Näin on. Minusta EG on kuitenkin myös fiksu, enkä nostanut häntä esille tässä yhteydessä henkilönä. Vaan siksi, että arvoliberaaleilla yleensäkin on tapana jättää näkemättä keskeisiä epäkohtia islamissa ja joskus loukkaantua verisesti, kun tämä tuodaan esille.
Näin arvoliberaalina itse en kauheasti tunnista useiden islamin tulkintojen patologisuuden näkemättömyyttäni... Noin yleensä arvoliberalismia on sitä enemmän mitä enemmän on koulutusta ja varallisuutta - mitä kauempana olemme primitiivisista olosuhteista ja ajatusmalleista sitä liberaalimpia olemme. Tämän takia esim. etiopialaisten kristittyjen asenteet ovat paljon barbaarisempia kuin suomalaisten kristittyjen. Noin keskimäärin.
Anyway, tuossa Grundströmin kirjoituksessa oli hyvin olennaisia varauksia: "se islam jonka itse tunnen Kaakkois-Aasiassa asuttuani" ja sitten kritiikkiä perusteettomia yleistyksiä kohtaan. Toki itse en jättäisi kriittistä puolta lausumatta, eikä otsikko ole hyväksyttävä. Useimmiten "islamkriittisyys" muotoutuu kuitenkin näin: "islam on pahamielinen ja väkivaltainen ideologia, josta voi olla vain yksi monoliittinen tulkinta ja jokainen islamilaiseksi lukeutuva jakaa tämän tulkinnan". Tämä on yksinkertaisesti empiirisesti täysin väärä, valheellinen käsitys ja sillä on suuri potentiaali erittäin vaarallisiin yhteiskunnallisiin ja poliittisiin seurauksiin. Luulisi ettei "islamkriittisillä" olisi mitään suurta vaivaa tunnustaa ilmeisiä tosiseikkoja ja silti pitää kiinni suurimmasta osasta kritiikistään, mitkä kohdistuvat laajalle levinneisiin patologisiin ja pahamielisiin islamin tulkintoihin.
Noin yleensä tuo alussa esittämäni huomio vauraudesta ja koulutuksesta pätee myös islamin kohdalla - mitä modernisoituneempi islamilainen yhteiskunta on, sitä vapaamielisempiä tulkintoja siellä esiintyy. Yksilöiden kohdalla skaala on erittäin laaja, yhteiskuntien kohdalla valitettavasti se toinen ja edistyneempi pää on toistaiseksi ollut valitettavan suppea (ja tässä kohtaa on aivan legitiimiä miettiä islamiin liittyviä ominaisuuksia jotka mahdollisesti tekevät siitä modernisoitumiselle hankalamman uskonnon kuin vaikka kristillisyys). On kuitenkin rationaalista ja irrationaalista islamkritiikkiä, ja rakentavaa ja analyyttistä sekä populistista ja kansaa kiihottavaa kriittistä poliittista suhtautumista islaminuskoisiin länsimaisissa yhteiskunnissa. Minusta on aika selvää, että hämmentävän suuri osa somekeskustelusta on tällä irrationaalisen vihanlietsonnan linjalla ja olisin myös taipuvainen ajattelemaan, että poliittisilla johtajilla on selkeä vastuu tästä tilanteesta ja selkeä haluttomuus pyrkiä rationaaliseen ja analyyttiseen kritiikkiin.
Viimeksi muokattu: