Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 955 491
  • 8 195

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Nyt ihan mielenkiinnosta kaipaisin jonkun esimerkkitapauksen tällaisesta foobikkofobiasta jotta pystyisin paremmin ymmärtämään mistä on kysymys. Avaathan pelkän name droppauksen (pardon my finglish) lisäksi miten tämä näkyy esimerkkitapauksen toiminnassa käytännössä.

Esimerkki homofoobikkofobiasta. Ole hyvä.

Voisihan tämän toteuttaa siten että tiloja siivoavat olisivat aina samaa sukupuolta kuin siivottavien pesutilojen asiakkaat. Voisin kuvitella että silloin osa miehistä piipittäisi homokammoisena.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Esimerkki homofoobikkofobiasta. Ole hyvä.

Aha. Se on sit just näin. Mielestäni tuo oli vain loogista päättelyä mutta ilmeisesti se olikin "homofoobikkofobiaa". Kiitos että toit asian tietoisuuteeni. Minulla on selkeästi työnsarkaa omien fobioideni kanssa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Somen tasa-arvokohu säikäytti – latvialaisohjaaja vetäytyy Aalto-yliopiston professuurista | Yle Uutiset | yle.fi

Mitähän tästäkin pitäisi ajatella. Pätevin hakija vetää hakemuksensa pois, koska jonkun mielestä mies ei voi olla pätevin. En tietenkään ole nainen, mutta en kyllä tämän jälkeen kehtaisi itse ottaa paikkaa vastaan vaikkei kellään näistä hakijoista toki tämän kanssa ole osaa eikä arpaa.

Tässähän toteutuu kaksi nykyajan ihannetta:

1. Nainen pitää valita haussa olleeseen työpaikkaan vain ja ainoastaan sukupuolen perusteella, vaikka se mieshakija on kiistatta pätevämpi. Naiseus itsessään on paljon väkevämpi meriitti kuin vaikkapa koulutus tai kokemus tai kokonaisuus. Jos sama toteutuisi toisinpäin, niin siitä järjestettäisiin A2-ilta, välikysymys eduskuntaan ja vähintään kolme marssia ja älämölö asian puolesta jatkuisi niin kauan, että mölöttäjiltä lähtisi ääni. Järkihän niiltähän on jo lähtenyt ajat sitten.

2. Toisten puolesta loukkaantuminen. Äläkän nosti siis joku nainen, joka ei itse ilmeisesti ollut millään tavalla osallisena koko jupakassa. Paitsi toki hän on itsekin nainen ja sehän nyt on jo valtava meriitti itsessään nykyaikana.Tämä on vähän kuin ne jo surullisenkuuluisat tapaukset, kun jotkut suomalaiset halusivat poistaa betoniporsaat, kun ne kuulemma loukkaavat muslimeja. Kukaan ei vaan ollut viitsinyt kysyä niiltä muslimeilta, että onko niin ja eihän se niin sitten ollutkaan.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Somen tasa-arvokohu säikäytti – latvialaisohjaaja vetäytyy Aalto-yliopiston professuurista | Yle Uutiset | yle.fi

Mitähän tästäkin pitäisi ajatella. Pätevin hakija vetää hakemuksensa pois, koska jonkun mielestä mies ei voi olla pätevin. En tietenkään ole nainen, mutta en kyllä tämän jälkeen kehtaisi itse ottaa paikkaa vastaan vaikkei kellään näistä hakijoista toki tämän kanssa ole osaa eikä arpaa.

Tässähän ainoa syrjitty on tämä Latvialainen kaveri joka olisi varmaan tuonut pätevyyden ohella myös vähän erillaista näkemystä. Mielensäpahoittaja sai tahtonsa läpi ja varmaankin pedattua kaverilleen paikan jota se ei ansaitse.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Somen tasa-arvokohu säikäytti – latvialaisohjaaja vetäytyy Aalto-yliopiston professuurista | Yle Uutiset | yle.fi

Mitähän tästäkin pitäisi ajatella. Pätevin hakija vetää hakemuksensa pois, koska jonkun mielestä mies ei voi olla pätevin. En tietenkään ole nainen, mutta en kyllä tämän jälkeen kehtaisi itse ottaa paikkaa vastaan vaikkei kellään näistä hakijoista toki tämän kanssa ole osaa eikä arpaa.

Niin yleistä tämän päivän Suomessa. Aina löytyy jokin syy, millä peitellä nationalistista ajattelua ja erilaisuuden pelosta kumpuavaa ulkomaalaisvastaisuutta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaveri on valkoinen joten sitä saa lyödä armotta... leimautumatta.

Mielenkiintoistahan se olisikin ollut, jos tuo tyyppi olisi ollut homo tai neekeri. Tai vaikka molempia. Silloin tuskin sukupuoli olisi ollut mikään ongelma sillekään, joka nyt mielensä pahoitti.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Mielenkiintoistahan se olisikin ollut, jos tuo tyyppi olisi ollut homo tai neekeri. Tai vaikka molempia. Silloin tuskin sukupuoli olisi ollut mikään ongelma sillekään, joka nyt mielensä pahoitti.

Latvialainen olisi päivän agendaa mukaillen voinut loukkaantua ja kertoa että tuntee itsensä henkisesti naiseksi.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Somen tasa-arvokohu säikäytti – latvialaisohjaaja vetäytyy Aalto-yliopiston professuurista | Yle Uutiset | yle.fi

Mitähän tästäkin pitäisi ajatella. Pätevin hakija vetää hakemuksensa pois, koska jonkun mielestä mies ei voi olla pätevin. En tietenkään ole nainen, mutta en kyllä tämän jälkeen kehtaisi itse ottaa paikkaa vastaan vaikkei kellään näistä hakijoista toki tämän kanssa ole osaa eikä arpaa.
Mitään sen kummemmin kommentoimatta epäilyttää hieman se että oliko tuo some-kohu syynä siihen että Sīmanis päätti vetäytyä tehtävästä. Taisi alun pitäenkin hakea virkaa vain siksi että hieman mittauttaa omaa markkina-arvoaan ja sitten tuli mietinnän paikka kun tulikin yllättäen valituksi. Jos hänellä oikeasti olisi taiteellista ja opetuksellista kunnianhimoa tehtävään niin tuskin olisi jonkun yksittäisen Facebook-tekstin takia jättäytynyt pois. Päinvastoin, sillä kritiikkihän vaan kasvattaa kunnianhimoa.
 

Tuamas

Jäsen
Cantellin näkökulma oli vastenmielinen ja pahiten feminismiä itseään jalkaan ampuvaa uhriutumista.

Mutta todettakoon, että muodollisesti valittu ei käsittääkseni ollut pätevin, vaan muut top4:ssä olivat paperilla ansioituneempia.

Sinänsä toki sääli, että yliopiston yrittäessä rohkeaa, eteenpäin katsovaa ja raikasta ratkaisua, isketään siihen kiinni jonkun keksityn sukupuolibiaksen nojalla.

Simanis oli paras hakija ennalta määritetyn prosessin perusteella, muut hakijat paperilla kovempia ja sitten uunot tekevät tästä sukupuolikysymyksen, koska prosessissa paperilla heikompi hakija osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Onpa jopa Suomessa tapahtunut, että totaalista kyvyttömyyttä osoittanut Naisrehtori on saanut kenkää.

Tiina Rosenberg – Wikipedia

Sukupuolentutkimuksen tutkija ei yllättävää kyllä ollut riittävän maaginen taikaviitta, poliittinen korrektiutemme sai tässä episodissa ikävän särön.
Tai todellisuudessahan tämä yhteiskunnallemme, Suomelle, niin tärkeä visionääri päätti luikkia Ruotsiin, erosi itse. Näin se on nähtävä.

Onneksi hän ei ole enää Ylen vakiohaastateltava, toitottomassa pakolaisaallon elintärkeyttä maamme hyvinvoinnin pelastajana, Ruotsin mallin erinomaisuutta korostaen.
 

Byvajet

Jäsen
Mutta todettakoon, että muodollisesti valittu ei käsittääkseni ollut pätevin, vaan muut top4:ssä olivat paperilla ansioituneempia.

Mun ymmärtääkseni Simanis on ainoa tohtori, muut ovat maistereita. En sitten tiedä, kuinka tärkeitä akateemiset meriitit tuossa hommassa ovat.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mun ymmärtääkseni Simanis on ainoa tohtori, muut ovat maistereita. En sitten tiedä, kuinka tärkeitä akateemiset meriitit tuossa hommassa ovat.

Johan se on vuosikausia sitten ääneen todettu erään politiikan tutkijan ja yliopiston professorin taholta, että yliopistossa sukupuolipolitiikka on ohittanut akateemiset vaatimukset.

Eikö hän sitten ole?

En tiedä. Kerro ihmeessä, jos sinä tiedät.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mielenkiintoistahan se olisikin ollut, jos tuo tyyppi olisi ollut homo tai neekeri. Tai vaikka molempia. Silloin tuskin sukupuoli olisi ollut mikään ongelma sillekään, joka nyt mielensä pahoitti.

Jumalauta, mitä jos tyyppi onkin kaappihomo?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Somen tasa-arvokohu säikäytti – latvialaisohjaaja vetäytyy Aalto-yliopiston professuurista | Yle Uutiset | yle.fi

Mitähän tästäkin pitäisi ajatella. Pätevin hakija vetää hakemuksensa pois, koska jonkun mielestä mies ei voi olla pätevin. En tietenkään ole nainen, mutta en kyllä tämän jälkeen kehtaisi itse ottaa paikkaa vastaan vaikkei kellään näistä hakijoista toki tämän kanssa ole osaa eikä arpaa.

Kun minä ymmärsin, että kyseinen henkilö ei olisi ollut pätevin. Jos siis ajatellaan ihan kylmästi taiteellisten ansioiden ja kokemuksen perusteella. Takana pari lyhytdokkaria, yksi pitkä ja sitten jokin taideprojekti. Suomalaisilla hakijoilla ura oli pitempi ja takana monta pitkää leffaa. Mistä muuten johtaa tämä, että somekohu oli sukupuoleen perustuva? Älämölöä taisi siis eniten nostaa se, että mietittiin tämän henkilön pätevyyttä virkaan. Suomalaiset hakijat olivat joo, kaikki naisia, mutta se on mun nähdäkseni tässä taistossa sivuseikka.

Toisaalta valitsijaraati näki hänessä kuitenkin jotain, koska hänet alunperin valitsivat.
Minusta kaikken huomionarvoisin seikka koko keississä on se, että tätäkin puitiin julkisesti sosiaalisessa mediassa ja se sai latvialaisohjaajan kieltäytymään virasta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun minä ymmärsin, että kyseinen henkilö ei olisi ollut pätevin. Jos siis ajatellaan ihan kylmästi taiteellisten ansioiden ja kokemuksen perusteella. Takana pari lyhytdokkaria, yksi pitkä ja sitten jokin taideprojekti. Suomalaisilla hakijoilla ura oli pitempi ja takana monta pitkää leffaa. Mistä muuten johtaa tämä, että somekohu oli sukupuoleen perustuva? Älämölöä taisi siis eniten nostaa se, että mietittiin tämän henkilön pätevyyttä virkaan. Suomalaiset hakijat olivat joo, kaikki naisia, mutta se on mun nähdäkseni tässä taistossa sivuseikka.

No Simanisilla on taiteen tohtorin tutkinto ja hän on väitellyt elokuvasta.

Mitä sukupuoleen tulee, niin lainauksia Yleltä:

"Somekohu oli valmis, kun ohjaaja Saara Cantell päivitti Facebookissa hämmästelynsä professorin valinnasta.

Cantell on tuohtunut siitä, että nuorehko latvialaismies on ajanut valinnassa kolmen kokeneen suomalaisnaisen ohi."

"Facebookissa nousi esiin myös Dāvis Sīmanisin sukupuoli. Muut loppusuoralle yltäneet hakijat olivat kaikki naisia."
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
No ehkä tämä sitten oli tuon naistroikan mielestä sukupuolikysymys ja ehkä professoriksi haettiin ennen kaikkea teoreetikkoa, joka nyt sitten kuitenkin väistyi, eikä enemmän kokenutta elokuvien tekijää.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
No ehkä tämä sitten oli tuon naistroikan mielestä sukupuolikysymys ja ehkä professoriksi haettiin ennen kaikkea teoreetikkoa, joka nyt sitten kuitenkin väistyi, eikä enemmän kokenutta elokuvien tekijää.
Feministejä olisi toki syytetty myös siinä tapauksessa mikäli valinta olisi alun alkaen osunut naiseen. Osalla miehistä on kauhean paha olo ja toiset purkaa katkeruutensa naisiin. En ole tosin tähän tapaukseen tarkemmin tutustunut mutta ollut myös ymmärryksessä että ei tämä mies välttämättä ollut pätevin vaikka tohtorisherra olikin. Seison korjattuna. En voi sanoa olevani pätevä arviomaan hakijoiden pätevyyttä virkaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Feministejä olisi toki syytetty myös siinä tapauksessa mikäli valinta olisi alun alkaen osunut naiseen.

Hurjat on ennustajan lahjat. Mikä veikkaan, ettei kukaan olisi edes kiinnostunut koko valinnasta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Suomesta voitaisiin lopettaa elokuvan opettaminen.
Se olisi taatusti tasa-arvoinen ratkaisu.
 

Byvajet

Jäsen
Kuvitelkaa tilanne toisinpäin. Hakijana olisi ollut tohtorinainen, joka olisi saanut arvioijilta (opiskelijat mukaan lukien) myönteiset arviot, ja kolme maisterimiestä. Mitä olisi tapahtunut, jos tohtorinaista ei olisi valittu? Taas olisivat olleet feministit takajaloillaan. He olisivat löytäneet syrjivän rakenteen, koska koulutetumpi ja hyvät arvioit saanut nainen jäi valitsematta.

Tasa-arvosta ja poliittisesta korrektiudesta on tullut tietyllä tapaa rasistista, koska sitä määrittää niin voimakkaasti ryhmä, johon ihminen kuuluu. Jotkut ryhmät ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, koska nykyisessä suvatisevaisuuskulttuurissa katsotaan ensisijaisesti ryhmään eikä yksilöön.

Esimerkiksi valkoisen miehen peseminen mustaksi ei ole ongelma (alkuperäinen mainos).
https://www.youtube.com/watch?v=4d0uYfyzFhI&app=desktop

Sen sijaan mustan miehen peseminen valkoiseksi on ongelma.
http://www.vox.com/2016/5/26/11785124/china-laundry-detergent-racist-qiaobi
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mies on mies ja nainen on nainen. Tasa-arvo on aika laaja käsite ja täydellistä tai edes lähelle ei tulla pääsemään varmaan koskaan.
Olen sen kannalla että, naiselle samat säännöt kun miehille ja toisin päin, oikeuden mukaisuus samalle viivalle.

Feministit lässyttää aina siitä miten naisia kohdellaan kaltoin, noh minä olen asunut miehen vartalossa koko elämäni ja voin kertoa että, kyllä meitäkin syrjitään, kouritaan ja vaikka mitä. Varsinkin vanhemmat naiset ovat välillä raskaita, milloin ne lähentelee, milloin katsoo päästä varpaisiin niinkuin halpaa makkaraa. Onpa minulle käynyt niinkin ettei vuokrattu asuntoa, koska olin yksin asuva nuori mies henkilö, ei siis edes päästy siihen asti että, oltais katottu luottokelpoisuus tai kysytty tuloista, puhelimessa vaan suoraan tokaistiin ettei ota vuokralle yksin asuvaa mies henkilöä. Mitään perusteluita en asialle saanut. Toki asiaa mietittyäni ymmärsin kyllä syyn mutta, ois nyt edes valehdellut jotain.

Tarkoitukseni on tuoda esille sitä seikkaa että, ei tämä maailma ole tasa-arvoinen paikka meille miehillekkään, vaikka jotkut niin luulevat. Molemmat sukupuolet saavat osakseen omansa, ja eihän nyky aikana voi välttyä uhriutumiselta ja väärinkäsityksiltä. Usein huomaa että, vitsiksi tarkoitettu juttu on paisunut ja siitä on mielensä niin pahoitettu.

On ollut paljon puhetta sexuaalisesta ahdistelusta, vasinki niin että, kohteeksi on joutunut nainen. Niinkuin sanoin me kaikki saamme osamme, niin myös tämän asian kanssa. Useampaan kertaan olen joutunut kouraisun uhriksi, voin kertoa ettei ole mikään elämys tajuta että, kiveksesi on juuri jonkun 50 v Tertun kasaan puristetussa nyrkissä. Tai kun Ritu päättää että, kyllä tuon miehen takamusta voi ihan vapaasti testata puristamalla, paras mitä voi tehdä on olla reagoimatta millään tavalla. Ainakin omalla kohdalla on toiminut. Joskus kun asiaan tartuin ja sanoin Ritulle ettei, minun takalistoni ole mikään stressipallo, mitä voi halutessaan puristella niin vastaus oli tyyliin, älä leikistä suutu vanhalla tädillä vaan mielikuvitus vähän laukkasi ja silmän isku perään. Harvemmin on ollut äitiä niin ikävä kun silloin. Loppujen lopuksi, sen jälkeen kun olin alku järkytyksestä selvinnyt ajattelin, että ainakin kelpaan vielä jollekkin :) eli ei siihen pidä jäädä uhriutumaan ja kammoksumaan asiaa. Toki jos teot jatkuvat tai menee liaan pitkälle niin tietenkin pitää puuttua asiaan.

Naisen euro on 80 centtiä mutta ainakin parisuhteessa nainen omistaa myös miehen rahat, eli parisuhteessa olevan naisen euro on 1,80 centtiä. sama muuten koskee aikalailla kaikkea miehen omaisuutta, se siirtyy yhteis omistukseen heti parisuhteen alkamisen jälkeen, psl. työkalut, deodorantti, parranajo välineet. Ennen sai pitää sentään omat bokserit, nykyään nekin on yhteistä omaisuutta. Nämä omia kokemuksia kahdesta parisuhteesta. Varmasti on niitäkin yksilöitä ketkä ei halua yhteishuoltajuutta likaisiin alusvaatteisiin.

Sitten se ehkä kaikista eniten vituillaan oleva asia elikkä eron sattuessa ei miehellä kauheasti oikeuksia ole, varsinkaan tapauksissa missä yhteisiä lapsia. Tähän oli kait tulossa jotain muutosta parempaan. Mutta ihmetyttää että, miksi miehellä ei ole samaa oikeutta lapseen kuin äidillä. Itsellä on tästä oma kohtaista kokemusta, En nähnyt isääni 2,5 vuoteen eron jälkee, jokainen voi miettiä onko se hyväksi lapselle tai isälle. Kuitenkin kaikki argumentit mitä esitettiin oli sen puolesta mikä olisi minulle parasta. Vanhempieni huoltajuus kiistaa hoiti yllätys yllätys nainen, joten ei faijalle paljon sympatia pisteitä herunut. Eron aikaan olin n.3 vuotias, eli ei onneksi hirveesti muistikuvia siitä alkua ajasta. Loppu osasta muistankin jo jotain yksityiskohtia ja loput olen kysynyt vanhemmilta. Jopa rakas äitini on nyt vanhemmalla iällä ihmetellyt sitä kohtelua mitä isäni tuolloin sai.

Tarkoitus ei ollut purkaa sydäntäni tänne, mutta siihen se nyt vähän meni, siitä nöyrimmät pahoittelut. Toivottavasti ihmiset kuitenkin tajuaa pointin.

peace & love!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onpa jopa Suomessa tapahtunut, että totaalista kyvyttömyyttä osoittanut Naisrehtori on saanut kenkää.

Tiina Rosenberg – Wikipedia
Minulle Rosenberg edustaa dosentti Bäckmanin feminististä vastinetta. Kummallakin on valtaisa aateenpalo omissa kannanotoissaan, jotka ovat järkkymättömiä.

Mieleeni jäi hyvin Rosenbergin ja Oras Tynkkysen väittely, jossa Oras paljasti tulevansa toimeen mm. Halla-ahon, Olli Immosen ja James Hirvisaaren kanssa. No, Tiinallehan tuollainen ei sopinut ja hän ihmettelikin, että miten Tynkkynen voi tulla toimeen noiden henkilöiden kanssa.

Onneksi ei enää vaikuta Taideyliopiston johdossa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itse ainakin koen jotain sairasta intohimoa Tiina Rosenbergia kohtaan. Siinä yhdistelmässä on vaan jotain.
Olen saanut kovan luokan tyydytystä hänen haastiksistaan.
Rakastelu Tiinan kanssa olisi Urheilua viimeisen päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös