Telian aspa apunasi – ilmoita viasta tai häiriöstä Liigan katselussa

  • 90 176
  • 740
Tila
Viestiketju on suljettu.

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Älkääs nyt uskoko näitä Telian puheita. Kyllä vika on varmasti Telian palvelimilla. Mitä enemmän katsojia ja kuormaa serverillä - suuremmat viiveet ja enemmän pätkimistä.
 

cimoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jokipo, Canucks
Näin sivustaseuraajana kyllä sanoisin, että haiskahtaa aika paljon sisäverkon ongelmalle. Todennäköisesti WIFI ei kannata riittävän tehokkaana telkkariin / chromecastiin asti tai sitten samaan modeemiin / reitittimeen on liitetty useampi laite ja sisäverkossa yhteys jakautuu epätasaisesti eri laitteille. Tietämättä tuon tarkemmin, mikä tekniikka ja modeemi on käytössä voi ainoastaan arvailla.

Perusmodeemeissa ei hirveän kantava wifi ole, mutta esim. Zyxelissä useimmiten sisäverkon laajuus ja laatu paranevat päivittämällä modeemin Softwarea. Syystä X nuo modeemit eivät tykkää itsekseen firmistään päivitellä vaan se pitää tehdä manuaalisesti.

Pitääpä tätä lähteä seuraavaksi kokeilemaan, vaikka vika tuskin tässäkään on. Modeemi lähellä chromecastia ja ainakin kaikki muut vastaavat palvelut(viaplay, cmore, ruuty ym.)toimivat moitteetta chromecastin kautta. Kiitos kuitenkin sinulle. Kerron kokeiltuani olisiko tästä apua.
 

cimoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jokipo, Canucks
Onko tukiaseman ja chromecastin sijoittelu miten? Onko välissä seiniä/jääkö chromcast television taakse? Saisiko niitä lähemmäksi toisiaan/muutettua niiden sijoittelua?

Tarpeeksi lähellä toisiaan kyllä ovat.
 

Telia

Jäsen
Pitääpä tätä lähteä seuraavaksi kokeilemaan, vaikka vika tuskin tässäkään on. Modeemi lähellä chromecastia ja ainakin kaikki muut vastaavat palvelut(viaplay, cmore, ruuty ym.)toimivat moitteetta chromecastin kautta. Kiitos kuitenkin sinulle. Kerron kokeiltuani olisiko tästä apua.

@peterra antoikin hyviä vinkkejä, mitä kannattaa testailla. Samalla kannattaa testata myös langattoman verkon taajuutta muokata. Periaatteessa 5GHz taajuus pitäisi olla se paras vaihtoehto, mutta joissain tilanteissa se on kuitenkin 2,4GHz. Tämä kannattaa siis selvittää ihan testaamalla, että kumpi vaihtoehto toimii omassa kokoonpanossa ja asunnossa paremmin. Täällä tarkempia ohjeita Chromecastin käyttöön ja asetuksiin.

Niko / Telia
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Älkääs nyt uskoko näitä Telian puheita. Kyllä vika on varmasti Telian palvelimilla. Mitä enemmän katsojia ja kuormaa serverillä - suuremmat viiveet ja enemmän pätkimistä.

Mitenkään Teliaa puolustelematta niin kyllä valitettavan usein kaikissa langattoman verkon ongelmissa kyseessä on asiakkaan hallussa oleva laitteisto ongelman takana. Ei nyt tietenkään täysin voi sulkea pois sitä mahdollisuutta, että vika olisi Telian päässä tai palvelimien kapasiteetissa. Kuitenkin ihan ekana tarvitaan aina tarkat tiedot päätelaitteista ja ylipäätään siitä "setupista" mitä asiakas käyttää. Kun vika on rajattu niin sille voidaan tehdäkin jotain, mutta rajaamattoman vian suhteen ei ehkä kannata lähteä liikaa arvailemaan.

Yleisimmin langattomien laitteiden ongelmat ovat kotoisin käytettävästi laitteista. Modeemeista, asetuksista, fyysisistä esteistä, runsaasta määrästä laitteita verkossa jne. jne. Jos ongelma olisi explisiittisesti Telian päässä niin silloin häiriötä olisi havaittavissa isommalla massalla asiakkaita samalla alueella. Jos esim. Telian lähetystehot olisivat heikot ja minun asunnossani lähetys pätkisi, mutta naapurilla vastaavalla kokoonpanolla ei niin silloin ongelma on hyvin todennäköisesti tässä minun asuntoni sisältä.

Teleoperaattoreita voi haukkua toki paljonkin halutessaan, mutta kyllä teleoperaattorilla on ihan lakisääteisesti paljon velvollisuuksia ja kyllä esim. viestintävirasto aika tarkasti vahtii sitä, millaista toimintavarmuutta operaattoreiden palvelut tarjoavat. Tämän vuoksi joutuu usein yleistämään, että hyvin todennäköisesti ongelmat sieltä asunnon sisällä olevasta laitteistosta löytyy. Koska Telian liikenne on lähinnä puhdasta dataliikennettä niin pienikin katkos dataliikenteessä luonnollisesti näkyy siellä asiakkaan näytöllä.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän vuoksi joutuu usein yleistämään, että hyvin todennäköisesti ongelmat sieltä asunnon sisällä olevasta laitteistosta löytyy. Koska Telian liikenne on lähinnä puhdasta dataliikennettä niin pienikin katkos dataliikenteessä luonnollisesti näkyy siellä asiakkaan näytöllä.
Ei vittu.. Se on Telian vastuulla kuinka suuren viiveen player generoi lähetyksen reunaan ja kuinka nopeasti Telian palvelin/(met) vastaa käyttäjälle. Näiden takia sitten aiheutuu pätkimistä. Se vika on nimenomaan niiden datapakettien lähettämisessä ja se on Telian vastuulla.

Edelleenkään en ymmärrä miksei Telia ole luonut sellaista soitinta, että voi valita itse kuvanlaadun?

Onko se mukamas sinun mielestä käyttäjän vastuulla, jos ruudulla sama 720p laatu toimi pätkimättä viime vuonna samoilla laitteilla?
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lisätään vielä se, että 2-3 minuutin viive reaaliaikaan johtuu nimenomaan palvelimen ongelmista eikä striimaustekniikasta. Viime vuonna Ruudulla viive reaaliaikaan oli 45-55 sekuntia.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko se mukamas sinun mielestä käyttäjän vastuulla, jos ruudulla sama 720p laatu toimi pätkimättä viime vuonna samoilla laitteilla?

Minun mielestäni kaikki laitteisto telkkarista, digiboxiin ja modeemiin on täysin asiakkaan vastuulla. Sisäverkosta (ja siihen liitetyistä laitteista) ei tietenkään vastaa operaattori. Totta kai operaattorit pyrkivät mahdollisimman paljon auttelemaan sen puitteissa, mitä voidaan, mutta kyllä omaksi ostettu laitteisto on asiakkaan vastuulla.

Minulla ei ole ollut ongelmia Telian kanssa (eikä Liiga-lähetyksien) ja käytän kohtalaisen sujuvasti tätä applikaatiota nyt viidellä eri laitteella. Toisinaan katson sitä vähän eri setupeilla eri paikoissa, mutta tv.telia.fi on toiminut itselläni hyvin, Chromecast + puhelin (OnePlus 6) ja sitten vielä erilaiset tabletti + Chromecast. Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ongelmat on ongelmia ja ainahan ne on ikäviä, jos toisen laitteisto ei ole yhteensopiva, mutta sikäli, että omat lähetykset on pyörinyt ongelmitta useammassa paikassa erilaisilla kombinaatioilla antaa viitettä siitä, että minulla on vain hyvä munkki näiden laitteistojen kanssa tai sitten olen sellaisessa paikassa, että ongelmia ei ole.

Viime vuotta on vähän silleen turha muistella, kun siitä ei ole nyt tässä kohtaa ratkaisuksi enää. Kyllä minulla oli haasteita Ruutu+:nkin kanssa vuosien varrella, mutta ei mitään sellaista, joka ei olisi omilla toimenpiteillä ollut korjattavissa. Modeemien tehdasasetuksien palautus, erilaisten ylimääräisten vempaimien poistaminen omasta sisäverkosta niin aina ne ongelmat on itsellä näin ratkennut.

Onhan tämä toki varmasti vaikea asia ymmärtää, mutta kyllä siellä ihan mahdollisuuksia on aina kahdella puolella. Joku ongelma voi olla Telian päässä, mutta usein ongelmia löytyy sieltä erilaisista laitteista, joilla asiakas niitä käyttää. Myös ongelman toistettavuus on tärkeä asia: jos esim. minä yritän vastaavalla setupilla niin koenko häiriöitä. Jos kyseessä olisi Telian päässä oleva ongelma niin samalla setupilla kokisin saman ongelman.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minun mielestäni kaikki laitteisto telkkarista, digiboxiin ja modeemiin on täysin asiakkaan vastuulla. Sisäverkosta (ja siihen liitetyistä laitteista) ei tietenkään vastaa operaattori. Totta kai operaattorit pyrkivät mahdollisimman paljon auttelemaan sen puitteissa, mitä voidaan, mutta kyllä omaksi ostettu laitteisto on asiakkaan vastuulla.
Ei vittu mitä selittelyä. Se on operaattorin vastuulla, jos on vakaa nettiyhteys. Olen tutkinut asiaa eikä minulla ainakaan ole heilahteluja nettiyhteydessä ollenkaan. Minulla itsellä pätkimistä on esiintynyt todella harvoin, mutta viive reaaliaikaan on julmettu.

edit. Itsellä ei koskaan ollut ongelmia Ruudun liigalähetysten kanssa. Veikkausliigan kanssa on ollut, mutta sekin vika on ollut Ruudun päässä, koska pelejä on striimattu 3g/4g matkapuhelinverkosta esimerkiksi Rovaniemellä.
 
Viimeksi muokattu:

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei vittu mitä selittelyä. Se on operaattorin vastuulla, jos on vakaa nettiyhteys. Olen tutkinut asiaa eikä minulla ainakaan ole heilahteluja nettiyhteydessä ollenkaan. Minulla itsellä pätkimistä on esiintynyt todella harvoin, mutta viive raaliaikaan on julmettu.
Yhdessäkään ottelussa ei ole ollut yhtään pätkimistä, ainakaan itsellä, pois lukien kun tukiasema meni rikki ja yhteyden laatu heikkeni pariksi päivää.
Kaikki Ilveksen ja pari Tapparan alkukauden peliä olen seurannut.
Miten olet tutkinut netin heilahtelun rasituksessa?

Itsellä käytössä tuo Windowsin appi. Kuva ollut parempi kuin Ruudulla.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei vittu mitä selittelyä. Se on operaattorin vastuulla, jos on vakaa nettiyhteys. Olen tutkinut asiaa eikä minulla ainakaan ole heilahteluja nettiyhteydessä ollenkaan. Minulla itsellä pätkimistä on esiintynyt todella harvoin, mutta viive raaliaikaan on julmettu.

Operaattorin vastuulla on se, että vakaa nettiyhteys tulee modeemille saakka. Mun mielestä tää keskustelu toki on vähän turhaa sillä tavalla, että tässä nyt ei ole mitään varsinaista ongelmaa ainakaan itsellä eikä Telia varmasti tässä nyt lähde auttelemaan.

Jos et usko operaattorin vastuuta siihen modeemille saakka niin sen voi kyllä ihan kuluttajaneuvonnasta käydä kysymässä. Operaattori vastaa siitä, että kiinteällä laajakaistalla yhteys tulee sovitulla nopeudella siihen modeemille / seinään saakka. Jos siinä ei ole alenemaa niin silloinhan kaistan syö joku laite siinä välissä, joka on yksiselitteisesti asiakkaan vastuulla. Tästä eteenpäin ongelmat ja niiden ratkaisut ovat asiakkaan itse ratkaistavia.

En täysin ymmärrä, mikä tässä periaatteessa on niin vaikea ymmärtää. Vai menetkö rengasliikkeeseen vaatimaan, että he opettavat sinua ajamaan autoa?
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Operaattorin vastuulla on se, että vakaa nettiyhteys tulee modeemille saakka. Mun mielestä tää keskustelu toki on vähän turhaa sillä tavalla, että tässä nyt ei ole mitään varsinaista ongelmaa ainakaan itsellä eikä Telia varmasti tässä nyt lähde auttelemaan.

Jos et usko operaattorin vastuuta siihen modeemille saakka niin sen voi kyllä ihan kuluttajaneuvonnasta käydä kysymässä. Operaattori vastaa siitä, että kiinteällä laajakaistalla yhteys tulee sovitulla nopeudella siihen modeemille / seinään saakka. Jos siinä ei ole alenemaa niin silloinhan kaistan syö joku laite siinä välissä, joka on yksiselitteisesti asiakkaan vastuulla. Tästä eteenpäin ongelmat ja niiden ratkaisut ovat asiakkaan itse ratkaistavia.

En täysin ymmärrä, mikä tässä periaatteessa on niin vaikea ymmärtää. Vai menetkö rengasliikkeeseen vaatimaan, että he opettavat sinua ajamaan autoa?
Siis tarkoitin Operaattorilla Teliaa ja sitä, että kuinka nopeasti heidän palvelimensa lähettää datapaketteja(striimi).
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis tarkoitin Operaattorilla Teliaa ja sitä, että kuinka nopeasti heidän palvelimensa lähettää datapaketteja(striimi).

Viiveestä olen tietoinen, mutta kuten olen sanonut nyt n. 5x tämän keskustelun kuluessa niin minä en ole kokenut minkään valtakunnan pätkimistä lähetyksissä kertaakaan ennen viime lauantain Kärpät-SaiPa-ottelua. Eli tarkoitatko nyt sitä, että Telia mahdollisesti lähettää näitä datapaketteja epätasaisesti eri asiakkaille siten, että osalla pyörii pätkimättä ja osalla sitten pätkii niin perkeleesti?

En vaan ymmärrä, mitä ajat takaa. Varmaan itsekin ymmärrät, että jos yhdellä pätkii ja 50 ei pätki niin silloin todennäköisyys sille vialle siellä Telian päässä alkaa olla aika marginaalinen. JA todennäköisyys sille, että virhe on asiakkaan päässä alkaa kasvaa melkoisesti.

Eteenpäin jne.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viiveestä olen tietoinen, mutta kuten olen sanonut nyt n. 5x tämän keskustelun kuluessa niin minä en ole kokenut minkään valtakunnan pätkimistä lähetyksissä kertaakaan ennen viime lauantain Kärpät-SaiPa-ottelua. Eli tarkoitatko nyt sitä, että Telia mahdollisesti lähettää näitä datapaketteja epätasaisesti eri asiakkaille siten, että osalla pyörii pätkimättä ja osalla sitten pätkii niin perkeleesti?
Kyllä juuri näin. Se Telian player generoi viiveen lähetyksen "reunaan". Se kenellä tämä viive on suurempi esiintyy vähemmän pätkimistä. Joillakin tätä viivettä ei ole paljoa ja datapaketit eivät saavu ajoissa. Olen täällä puhunut kahdesta viiveestä. 1) viive paljoko striimin "reunaan" 2) paljonko reaaliaikaan.
 

Goalpost

Jäsen
Operaattorin vastuulla on se, että vakaa nettiyhteys tulee modeemille saakka. Mun mielestä tää keskustelu toki on vähän turhaa sillä tavalla, että tässä nyt ei ole mitään varsinaista ongelmaa ainakaan itsellä eikä Telia varmasti tässä nyt lähde auttelemaan.

Jos et usko operaattorin vastuuta siihen modeemille saakka niin sen voi kyllä ihan kuluttajaneuvonnasta käydä kysymässä. Operaattori vastaa siitä, että kiinteällä laajakaistalla yhteys tulee sovitulla nopeudella siihen modeemille / seinään saakka. Jos siinä ei ole alenemaa niin silloinhan kaistan syö joku laite siinä välissä, joka on yksiselitteisesti asiakkaan vastuulla. Tästä eteenpäin ongelmat ja niiden ratkaisut ovat asiakkaan itse ratkaistavia.

En täysin ymmärrä, mikä tässä periaatteessa on niin vaikea ymmärtää. Vai menetkö rengasliikkeeseen vaatimaan, että he opettavat sinua ajamaan autoa?
Olet onnekas, kun sinulla ei ole ollut vaikeuksia kuvan kanssa. Siltikin toivon, että ymmärtäisit paremmin niitä, joilla on ongelmia.

Minä katson pelit 200 megan laajakaistalla, jossa CC ultra kiinni suoraan kaapelilla. Silti on ollut ongelmia suttuisen ja pätkivän kuvan kanssa. Wifillä kokeiltaessa ongelmia on jonkin verran enemmän.

Viaplaylla taas Valioliiga, KHL ja NHL näkyvät moitteetta myös Wifillä.

Mitä minun pitäisi mielestäsi tehdä?

Ja nyt posia Telialle, tänään matsi näkyi hienosti koko pelin ajan!
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä katson pelit 200 megan laajakaistalla, jossa CC ultra kiinni suoraan kaapelilla. Silti on ollut ongelmia suttuisen ja pätkivän kuvan kanssa. Wifillä kokeiltaessa ongelmia on jonkin verran enemmän.

Viaplaylla taas Valioliiga, KHL ja NHL näkyvät moitteetta myös Wifillä.

Mitä minun pitäisi mielestäsi tehdä?

Ja nyt posia Telialle, tänään matsi näkyi hienosti koko pelin ajan!

Toivoa, että Telia saa palvelimensa kuntoon. Tänään varmaan toimikin moitteetta, koska oli ainoastaan yhden pelin kierros eikä Telian palvelimet joutuneet koville.
 

cimoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jokipo, Canucks
Minäkin lähinnä ihmettelen sitä, että ihan kaikki muut palvelut toimii samalla setupilla ilman pienintäkään ongelmaa, paitsi Telian liiga. Mutta olen kyllä valmis testaamaan näitä peterran tuomia ehdotuksia, jospa niillä korjaantuisi.

@peterra antoikin hyviä vinkkejä, mitä kannattaa testailla. Samalla kannattaa testata myös langattoman verkon taajuutta muokata. Periaatteessa 5GHz taajuus pitäisi olla se paras vaihtoehto, mutta joissain tilanteissa se on kuitenkin 2,4GHz. Tämä kannattaa siis selvittää ihan testaamalla, että kumpi vaihtoehto toimii omassa kokoonpanossa ja asunnossa paremmin. Täällä tarkempia ohjeita Chromecastin käyttöön ja asetuksiin.

Niko / Telia

Huokaus. Et varmaan lukenut aienpaa viestiäni ja asioita, joita olen jo testannut.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kuva on tänään näköjään heti alusta alkaen puuroa.

Katson siis selaimen (Chrome) kautta.
 
Viimeksi muokattu:

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei näköjään katota ku puhelimen kautta tänään, chrome castiin ku yrittää laittaa ni tulee vaan koodi cn11:82500

Sama täällä, eli vika tuskin on käyttäjässä tai käyttäjän laitteessa.
 

Telia

Jäsen
Kuva on tänään näköjään heti alusta alkaen puuroa tuo kuva.

Katson siis selaimen (Chrome) kautta.
Mitä nopeutta netti antaa ja mikä Windows-käyttöjärjestelmä sinulla on käytössä? Onko aiemmat ottelut toimineet paremmin?

Ei näköjään katota ku puhelimen kautta tänään, chrome castiin ku yrittää laittaa ni tulee vaan koodi cn11:82500

Sama täällä, eli vika tuskin on käyttäjässä tai käyttäjän laitteessa.

Onko käytössä Liiga-, Joukkue- tai AllStars-passi vai pelipassi? Tuleeko tuo virhekoodi heti castausnappia painaessa?

Joonas S. / Telia
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko käytössä Liiga-, Joukkue- tai AllStars-passi vai pelipassi? Tuleeko tuo virhekoodi heti castausnappia painaessa?

Joonas S. / Telia

Liigapassi. Castaus onnistuu hyvin, mutta kun valitsee ottelun ja käynnistää sen, tulee puhelimen ruutuun tuo kyseinen virheilmoitus. TV puolestaan ilmoittaa, että "toisto epäonnistui (DRM), yritä uudelleen".
 

Telia

Jäsen
Liigapassi. Castaus onnistuu hyvin, mutta kun valitsee ottelun ja käynnistää sen, tulee puhelimen ruutuun tuo kyseinen virheilmoitus. TV puolestaan ilmoittaa, että "toisto epäonnistui (DRM), yritä uudelleen".

Sama juttu täällä - mikä maksaa?

Selvitämme virhekoodin syytä parhaillaan, Pahoittelen tilannetta.

Joonas S. / Telia
 

trubaduuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Edmonton Oilers, Imatran Ketterä
Liigapassi. Castaus onnistuu hyvin, mutta kun valitsee ottelun ja käynnistää sen, tulee puhelimen ruutuun tuo kyseinen virheilmoitus. TV puolestaan ilmoittaa, että "toisto epäonnistui (DRM), yritä uudelleen".
Tämä virhekoodi tulee tietokoneen telitatv sovelluksella. Peli näkyi ensimmäisen erän loppuun kunnes päätin vaihtaa katsottavaa peliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös