että Hassan väärentää jotain todistuksia saadakseen tonnin kuukaudessa. Isossa kuvassa tarvitaan Hassanin kaltaisia ihmisiä.
Voin kertoa, ettei tämä maa sankareita arvosta. Jatkossa jo pelkkä pyörätuoli saa ympärillä olevat ihmiset karsastamaan Hassania. Joku kansallinen ellei peräti geneettinen erityispiirre suomalaisissa asuu vierastaessaan erilaisuutta.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä Hassan toimi kyllä rohkeasti kun meni ilmeisesti auttamaan puukotettua naista ja sai sitten valitettavasti itsekin vakavia vammoja kun hyökkääjä iski uudestaan. Sitä kuitenkin ihmettelen että miksi hänelle myönnettiin hengenpelastusmitali presidentin toimesta vaikka tämä nainen menehtyi näihin saamiinsa vammoihin siihen tekopaikalle?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Jos Hassan on toiminut terrori-iskun aikana kuten julkisuudessa kerrotaan ja loukkaantunut ja joutunut pyörätuoliin, kohtuullinen toimeentulo tarvittaessa valtion varoin loppuelämäksi. On ylipäätään outoa, että koko asiasta pitää keskustella ja odottaa, että Hassan väärentää jotain todistuksia saadakseen tonnin kuukaudessa. Isossa kuvassa tarvitaan Hassanin kaltaisia ihmisiä.
Isossa kuvassa tänne tarvitaan vähemmän ihmisiä, jotka ilmoittavat vääriä tietoja viranomaisille kusettaakseen valtiolta (eli muilta) rahaa. Puukkoiskut ovat niin harvinaisia, että siviilisankareille, jotka ovat valmiina menemään puukotukseen väliin, mutta tekevät petoksia, ei ole isossa kuvassa juuri kysyntää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä Hassan toimi kyllä rohkeasti kun meni ilmeisesti auttamaan puukotettua naista ja sai sitten valitettavasti itsekin vakavia vammoja kun hyökkääjä iski uudestaan. Sitä kuitenkin ihmettelen että miksi hänelle myönnettiin hengenpelastusmitali presidentin toimesta vaikka tämä nainen menehtyi näihin saamiinsa vammoihin siihen tekopaikalle?
Jos Hassan ei olisi mennyt väliin olisiko muitakin ihmisiä kuollut?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Isossa kuvassa tänne tarvitaan vähemmän ihmisiä, jotka ilmoittavat vääriä tietoja viranomaisille kusettaakseen valtiolta (eli muilta) rahaa. Puukkoiskut ovat niin harvinaisia, että siviilisankareille, jotka ovat valmiina menemään puukotukseen väliin, mutta tekevät petoksia, ei ole isossa kuvassa juuri kysyntää.

Totta. Mutta jos joku toivottavasti ainoassa terrori-iskussa Suomessa toimii, kuten media on uutisoinut Hassanin toimineen ja loukkaantuu itse pysyvästi, kannatan taloudellista tukea siitä riippumatta, mikä on hänen positionsa. Ja jos aiemmin kirjoittamani jälkeen uutisoitu Hassanin pitkä rikostausta olisi ollut tiedossani, olisin kenties jättänyt kommenttini kirjoittamatta. Ajattelisin silti samoin. Isolla kuvalla tarkoitan ihmisiä ihan normaalielämässäkin. Laittamalla itsensä likoon ja tekemällä sen, mikä tehdä täytyy ja on oikein.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Täällä persut näyttävät olevan uutisesta onnessaan. Olisitteko te puukottajan riehuessa Turun torilla tehneet saman kun Hassan vai luikkineet pakoon?

Edelleen olen sitä mieltä että hienosti toimi mutta eihän se oikeuta tapahtuman jälkeisiä perseilyjä.

Olen mennyt muutaman kerran väliin kun olen kohdannut väkivaltaisen tilanteen.. mutta en ole koskaan kohdannut raivoavaa terroristia niin en tiedä miten olisin toiminut.

Mites sinä olisit toiminut?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleen olen sitä mieltä että hienosti toimi mutta eihän se oikeuta tapahtuman jälkeisiä perseilyjä.

Olen mennyt muutaman kerran väliin kun olen kohdannut väkivaltaisen tilanteen.. mutta en ole koskaan kohdannut raivoavaa terroristia niin en tiedä miten olisin toiminut.

Mites sinä olisit toiminut?

Uskoisin, että suurinosa ns. tavis kansalaisista pakenisi tilanteesta, myös minä. Hyökkääjää lähestyvä ihminen on mielestäni poikkeuksellisen tai jopa tyhmän rohkea. Ehkä juuri Hassanin repaleinen tausta tekee hänestä poikkeuksellisen rohkean, hän on ehkä kokenut tilanteita, joissa silmitön väkivalta normalisoituu.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Uskoisin, että suurinosa ns. tavis kansalaisista pakenisi tilanteesta, myös minä. Hyökkääjää lähestyvä ihminen on mielestäni poikkeuksellisen tai jopa tyhmän rohkea. Ehkä juuri Hassanin repaleinen tausta tekee hänestä poikkeuksellisen rohkean, hän on ehkä kokenut tilanteita, joissa silmitön väkivalta normalisoituu.

Nämä on aina mahdottomia ennustaa miten itse toimisi.

Hassanillahan on ollut julki tulleista jutuista päätellen taipumusta toimia pelastavana sankarina itse sytyttämissään tulipaloissa. Ehkä torilla hän näki hetkensä koittaneen olla se todellinen sankari...

Hyvä kuitenkin että meni väliin ja hidasti terroristia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jopa minä olen sitä mieltä, että Hassanille olisi pitänyt maksaa kunnon korvaukset riippumatta siitä mikä hänen työ- tai muu historiansa on. Jos näin olisi tehty, ei hänenkään olisi tarvinnut yrittää huijaamalla saada niitä rahoja.
 

tombz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps,Nhl,Tuto,Turkulainen juniorijääkiekko
Poliisi selvittää Turun auttajan rahankeräystä – Hassan Zubier sanoo tuhlanneensa kaikki yli 32 000 euroa.

Totta tuossa jätkässä taitaa olla nimi ainoastaan
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Tässä toimittaja Maria Asunnan kohtuullisen järkyttävä facebook avautuminen, mikä nostaa valtavirtamedian uutisoinnin ja faktantarkastuksen suorastaan huutavaan valokeilaan.

Jo riittää. On vaadittava nollatoleranssia valeuutisille. Ei #valemediaa Helsinkiin, ei valemediaa mihinkään!
Miksi?
Antakaa kun avaudun.
Yritän tässä nopeasti hahmottaa journalistista logiikkaa sille, mitä tapahtui, kun Turun terroriteon näkyvimmäksi sankariksi nostettu Hassan #Zubier osittautui täydelliseksi huijariksi. Mitä silloin teki media, joka oli julkaissut vuoden ajan sanasta sanaan tämän huijarin huijaustarinoita tosina? Vastaus: Se alkoi julkaista niitä lisää, selittäen samalla, että "myös huijari voi olla sankari" <3

Näin toimii suomalainen media, joka juuri heräsi yhden vuoden unelmaunestaan havaitsemaan, että Hassan Zubier on taustaltaan taparikollinen, joka on aikuiselämänsä varrella ihan itse vaarantanut kymmenien ellei satojen viattomien ja avuttomien kanssaihmisten henkiä. Hän on omin käsin sytyttänyt tuleen auton hotellikodin autotallissa, minkä jälkeen hän soitti 112:een ja alkoi pelastella asukkaita. Aiemmin vartijana työskennellessään hän yritti kahdesti murhapolttaa sairaalan tuikkaamalla tuleen vessan paperikorin ja varastokomeron, jotta olisi silloinkin voinut pelastella kahden osaston potilaita ja esiintyä sankarina. Tästä hyvästä hän lusi vuosikausia Ruotsissa, sillä hänet tuomittiin #törkeästätuhopoltosta, #tuhopoltosta, #vahingonteosta ja väärän hälytyksen tekemisestä kahdeksan (8) vuoden vankeusrangaistukseen vuonna 2001.

Lisäksi hän #varasti työnantajaltaan. Hän #petkutti, ja viimeisin petos osuikin meidän nilkkaamme, kun hän koetti #asiakirjaväärennöksellä kusettaa Suomen valtiota, siis meitä kaikkia ja kotimaatamme, meitä jotka lähetimme hänelle tuhansia kiitosviestejä ja keräsimme rahaa hänen perheelleen.

Huolestuttavinta on se, että Zubier onnistui vuoden ajan #huijaamaan"luotettavaa, korkeatasoista ja objektiivista" suomalaismediaa #valehtelemallaolevansa:
a) ensihoitaja
b) töissä ambulanssissa, ja
c) palvelleensa Ruotsin asevoimissa.
Eikä tässä vielä kaikki.
Hän sepitti olleensa rauhanturvaaja, joka olisi tullut tulitetuksi Bosniassa, sekä sankaroineensa myös Afganistanissa ja Malissa. Valhetta kaikki tyynni. Lisäksi hän on kertonut olevansa ruotsalaisen kilpaveneseuran pelastussukeltaja. Pitäisikö uskoa?

Hassan Zubier on valehdellut niin monta kertaa, ettei hänellä yksiselitteisesti ole mitään uskottavuutta, eikä varsinkaan journalistisessa mielessä. Kun erittäin ansioituneeksi manipulaattoriksi de facto todettu egyptiläistaustainen, Ruotsissa asuva britti kertoo nyt tunteisiin vetoavaa nyyhky- ja kauhutarinaa rikkinäisestä menneisyydestään, ei median pitäisi julkaista siitä sanaakaan ilman vedenpitäviä dokumentteja.

Koko toimittajakunta on ollut syvässä unessa koko vuoden!

Saatanan tunarit!

#HS #YLE #TS #AL: Missä #faktantarkastajat nyt luuraavat, kun heitä todella tarvittaisiin esimerkiksi selvittämään tämän vuosituhannen #kusetus? Koska mihinkään Zubierin juttuihin ei ole voinut uskoa, onko syytä uskoa hänen omaan hengenpelastustarinaansa Turun tapahtumista? Mitä hän todella teki Turun torilla? Kellä teistä on munaa tai munasarjaa lähteä selvittämään sitä, istuuko Zubier pyörätuolissa pitkäaikaisen ms-tautinsa takia, vaiko Turussa kehoonsa osuneiden puukotusten takia? Kuka teistä taustoittaisi sen, miten tähän invaliditeettikuvioon sopii se tosiasia, että Tukholman maakäräjien mukaan Zubier on "täysin kuntoutunut". Sankarin kuntoutuksestakin on vireillä kiista. Ehkä maakäräjät huijaavat meitä, niinkö?

Zubierin linnatausta tulee kummasti esiin vasta nyt, kun prenikat on myönnetty. Siis sen jälkeen, kun Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö myönsi hänelle #hengenpelastusmitalin, ja urhoollisuusmitalin ojensi myös Englannin kuningatar. Lisäksi Ruotsin kuningaspari taivasteli Zubierin kanssa sitä, kuinka ikäviä asenteita kansalaisilla on maahanmuuttajia kohtaan.

Valokuvien mukaan terrori-iskujen uhrien ympärillä oli lukuisia suomalaisia auttajia. Videotallenteista selviää sekin, miten Turun Sanomien toimittaja Rebekka "terrorismi-on-ihmisyyttä" Härkösen esiinnostama turvapaikanhakijasankari todellisuudessa vain seisoskeli teurastetun naisuhrin vieressä samalla, kun #suomalaismies koetti tyrehdyttää käsillään kaulavaltimosta pulpunnutta verta. Missä viipyvät hengenpelastusmitalit tälle auttajalle ja muille suomalaisille? He eivät tehneet auttamisestaan mitään mediaspektaakkelia, toisin kuin #sarjapyromaani-Zubier, jonka ainoa huoli on mediatietojen mukaan se, että me suomalaiset käännämme hänelle selkämme.

Minä käännän ainakin.

- Maria Asunta, kirjailija&toimittaja, joka erosi Suomen Journalistiliitosta #SJL2018.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onhan tuo täysi kusipää, ja itselleni oli yllätys, kuinka hitaasti tieto hänen taustastaan tuli julki. Kenties jatkossa vastaavat tulevat nopeammin julki, kun joku keksii lennättimen ja sitten internetin.

Kirjoitin - jälkikäteen syystäkin varoen - että jos joku toimii, kuten media on uutisoinut Hassanin toimineen ja loukkaantuu itse pysyvästi, kannatan taloudellista tukea siitä riippumatta, mikä on hänen positionsa. Sen verran hyvin media onnistui vaikenemaan Hassanin taustoista, että toivottavasti media ei ole samalla liioitellut tai jopa keksinyt Hassanin toimintaa iskun yhteydessä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tästä tragediasta, mikä valitettavasti on lipsumassa osin tragikomediaksi puuttuu enää se että demarit olisivat ”onnistuneet” rekrytoimaan Hassanin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Voin kertoa, ettei tämä maa sankareita arvosta. Jatkossa jo pelkkä pyörätuoli saa ympärillä olevat ihmiset karsastamaan Hassania. Joku kansallinen ellei peräti geneettinen erityispiirre suomalaisissa asuu vierastaessaan erilaisuutta.
Olen suomalainen enkä tunnista itseäni kuvailemistasi syntyperäisistä ominaisuuksista. Oletko itse suomalainen ja vierastatko erilaisuutta?

Miten määrittelet rasismin ja rasistiset ennakkoluulot?
 

molari

Jäsen
Onhan tuo täysi kusipää, ja itselleni oli yllätys, kuinka hitaasti tieto hänen taustastaan tuli julki. Kenties jatkossa vastaavat tulevat nopeammin julki, kun joku keksii lennättimen ja sitten internetin.

Kirjoitin - jälkikäteen syystäkin varoen - että jos joku toimii, kuten media on uutisoinut Hassanin toimineen ja loukkaantuu itse pysyvästi, kannatan taloudellista tukea siitä riippumatta, mikä on hänen positionsa. Sen verran hyvin media onnistui vaikenemaan Hassanin taustoista, että toivottavasti media ei ole samalla liioitellut tai jopa keksinyt Hassanin toimintaa iskun yhteydessä.

Hieman tuossa ihmetyttää se, että puukotus tapahtui perjantaina, jolloin Hassan luonnollisesti loukkaantui. Jo muutaman päivän kuluttua hän oli pyörätuolissa, median keskipisteenä sankarina, antaen lausuntoja ja jo tuolloin samalla uutisoitiin, että vammautui puukotuksesta saamiinsa vammoihin loppuiäksi. Kuka/ketkä lääkärit kotiuttavat tuollaisen tapahtuman jälkeen käytännössä heti (viikonlopun jälkeen) ja edelleen antavat ehdottoman varmaan diagnoosin, etenkin kun taustalla on krooninen neurologinen sairaus (MS).
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Taisi olla turhan hätäisesti myönnetty hengenpelastusmitali. Nyt kun Hassan on paljastunut lelusalakuljettajaa pahemmaksi valehtelijaksi, joka sepittää keksittyjä juttuja liukuhihnalta niin en yllättyisi yhtään jos ei tehnyt Turussa mitään mitä on kertonut. Uskottavuus täysi nolla. Se, että muun muassa Hesari uskoo maahanmuuttajalta kaiken kritiikittä ei yllätä pätkääkään. Pakkohan sen oli leipoa mamusta sankari tuossa tilanteessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taisi olla turhan hätäisesti myönnetty hengenpelastusmitali. Nyt kun Hassan on paljastunut lelusalakuljettajaa pahemmaksi valehtelijaksi, joka sepittää keksittyjä juttuja liukuhihnalta niin en yllättyisi yhtään jos ei tehnyt Turussa mitään mitä on kertonut. Uskottavuus täysi nolla. Se, että muun muassa Hesari uskoo maahanmuuttajalta kaiken kritiikittä ei yllätä pätkääkään. Pakkohan sen oli leipoa mamusta sankari tuossa tilanteessa.

Näyttelee halvauksenkin.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Taisi olla turhan hätäisesti myönnetty hengenpelastusmitali. Nyt kun Hassan on paljastunut lelusalakuljettajaa pahemmaksi valehtelijaksi, joka sepittää keksittyjä juttuja liukuhihnalta niin en yllättyisi yhtään jos ei tehnyt Turussa mitään mitä on kertonut. Uskottavuus täysi nolla. Se, että muun muassa Hesari uskoo maahanmuuttajalta kaiken kritiikittä ei yllätä pätkääkään. Pakkohan sen oli leipoa mamusta sankari tuossa tilanteessa.

Mamut ja etelän metia, kaiken pahan alku ja juuri. Vähän liian stereotyyppistä rehupunttia. :)
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mamut ja etelän metia, kaiken pahan alku ja juuri. Vähän liian stereotyyppistä rehupunttia. :)

Voi kuule. Sterotypiat eivät tyhjästä synny ja pitävät joskus kutinsa epäuskottavankin hyvin. Kyllä minä uskon Persuistakin kerrotut tarinat, sinä ilmeisesti kuittaat jutut Hakkaraisen kännitoilailusta samalla "vähän liian stereotyyppistä legendaa nyt taas"-heitolla?

Kuinka uskottavana henkilönä pidät Hassania? On valehdellut olleensa rauhanturvaajana ja ambulanssissa töissä. Kumpikin ihan hatusta vedetty. Lisäksi on tehtaillut ison liudan rikoksia mm. sytyttänyt kaksi kertaa tulipalon sairaalassa. "Hieno mies".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuinka uskottavana henkilönä pidät Hassania? On valehdellut olleensa rauhanturvaajana ja ambulanssissa töissä. Kumpikin ihan hatusta vedetty. Lisäksi on tehtaillut ison liudan rikoksia mm. sytyttänyt kaksi kertaa tulipalon sairaalassa. "Hieno mies".

Mitali myönnettiin toiminnasta Turun torilla, ainoastaan se merkitsee perusteissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös