Totta kai häntä saa ja pitää kritisoida, enhän minä ole niin sanonut. Eiköhän Lehterä tajua itsekin, ettei ne otteet kentällä mitään priimaa olleet. Minä ihmettelin - siis ihmettelin, en paheksunut - omassa viestissäni lähinnä sitä, kuinka kireäksi Lehterän suhde SaiPa-yhteisöön lopulta meni. Vaikka kuinka monet olivat ilmoittaneet etteivät enää peleihin tule jos Lehterä valmentaa, ja ilmeisesti faniryhmäkin oli tällaisen periaatepäätöksen tehnyt, ettei meteliä pidetä ennen kuin Lehterä on poistettu. Ja nythän fanit olivat ainakin somen perusteella olleet todella innoissaan SaiPan peleihin tulemisesta, kun paha oli viimeinkin tuhottu ja valo vallannut jälleen Kisapuiston.
Sanon edelleen, ettei siinä mitään väärää ole. Jokainen tekee omat päätöksensä siitä miten kannattaa ja miksi. Lähinnä koin hämmentäväksi sen, että inho valmentajaa kohtaan on paisunut niin suureksi, että valmentajan läsnäolo nähdään kynnyskysymykseksi peliin menemiselle. Omasta mielestäni tuo on ainakin SaiPan kontekstissa täysin poikkeuksellista. Täällä on kynnetty iät ja ajat, ja oltu välillä vuosikaudet ilman playoffeja. Silti tätä ei olisi ikinä tapahtunut esim. Selinin aikoina, vaikka silloinkin peliesitykset olivat välillä mitä olivat. En voi välttyä siltä ajatukselta, että jokin Lehterän persoonassa on käynyt pahasti monien SaiPan kannattajien hermoille. Nyt onkin jälkiviisaana helppo sanoa, ettei Lehterää olisi ikinä pitänyt valita SaiPan valmentajaksi. Hänen egonsa on liian iso Lappeenrantaan, jossa arvostetaan nöyriä duunareita. Itseäni Lehterä ei koskaan niin pahasti haitannut, mutta toisaalta en ole mikään hirveän kiihkeä kannattaja, enkä jaksa välittää niin paljon asioista.
Ja kuten sanoin, olen sitä mieltä, että on aina vähän hassua kun yhdestä miehestä tehdään syyllinen melkein kaikkeen, kun organisaatiossa työskentelee kymmeniä ihmisiä. Mutta kuten jotkut tuolla hyvin sanoivatkin, niin ehkä se suurin ongelma oli se, että SaiPa antoi Lehterän jatkaa liian kauan, vaikka hän ei ollut soveltuva tehtävään, ja se johti siihen, että Lehterästä tehtiin syntipukki, joka oli sitten helppo nähdä syyllisenä. Mutta joo, jotain sairasta empatiaa tunnen Lehterää kohtaan, vaikka ei tietenkään pitäisi. Kai se johtuu siitä, että harmittaa kun joku ihminen on joutunut siihen asemaan, jossa vähän kaikki sen tekemä ja sanoma nähdään täytenä paskana tilanteesta riippumatta.