Olet päättänyt, että olet oikeassa ja Telia väärässä, mutta kokeillaan...A) Telian laskutuspalvelu liiga sopimusten suhteen ei ole tältä vuosi tuhannelta. Kuluttaja on siinä mielessä yksinkertainen, että sitä ei kiinnosta miksi laskun maksaminen, seuranta ja liittymänhallinta on tehty monimutkaiseksi. Kuluttajana haluan helposti hallittavan ja toimivan palvelun.
B) liittymää hankittaessa ainoa maksuton tapa saada lasku oli sähköposti. Sähköposti on luenteeltaan sellainen, että välillä se saattaa suuntautua roskapostiin, tai bitti avaruuteen. Sen tiedot ovat myöskin hankalasti maksettavissa. Maksaminen ja seuranta ei siis ole kuluttajalle tehty helpoksi.
C) Liittymän irtisanominen oli jonotus aikoineen tehty vaivalloiseksi. Miten yleensä koko irtisanominen suoritetaan ei myöskään ollut helposti löydettävissä. Tapauksen yhteydessä annettiin asiakaspalvelusta käsitys, että kaikki maksut ovat suoritettu. Jälleen kerran palveluntuottaja ei kykene tarjoamaan helppoa laskutuksen seurantaa.
D) Oli tilanne kuitenkin mikä tahansa, niin asiakspalvelussa asiakas on kuitenkin aina oikeassa. Myös silloin vaikka teknisesti olisikin väärässä (ei välttämättä tämä tapaus). Asiakaspalvelu tilanteessa pitäisi kyetä asettumaan asiakkaan asemaan ja välittää pahoittelut huonosta palvelukokemuksesta. Kyseinen asia vaatii koulutusta ja henkilötaitoja.
Kaiken tämän teknisen puutteellisuuden lisäksi myös puutteita siis asiakaspalvelun ammattitaidossa.
A) Miten se ei ole tältä vuosituhannelta? Saat laskusi valintasi mukaan paperilla (3,90e/lasku), sähköpostilla, e-laskuna tai suoramaksuna. Pystyt lisäksi maksaa laskusi suoraan Omilta Sivuilta, josta näet myös vanhat laskusi. Omaan laskuarkistoosi pääset telia.fi etusivulta viidellä klikkauksella.
B) Tämä on totta, mutta ensimmäisen laskun saatuasi voit muuttaa laskun e-laskuksi, jolloin sähköpostia ei tarvitse tutkailla.
C) Jonotusajat riippuu monesta syystä, en usko keskimääräisen jonotusajan kovin montaa minuuttia olevan. Osan kanavapaketeista pystyt irtisanoa itse Omilta Sivuilta ja osa vaatii yhteyden asiakaspalveluun. Telian chat-asiakaspalvelu on auki 24/7, eli en näe tätäkään asiaa kovin monimutkaisena. Siihen, mitä laskujen tilanteesta sinulle on kerrottu, on vaikea ottaa kantaa.
D) Jees... Enpä taida tähän kommentoida mitään.