Jonkin verran mediaa tuntevana totean, että tuollaisten juttujen todistaminen on hyvin hankalaa, ellei asianosaisia ilmaannu useampia ja näillä ole kertoa ns. vettä kestävää tietoa. Se, että Teme on julkisella paikalla ollut kyrpä ei oikein ole uutinen ilman vaikkapa videotodistetta. Selänteen julkisuudenhallinta on aikaisemmin ollut hyvin tarkkaa, puhelin soi hyvin pikaisesti, jos jotain poikkipuolista oli kirjoitettu. Selänteen kanssa taisteleminen lie samanlaista kuin Spede-vainaan: palkinto on pieni mutta vaiva helvetin suuri. Varsinkin jos kyse on "vain" kusipäisyydestä eikä esim. seksuaalisesta häirinnästä tai rasismista - joihin yleensä löytyy näyttö.
JOS Selänteen Meripäivien panoreissut ovat niin hurjia kuin puhutaan, pidän kyllä sinänsä aika outona, ettei yksikään "TIS-Jemmica" ole omalla nimellään niistä raportoinut. Hymyn tai Seiskan ei varsinaisesti Selännettä tarvitse kumarrella ja ainakin jälkimmäisen lakitiimi on pilkuntarkkaa. IL ja IS ovat tämän genren jo jättäneet Seiskalle korjaten hedelmät heidän pohjatyöstään.
Silloin, kun itse näitä erilaisia insidenttejä olen todistanut ja niistä muutenkin kuullut enemmän, ei ollut puhelimissa kameroita, hyvä jos oli matkapuhelimiakaan. Eikä silloin ollut muutenkaan tapana kuvata kaikkea. Tai oikeastaan juuri mitään muuta kuin nähtävyyksiä, perhejuhlia ja ehkä joskus jotain kotibileitä tai festareita. Mutta ei kukaan mihinkään yöhön mitään kameroita mukanaan raahannut. Nykyisin voisin kuvitella, että Teemunkin piireissä on tultu varovaisemmaksi ja heti alkuun tuntemattomille, uusille ihmisille ilmoitetaan, että näissä karkeloissa ei sitten puhelinta rämplätä eikä varsinkaan kuvata, jos meinataan olla mukana. Ja monille se sopii ja on pieni hinta siitä, että edes saa olla mukana Suuren Julkkiksen bileissä.
"Asianosaisia" on aivan varmasti kymmeniä, jos Teemun käytöksestä vieläkin puhutaan. Ennen kaikki oli erilaista, eikä näistä asioista puhuttu kuin korkeintaan läheisimmille kavereille, koska kuka edes olisi uskonut? Teemu Selänne, siis se kiltti ja ihana perheenisä? Sitä paitsi, ennen moni nainen otti miesten huonon käytöksen enemmänkin omaan piikkiinsä, koska silloin sellainen oli myös tapana.
Kikkelis kokkelis, mitäs läksit-tyyppisiä tilanteita siis. Itsekin olen niin toiminut. Nykyisin ehkä toimittaisiin toisin. Ehkä.
Itse en ole mikään hyväuskoinen hölmö, joka uskoo ihan kaiken, mitä kerrotaan, mutta jos samantyyppisiä juttuja alkaa tulla monesta eri lähteestä monena eri vuonna, harvoin on savua ilman tulta. Itse en ainakaan syytä mistään varsinaisista rikoksista, vaan erittäin törkeästä käytöksestä ja "valtasuhteen väärinkäytöstä". Jos Teemusta olisi haluttu saada todisteita, kyllä niitä olisi saatu. Hänhän ei varsinaisesti ole koskaan ollut mikään seinäruusu yössä ollessaan. Onhan Seiskasta oltu muidenkin perässä puskia myöten. Ei vain ole haluttu. Ei ole haluttu ottaa riskiä siitä, että tapahtuu sitä tai tätä. Jotain sellaista, mikä tulee toimittajalle itselleen, toimitukselle ja/tai kustantajalle tavalla tai toisella kalliiksi. Ja siksi mikään ei ole muuttunut. Jos on ajateltu, että kyllä hän siitä rauhoittuu, niin ei ole kuitenkaan tainnut kuitenkaan käydä.
Nämä Selänteen touhut ovat eläviä esimerkkejä siitä vaikenemisen kulttuurista, mikä tietyissä piireissä hyväksytään edelleenkin. Itse olen sitä mieltä, että myös julkisuuden henkilöiden pitää saada rentoutua rauhassa ja mahdollisimman yksityisesti. Jos on kutsuttu mukaan jonkun julkkiksen kekkereihin tai pöytään, silloin ei kuvata, eikä vuodeta lehdille tietoja jutuista, mitä on kuultu tai mitä on tapahtunut tai mitä päihteitä kukakin on käyttänyt,
kunhan ketään ei ole kohdeltu epäasiallisesti. Mutta, jos jotain kohdellaan epäasiallisesti tai jopa törkeästi, säännöt muuttuvat. Jokaisen velvollisuus on puuttua huonoon käytökseen. Ja tiedänpä myös Teemun lähipiiristä jonkun kaverin joskus pahoitelleen Teemun käytöstä, vaikka eihän se mitään muuta. Todennäköisesti paras tapa saada Teemun huono käytös loppumaan olisi se, että joku Teemun hyvistä kavereista vetäisi häntä neppariin ja loput kaverit seisoisivat tämän kaverin tukena loppuun asti. Mutta sellaista ei varmaankaan ole tapahtumassa, koska ei ole tähänkään mennessä tapahtunut. Tai ilmeisesti ainakaan mitään merkittävää muutosta ei ole tapahtunut.
Itse toki toivoisin, että Selänne ottaisi myös Jokereiden somen haltuun ja antaisi palaa täysillä. Urku auki, suorastaan. Se olisi sentään viihdyttävää, ainakin mulle. Nämä nykyiset urpoilut eivät ole viihdettä, vaan myötähäpeilyttävää paskaa.