Mulla on menossa viides masennuksesta toipumisjakso, viimeisimmän kerran putosin viime kesän lopulla. Kaikkien syynä on ollut ylisuorittaminen, perfektionismi ja kaiken mahdollisen kaatuminen niskaan yhtä aikaa. Siitä on seurannut unettomuus, syömättömyys, itseruoskinta ja mustaakin mustempi uupumus. Kolmen viimeisimmän depiksen kohdalla yritin jo napata ajoissa kiinni ja pyysin apua, mutta päälle ehtivät. Selviytymispaketti on kuitenkin muotoutunut vuosien aikana ja olen myös (enimmäkseen) oppinut keskittymään asioihin, jotka tekevät minulle hyvää. Tällä hetkellä muistan taas syödä, jaksan liikkua ja saan nukuttua yksittäisiä öitä lukuun ottamatta. Tuolla syvällä kurjat ajatukset lepattelevat ja muistuttavat itsestään varsinkin aamuöisin, mutta nyt on ollut vähän helpompi jakso kun annoin itselleni luvan olla ihan vaan lomalla.
Edellinen lääkäri nihkeili Brintellixin jatkamisen kanssa (tokaa depistä lukuun ottamatta olen kieltäytynyt lääkkeistä, kunnes viimein uskalsin kokeilla Brintellixiä, onneksi). Sitten onneksi lääkäri vaihtui. Hän katsoi minua lempeästi pöydän yli ja sanoi että kuule, jos se lääke sinua auttaa, minä kirjoitan sitä ilman muuta lisää. Olin niin kiitollinen, että jätin lääkärille myöhemmin kiitosviestin inhimillisyydestä.
Kolmen vuoden terapian olen käynyt ja kontakti samaan terikseen on säilynyt. Ihan satunnaisesti olen käynyt yhä juttusilla, kerran pari vuoteen. Hän on yksinkertaisesti mahtava. Nyt on ajatuksissa hakea uutta vuoden pätkää, koska saisin jälleen Kela-korvauksen. Edellinen terapiajakso oli hyvä sekin ja piti minut elämänsyrjässä kiinni läpi mahdottomien vuosien, mutta nyt olisi mahdollisuus keskittyä paremmin. Ja ikää ja elämänkokemusta myös. Saisin enemmän irti ja malttaisin pysähtyä.
Puhun nykyisin mun masennustaipumuksesta avoimesti enkä pelkää sitä enää. Olen tutustunut mieleni tapaan toimia ja reagoida eri tilanteissa, vaikka kesken tuo työ on. Mulla on myös muutama luottopakki puolison lisäksi, joiden kanssa on puolin ja toisin sopimus, että koska tahansa saa soittaa. Heille ei tarvitse selittää mitään, homma on ihan selvä ja toimintasuunnitelmat olemassa. Se tuo turvaa ja toisaalta kun mä vuorostani seison kuivalla maalla, he voivat nojata minuun.
Tsemppiä ja valoa kaikille asian kanssa kamppaileville. Saa laittaa viestiä, jos siltä tuntuu.