Kyllä tuo
@Telia ulostulo ainakin siltä osin on oikein, että kyllähän siellä puututaan kyselyssä ehdottomasti eniten esille tulleisiin seikkoihin. Tosiasiakin on varmasti, että tätä palautetta on tässä ketjussa ollut pitkin vuotta. Tekniset seikat eivät kuitenkaan ole ne, jotka asiakkaita eniten sapettavat vaan tuo ristiriitainen viestintä, joka näkyy aika selkeästi. Tuota Telia puolestaan ei voi mitenkään purkaa julkisesti vaan viestinnän ongelmia ja kanavien välistä tietoristiriitaa täytyy hillitä sisäisesti. Ei kannata repiä vielä peliverkkareitaan, kun viestinnän parantamisessa on kuitenkin kyse ensisijaisesti yrityksen sisäisestä prosessista.
Itse olen tulkinnut kyselyn tuloksia samalla tavalla kuin Telia. Täytyy kuitenkin muistaa, että kysymyksessä on edelleen bisnes ja voittoa tavoitteleva toiminta. Telian ensisijainen intressi on nyt ja jatkossa myydä oma alustansa Liigalle ja UHD-tason lähetyksiä ei todennäköisesti missään vaiheessa tulla vapauttamaan kilpailijoille. Tuo on kuitenkin jonkinlainen laiha kompromissi, että luopuvat sentään nettiriippuvuudesta Telian suuntaan.
Ehkä eniten jäin itse kaipaamaan sitä, että olisitte oikeasti puuttuneet tuohon laskutukseen. Suhteellinen mainehaitta nykysysteemistä vrt. normaaliin laskutukseen on aika kova. Yleisö ymmärtää kyllä, että hän maksaa ylimääräisen kuukauden harjoituspeleistä, jonka suunnittelussa olette muutenkin epäonnistuneet ja esimerkiksi priorisoineet KHL-joukkueiden pelejä korkeammalla kuin oman Liigan pelejä.
Laskutuskausien muuttaminen kalenterikuukausikohtaiseksi ja päivittäisen veloituksen tuominen viimeiselle ja ensimmäiselle liigakuukaudelle ei ole mikään ydinfyysikon asia. Olette tuon näennäisen +30 € veloituksen vuoksi valmiita näin pitkälliseen asiakaspalautteisiin ja laajamittaiseen tyytymättömyyteen - sitä minä ihmettelen. Eikö olisi aivan yksinkertaisesti helpompaa, kuluttajaystävällisempää periä tuotteesta esimerkiksi 5 €:n avausmaksu kaikilta asiakkailta ja päivittäinen veloitus kauden ääripäissä? Tuolla avausmaksulla voi kattaa niitä kustannuksia vähän ja asiakkaiden halu lopettaa tilaus kesällä vähenee, kun syksyllä maksat uuden avausmaksun. Avausmaksun voi helposti periä koko asiakaskannalta - ja ne, jotka ovat tilanneet omansa ilman sitä, kokevat saavutettua etua asiakkuudesta.
Siihen olen pettynyt, että laskutusta ette suostu edes harkitsemaan ja olette valmiita ottamaan sen takia näin rankasti turpaan vipeiltä. Se, että joku tietämätön osa tämän ilon maksaa vs. se, että mahdollisesti eniten Liigaa suositteleva ja jatkoasiakkuuksia keräävä porukka suututetaan ei ole pitkäaikainen strategia. Älä suututa vippejäsi.