Ensinnäkin tämä tekopyhyys-leima oli minusta merkittävämpi kuin seksismi. Minä nimittäin puolestani pidän koko hyvesignalointisyytöksiä lähinnä whataboutismin tyyppisenä argumentointina. Sukupuolineutraalit termit eivät ole isoin tasa-arvo-ongelma tai edes valtavan iso, mutta ei siihen puuttuminenkaan ole miltään muulta tasa-arvon alueelta pois mitenkään, joten en sitä haitallisenakaan voi pitää.
Tarkoitan syytökselläni virtue signallingista sitä, että henkilöiden viestien perusteella ei välity kuvaa halusta pohtia asiaa syvällisesti tai kyseenalaistaa omia näkemyksiä saati löytää parhaita keinoja väitetyn tavoitteen saavuttamiseksi. Sen sijaan melkolailla perustelematta sivuutetaan muut näkemykset jotenkin epämiellyttävinä. Voi olla, että tulkitsin väärin mutta pyrin kyllä tuonkin perustelemaan ja minulle välittyi kuva siitä, että itse asiaa tärkeämpää on signaloida oma erinomaisuus muita vähätellen vetämällä monisyinen asia täysin mustavalkoiseksi.
Itse esitin, että jos viedään tämä termiajatuskulku (siis aktiivinen puuttuminen) loogiseen päätökseensä ja ryhdytään tarpeellisiin toimiin, syntyy kustannuksia. Päivänselvästi nämä kustannukset ovat pois vaihtoehtoisista käyttötarkoituksistaan. Esitin myös, että asenteet vaikuttavat kieleen paljon enemmän kuin toisinpäin ja siksi olisi järkevämpää satsata asennekasvatukseen ja ylipäänsä asenneilmapiirin muuttamiseen. Näin kielikin seuraa perässä orgaanisesti itsestään, kuten se on monelta osin tehnytkin. Nythän monella on ajatus, että muutetaan kieltä jolloin sitten asenteetkin seuraavat perästä. Osin varmaan näinkin, mutta itse näen kausaalisuuden olevan voimakkaampi toiseen suuntaan.
En oikein ymmärrä miksi tätä ei ole ymmärretty enkä ole saanut vastakaikua. Kuitenkin esim.
@Golden AWe itsekin totesi, että asenteista olisi hyvä aloittaa, joten ehkä hänkin sitten on tätä mieltä lopulta.
**Irrallinen yleisluontoinen kappale**
Mitä tulee termiin virtue signalling ylipäänsä, se ei suinkaan ole tyhjänpäiväinen "syytös", vaan erinomainen termi tiettyihin tilanteisiin. Esim. minä voisin perustaa twittertilin, jossa esittäisin jatkuvasti että Suomen pitäisi tukea kulloinkin valitsemaani ahdingossa olevaa ihmisryhmää suurella rahasummalla. Tämä olisi helppoa perustella, sillä vähänkin empatiaa omaava ihminen samaistuu ja kokee auttamisentarvetta joten ajatus on periaatteessa kannatettava. Sitten kun soraääniä tulisi esiin, voisin tuomita kaikki vastaväittäjät sydämettömiksi julmureiksi ja pahan pääreiksi. Voisin tehdä tämän tuhansien asioiden ja ryhmien suhteen. Vaatimukseni voisivat ylittää Suomen maksukyvyn, mutta vaatimuksistani kieltäytyneet poliitikot, jotka todella joutuvat huomioimaan reaalimaailman rajoitteet ja vastaamaan kansalle tekemisistään olisin tuominnut kovin sanoin. Tämä olisi pelkkää hyvesignalointia: En todellisuudessa tekisi mitään, en huomioisi todellisia kustannuksia ja vaatimusteni yhteensovittamattomuutta ja vieläpä syyllistäisin näistä seikoista huomauttaneita. Vaikka minulla olisi valta, en voisi toteuttaa omia vaatimuksiani, mutta syyttäisin muita niiden toteuttamattomuudesta ja patsastelisin paremmuuden valokeilassa. Ei olisi reilua syyttää vaatimusteni kieltäjiä siitä, että he ovat humanismin ja lähimmäisten auttamisen vastustajia.
Wikipedia on väärässä. Vitsit eivät ole seksismiä, samoin kuin myöskään rasisti-vitsit eivät ole rasismia (kännissä ja läpällä -rasismi sitä vastoin on schrödingerin kissa -huumoria eli vasta jälkikäteen määritelty huumoriksi kun joku on siihen puuttunut).
Itse pitäisi parempana vertailuna sitä, että vaikka ihminen tunnistaa itsessään ennakkoluuloja, niin jos pyrkii aktiivisesti toimimaan niiden vastaisesti niin häntä ei ole perustetta rasistiksi kutsua. Sivumennen sanottuna pidän vaihtoehtona sitä, että ihminen ei niitä tunnista, enkä sitä että niitä ei olisi.
Sama seksismin kanssa.
Minusta tämä kuulostaa ihan järkevältä ja olen taipuvainen olemaan samaa mieltä kanssasi. Ihan niin yksioikoisesti asia ei kuitenkaan ole, että Wikipedia olisi asiassa väärässä.
Does Calling It a Joke Make Sexism More Acceptable? | Psychology Today
The science of sexist and racist jokes: Researchers reveal why people laugh at them | Daily Mail Online
Here’s Why Sexist Jokes Make Men Think Sexism Is Normal -- Science of Us