Mainos

Tekijänoikeudet

• 39 824
  • 426

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
grace kirjoitti:
Ainahan menot ovat budjetissa miinusta, mutta jos budjetoidut rahat eivät riitä niin silloin vasta tämä menoerä menee todella miinukselle. Ja vaikka tilinpäätös olisikin miinusmerkkinen niin se ei automaattisesti tarkoita sitä, että pelien teko loppuu siihen. Quoten irrottaminen isommasta kokonaisuudesta näyttää aiheuttavan näitä "nippeli-sanailuja".

Monille kirjoittajille (ei välttämättä lainatulle nimimerkille, vaikka edellinen viesti siltä vaikuttikin) tuntuu olevan vaikea käsittää että ne budjetoidut rahat eivät ilmesty tyhjästä. Jokainen tuotettu peli tai levy on yhtiölle puhdasta tappiota siihen asti kunnes se siirtyy kaupan tiskin yli. Tuotteen valmistamiseen käytetyt varat on joko lainattu tai saatu aiemmin voittoa tuottaneen tuotteen myynnistä, eli jos jokainen/liian moni tuote jää tappiolliseksi tuotteiden valmistaminen todella loppuu.

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
varjo kirjoitti:
Jos on ilmainen tapa silti pelata sitä, aiheuttamatta vahinkoa muille ihmisille (voit toki ihan oikeastikin joskus osoittaa waretetun tuotteen aiheuttaman tappion, siis oikeasti/waretettu kappalemäärä) niin kysehän on lähinnä vain moraalisesta ratkaisusta.

Väärin meni. Tietokoneohjelmien kohdalla maksat käyttooikeudesta eli pelaamisesta, et siita etta tuote on hallussasi. Eli maksusi tulisi maksaa siita pelaamisesta, ei imuttamisesta koska kyseessa on immateriaalituote joka on vain kasa bitteja. Kyse ei siis ole vain moraalisesta ratkaisusta silla ei ole ilmaista tapaa pelata pelia jonka kayttooikeudesta pitaisi maksaa.

Esim. EHM 2005 manuaalista napattuna:
1. Licence to use the Software
...
Sega grants you the non-exclusive, non-tranferable, limited right and Licence to install and use one copy of the Game Software solely for your personal and non-commercial use. All rights not specifically transferred by this Licence remain with Sega. The Game Software is licensed to you and not sold.

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Varjo: Tuletko minulle töihin? Jos työpanoksesi/naamasi ei jossain kuussa miellytä niin jätän palkan maksamatta ja sinä hyväksyt sen periaatteesi mukaan mukisematta.

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
H2O2 kirjoitti:
Jokainen tuotettu peli tai levy on yhtiölle puhdasta tappiota siihen asti kunnes se siirtyy kaupan tiskin yli. Tuotteen valmistamiseen käytetyt varat on joko lainattu tai saatu aiemmin voittoa tuottaneen tuotteen myynnistä, eli jos jokainen/liian moni tuote jää tappiolliseksi tuotteiden valmistaminen todella loppuu.

Nyt olemme samalla aaltopituudella. Tuskinpa silti kovin moni peli jää talolle tappiolliseksi enää tänä päivänä. Uudet pelit ovat mielestäni ns. hallittuja riskejä ja niiden kehittelyyn ei pala enää niin paljon rahaa kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Tosin jos tarpeeksi moni peli floppaa kerta toisensa jälkeen niin onhan se fakta, että lappu on pakko laittaa luukulle. Esimerkkinä tästä olkoon Max Payne. Kakkos-osa floppasi ja rahahanat kolmoseen sulkeutuivat.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
H2O2 kirjoitti:
Varjo: Tuletko minulle töihin? Jos työpanoksesi/naamasi ei jossain kuussa miellytä niin jätän palkan maksamatta ja sinä hyväksyt sen periaatteesi mukaan mukisematta.

Ja tämä liittyy mihin miten?
Ilmeisesti tämä kehnojen analogioitten tekeminen on joku moraalisuuden sivuoire, kun järkeä ei tässäkään tunnu olevan.

Kyllä hyväksyisin, mikäli niin lukisi työsopimuksessa, mutta mikäli rikkoisit työsopimusta, se olisi taas laitonta, samoin kuin warettaminen. Kyse onkin siitä, mitä asialle tekisi. Lisäksi tietenkin kyse on tilanteesta, jossa minä häviäisin vapaa-aikaani ts. tilanne ei ole analoginen immateriaalisen tavaran..noh immateriaalisuuteen.

Itse tosin pyytäisiin työsopimukseen lisäyksen, että luovutat minulle kotisi ja autosi avaimet, sekä myös sähköpostitilisi tunnukset yms. (analogia: rootkit, jonka hyväksyntä on piilotettu pienellä jonnekin lisenssisekamelskan sekaan).

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Riz kirjoitti:
Kylla, jokaisessa pelissa on ongelmansa, buginsa ja puutteensa. Tekeeko se silti pelista sen verran "huonon" etta sen pelaamisesta ei tarvitse maksaa vaikka sita pelaakin ?

Kyse on enemmänkin siitä, että jotkut pelit ovat sen verran huonoja ja nykyään myös lyhyitä, ettei niihin kuluva rahamäärä oikein korreloi "parempien pelien" kanssa. Kyse on paljoltikin siitä, onko peli 50€ arvoinen, koska palautusoikeutta ei ole. Jotkut pelit tuottavat kymmeniä tunteja viihdettä, toiset pelaa läpi viidessä ja grafiikkakin on tahmeaa, eikä toimi kunnolla kuin tietyn valmistajan näytönohjaimilla yms.

Muttajoo, koska samoja asioita tässä toistellaan, niin lienee paneutua muihin asioihin, ellei jotain uutta tule esille.

Viimeksi muokattu:

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
varjo kirjoitti:
Kyse on enemmänkin siitä, että jotkut pelit ovat sen verran huonoja ja nykyään myös lyhyitä, ettei niihin kuluva rahamäärä oikein korreloi "parempien pelien" kanssa. Kyse on paljoltikin siitä, onko peli 50€ arvoinen, koska palautusoikeutta ei ole. Jotkut pelit tuottavat kymmeniä tunteja viihdettä, toiset pelaa läpi viidessä ja grafiikkakin on tahmeaa, eikä toimi kunnolla kuin tietyn valmistajan näytönohjaimilla yms.

Niin, pelithan pitaa ostaa sokkona eiko vain ? Kun kukaan ei tarjoa demoja testattavaksi, kukaan ei kirjoita arvosteluja tai ennakkoja peleista eika varsinkaan internetista loydy muiden kayttajien kokemuksia tai tuntemuksia joiden pohjalta voi itse paatella laittaako rahansa likoon ?

Samalla kun keksit kumoavia verukkeita yllamainittuihin, niin perustele samalla se milla jokamiehen oikeudella waretat ja pelaat ilmaiseksi ne huonot ja lyhyemmat pelit jotka juuri sinun mielestasi eivat korreloi hinnaltaan "parempien pelien" kanssa ja miten tuota oikeutta tulisi laillisesti tulkita ohjelmistojen kayttoehtojen kohdalla, joita toimintasi rikkoo ? Vai loppuivatko jo tekosyyt listaltasi kesken ? Ja jos muuten vaikuttaa ennakkoon silta etta joku peli varmastikaan ei tayta niita odotuksia mita hinta sille mielestasi asettaa, mikset odota etta ale alkaa ja saat pelin silla halvemmalla hinnalla joka on lahempana omaa "hinta-arviotasi" ?

Logiikkasi mukaan muuten joku, jonka mielesta tietty oma supersuosikkipeli tarjoaa niin monta pelituntia ja nautinnon hetkea etta mikaan muu viihde maailmassa ei ole edes hyttysen ininaa siihen verrattuna, voisi warettaa pelattavakseen kaikki muut pelit ja vaikka musan ja leffat samaten, koska hanen mielestaan niihin kuluva rahamaara ei korreloi saadun viihdearvon mukaan samalla tavalla kuin oman supersuosikkipelinsa kohdalla.

Yleisena kysymyksena sitten kaikille lukeville:
Mika olisi sopiva keskiverto PC-pelin hinta sitten nykypaivana ?
(ottamatta huomioon sita miten jonkun pelin viihdearvo sattuu minakin paivana korreloimaan omasta mielesta "parempien" pelien kanssa)

Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Riz kirjoitti:
(ottamatta huomioon sita miten jonkun pelin viihdearvo sattuu minakin paivana korreloimaan omasta mielesta "parempien" pelien kanssa)

Itse tosiaan ostan lähes kaikki pelini. Ainoina poikkeuksina on ollut Civilization 3 lisälevyt ja pelit joiden CD:t tai DVD ovat hajonneet. Civ 3:n lisä levyt olivat mielestäni hävyttömän hintaisia verratuna siihen mitä ne tarjosivat.

Nykyään ostan pelejä harvoin. Täysihintaisia ehkä yhden 3 kuukauteen. Pelistä sopiva hinta olisi varmaan siinä parinkympin kieppeillä, tarkoitan siis semmoista pakettia, jonka saa nykyään kaupasta. Siitä halvemmalla jos saisi pelitalon web-sivuilta imuroitua ja dvd:lle poltettua niin varmasti sitä käyttäisin.

Ikävä vaan, että hyvät ja "kuumat" pelit maksavat paljon. Esimerkiksi Football manager 2006 maksaa yhä Stockmannilla yli 40 euroa ja Play.comissakin sen melkein 30. Siis viimeksi kun katsoin. Jos olisi ollut vähemmän niin olisin ostanut, nyt odottelen syksyä kun uusi versio tulee.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Riz kirjoitti:
20-25 euroa. Esim. teillä SIGamesilla on käytössä hyvä systeemi, jossa koko peli voidaan ladata "sähköiseltä jälleenmyyjältä". Asiassa oli vain yksi mutta: hinta ei saanut (muistaakseni) oleellisesti poiketa eurooppalaisten "fyysisten jälleenmyyjien" hinnoista tehdyn julkaisusopimuksen(?) vuoksi, joten käytännössä laillisen nettilatauksen idea kärsii saman tien. Ideahan oli tiputtaa väliportaita ja siten hintaa.

Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Riz kirjoitti:
Niin, pelithan pitaa ostaa sokkona eiko vain ? Kun kukaan ei tarjoa demoja testattavaksi, kukaan ei kirjoita arvosteluja tai ennakkoja peleista eika varsinkaan internetista loydy muiden kayttajien kokemuksia tai tuntemuksia joiden pohjalta voi itse paatella laittaako rahansa likoon ?

No kun nyt asiasta puhutaan, niin voitko rehellisesti sanoa, että demotarjonta on nykyään yhtä kattavaa kuin ennenvanhaan. Demoja ei ole, tai ne julkaistaan kuukausien kuluttua pelin julkaisusta. Eikä demo kerro mitään pituudesta. Ja sitten taas, sitä samaa aikuisten ihmisten matematiikkaa:
Luen arvosteluista, että peli on huono ja lyhyt-> En osta peliä, en pelaa sitä.
Luen arvosteluista, että peli on huono ja lyhyt-> Waretan sen silti todetakseni asian itse.

Miten nämä tapahtumat eroavat toisistaan, muutenkuin, että mystisesti alempi tapaus aiheuttaakin tappioita, mutta ylempi, jossa pelitalo saa tasan yhtä vähän rahaa, ei teekään sitä.

Samalla kun keksit kumoavia verukkeita yllamainittuihin, niin perustele samalla se milla jokamiehen oikeudella waretat ja pelaat ilmaiseksi ne huonot ja lyhyemmat pelit jotka juuri sinun mielestasi eivat korreloi hinnaltaan "parempien pelien" kanssa ja miten tuota oikeutta tulisi laillisesti tulkita ohjelmistojen kayttoehtojen kohdalla, joita toimintasi rikkoo ? Vai loppuivatko jo tekosyyt listaltasi kesken ? Ja jos muuten vaikuttaa ennakkoon silta etta joku peli varmastikaan ei tayta niita odotuksia mita hinta sille mielestasi asettaa, mikset odota etta ale alkaa ja saat pelin silla halvemmalla hinnalla joka on lahempana omaa "hinta-arviotasi" ?

Mitä ihmeen jokamiehen oikeutta siinä tarvitaan?
Lataaminen on helppoa ja ilmaista, joten käytän tilannetta hyväkseni, aivan kuten sinä voit kävellä punaisia päin illalla, vaikka sekin on väärin. Jos olet huomannut, en minä ole yrittänyt keksiä mitään tekosyitä missään vaiheessa, olen vain luetellut asioita, jotka osaltaan vaikuttavat nykytilanteeseen.

Miksi odottaa hinnan alenemista, jos pelin saa ilmaiseksikin?

Logiikkasi mukaan muuten joku, jonka mielesta tietty oma supersuosikkipeli tarjoaa niin monta pelituntia ja nautinnon hetkea etta mikaan muu viihde maailmassa ei ole edes hyttysen ininaa siihen verrattuna, voisi warettaa pelattavakseen kaikki muut pelit ja vaikka musan ja leffat samaten, koska hanen mielestaan niihin kuluva rahamaara ei korreloi saadun viihdearvon mukaan samalla tavalla kuin oman supersuosikkipelinsa kohdalla.

Niin? Ja juuri näinhän tapahtuukin. Hyvät pelit silti miellyttävät keskimääräistä suurempaa joukkoa ja ne myyvät.

En tiedä, mutta väittäisin varmaksi sen asian, että jos Valve olisi nostanut ko. Ep 1:n hinnan "normaaliin" 50 euroon, niin en olisi sitä itse ostanut eikä moni muukaan. Galactic civilizationsikin taitaa saada jollain 25 eurolla ja myykin kuulemma hyvin. Ja kuten Huerzo tuossa totesi, homma ei vaan toimi, jos nettimyynnissä hintaa ei voi laskea johtuen levityssopimuksista.

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Mun mielestä Corolla on sen verran huono auto, että niitä mä otan tuolta maahantuojalta luvatta käyttööni. Turha siitä on mitään maksaa. Hetken hupi, mutta ei todellakaan hintansa väärti.

En mä piratismia kannata, mutta onhan se aika helpoksi tehty tavalliselle tallaajalle. Ei vaadi mitään suuria ponnisteluja siirtyä käyttäjäksi. Eihän tää mikään uusi juttu ole pelimaailmassakaan. En sitten tiedä mihin ne tekijät sen "lisärahan" käyttäisivät, jos sellaista saisivat..

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Pelimise kirjoitti:
En sitten tiedä mihin ne tekijät sen "lisärahan" käyttäisivät, jos sellaista saisivat..
Yhtiön kehittämiseen, uusien parempien pelien kehittämiseen?

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Murmeli kirjoitti:
Yhtiön kehittämiseen, uusien parempien pelien kehittämiseen?
No sitähän mä just vähän pelkäänkin. Hinnat eivät putoaisi, vaikka tämä sen mahdollistaisikin. Samalla hintoja voisi jopa korottaa PC-puolella samalle tasolle kuin konsolipeleissäkin. Saataisiin kauhottua hilloa hieman enemmän sinne omistusportaaseen.

Uusien parempien pelien kehittäminen tuskin jatkossakaan tarkoittaa lisää laatua samoilla laitevaatimuksilla. Nyt jo pelien vaatimat tehonlisäykset ovat liian suuret kuluttajien luonnolliseen päivitystahtiin. Pelikoneet jäävät jalkoihin aivan liian uusina ja vähän käytettyinä. Käytettyjen markkinoita vaan ei ole, kun laitevalmistajille jää niin paljon osia yli, että niistä voidaan kasata uusia halpakoneita marketteihin.

Tämä nyt pääasiassa pelien kanssa.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Varjolla tuntuu olevan suuria vaikeuksia myöntää olevansa rikollinen ja varas.

Itse toivoisin, että kehitettäisiin joku oikeasti hyvä systeemi jolla warettaminen pystyttäisiin estämään kokonaan ja olen myös sitä mieltä, että siitä kiinni jäädessä tulisi saada niin kovat tuomiot ja korvaukset, että ne jo sinällään pelottelisivat ihmiset luopumaan siitä.

Artisteilla, levy-yhtiöillä, pelifirmoilla jne. on oikeus hinnoitella tuotteensa juuri siten miten parhaaksi näkevät, ja on ihan käsittämätöntä miten joku voi puolustella waretustaan noilla seikoilla. Ei edellämainittuihin ole mitään helvetin jokamiehen oikeutta, joka tekee warettamisesta jotenkin hyväksytympää sillä varjolla ettei ostaisi marginaalituotetta muutenkaan.. Ei kukaan tiedä uutta autoakaan ostaessa onko kyseinen tuote pidemmän päälle helmi vai täysin paska kiesi omiin mieltymyksiin. Miksi viihdeteollisuuden kanssa pitäisi olla toisin?
Miksi esim. yhtyeen/pelifirman X hengentuotoksien warettamisen pitäisi olla jokamiehen oikeus myös niille joita ei kiinnosta levy/peli riittävästi jotta olisivat valmiita maksamaan siitä? Miksi ville warettajaperseenreiän pitäisi saada ilmainen koekappale, jonka perusteella hän kenties joskus tulevaisuudessa saattaa maksaa kyseisen yhtyeen/peliyhtiön tuotteista?

Miksi levy-yhtiö ei saisi laittaa CD-levyynsä suojausta joka estää muuttamasta sitä mihinkään muuhun muotoon. Se on tuote jota kuunnellaan CD-soittimella, jos et omista sellaista, niin osta sellainen tai jätä levy ostamatta ja osta jostain MP3:sia. Et sinä saa autoasikaan sekä sinisenä ja punaisena jos et osta molempia erikseen.

Itsekin waretan. Viimeksi olen hakenut 24:sen vitoskauden ja Prison Breakin ykköskauden, mutta ei ole pienintäkään vaikeutta myöntää että toimin rikollisesti ja tv-yhtiö menettää toimintani myötä yhden potentiaalisen ostajaehdokkaan, koska en osta dvd-pakettia jonka olen jo nähnyt, ja olen tehnyt toiminnallani hallaa myös sarjojen oikeudet suomessa omistavalle TV-yhtiölle, koska heillä on nyt luvuissaan yksi katsoja vähemmän mainoseuroja tuomassa. Helpotin rikollisella toiminnallani omaa elämääni, koska halusin nähdä ko. sarjat putkeen, mutta voisin elää helposti sen kanssa että minulla ei kyseistä mahdollisuutta olisi ja se olisi suotavaakin, että näitä omien mieltymyksieni mukaan laadukkaita sarjoja jaksettaisiin väsätä jatkossakin.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Pelimise kirjoitti:
No sitähän mä just vähän pelkäänkin. Hinnat eivät putoaisi, vaikka tämä sen mahdollistaisikin. Samalla hintoja voisi jopa korottaa PC-puolella samalle tasolle kuin konsolipeleissäkin. Saataisiin kauhottua hilloa hieman enemmän sinne omistusportaaseen.
Olisikin mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon enemmän pelejä menisi kaupaksi, mikäli hinta olisi 30-35e nykyisen 55-70e sijaan.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mike kirjoitti:
Helpotin rikollisella toiminnallani omaa elämääni, koska halusin nähdä ko. sarjat putkeen, mutta voisin elää helposti sen kanssa että minulla ei kyseistä mahdollisuutta olisi ja se olisi suotavaakin

Sanon tämän vielä kerran. Miksi ko. tavarantuottajat eivät vastaa meidän warettajien hätähuutoon? Ei Jack Baueria voi katsoa yksi jakso viikossa, jos asiaa tutkittaisiin, niin uskallan olla sitä mieltä, että hyvin monet fanit haluaisivat nopeampaa tahtia. Miksi FOX ei myy sarjoja sivuillaan?

Huhuu Amerikka. Meidän rahat on euroja, mutta uskoisin, että ne voidaan pankissa vaihtaa teidän dollareiksi. Tätä kirjoittaessa asema sylkäisi juuri Jack Bauer warelevyn ulos. Tämä voisi olla aitokin, jos te tekisitte sen mahdolliseksi. Käyn töissä, minulla on kyllä sen verran rahaa, että tästä olisin maksanut.

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mike kirjoitti:
Miksi levy-yhtiö ei saisi laittaa CD-levyynsä suojausta joka estää muuttamasta sitä mihinkään muuhun muotoon. Se on tuote jota kuunnellaan CD-soittimella, jos et omista sellaista, niin osta sellainen tai jätä levy ostamatta ja osta jostain MP3:sia. Et sinä saa autoasikaan sekä sinisenä ja punaisena jos et osta molempia erikseen.
Ongelmahan on siinä, että nämä suojatut "CD-levyt", jotka ovat kaiken lisäksi CD-standardin vastaisia eivät toimi kaikissa CD-soittimissa.
Miksi siis maksaa levystä jonka toiminnasta et voi olla mitenkään varma, toisekseen samalla joudut myös maksamasta tuotteesta uudestaan jos haluat kuunnella sitä esim. MP3-soittimessasi.
Vai pitääkö ostaa uusi auto sitä varten, että voit ajaa sillä moottoritiellä kun se Corolla ei kuljekkaan kun normaali maantiellä.

Ei nämä suojaukset estä mitenkään ammattipiraattien toimintaa vaan haittaavat tavallisen tuotteesta maksajan toimintaa.
Kyllä se alkaa levy-yhtiöiden tuloksessa tuntua kun porukka jättää levyt ostamatta pelkästään sen takia, että levyt eivät toimi kuten niiden pitäisi.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
pernaveikko kirjoitti:
Sanon tämän vielä kerran. Miksi ko. tavarantuottajat eivät vastaa meidän warettajien hätähuutoon? Ei Jack Baueria voi katsoa yksi jakso viikossa, jos asiaa tutkittaisiin, niin uskallan olla sitä mieltä, että hyvin monet fanit haluaisivat nopeampaa tahtia. Miksi FOX ei myy sarjoja sivuillaan?

Huhuu Amerikka. Meidän rahat on euroja, mutta uskoisin, että ne voidaan pankissa vaihtaa teidän dollareiksi. Tätä kirjoittaessa asema sylkäisi juuri Jack Bauer warelevyn ulos. Tämä voisi olla aitokin, jos te tekisitte sen mahdolliseksi. Käyn töissä, minulla on kyllä sen verran rahaa, että tästä olisin maksanut.

Mutta totuuden nimissä on sanottava, että onhan tuo tilanne parantunutkin. Esim Lostin Season 1 oli saatavilla suomiteksteillä kauan ennenkuin Nelonen alkoi näyttämään sitä. Samoin "Over There"-sarja on nyt jo suomiteksteillä saatavilla.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
pernaveikko kirjoitti:

Totta joka sana. Itsekin olisin mielummin ostanut Jack Bauerini, mutta en halunnut venata vuotta yksinkertaisesti siksi, että kysymyksessä on loistavaa viihdettä jonka halusin nähdä asap ja tiesin, että saisin sen pöllittyä heti.

Veikkaisin, että sarjan ostaneet TV-yhtiöt jarruttavat DVD-boxien julkaisua mainosmarkkojen menettämisen pelossa. Tämä on mielestäni vähän hätävarjelun liioittelua, sillä uskoisin DVD-boxien päätyvän ainoastaan sarjaan totaalisesti friikahtaneiden käsiin ja se ei varmaankaan ole prosentuaalisesti kovin suuri osa sarjan katsojista. Jos boxeille laitettaisiin alkuun vaikka n. 100€:n hinta, niin en uskoisi tuon hirveästi vaikuttavan sarjan katsojalukuihin. Itse toki maksaisin tuon satasen.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
LaTe_Show kirjoitti:
Mutta totuuden nimissä on sanottava, että onhan tuo tilanne parantunutkin. Esim Lostin Season 1 oli saatavilla suomiteksteillä kauan ennenkuin Nelonen alkoi näyttämään sitä. Samoin "Over There"-sarja on nyt jo suomiteksteillä saatavilla.

Osittain kyllä. Mutta esimerkiksi juuri 24:sta ei suomesta saa ennen kuin MTV3 näyttää sarjasta viimeisiä jaksoja.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jani82 kirjoitti:
Ongelmahan on siinä, että nämä suojatut "CD-levyt", jotka ovat kaiken lisäksi CD-standardin vastaisia eivät toimi kaikissa CD-soittimissa.
Miksi siis maksaa levystä jonka toiminnasta et voi olla mitenkään varma, toisekseen samalla joudut myös maksamasta tuotteesta uudestaan jos haluat kuunnella sitä esim. MP3-soittimessasi.
Vai pitääkö ostaa uusi auto sitä varten, että voit ajaa sillä moottoritiellä kun se Corolla ei kuljekkaan kun normaali maantiellä.

Ei nämä suojaukset estä mitenkään ammattipiraattien toimintaa vaan haittaavat tavallisen tuotteesta maksajan toimintaa.
Kyllä se alkaa levy-yhtiöiden tuloksessa tuntua kun porukka jättää levyt ostamatta pelkästään sen takia, että levyt eivät toimi kuten niiden pitäisi.

Itse en ole koskaan joutunut viemään levyä takaisin sen vuoksi, että se ei pyöri CD-soittimessani. Jos näin kävisi, niin kävisin liikkeessä vaihtamassa levyn toiseen ja jos toimivaa ei löytyisi niin haluaisin rahani takaisin. Aivan samoin kun toimitaan esim. farkkuostoksilla jne.

Jos halusit kuunnella vanhaa C-kasettiaisi vinyylilevysoittimessasi niin jouduit ostamaan vinyylilevyn. Jos haluat kuunnella levyä MP3 -soittimessa, niin ostat levyn MP3-muodossa.

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mike kirjoitti:
Itse en ole koskaan joutunut viemään levyä takaisin sen vuoksi, että se ei pyöri CD-soittimessani. Jos näin kävisi, niin kävisin liikkeessä vaihtamassa levyn toiseen ja jos toimivaa ei löytyisi niin haluaisin rahani takaisin. Aivan samoin kun toimitaan esim. farkkuostoksilla jne.

Jos halusit kuunnella vanhaa C-kasettiaisi vinyylilevysoittimessasi niin jouduit ostamaan vinyylilevyn. Jos haluat kuunnella levyä MP3 -soittimessa, niin ostat levyn MP3-muodossa.
Autosoittimet ja muutamat vanhat tavalliset CD-soittimet eivät ole näitä kopiosuojattuja levyjä soittaneet.

Vinyylien teko kotioloissa on vaikeaa toisin kuin MP3:sten vai oletko itse tehnyt vinyylejä kotona?
Siinä vaiheessa kun sijoitan sen n.20€ levyyn niin vaadin kyllä sen, että toimii kuten haluan= muutan CD:n MP3-muotoon ja kuunteleen sitä tietokoneen kautta kun ei jaksa olla vaihtamassa CD:tä jatkuvasti.
Ja en todellakaan ole ostamassa samaa tuotetta eri muodossa uudestaan kun samasta tavarasta voi sen tehdä itse.

Tuolla periaatteella jokaisella pitäisi siis olla eri auto kaupunkiin ja maantielle se ei tule toimimaan ikinä.

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
Mike kirjoitti:
Entä jos haluan kuunnella ostamiani cd-levyjä autoni cd-soittimesta, jossa ne eivät toimi suojauksen takia? Olen lain kuuliainen kansalainen ja vien tuotteet takaisin kauppaan ja istun automatkani hiljaisuudessa? Vai kenties suoritan suuren vääryyden ihmiskuntaa kohtaan ja ohitan levyjen suojauksen ja poltan ostamistani tuotteista toimivia?

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jani82 kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun sijoitan sen n.20€ levyyn niin vaadin kyllä sen, että toimii kuten haluan= muutan CD:n MP3-muotoon ja kuunteleen sitä tietokoneen kautta kun ei jaksa olla vaihtamassa CD:tä jatkuvasti.
.

Sinun kannattaa siis omat käyttötarkoituksesi huomioiden ostaa levyt suoraan MP3-muodossa ja polttaa siitä sitten CD-levy eikä toisin päin.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Donald_22 kirjoitti:
Entä jos haluan kuunnella ostamiani cd-levyjä autoni cd-soittimesta, jossa ne eivät toimi suojauksen takia?

En ole itse törmännyt ikinä tämmöiseenkään tilanteeseen tai kuullut kenenkään ystävänikään törmänneen, vaikka aika montaa levyä on autoissakin tullut kuunneltua. Ongelma ei liene siis mitenkään hirmuinen, vaan kyse on lähinnä yksittäistapauksista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy