Kyllä se on mielestäni tarkoituksellista. Sen sijaan se ei mielestäni ole sumuttamista tai hämärtämistä, vaan faktoissa pysymistä. Teko ei ollut juridiselta kannalta terroriteko, ennen kuin se sellaiseksi tuomioistuimessa katsottiin. Tästä mielestäni myös Jansson puhui mainitussa YLE:n jutussa.Tässä menee ero minun ja sinun näkemysten välillä. Kun YLE:n analyysissa todetaan, että "Media on pyrkinyt välttämään tapahtuman leimaamista terrorismiksi – ennen kuin toisin tuomioistuimessa todistetaan", se ei sinun mielestä ole tarkoituksellista.
Ei faktojen seuraamista estä se, että jokaisessa lauseessa ei mainita koko litaniaa "epäillyt terroristisessa tarkoituksessa tehdyt kaksi murhaa ja kahdeksan murhan yritystä", vaan se voidaan kyllä korvata lyhyemmällä ilmaisulla. Ja koska minulla edelleen on tunne, että puhumme eri asioista, korostan nyt: tarkoitan juuri sitä mitä kirjoitan. Jos muualla jutussa on terroriepäilystä mainittu, on minusta ihan OK käyttää kompaktimpaa ilmaisua. Terrori-isku -termiä, kaikessa kompaktiudessaan, ei ole voitu ennen tuomiota käyttää, joten on käytetty liudentuneempaa termistöä, vaikkapa nyt sitten sitä puukotusta.Jos terroristinen teko mainitaan pääosassa juttuja syytteen mukaisesti, faktoja (tapahtuman valmistelu, teko, syyte jne) nimenomaan seurataan. Nyt YLE väittää pokkana, että faktojen (tapahtuman valmistelu, teko, syyte) seuraaminen johtaisi teon taustojen ja syiden ymmärtämisen sumentumiseen.
Ylen mukaan he eivät kirjoittaneet terrorismi-iskusta tai käyttäneet terrorismi-sanaa, koska eivät halunneet leimata kyseistä terroristia. Epäilty terrori-isku olisi ollut mielestäni todenmukaisempi termi kuin puukkohippastelu. Se on sitten mielipideasia onko Yle toiminut oikein vai väärin. Terrorismi-sanan välttelyllä on kuitenkin peitelty tekoa kuten @Cobol on kirjoittanut ja Ylekin on myöntänyt. Se ei muutu hassuttelemalla tai tekeytymällä tyhmäksi, mutta toki sekin on sallittua jos sellaisesta leikistä tykkää.@Tadu: En usko, että Cobolilla ja minulla on erimielisyyttä siitä, pitääkö median odottaa tuomiota, ennen kuin se leimaa teon jollain juridisella termillä. Sen sijaan näkemysero (nähdäkseni) on siinä, missä määrin media on yrittänyt piilottaa epäilyä terroristisesta tarkoituksesta.
En usko, että Cobolilla ja minulla on erimielisyyttä siitä, pitääkö median odottaa tuomiota, ennen kuin se leimaa teon jollain juridisella termillä. Sen sijaan näkemysero (nähdäkseni) on siinä, missä määrin media on yrittänyt piilottaa epäilyä terroristisesta tarkoituksesta.
En voi. Mutta sinä voit ilmeisesti kiistää sen, että minun näkemykseni tästä asiasta eroaa? Ihanko on faktaa vai onko sinun näppituntumasi vaan parempi kuin minun? Kun kerran tämä tyylilaji nyt näemmä valittiin.Kyllä vain. Minä luotan näkemääni ennen kaikkea otsikoiden osalta. Tätä et voine kiistää?
Vielä kerran: en minä sitä ole kiistänyt. Olen kiistänyt, että taustalla olisi pyrkimys sumutukseen tai hämärtämiseen. Ks. tarkemmin alla.Samoin luotan YLE:n analyysiin, jonka mukaan media on pyrkinyt välttämään tapahtuman leimaamista terrorismiksi – ennen kuin toisin tuomioistuimessa todistetaan. Tämän kiistäminen on mielestäni turhaa.
Ei. Media on valinnut tiensä, jossa tekoa ei uutisoinnissa määritellä terroriteoksi ennen tuomiota. Näillä asioilla on valtava ero.Valtamedia on siis YLE:nkin mukaan valinnut tiensä, jonka mukaan sanaa terrorismi pyrittiin välttämään.
Mietitäänpä tilannetta, jossa vaikkapa YLE olisi kirjoittanut "terroriteon tehnyt Bouanane" ennen tuomion julistamista, ja jostain syystä oikeus olisikin katsonut teot vain murhiksi.
OK, no sitten olemme vaan puhuneet eri asioista. Jos olet puhunut pelkästään otsikoinnista, voi hyvin olla että terrorismi-sanaa ei niistä juuri löydy. Pikaisella haulla termejä "puukotusisku" tai "joukkopuukotus" käytetään eniten. En edelleenkään jaksa uskoa tässä piilotteluun, jos tekstissä asia tarkemmin kuvataan. Tästä taisimmekin jo aiemmin keskustella.Älä jaksa. Ihan tosi. Ei kukaan ole tällaista esittänyt. Ainoastaan sen, että syytteen mukaan. Miten monta kertaa täytyy kirjoittaa, että esim "terrorismista syytetty tänään oikeudessa" tms?
OK, no sitten olemme vaan puhuneet eri asioista. Jos olet puhunut pelkästään otsikoinnista, voi hyvin olla että terrorismi-sanaa ei niistä juuri löydy. Pikaisella haulla termejä "puukotusisku" tai "joukkopuukotus" käytetään eniten. En edelleenkään jaksa uskoa tässä piilotteluun, jos tekstissä asia tarkemmin kuvataan. Tästä taisimmekin jo aiemmin keskustella.
Se, miksi luulin sinun puhuvan muustakin kuin vain otsikoista, johtuu siitä, että se linkkaamasi YLE:n juttu puhuu ihan muusta. Siksi puhuin minäkin.
"Minä luotan näkemääni ennen kaikkea otsikoiden osalta." Tein siis taas väärän päätelmän siitä, mitä tarkoitat. Ongelma on nyt se, että minä joudun arvailemaan, mitä haet. En yritä rakentaa olkiukkoja, yritän ymmärtää mistä puhutaan.Koita ryhdistäytyä. Ihan tosi. Se että keksit olkinuken toisensa jälkeen, on vain huono asia. Ei ne minuakaan innosta. En ole puhunut vain otsikoista, vaan sairaan monta kertaa siitä, että media ei halunnut kytkeä terrorismia Turun terrori-iskuun ennen tuomiota.
"Minä luotan näkemääni ennen kaikkea otsikoiden osalta." Tein siis taas väärän päätelmän siitä, mitä tarkoitat. Ongelma on nyt se, että minä joudun arvailemaan, mitä haet. En yritä rakentaa olkiukkoja, yritän ymmärtää mistä puhutaan..
Tämä on aika ilkeä syytös. Siksi haluan vielä siihen vastata.jäljelle jää tarkoituksellinen vääristely. Jostain syystä terrori-iskun tehnyt, maassa laittomasti ja väärällä henkilöllisyydellä oleskellut ex-turvapaikanhakija kerää Jatkojassa puoleensa kaikenlaista yrittäjää.
Pidän suomalaista ns. valtamediaa pääosin edellä olevat kriteerit täyttävinä. Jos eriäviä näkemyksiä tästä esitetään, minua totta kai kiinnostaa, miksi jollain tällainen näkemys on. Ihan jo siitä syystä, että voin tarvittaessa omaa näkemystäni muuttaa. Ja myöskin pyrkiä vaikuttamaan siten, että esille tulevat epäkohdat korjataan, vaikka vaikutusmahdollisuuteni toki rajoittuvat keskusteluun, median kulutusvalintoihin ja äänestämiseen.
Tässä ketjussa on esitetty melko rajuja näkemyksiä luotettavuuden ja vastuullisuuden puutteesta. Jos nämä väitteet pitävät paikkansa, on uutisoinnissa korjattavaa. Jos taas ne eivät pidä paikkaansa, on mielestäni tärkeää niiden paikkansapitämättömyys osoittaa. Korostan nyt, että en seuraavalla viittaa tähän keskusteluun enkä varsinkaan sinuun, vaan yleisemmin: median uskottavuuden nakertaminen tunnetusti on paljon käytetty tapa horjuttaa luottamusta tuohon mainitsemaani median luotettavuuteen
Eikös se ole jo aivan sama, miten tuota tapausta otsikoidaan. Kaikkihan kuitenkn tietää totuuden asiasta. Media, joka edeleen yrittää vääntää asiasta, tekee ainoastaan tästä omasta lehdestään tai verkkolehdestään hieman naurettavan.Iltasanomat aloitti aamun otsikoimalla taas Turun puukottajasta, mutta muutti otsikkoa kun asiasta ole useammallakin somekanavalla mainittu. Eikös muuten otsikon jälkikäteisestä muutoksesta pitäisi mainita jutussa?
Eikös se ole jo aivan sama, miten tuota tapausta otsikoidaan. Kaikkihan kuitenkn tietää totuuden asiasta. Media, joka edeleen yrittää vääntää asiasta, tekee ainoastaan tästä omasta lehdestään tai verkkolehdestään hieman naurettavan.
Taustalla on toki edelleen jonkinlainen asian vähättely, mikä on valitettavaa. Asioista olisi syytä puhua niiden oikeilla nimillä varsinkin kun ei medialla ole ongelmia puhua esim. Ranskan tai Ruotsin terroriteoista terroritekoina heti kun ne ovat tapahtuneet.
Missä on vähätelty? Asiasta on jauhettu nyt kuukausitolkulla isojen reportaasien ja kuvien kera. Mielestäni vähempikin mediahuomio riittäisi.Näinhän tämä asia juurikin on. Mutta tuo median vähättely tästä on niin fanaattista sekä puusilmäistä, että tuntuu turhalta toivoa edes muutosta tähän. Tätä ajoin tuossa aivopierussani takaa. Jos kerran tiedetään totuus mutta jokin uutiskanava vähättelee tästäkin huolimatta, eikä muuta kantaansa niin onhan tuo taistelua tuulimyllyjä vastaan. Mitä sitä taistella turhaan koska juttu on punnittu, tuomittu ja paketoitu. Eteenpäin.
Kyseessä on nyt se, millä nimikkeellä tätä tekoa lehdistössä kutsutaan. Tapahtuma itsesään on varmasti jokaiselle selvä, kuten kirjoitin edellisellä sivulla.Missä on vähätelty? Asiasta on jauhettu nyt kuukausitolkulla isojen reportaasien ja kuvien kera. Mielestäni vähempikin mediahuomio riittäisi.
Epäiletkö, että jolla kulla on jäänyt epäselväksi, mitä Turussa tapahtui viime elokuussa?
Kysymykseni liittyivätkin siihen.Kyseessä on nyt se, millä nimikkeellä tätä tekoa lehdistössä kutsutaan. Tapahtuma itsesään on varmasti jokaiselle selvä, kuten kirjoitin edellisellä sivulla.
Iltasanomat aloitti aamun otsikoimalla taas Turun puukottajasta, mutta muutti otsikkoa kun asiasta ole useammallakin somekanavalla mainittu. Eikös muuten otsikon jälkikäteisestä muutoksesta pitäisi mainita jutussa?
Mihin?Kysymykseni liittyivätkin siihen.
En tiedä, onko tuota muokattu jälkikäteen, mainintaa ei ainakaan ole, mutta nyt siellä kyllä ingressissä viitataan haastateltuun terroriteosta tuomitun asianajajana.Kun on tekijänä riittävän valveutunut toimittaja, tuomiokaan ei riitä sanan "terroris*" mainintaan tuomiosta kertovan artikkelin kärjessä, ingressissa tai otsikossa.
En tiedä, onko tuota muokattu jälkikäteen, mainintaa ei ainakaan ole, mutta nyt siellä kyllä ingressissä viitataan haastateltuun terroriteosta tuomitun asianajajana.