Boldaus oma. Minkä takia vuonna 2019 on UHD saatavilla vain DIGIBOKSILLA kun palveluiden pitäisi nimenomaan siirtyä netin maailmaa kohti enemmän eikä digibokseihin.
Sanon tämän nyt vain sinulle näin yleisenä asiana äläkä siis suutu minulle :) Vastaus on yleisempi kuin ainoastaan sinulle.
Meidän on aivan turha täällä kohdistaa tuollaiset kysymykset
@Telia suuntaan, koska he edustavat täällä Teliaa ja he eivät todellakaan tule sanomaan asiaa niin kuin se on, vaikka kuinka jankataan.
Teknisillä valmiuksilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Telia (ja Elisa ja myös DNA) haluavat myydä oman digiboksinsa. Ainoa asia, jonka kanssa sillä on tekemistä on se, että he haluavat asiakkaille käyttöön heidän laitteitaan ja asiakkaita käyttämään tätä yhtä ja ainoaa alustaa. Telia on sentään tuonut vaihtoehdon asiakkaille, että me kolmannen ja neljännen luokan asiakkaat, jotka eivät satu asumaan Telian kaapeli-tv tai valokuitualueella voimme saada palvelun "soveltuvin osin" hieman edullisemmalla hinnalla eli ilmaisen sovelluksen + siihen vaan sopiva paketti.
Operaattori totta kai yrittää sitoa asiakkaan niin hyvin itseensä kuin mahdollista, koska käytännössä Suomessa kolme isoa toimijaa jakavat koko markkinan keskenään. Telia osti Liigan yksinoikeudella, joten sillä ei ole mitään intressiä päästää asiakkaita käyttämään heidän sisältöään edes rahaa vastaan. Eihän se heille olisi hyvä bisnes, jos esim. Telia antaa mahdollisuuden katsoa UHD-lähetyksiä esim. asiakkaan valmiilla laitteella, joka tukee UHD-laatua tai asiakkaan valmiilla netillä, joka antaa samanlaista kaistaa, mutta Telian kannalta väärässä verkossa.
Ne, jotka vielä elävät sellaisessa toiveunessa, että Telia on ostanut Liigan rakkaudesta lajiin voivat alkaa heräillä. Tämä on isojen lukujen pyörittelyä ja tarkoitus on samalla varmistaa, että Liigaa haluavat asiakkaat voivat katsoa Liigaa tietyin ehdoin ainoastaan Telian kaistoilla ja Telian purkeilla. Niistä asiakkaat maksavat Telialle enemmän kuin siitä itse Liigasta. Tekniset valmiudet ovat täyttä höpötystä - ne voidaan kyllä sovittaa yhteen varsin nopeasti. Tämä vaan ei ole tässä bisneksessä se toivottu malli.
Ja tämä on muuten totuus - eikä se ole vain Telian ongelma vaan se on koko sisältömarkkinan ongelma, kun operaattorit päästettiin tuottavalle sisältömarkkinalle mukaan.