Päällimmäisenä ankara vitutus, joka ei ole helpottanut kovin paljon vieläkään. Taas niin lähellä ja melkein, mutta kun ei. Toisaalta; ehkäpä Summasen julistaminen paaviksi nyt hieman hiljenee. Kuten Ruotsi-matsin jälkeen sanoin; iso kuva ei ole muuttunut toistaiseksi miesten vaihtumisen myötä - kun suomalaisella joukkueella on SE paikka tai Ruotsi-ottelun viime hetket ylipäätään, ei meistä kansakuntana vaan ole ottamaan sitä viimeistä askelta. Aivan sama onko siellä koutsaamassa Ara, Raimo, Jortsu vai itse Jari Porttila. Silläkään ei edelleenkään ole merkitystä ovatko kentällä koutsin saunakaverit vai lehdistön lemmikit. Suomalainen joukkueurheilu on vasta matkalla sinne, missä NE suuret jutut otetaan. Eikä siinä mitään, kulttuurierot ovat itse asiassa pikantti suola. Ja Summasella ei ollut sitä taikasauvaa, mitä heilauttamalla kaikki tuo on hetkessä muutettu. Vittu kun nää urheilut pitää joskus ottaa niin vakavissaan kaikki mittakaavat hetkeksi unohtaen. Tämän totesin siis lähinnä itselleni. Nyt on synkkää, pidin tästä joukkueesta ja sen otteesta, vaikken sen pelitavasta niin kauheasti.
Selänne, Peltonen, Lehtinen...kaikki nämä ovat uransa lakipisteen jo ohittaneet ja sen huomaamiseksi ei tarvita minkäännäköisiä laseja, jotka päässään tämän kohta kiistävät jo ennalta arvatut nimimerkit. Toisaalta: triviaalien yksityiskohtien tarkkailu ja hetkittäiset onnistumiset tuonevat lohtua, kun kokonaiskuvaa ei halua nähdä. Inhimillistä. Itsekin pidän varmasti loppuun asti Karalahtea loistavana pakkina, koska haluan nin nähdä. Selänteen, Peltosen ja Lehtisen entisillä urotöillä ei ole mitään merkitystä nyt, ei ollut eilisessä finaalissakaan.
Uusia nimiä maajoukkueen huipulle ovat ainakin varauksella ensinnäkin Kiprusoff, jonka asema Summasen "pakollisena" luottomiehenä sai hänetkin ehkä hyytymään ja imuroimaan lopulta. Toisaalta; hän hyytyi ja imuroi ihan itse, joten turha piiloutua sen taakse, että valmentaja ei antanut täyttä luottamustaan koko aikana. Olisit torjunut itsesi viimeisessäkin ottelussa sen yläpuolelle Kipper! Kiprun haparoinnista voi syyttää vain Kiprua itseään. Muista nimistä Tuomo, Väänänen, Hentunen, J.Ruutu, Timonen, Lydman.. nämä ainakin voivat olla tyytyväisiä kokonaiskuvaansa.
Jätin onnittelut pois kahdestakin tarjolla olevasta onnitteluketjusta. Huoh. Tämä saa kelvata; onnea Suomi ja Summanen ja pää pystyyn! Mun koira on myös aika down, joten täytyy avata se Rusakon ehdottama eläinaiheinen ketju: Kuinka lemmikkisi reagoi Suomen tappioon?
edit: viimeistä edellinen kappale sellaisenaan Summasen kiirastuli -ketjuun