Tekoäly – luonnollinen jatkuma koneista koneiksi

  • 11 225
  • 108

Glove

Jäsen
Käytän kyllä tekoälyä hyväksi työssäni. Saa nähdä milloin se tekee hommani paremmin kuin minä ja minä saan kenkää.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei kai tekoälylle ole ongelma eikä mikään seurata maailman uutisfeediä…

… jotka ovat kasvavassa määrin myös tekoälyn (avulla) tuottamia. Törmäsin jokunen viikko sitten ihan mielenkiintoisiin artikkeleihin, joissa käsitellään ”tekoäly kopio tekoälyn tuottamaa virheellistä matskua” -ilmiötä ja sen seurauksia/ongelmia.

 

npc

Jäsen
Täällä keskustellaan lähinnä tekoälyn lieveilmiöistä. Ja hyvä tietysti että keskustellaan, paljon niitäkin tulee vanavedessä. Aika pienen mittakaavan hommilta kuitenkin tuntuu miettiä miltä AI kuulostaa uutisia lukiessaan. En nyt ehdi tai jaksa sen syvällisemmin lähteä perkaamaan, mutta tässä ollaan AI:n kanssa vasta aapisen etukantta tutkimassa. Jossain vaiheessa se vienee meidät tähtiin ja muuta mukavaa. Tai tappaa kaikki.
Olen minä puhunut filosofisestakin vinkkelistä. Se ehkä itseäni eniten kiinnostaa tässä, vaikkei vaikutuksia lähitulevaisuuden näkymiin voikaan sivuuttaa epämielenkiintoisena. Haluan muistuttaa kaikille, että avausviestissä on linkki myös konkreettisuuteen eli tekoäly työelämässä.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uutisia lukeva tekoäly oli kyllä noloa jöötiä ja täydellinen esimerkki, kun tekoälyä pitää valjastaa asiaan, johon sitä ei ole mitään tarvetta käyttää.

Tässä säästettävä henkilöstökulu vaikkapa Novan kaltaiselle puljulle täytyy olla minimaalinen. Lähtökohtaisesti jokainen tässä nykyisessä karmeassa yhteiskunnassa haluaa kuulla radiosta aitoa ihmistä tunteettoman robotin sijaan.

Vetää mietteliääksi ja mieltä alas.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä ainakin kaipaisin sellaista, että tekoäly kun lukee uutiset, niin se myös kertoisi, että tekoäly on äänessä. Kyllä minua ainakin toistaiseksi kiinnostaa tietää, että onko oikea ihminen äänessä vai tekoäly.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Vielä ihan täysin alkeellisella tasolla ja silti jo alkanut mullistamaan yhteiskuntaa ja työelämää. Tästä tulee vielä todellakin aika haipakkaa. We ain't seen nothing yet.
Minun mielenterveys tuntuu jo nyt olevan koetuksella tekoälyn vuoksi. En usko olevani yksin ongelman kanssa ja satavarmasti tulevaisuudessa tulee olemaan jos jonkinmoista ongelmaa varsinkin ihmisille, joilla on vaikeuksia todellisuuden hahmottamisen kanssa.

Tämä on lopun alkua.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Tämä on lopun alkua.
Tai sitten tämä on vain uuden alkua. Mielenterveys on ollut historian saatossa koetuksella jos jonkinlaisten murrosten kanssa. Toki tämä eroaa siinä, että nyt puhutaan ei-inhimillisestä. Me ja tulevat sukupolvet kärsivät asian kanssa murrosta eläessään, mutta itse uskon, että lopulta ihmisyyden maalitolppia siirrellään ja rajat hämärtyvät. Hamassa tulevaisuudessa kukaan ei enää välitä tai menetä mielenterveyttään vaikka Kirsi Alm-Siira on ollut jo tuhat vuotta kuolleena mutta edelleen se lukee uutisia studiossa.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Tai sitten tämä on vain uuden alkua. Mielenterveys on ollut historian saatossa koetuksella jos jonkinlaisten murrosten kanssa. Toki tämä eroaa siinä, että nyt puhutaan ei-inhimillisestä. Me ja tulevat sukupolvet kärsivät asian kanssa murrosta eläessään, mutta itse uskon, että lopulta ihmisyyden maalitolppia siirrellään ja rajat hämärtyvät. Hamassa tulevaisuudessa kukaan ei enää välitä tai menetä mielenterveyttään vaikka Kirsi Alm-Siira on ollut jo tuhat vuotta kuolleena mutta edelleen se lukee uutisia studiossa.
Hauska viesti. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole uuden lopun alkua. Pelasin vastikään Mass Effect Legendary Editionin läpi. Hienoja pelejä ja jotenkin nyt erityisesti iskivät tajuntaan kun tekoäly lähtenyt laukalle. Elämmekö uuden syklin alkuvaiheessa? Mene ja tiedä. Vähän kuumottavaa tuo on, kun ei ollenkaan osannut etukäteen varautua tuohon AI:n kehittymiseen. Ikään kuin varkain tässä parin vuoden ajan tekoäly on oikeasti läsnä ja tästä ei ole enää paluuta. Villiä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Minun mielenterveys tuntuu jo nyt olevan koetuksella tekoälyn vuoksi. En usko olevani yksin ongelman kanssa ja satavarmasti tulevaisuudessa tulee olemaan jos jonkinmoista ongelmaa varsinkin ihmisille, joilla on vaikeuksia todellisuuden hahmottamisen kanssa.

Tämä on lopun

Täällä mielenterveys tekoälyn suhteen on myös jo koetuksella. Pelkään aidosti tässä oltavan sellaisen murroksen äärellä, ettei esimerkiksi lisääntyminen tunnu lainakaan mielekkäältä ajatukselta. Joko siksi, että tekoälyn aiheuttamat lieveilmiöt muuttuvat sietämättömiksi tai sitten jonkin tekoälyaseen lahdatessa meidät kaikki.

Ja tämä taas käy esimerkiksi parisuhteen päälle. Ihan fyysisesti paha olla.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Itselläni on kaveripiirissä henkilöitä jotka ovat kirjoittaneet gradunsa enemmän tai vähemmän kokonaan tekoälyn avulla, ja läpi meni niin että heilahti. Kun eipä tuota kaiketi voi mitenkään todistaa onko omaa vai tekoälyn tekstiä. Vähän kun muokkaa vaan tekstiä oman näköiseksi sieltä täältä niin on tarpeeksi uskottavaa.

Huolestuttavaa. Pelkään, että yhdessä sosiaalisen median kanssa tulee samaan vielä paljon tuhoa ja pahoinvointia aikaiseksi...
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ässien keskusteluissa on ollut jo kaksi tekoälyn tekemää biisiä. Mua suoraan sanoen vituttaa sekin että ihmisten harrastuksestakin saadaan tehtyä "helpompi" kun käytetään tekoälyä. Itse toivon että tälläisiä ei julkisesti soiteta ikinä missään, mutta olen lähes satavarma että joku tekoäly"artisti" lyö itsensä läpi lähiaikoina. Itse musiikin harrastajana ja diggaajana en tosiaankaan halua että tekoäly tulee kilpailijaksi. Sun ei tartte osata mitään musiikin perussääntöjä tai soittaa/laulaa, kunhan vaan annat tekoälylle parametrit millä tehdä musiikkia.

Oman työni kannalta en vielä stressaa. Tekoäly on kyllä kehittynyt nopeasti mutta kun ala on haastavaa ja toisaalta olen itse kohtuullisen hyvä työssäni en koe että se kykenisi haastamaan minua ennen eläkeikääni. Onhan meilläkin jo ensimmäiset tilastoihin perustuvat analyysit olleet jo liki 20 vuotta sitten, mutta eipä niitä juurikaan saatu toimimaan. Hyvä kun erilaiset sekvenssit ja säätöpiirit toimivat nyt, mutta onhan niissäkin ollut viilaamista vuosikaupalla. Omien lasteni työn suhteen olen skeptisempi mutta toisaalta aina voi opiskella lisää, varsinkin juuri tekoälyalaa.

Kaikesta huolimatta eniten pelkään sitä kun vihamieliset Putlerit ja Kimit pääsevät kehittämään liiaksi tekoälyjä. Siellä voi sitten tapahtua mitä vaan ja maailmakin olla uhattuna. Koneiden valtakausi on vaarallinen, koska inhimillisyys puuttuu. Mitä väliä jos laukaisee ydinaseet kun ei ole tarpeen ajatella vastaiskua.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Itse toivon että tälläisiä ei julkisesti soiteta ikinä missään, mutta olen lähes satavarma että joku tekoäly"artisti" lyö itsensä läpi lähiaikoina.
Eikös tämä ole ollut totta jo pitkän aikaa? Esimerkiksi:


Hatsune Miku on alun perin vuodelta 2007.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ässien keskusteluissa on ollut jo kaksi tekoälyn tekemää biisiä. Mua suoraan sanoen vituttaa sekin että ihmisten harrastuksestakin saadaan tehtyä "helpompi" kun käytetään tekoälyä. Itse toivon että tälläisiä ei julkisesti soiteta ikinä missään, mutta olen lähes satavarma että joku tekoäly"artisti" lyö itsensä läpi lähiaikoina. Itse musiikin harrastajana ja diggaajana en tosiaankaan halua että tekoäly tulee kilpailijaksi. Sun ei tartte osata mitään musiikin perussääntöjä tai soittaa/laulaa, kunhan vaan annat tekoälylle parametrit millä tehdä musiikkia.

Oman työni kannalta en vielä stressaa. Tekoäly on kyllä kehittynyt nopeasti mutta kun ala on haastavaa ja toisaalta olen itse kohtuullisen hyvä työssäni en koe että se kykenisi haastamaan minua ennen eläkeikääni. Onhan meilläkin jo ensimmäiset tilastoihin perustuvat analyysit olleet jo liki 20 vuotta sitten, mutta eipä niitä juurikaan saatu toimimaan. Hyvä kun erilaiset sekvenssit ja säätöpiirit toimivat nyt, mutta onhan niissäkin ollut viilaamista vuosikaupalla. Omien lasteni työn suhteen olen skeptisempi mutta toisaalta aina voi opiskella lisää, varsinkin juuri tekoälyalaa.

Kaikesta huolimatta eniten pelkään sitä kun vihamieliset Putlerit ja Kimit pääsevät kehittämään liiaksi tekoälyjä. Siellä voi sitten tapahtua mitä vaan ja maailmakin olla uhattuna. Koneiden valtakausi on vaarallinen, koska inhimillisyys puuttuu. Mitä väliä jos laukaisee ydinaseet kun ei ole tarpeen ajatella vastaiskua.
Boldattuun kohtaan (itseänikin hieman arveluttava) tieto, että Suomessa operoi jo "tekoälyradio", jossa tekoäly juontaa tekoälyn ilmeisesti jatkuvasti tuottavia uusia kappaleita. Ei ole tullut tutustuttua tuohon otsikkotasoa syvemmin, että kerääkö joku algoritmi tuolta kuulijadataa ja tarjoaa suosituimmiksi tulkittuja tekoälybiisejä myös laajempaan levitykseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toistaiseksi meillä ei edes ole varsinaista tekoälyä ja kehitys on ollut jo todella huimaavaa. Jatko on niitä asioita, jotka voivat täysin muuttaa kaikki ennakko-odotukset ja trendit.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mua suoraan sanoen vituttaa sekin että ihmisten harrastuksestakin saadaan tehtyä "helpompi" kun käytetään tekoälyä. Itse toivon että tälläisiä ei julkisesti soiteta ikinä missään, mutta olen lähes satavarma että joku tekoäly"artisti" lyö itsensä läpi lähiaikoina. Itse musiikin harrastajana ja diggaajana en tosiaankaan halua että tekoäly tulee kilpailijaksi. Sun ei tartte osata mitään musiikin perussääntöjä tai soittaa/laulaa, kunhan vaan annat tekoälylle parametrit millä tehdä musiikkia.
Sata varmasti olet kuunnellut ja katsellut jo kaikenlaista tekoälyn tekemää. Tekoäly ei kuitenkaan luo mitään. Se tekee mitä pyydetään ja lainailee jo tehtyä sieltä täältä. Ihminen on edelleen puikoissa, luomistyö on vain erilaista kuin ennen.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sata varmasti olet kuunnellut ja katsellut jo kaikenlaista tekoälyn tekemää. Tekoäly ei kuitenkaan luo mitään. Se tekee mitä pyydetään ja lainailee jo tehtyä sieltä täältä. Ihminen on edelleen puikoissa, luomistyö on vain erilaista kuin ennen.
No joo, varmasti. Eihän noita aina huomaa. Ja ihminen on vielä puikoissa, mutta tarkoitushan taitaa olla kehittää itsenäinen tekoäly.

Ja eihän nuo tekoälymusiikit ja tekoälyradiot vielä ole niin valtavirtaa että niitä olisi tietoisesti kuunnellut, mutta varmasti sellaisia on olemassa enemmän ja enemmän. Mutta tarkoitin että vielä tulee sellainen joka on valtavirtaakin. Keikat tuollaisella ei välttämättä ole mitään suuria spektaakkeleita, mutta aika halvalla saa tehtyä aika näyttävää. Keikoille kuitenkin ainakin vielä tullaan katsomaan artisteja eli nuo tekoälytkin vaativat lavalle ihmiset tekoälyn takana. Ainakin vielä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
No joo, varmasti. Eihän noita aina huomaa. Ja ihminen on vielä puikoissa, mutta tarkoitushan taitaa olla kehittää itsenäinen tekoäly.
Tekoälyn kehittäminen tähtää kyllä sen käyttökelpoisuuden lisäämiseksi työkaluna, ei omaa elämäänsä eläväksi “organismiksi”.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tekoäly antaa ainakin itselle töissä aikaa keskittyä tärkeämpiin ja oleellisempiin tehtäviin. Monta kirjallista hommaa on sille voinut antaa ja samalla tehtäväksi mm. powerpoint-esityksiä ynnä muuta, jotka itse sitten nopsaan viilaa lopullisesti valmiiksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tekoälyn kehittäminen tähtää kyllä sen käyttökelpoisuuden lisäämiseksi työkaluna, ei omaa elämäänsä eläväksi “organismiksi”.
No, tällä hetkellä käydään yksityisesti ja valtiollisesti kiivasta kisaa mahdollisimman tehokkaan tekoälyn kehittämiseksi - aito tekoäly olisi tässä monta kertaluokkaa edellä nykyisiä "tekoälyjä". Tässä kaoottisessa ja säätelemättömässä kilpailussa voi tapahtua hyvinkin kummia asioita, ja kun olemme vastuuttomuuteen ja ahneuteen (etenkin vallan ja rahan suhteen) erikoistunut eläinlaji niin ihan kiinnostavia aikoja elämme tässäkin mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Joku viisas sanoi, että tekoäly on kuin apina, jolle voi opettaa asioita. Kvanttitietokoneet ovat sitten jo ihan jotain muuta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ässien keskusteluissa on ollut jo kaksi tekoälyn tekemää biisiä. Mua suoraan sanoen vituttaa sekin että ihmisten harrastuksestakin saadaan tehtyä "helpompi" kun käytetään tekoälyä. Itse toivon että tälläisiä ei julkisesti soiteta ikinä missään, mutta olen lähes satavarma että joku tekoäly"artisti" lyö itsensä läpi lähiaikoina. Itse musiikin harrastajana ja diggaajana en tosiaankaan halua että tekoäly tulee kilpailijaksi. Sun ei tartte osata mitään musiikin perussääntöjä tai soittaa/laulaa, kunhan vaan annat tekoälylle parametrit millä tehdä musiikkia.
Itse törmäsin johonkin kiinnostavalta vaikuttavaan yhtyeeseen. Sitä mainostettiin banjo death metallina joka tietysti herätti mielenkiintoni, kuuntelin jonkin verran yhtyeen musiikkia ja sitten kun päädyin googlaamaan millainen yhtye on kyseessä niin yksi ensimmäisistä tuloksista oli reddit keskustelu jossa todettiin että kyseessä on jonkun tyypin tekoälyllä tuottamaa musiikkia. Se kyllä oli kaikin tavoin hyvin geneeristä mutta en olisi tajunnut sitä tekoälyn tekemäksi ilman googlausta. En periaatteen vuoksi ala kuuntelemaan sellaista musiikkia ja välttelen muutenkin tekoälyllä tehtyjä kansikuvia, musiikkivideoita tai huumorivideoitakin periaatteen vuoksi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Joku viisas sanoi, että tekoäly on kuin apina, jolle voi opettaa asioita. Kvanttitietokoneet ovat sitten jo ihan jotain muuta.
Ei kyllä ollut kovin viisas. Generatiivinen tekoäly on lähtökohtaisesti vain järjettömän tehokas arvauskone.

Mutta sen sovellukset pystyvät jo nyt analysoimaan valtavia datamääriä ja esim. ennustamaan vaikkapa jonkin tehtaan kattavasta seurantadatasta milloin sen laitteet todennäköisesti vaativat pikaista ennakkohuoltoa.

Tekoälyn vertaaminen apinaan on typerää. Tekoäly on työkalu. Vain helvetin tehokas oikeissa käsissä.

Toki sillä voi myös vaikka laittaa pojat naureskelemaan oman aikansa menolle kuten tässä linkittämässäni videossa Spede, Vesku ja Simo tekevät.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös