Minä olen tällä palstalla ottanut tietynlaisen roolin tähän aihepiiriin liittyvissä keskusteluissa. Sitä voidaan jossain määrin pitää pahoilaisen asianajajana toimimisena ja palstan homografiasta helposti aiheutuvan harhan vastustamisena siitä että "kaikki fiksut" olisivat asiasta samaa mieltä, mutta olen halunnut myös seisoa aidosti uskomieni mielipiteiden takana, vaikka sillä ei kavereita ja katu-uskottavuutta kerättäisiin kovien jätkien joukossa.Joo tästä ollaan siinä mielessä samaa mieltä, että faktojen puutten takia minunkaan mielestäni emme voi perustellusti väittää, että palkkaerot eivät voisi johtua yhteiskunnan epätasa-arvoisista rakenteista. Kyllä ne voivat ja joissain tapauksissa se on erittäin uskottavaakin, kuten esimerkiksi ne perhevapaat. Joissain tapauksissa siitä voi olla jopa uskottavaa näyttöäkin.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että koska meillä ei ole sitä kovaa faktaa syistä tekijöiden takana, emme myöskään voi perustellusti väittää, että palkkaerot johtuisivat yhteiskunnan epätasa-arvoisista rakenteista. Se on kaiketi aikalailla varmaa, että jokin osa palkkaeroista johtuu myös epätasa-arvoisista rakenteista, mutta emme voi tietää, kuinka suuri osa. Siksi vastustan sitä, kun koko palkkaerot tai suurin osa niistä sälytetään yhteiskunnan rakenteiden ja/tai sovinismin syyksi.
Tässä ja nyt voin kuitenkin tehdä 99%:n varman lupauksen, että siinä vaiheessa kun kaikki keskusteluissa usein esille tuomani, (ainakin minulle) ilmeiset tasa-arvo-ongelmat on korjauttu laista ja rakenteista, niin tulen oman rummutukseni lopettamaan. En usko että siinä vaiheessa tuloerot olisivat nollassa. Vastaavasti sitä odotellessa en tule antamaan löysää tai päästämään läpi löperöä argumentointia asian suhteen, vaan tulen nämä samat ongelmat nostamaan esiin uudestaan ja uudestaan niissä yhteyksissä, joissa ne toimivat hyvinkin mahdollisesti selittävinä tekijöinä.