Riz kirjoitti:
Niin...jos tuote on huono, sita ei myyda eika myoskaan kayteta (koska tuote ei koskaan vaihtanut omistajaa kaupan kassan yli). Eli valmistaja tosiaan sitten parantaa tuotteen houkuttelevuutta. Mutta ei nyt sitten sekoiteta konkreettisia tuotteita tahan immateriaalikeskusteluun kun eivat ennen ne vertaukset tallaisiin konkreettisiin tuotteisiin talta puolelta aitaa olleeet kaypia.
Ei myymisellä ja käyttämättömyydellä ole korrelaatiota. Immateriaalituotteissa kun tuo houkuttelevuus on nähtävä eri kantilta. Samalla lailla myyt tuotetta, jota toivot ihmisten ostavan. Teollisuuden puolella "waretuksena" voisi ajatella halpistuotteita ts. ihmiset käyttävät "mp3-soitinta", mutta eivät maksa siitä applelle tai jollekin muulle taholle, vaan ostavat korealaista halpalaatua (ANALOGIAVAROITUS YKSINKERTAISILLE: tämä ei ole 1:1 analogia, vaan vain summittainen vertaus). Jos iPod ei ole tarpeeksi houkutteleva, ihmiset ostavat muita merkkejä ja käyttävät "mp3-soitinta" Applen jäädessä nuolemaan näppejään. Applen kannalta tilanne on tällöin sama kuin pelitalo, jonka peliä waretetaan ts. heidän työnsä tulos ei houkuttele ihmisiä ostamaan sitä eli tuomaan positiivista kassavirtaa.
Varjo, oletko koskaan kuullut termista "freeware" ? Se tarkoittaa sita etta pelia saa pelata ja levittaa vapaasti maksamatta siita mitaan. Eli ilmaisiakin vaihtoehtoja loytyy useille peleille. Jos maksullinen peli jostain kumman syysta ei tunnu maksamisen arvoiselta, niin miksi sen saa ottaa kayttoon ilmaiseksi ja jos se kerran on sen verran huono, niin miksi sitten pelaat sita ? Missa menee sinun kohdallasi raja siita onko peli tarpeeksi hyva etta siita voisi maksaa ? Ja miten konkreettisesti maarittelet tuon rajan eri pelien kohdalla ?
Aliarvioit pahasti tuntemustani alalta :)
Kyllä, olen pelannut lukuisia freeware-pelejä, itseasiassa, jos tarkkoja ollaan, eräs kiekko.tk on freewarea ja sitä tulee pelattua miltei päivittäin.
Mutta se ei siltikään vielä poista sitä tilannetta, että jos tahdon pelata peliä A, mutta se on liian kallis/sisältää viruksia, joten en osta sitä, mutta waretan sen ja pelaan sitä. Peli A ei siis ollut tarpeeksi houkutteleva ostamiseen.
Missä menee raja? Jaa-a, ehkä siinä että peli antaa jotain vielä viiden vuodenkin jälkeen, eikä kyse ole vain viimeisimmän grafiikan käyttämisestä kehnon ja yksiulotteisen juonen korvikkeena. Ts. Olen ostanut kaikki Operation Flashpointin lisälevytkin ja peli on ollut tauotta kovalevylleni asennettuna. Se noin esimerkkinä. Lisäksi ostamisen helppous on plussaa, näin totesin HL2 Episode onen kohdalla, steamissa vain pientä naputtelua ja pre-loadi käyntiin ja peli oli pelattavissa 5 minuuttia julkaisun jälkeen. Helppoutta taas rajoittaa se, jos pitää erikseen tarkistaa, että sisältääkö peli haittaohjelmia, miten niistä voi päästä eroon jne.
Tuo raja määräytyy paljoltikin pelin kiinnostavuuden perusteella, Galactic Civilizationsin olen ajatellut ostaa, koska sen saa kaikista helpoiten hankittua siten.
Edelleen siis uskot etta pelit ilmaantuvat tyhjasta markkinoille ? Miinusmerkkiset luvut loytyvat tilinpaatoksesta sielta kohdasta "development costs", "licensing costs" ja vaikkapa "marketing costs".
Nämä kulutko korreloivat pelin myyntiin itse julkaisun jälkeen, kiintoisaa (no tosiasiassa markkinointi taitaa korreloidakin). Entä jos pelinne on vain niin helvetin huono, ettei kukaan tahdo ostaa sitä, eikä edes warettaa?
Ymmärrän kyllä sen, mitä yrität tuoda esille, mutta se ei vieläkään korreloi sen tapauksen kanssa, missä peliä _ei_ osteta boikotin vuoksi.
Miksi ihmeessa muuten aiot sitten imuttaa pelin jota et aio edes pelata ? Ihan vaan siksi etta on koneella lisaa tavaraa etta voi kehua kavereille kuinka monta gigaa warea loytyy tai vain siksi etta voit jakaa sita eteenpain jollekin joka sita waretettua versiota oikeasti sitten pelaa sen sijaan etta ostaisi sen laillisesti ? Ja samalla buustata mukavasti taas niita waretus-tilastoja joita isot pahat yhtiot sitten summittaisesti quottaavat ?
Ihan vain huvikseni, eikä minun tarvitse kehua kenellekään gigoista, koska tuo yksikkö on mennyt jo aikoja sitten ;) Mutta älä huoli, kyse ei ole peleistä, vaan pääasiassa sarjoista. Ja kyllä, kehun varsin usein omaavani täydellinen Mythbusters-kokoelman. Ehkä jonain päivänä ostan kaudet vielä dvd:lläkin, kunhan hinnat tuosta laskevat.