Oletko lukenut molemmat kannesta kanteen?Molemmat samanlaisia satukirjoja.
Oletko lukenut molemmat kannesta kanteen?Molemmat samanlaisia satukirjoja.
Opetusmateriaali on eri asia kuin opetuslapsimateriaali.Miksi Suomessa koulussa pitäisi lukea edes aapista?
En, eikä kiinnosta.Oletko lukenut molemmat kannesta kanteen?
En tiedä onko aapinen mikään pakollinen kirja mutta varmaan joku semmoinen vastaavanlainen laitos on yleisesti hyvä käytössä koulussa kun opetetaan lapsia lukemaan. Sen sijaan esimerkiksi virsikirjojen jakaminen jokaiselle oppilaalle ja virsien laulamisen opetteleminen musiikin tunneilla on mielestäni erikoista (näin oli ainakin minun ala-asteellani ennenkuin muutettiin lakia). Tai sitten joka perjantainen kirkkoherran pitämä aamunavaus jossa siteerattiin raamattua ja rukoiltiin.Miksi Suomessa koulussa pitäisi lukea edes aapista?
Ihan paska olo tulee, on tässä mitä mieltä tahansa. Joka tapauksessa tuntee,että on aina väärää mieltä.Suomihan on vielä ainakin silleensä hyvä paikka, että voin olla Mikko tai Minna pienessä Pohjanmaan kaupungissakin. Mutta siinä vaiheessa kun oikeisto alkaa opportunismipäissään mahdollistamaan äärioikeiston ja äärikonservatismin nousua, niin silloin asiat alkaa mennä päin vittuja. Amerikka menee aina edellä ja meillä paskahousut tekee perässä.
ite oon lukenut raamattua yhteensä varmaan kymmeniä tunteja ja oon ihan 100 % kunnossa vaikka oon lukenut varmaan 100 tuntiakin lukenutOlen nuoruudessani lukenut. tarinoita liittyen raamattuun. Nuoruudessa luin vielä jonkin verran ennemmin tarinoita liittyen raamattuun. Rippikoulu ja isoskoulutus lisäsivät muistoja Raamatusta ja tuntoja elämystötä.
Opetusmateriaali on eri asia kuin opetuslapsimateriaali.
En tiedä onko aapinen mikään pakollinen kirja mutta varmaan joku semmoinen vastaavanlainen laitos on yleisesti hyvä käytössä koulussa kun opetetaan lapsia lukemaan.
Ja tuon takia Raamatun lukeminen kouluissa on hyvä idea?Niinpä, lukemaan opettaminen on siis esimerkki hyväksyttävänä pidetystä lapsen mielen muokkaamisesta, jota tuskin kenelläkään tulee mieleen kyseenalaistaa
Ja tuon takia Raamatun lukeminen kouluissa on hyvä idea?
Mielestäni kyseiset kirjat eivät ole samanlaisia. Varsinkaan jos vertaa uutta testamenttia ja koraania keskenään. Jeesusta voisi kutsua liberaaliksi hipiksi ja toisen kirjan päähenkilöä taas radikalisoituneeksi sotapäälliköksi, joka on viehättynyt arveluttavan nuorista lapsivaimoista. Vanha testamentti on kyllä melko rankkaa tavaraa ja itse kyllä kyseenalaistaisin kristinuskon jumalan logiikan ja mielenterveyden kaiken sen sekoilun perusteella.En, eikä kiinnosta.
Juuri tämä. Erityisesti jos erehtyy puolustamaan perinteitä niin pieleen menee.Ihan paska olo tulee, on tässä mitä mieltä tahansa. Joka tapauksessa tuntee,että on aina väärää mieltä.
Ihan sama juoni eri paketissa.Mielestäni kyseiset kirjat eivät ole samanlaisia.
Joulu nyt lähtökohtaisesti on uskonnollinen juhla, joten kyllä siellä yksi jouluevankeliumi menisi koulujen juhlissa.
ja tekijähän oli lopulta äärioikeistolainen anti-islamisti.Ja muutenkin jotenkin irvokasta tuoda Koraania tällä hetkellä tähän joulukeskusteluun, kun Saksassa on taas ajeltu autolla väkijoukkoon joulutorilla.
Jokainen tosiaan viettäköön joulunsa tykönään miten viettävät (vaikka sitten Koraaniaan lukien). En ollut tässä koko joulua muokkaamassa, olisin vain mahdollistanut yhden elementin koulujen joulujuhlaan. Sille kuitenkin jonkinlaiset perusteet ovat olemassa, Suomessa kun ollaan. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, jotka sitä eivät kouluihin halua.Sen verran täytyy saivarrella, että jouluhan ei alun alkujaan ole mikään varsinaisesti uskonnollinen juhla, vaan kristilliset piirteet on lisätty tuontitavarana joulun viettoon myös Suomessa.
Totta kai se joulu, johon itsekin olen kasvanut, on suuresti kristillinen, mutta koko ajanhan tämä juhla on muovautunut. Omankin lapsuuteni joulu oli monella tapaa erilainen kuin vaikkapa viime vuosisadan alussa juhlittu, vaikka kristillistä tapaa noudattivat molemmat. En oikein saa koppia ajatuksesta, miksi juuri se minulle perinteinen joulu pitäisi jotenkin säilyttää koskemattomana, kun ao. juhla on muovautunut aikansa kuvaksi läpi historian.
Hyvä että tämäkin selvisi. Käsittääkseni kuitenkin tämäkin äärioikeistolainen anti-islamisti on oman osuutensa Koraanista ehtinyt lukea.ja tekijähän oli lopulta äärioikeistolainen anti-islamisti.
Ja moni, joka on tehnyt Raamatun nimissä jotakin, varmasti lukenut oman osuutensa Raamatusta.Hyvä että tämäkin selvisi. Käsittääkseni kuitenkin tämäkin äärioikeistolainen anti-islamisti on oman osuutensa Koraanista ehtinyt lukea.
Toisen satukirjan vaikutus on vain aivan valtava meidän kulttuuriin, perinteisiin, tapoihin, ilmauksiin, sanontoihin ja niin edelleen. Minusta on aivan normaalia, jos jossain vaiheessa mietitään, mistä nämä juontaa juurensa.
Erinomainen viesti. Silti oli jotenkin uutisen arvoista eilen vuonna 2025, että koulu jätti evankeliumin pois joulujuhlasta. Eikö tuon pitäisi olla ihan itsestäänselvää? Jätetään hihhulointi pois koululaitoksesta kiitos.Nyt täytyy erottaa opetus ja uskonnon harjoittaminen kouluissa. Peruskoulussa pitää opettaa uskontoa, tutustua joulun perinteisiin ja juurin, mutta jättää uskonnon harjoittaminen seurakunnille. Ja näin pääosin toimitaankin, viime viikkoina on peruskouluissa varmasti tutustuttu joulun eri perinteisiin.
Viirret ja esimerkiksi jouluevankeliumi ovat uskonnon harjoittamista, jotka kuuluvat kirkkoon, eivät perusopetuksen juhliin. Tilanne olisi helppo ratkaista koulun ja seurakunnan yhteistyöllä. Seurakunta järjestäisi uskonnollisen joulujuhlan koulupäivän jälkeen, koulu tarjoisi tilat ja kertoisi tapahtumasta koulussa, tilaisuus olisi tietysti vapaaehtoinen.
Ongelmaksi tulevat opettajat, joille perinteet ovat tärkeitä, se jouluevankeliumi on ollut aina joulujuhlassa ja enkeli taivaasta lauletaan myös säkeistö, jonka aikana noustaan seisomaan.
...Tuosta on jo jonkin verran aikaa, ja selvästi tilanne on muuttunut. Onnea matkaan heille, joiden vastuulla on suunnitella joulujuhla ilman uskonnollisia vivahteita. Itse en osaisi, ja voisi siinä juolahtaa mieleen, että mikäs hiton järki tässä on.
Terveisin ateisti.
Juuri mietin yöllä tätä keskustelua lukiessani, että vaikka itse kävin ala-asteen 90-luvun maaseudulla, niin ei meillä ollut muistaakseni juuri yhtään uskonnollisia joulunäytelmiä. Enemmänkin pyörittiin korvatunturilla. Parempi niin.Tätä mielipidettä kuulee satunnaisesti, usein myös koulujen henkilöstöhuoneissa. Joulujuhla ilman uskonnollisia vivahteita on helppo järjestää, maailma on täynnä joulunäytelmiä ja -lauluja ilman uskonnollisia vivahteita.
Riippuu rehtorista ja hänen henkilökohtaisista arvoistaan. Noinhan asian ei pitäisi olla.Juuri mietin yöllä tätä keskustelua lukiessani, että vaikka itse kävin ala-asteen 90-luvun maaseudulla, niin ei meillä ollut muistaakseni juuri yhtään uskonnollisia joulunäytelmiä. Enemmänkin pyörittiin korvatunturilla. Parempi niin.