Minä olen ylpeä siitä, että SaiPalla on kannattajia, jotka eivät ole mitään puudeleita vaan uskaltavat näyttää seurasta välittämisen myös jaloillaan. Siltä osin hieman kummaksun kritisointia ja ihmettelyä siitä, että jäädään pois peleistä valmentajan takia. Kyllä tätä asiaa pitää osata katsoa myös laajemmassa kuvassa - se oli viesti kannattajilta, että nyt tarttis tehrä jottain. Hieman on kapea ajattelutapa ihmisillä, jos "aina tukena" tarkoittaa sitä, että pitäisi olla puudelina heiluttamassa lippuja huutamassa 60min saipaa. Tukea voi monella tavalla.
Pistän nyt vielä viimeisen viestin tähän asiaan. Miksei ilmiöitä voisi ihmetellä? Tämähän on keskustelupalsta, ja kyllä minusta asioita voi pohdiskella muistakin näkökulmista kuin vain siitä, että v*ttu Tero oli paska ja v*ttu että SaiPa on nyt kova kun Hämäläinen ja Koho tuli.
Minä en ainakaan halua kritisoida kenenkään kannattajan valintoja, enkä todellakaan odota että kukaan hullu jaksaisi tuolla laulaa innoissaan SaiPalle hallin ollessa melkein tyhjä ja pelin melkoista koheltamista. Minua ei myöskään kiinnosta mitkään "aina tukena"-sloganit, sillä Willimiehet ja heidän tekemisensä ovat minulle täysin yhdentekevä asia. Hyvä jos kannustavat, mutta muuten en pidä heitä yhtään sen tärkeämpinä kannattajina kuin niitä istumakatsomoiden hiljaisia harmaahapsiakaan. Itse en edes asu Lappeenrannassa, joten minulle aika sama mitä jotkut paikalliset fanit siellä puuhailevat.
Minusta kannattajakunnan vahvat reaktiot Teroon (ja SaiPan pysähtyneisyyden tilaan) vain ovat olleet mielenkiintoisia siksi, koska ne ovat olleet todella voimakkaita, vaikka vasta viime kausi oli ensimmäinen, jolloin pakka levisi kunnolla käsiin. Sitä ennen kuitenkin tuli säännöllisesti kolmea pistettä vaikkei peli tainnut usein hirveän tasokasta ollakaan. Ja juuri tuo, etteivät ihmiset halua tulla peleihin valmentajan takia, oli minusta hämmentävää, sillä se on niin voimakas reaktio. Jos niistä ääntä pitävistä faneista puhutaan, niin jotenkin perinteisempi tarina olisi se, että peleihin tultaisiin, mutta valmentajaa vastaan osoitettaisiin mieltä esim. lakanoilla ja chanteilla. Tosin sitähän käsittääkseni viime kaudella jo harrastettiin. Pidin kyllä itse siitä viime kauden Tammi-lakanasta, se oli siinä kohtaa ihan paikallaan.
Mutta jos fanitoimintaa ajattelee, niin en voisi kuvitella että vaikkapa jonkun HSV:n tai Hammarbyn kannattajat sanoisivat, ettemme enää kannusta joukkuetta ääneen ennen kuin valmentaja on deletoitu. Sen sijaan odottaisin äänekästä protestointia muilla keinoin. Mutta tapojahan on monia, ei siinä mitään. Ja eiköhän nyt saa riittää tämä jauhanta.