Räyhäämisen ja ylirauhallisen asenteen välissäkin on jotain, tiedäthän? Kuten sanoin, niin asiat kannattaa esittää asiallisesti ja selkeästi, mutta samalla siten, että asiakaspalvelija ymmärtää turhautumisesi. Eli jämptisti sen palautteen voi antaa, mutta samalla kunnioittaen myös asiakaspalvelijaa ihmisenä.
Ei tässä ehkä ole kyse asiakaspalvelijan tunteista, mutta normaalit ihmiset välittävät muista ihmisistä, kun ovat heidän kanssaan tekemisissä. En minä ainakaan halua aiheuttaa tarpeetonta harmia sellaisille ihmisille, jotka eivät ole tehneet minulle mitään pahaa.
Tottakai vaihtelee myös paljon asiakaspalvelijoiden välillä, mutta useimmiten hommat saa sujumaan erittäin hyvin myös rauhallisella otteella. Pitää vain huolta siitä, että tulee täysin ymmärretyksi ja varmistaa samalla, että saa toivomaansa palvelua. Parista eri paikasta on vankkaa kokemusta asiasta niin omakohtaisesti, kuin esimiehenä. Molemmissa paikoissa kävi nopeasti selväksi, että asiakaspalvelijat eivät tehneet asiattomasti käyttätyvien asiakkaiden eteen juuri mitään. Monesti oli mahdollisuus välittää puhelu esimiehelle tai viedä palaute tehokkaasti ylemmille portaille eteenpäin, mutta asiakkaalle kerrottiin, että emme voi nyt tehdä mitään, koska käyttäydyt tällä tavoin.
Minun asiointini eri aspoissa ovat olleet todella miellyttäviä sen jälkeen, kun sain itse kokemusta luurin toiselta puolelta ja aloin ymmärtämään sitä maailmaa. Olen saanut hyvää palvelua ja myös itselleni hyvän mielen siitä, että olen kohdellut asiakaspalvelijaa hyvin, vaikka olen saattanut olla itse tilanteeseeni erittäin turhautunut. Olen ajoittain saanut jopa normaalista poikkeavaa palvelua, koska olen tullut juttuun asiakaspalvelijan kanssa hyvin ja olemme yhdessä ratkoneet tilannetta hyvässä hengessä.
Pidän hyvin erikoisena sitä, että joku luurin toisella puolella aidosti toiminut henkilö pitää minkäänlaista rähisemistä toimivana ja hyvänä ideana.