Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 917 819
  • 8 026

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Edelleen mua kiinnostaisi mitä se ihan käytännössä tarkoittaa, että lapsi kasvatetaan sukupuolensa mukaisesti. En usko, että kukaan on roolimalleja vastaan. Kyllä jopa feministit taitavat olla sitä mieltä, että lapset tarvitsevat roolimalleja. Siitä vaan ollaan eri mieltä minkälainen sen roolimallin pitäisi olla.

Ainakin mulle se tarkoittaa sitä, että lapsi saa kasvaa täysin normaalisti. Sukupuolirooleja ei korosteta, mutta toki kotoa löytyy näitä roolimalleja. Itse uskon - samalla kun katselen tuossa edessä makaavaa 13pv vanhaa esikoistytärtä - että hän kasvaa täysin normaaliksi pieneksi tytöksi nukkeleikkeineen kuin äitinsäkin, ilman mitään painotuksia ja kommervenkkejä suuntaan jos toiseenkaan.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Ainakin mulle se tarkoittaa sitä, että lapsi saa kasvaa täysin normaalisti. Sukupuolirooleja ei korosteta, mutta toki kotoa löytyy näitä roolimalleja. Itse uskon - samalla kun katselen tuossa edessä makaavaa 13pv vanhaa esikoistytärtä - että hän kasvaa täysin normaaliksi pieneksi tytöksi nukkeleikkeineen kuin äitinsäkin, ilman mitään painotuksia ja kommervenkkejä suuntaan jos toiseenkaan.

Miksi sitä pitää sitten erikseen korostaa, että kyseessä on juuri sukupuolen mukainen kasvatus, jos sitä ei oikeasti kasvatuksessa mitenkään painoteta? Entä jos tyttäresi ei haluaisikaan leikkiä nukeilla vaan haluaisi leikkiä autoilla tai pelata jääkiekkoa? Jotkut tyttölapset kun ihan ilman painostamistakin ovat enemmän kiinnostuneita näistä asioista.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
On se nyt vähän omituista, jos vanhempi on niin lukkiutunut ahtaisiin sukupuolirooleihin, että lapsen pitää erityisesti näyttää, että haluaa leikkiä monipuolisesti leluilla, jotta vanhempi edes harkitsisi, että lapselle voisi tarjota erilaisia leluja erilaisiin leikkeihin.

Kai muistatte myös omalla esimerkillä tukea lapsen kasvua sukupuolirooleihin? Äiti ei ikinä lapsen nähden aja autoa, koska autot on miesten juttu, isä taas kovaan ääneen kertoo, että ruoanlaitto on naisten hommaa ja hänhän ei soppakauhaan koske. Tai ota lasta syliin ja lohduta saati suorita mitään hoitotoimenpiteitä kuten pukemista, syöttämistä jne. Ne on naisten juttuja, joita miehet ei osaa.

Onneksi aikuiset sentään saavat Suomessa elää monipuolisempaa elämää kuin lapset. Vaikka olen nainen, kukaan ei ole minulle tullut sanomaan, että en saisi ajaa autoa, käyttää vasaraa, olla hyvä matematiikassa ja edes jääkiekonkatselua ei ole kielletty. Oikeastaan edes metsästyspiireissä ei kukaan ole ainakaan päin naamaan tullut sanomaan, että ei ole naisten hommaa. Toki saan myös rauhassa kokata, leipoa, kutoa villasukkia ja tehdä kaikenlaisia naiselliseksi miellettyjä asioita.

Pieni tyttö taas ilmeisesti on automaattisesti pilalla, jos haluaa leikkiä pikkuautolla ja poika, jos vaikka silittää perheen koiraa, tykkää leipoa joulupipareita tai tekee muuta äärinaisellista.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
On se nyt vähän omituista, jos vanhempi on niin lukkiutunut ahtaisiin sukupuolirooleihin, että lapsen pitää erityisesti näyttää, että haluaa leikkiä monipuolisesti leluilla, jotta vanhempi edes harkitsisi, että lapselle voisi tarjota erilaisia leluja erilaisiin leikkeihin.

Kai muistatte myös omalla esimerkillä tukea lapsen kasvua sukupuolirooleihin? Äiti ei ikinä lapsen nähden aja autoa, koska autot on miesten juttu, isä taas kovaan ääneen kertoo, että ruoanlaitto on naisten hommaa ja hänhän ei soppakauhaan koske. Tai ota lasta syliin ja lohduta saati suorita mitään hoitotoimenpiteitä kuten pukemista, syöttämistä jne. Ne on naisten juttuja, joita miehet ei osaa.

Onneksi aikuiset sentään saavat Suomessa elää monipuolisempaa elämää kuin lapset. Vaikka olen nainen, kukaan ei ole minulle tullut sanomaan, että en saisi ajaa autoa, käyttää vasaraa, olla hyvä matematiikassa ja edes jääkiekonkatselua ei ole kielletty. Oikeastaan edes metsästyspiireissä ei kukaan ole ainakaan päin naamaan tullut sanomaan, että ei ole naisten hommaa. Toki saan myös rauhassa kokata, leipoa, kutoa villasukkia ja tehdä kaikenlaisia naiselliseksi miellettyjä asioita.

Pieni tyttö taas ilmeisesti on automaattisesti pilalla, jos haluaa leikkiä pikkuautolla ja poika, jos vaikka silittää perheen koiraa, tykkää leipoa joulupipareita tai tekee muuta äärinaisellista.

Aika erikoinen viesti. Ei kai täällä kukaan ole tuollaista väittänyt edes lähellekään.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Aika erikoinen viesti. Ei kai täällä kukaan ole tuollaista väittänyt edes lähellekään.

Jaa, sinähän se juuri taisit olla sitä mieltä, että tytölle ei autoa leluksi tarjota, ellei hän päättäväisesti osoita sellaista haluavansa käyttämällä nukkea autona.

Onneksi suurella osalla lapsia on pääsy monipuolisiin leikkimahdollisuuksiin vähintäänkin hoidossa tai kavereilla, jos kotona on vain yhtä sukupuolta lapsia ja vanhemmat eivät halua lapselleen perusleluja tarjota sukupuolesta riippumatta. Valtaosa tytöistä kun välillä leikkii autoillakin ja keräilee jalkapallo- ja jääkiekkokortteja siinä kuin Frozen-korttejakin ja pienet pojat taas mielellään leikkivät myös sitä kodin arkea, jota näkevät, eivätkä tiedä, että esim. hoivaaminen tai ruoanlaitto on vain tyttöjen ja naisten juttu.

En yhtään kiellä, etteikö keskimääräinen poika olisi keskimääräistä tyttöä kiinnostuneempi autoista ja traktoreista ja tyttö poikaa enemmän nukkien perään, mutta itse en ole tavannut yhtään tyttöä, jota autot ja traktorit eivät yhtään kiinnostaisi tai poikaa, joka ei olisi yhtään kiinnostunut leikkimään kodin erilaisia askareita tai olemaan niissä vanhempien apuna mukana. Tytöt ja pojat myös yleensä osaavat ihan sujuvasti leikkiä yhdessä sekä ns. tyttöjen että poikien leikkejä että kaikenlaisia neutraalimpia leikkejä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Miksi sitä pitää sitten erikseen korostaa, että kyseessä on juuri sukupuolen mukainen kasvatus, jos sitä ei oikeasti kasvatuksessa mitenkään painoteta? Entä jos tyttäresi ei haluaisikaan leikkiä nukeilla vaan haluaisi leikkiä autoilla tai pelata jääkiekkoa? Jotkut tyttölapset kun ihan ilman painostamistakin ovat enemmän kiinnostuneita näistä asioista.

En tiedä, miten joku toinen painottaa tai haluaa korostaa, kerroin vaan, että miten itse asian koen. Omasta näkökulmastani ajateltuna kuulostaisi todella erikoiselta, että alkaisin vaalia jotain spesifejä sukupuolineutraaleja käytäntöjä.

Ja varmasti on olemassa tyttöjä joita kiinnostavat autot jossain vaiheessa ja poikia, joita kiinnostavat nuket. En oikein tiedä, mitä tekemistä tälläkään on sukupuoliroolin kanssa. Itsestäni tuli lihaa syövä hetero, vaikka taisin halua Barbie-nuken pikkupoikana. Itse nukke tosin ei kiinnostanut, se mikä kiinnosti, oli nuken mukana tulleet rullaluistimet, jotka iskivät kipinää lattiaa vasten. Vastaavasti vaimoni oli pikkutyttönä oikea isän tyttö ja teki kaikenlaisia "miesten juttuja", ihan tylsä hetero oli hänestäkin lopputuloksena, jossain vaiheessa alkoivat vaan kiinnostaa enemmän ne tyttöjen jutut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
On se nyt vähän omituista, jos vanhempi on niin lukkiutunut ahtaisiin sukupuolirooleihin, että lapsen pitää erityisesti näyttää, että haluaa leikkiä monipuolisesti leluilla, jotta vanhempi edes harkitsisi, että lapselle voisi tarjota erilaisia leluja erilaisiin leikkeihin.

Kai muistatte myös omalla esimerkillä tukea lapsen kasvua sukupuolirooleihin? Äiti ei ikinä lapsen nähden aja autoa, koska autot on miesten juttu, isä taas kovaan ääneen kertoo, että ruoanlaitto on naisten hommaa ja hänhän ei soppakauhaan koske. Tai ota lasta syliin ja lohduta saati suorita mitään hoitotoimenpiteitä kuten pukemista, syöttämistä jne. Ne on naisten juttuja, joita miehet ei osaa.

Onneksi aikuiset sentään saavat Suomessa elää monipuolisempaa elämää kuin lapset. Vaikka olen nainen, kukaan ei ole minulle tullut sanomaan, että en saisi ajaa autoa, käyttää vasaraa, olla hyvä matematiikassa ja edes jääkiekonkatselua ei ole kielletty. Oikeastaan edes metsästyspiireissä ei kukaan ole ainakaan päin naamaan tullut sanomaan, että ei ole naisten hommaa. Toki saan myös rauhassa kokata, leipoa, kutoa villasukkia ja tehdä kaikenlaisia naiselliseksi miellettyjä asioita.

Pieni tyttö taas ilmeisesti on automaattisesti pilalla, jos haluaa leikkiä pikkuautolla ja poika, jos vaikka silittää perheen koiraa, tykkää leipoa joulupipareita tai tekee muuta äärinaisellista.

Aika kärjistetty kuvaus, tosiasiassa suomalainen yhteiskunta on kollektiivisesti muuttunut näistä fraaseista jo ajat sitten, kyllä tässä maassa nainen saa ajaa autoa, hakata halkoja ja mies vaihtaa vaippoja. Itse en aja koskaan itse, mikäli vaimo vaan jaksaa ajaa.

Sitä sen sijaan en ymmärrä, miten ja miksi tarvittaisiin jotain yhteisvessoja jne kuvaamaan tasa-arvoa, siis oikeasti? Kuten jo mainitsin, niin nopeasti ajateltuna naisille olisi tuosta lähinnä haittaa ja epäilemättä naiset itse olisivat ensimmäisenä nostamassa asiasta metelin.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Ihan tylsiä heteroita on valtaosa niistäkin, joita eivät koskaan ala erityisesti kiinnostaa vain oman sukupuolen jutut. On aika tavanomaista, että aikuista tylsää heteroa kiinnostaa sekä ne jutut, joihin liittyvät lelut lapsilla mielletään tyttöjen leluiksi että ne jutut, joihin liittyvät lelut kuuluvat Anttilan mukaan pojille.

Ja toisaalta valtaosa tuntemistani homomiehistä on insinöörejä, joita kiinnostavat tekniikka ja muut ns. miesten jutut. Tylsiä ja tavallisia toki pääosin hekin. Ja tuntemani lesbot taas eivät ole sen vähempää naisellisia kuin muutkaan naispuoliset kaverini. Itseasiassa yläastekavereista se ainoa tietämäni lesbo oli ainoa, joka kulki aina hameessa ja lukiokavereista se porukan lesbo oli kyllä joka suhteessa niin keskimääräinen kuin olla ja voi mitä naisellisuuteen tuli ja on edelleen.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Sitä sen sijaan en ymmärrä, miten ja miksi tarvittaisiin jotain yhteisvessoja jne kuvaamaan tasa-arvoa, siis oikeasti? Kuten jo mainitsin, niin nopeasti ajateltuna naisille olisi tuosta lähinnä haittaa ja epäilemättä naiset itse olisivat ensimmäisenä nostamassa asiasta metelin.

Onko yhteisvessat olemassa sukupuolten välisen tasa-arvon takia vai onko enemmänkin kyse transsukupuolisista ja muista ei perinteiseen mies-nais-jaotteluun sopivista ihmisistä? Meillä Ruotsissa on sukupuolineutraalit vessat olleet arkea jo pitkään esimerkiksi yliopistoissa. En ole vielä koskaan kuullut, että asia olisi ollut ongelma yhtään kenellekään. Se on vain niin normaali asia jo, että ei siihen edes kiinnitä huomiota.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Sitä sen sijaan en ymmärrä, miten ja miksi tarvittaisiin jotain yhteisvessoja jne kuvaamaan tasa-arvoa, siis oikeasti? Kuten jo mainitsin, niin nopeasti ajateltuna naisille olisi tuosta lähinnä haittaa ja epäilemättä naiset itse olisivat ensimmäisenä nostamassa asiasta metelin.

Yhteisvessoja ilman muuta tarvitaan joissain paikoissa ja joissain toisissa ne olisivat sulaa hölmöyttä. Jäähallissa tarvitaan enemmän miesten vessoja pitkillä pisuaareilla ja erilliset naisten vessat. Rauhallisessa lounaskahvilassa taas voi vallan hyvin olla yhteisvessa, samoin se4llainen on todennäköisesti järkevämpi monilla työpaikoilla. Festareilla tms. taas voi toimia ratkaisu, jossa on pisuaareja yhdessä osassa, mutta bajamajat taas unisex-käytössä.

En nyt itsekään pitänyt tuota yhteisvessa-aloitetta erityisen toimivana, ideana tuntui olevan, että miesten pitäisi joutua jonottamaan yhtä kauan kuin naistenkin, mikä nyt tietysti on idioottimaista.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Onko yhteisvessat olemassa sukupuolten välisen tasa-arvon takia vai onko enemmänkin kyse transsukupuolisista ja muista ei perinteiseen mies-nais-jaotteluun sopivista ihmisistä? Meillä Ruotsissa on sukupuolineutraalit vessat olleet arkea jo pitkään esimerkiksi yliopistoissa. En ole vielä koskaan kuullut, että asia olisi ollut ongelma yhtään kenellekään. Se on vain niin normaali asia jo, että ei siihen edes kiinnitä huomiota.

Miksi pienen vähemmistön takia pitäisi luopua vuosikymmenet hyväksi havaitusta vessakoodistosta? Ei demokratia tarkoita sitä, että etsitään jostain se pienin vähemmistö ja toimitaan sen tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Perusoikeudet tulee turvata kaikille tasapuolisesti, mutta jokin raja näissä pitäisi olla. Ja ei, Ruotsia ei kannata pitää esimerkkinä kaikessa. Ei ruotsalainen tapa ole automaattisesti hyvä tapa, vaikka ruotsalainen onkin tästä eri mieltä.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Miksi pienen vähemmistön takia pitäisi luopua vuosikymmenet hyväksi havaitusta vessakoodistosta? Ei demokratia tarkoita sitä, että etsitään jostain se pienin vähemmistö ja toimitaan sen tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Perusoikeudet tulee turvata kaikille tasapuolisesti, mutta jokin raja näissä pitäisi olla. Ja ei, Ruotsia ei kannata pitää esimerkkinä kaikessa. Ei ruotsalainen tapa ole automaattisesti hyvä tapa, vaikka ruotsalainen onkin tästä eri mieltä.
Jos siitä ei ole enemmistölle mitään haittaakaan, en näe miksei voitaisi helpottaa asioita vähemmistön kannalta. Maailma muuttuu, jopa vessat sen mukana. Ei ole mitään järkeä pysyä yhteisvessoissa vain sen takia että näin on aina tehty. Minulle on ihan sama onko vessat yhteiset vai ei. Pointti oli että ei ole Ruotsissa valituksia tullut vaikka vessat ovatkin yhteiset. Ei kai Suomessakaan jokaisessa pikkukahvilassa ole erikseen miesten ja naisten vessoja? Tuleeko näistä yhteisvessoista paljon valituksia?
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Miksi pienen vähemmistön takia pitäisi luopua vuosikymmenet hyväksi havaitusta vessakoodistosta?

Onko se hyvä vai vain piintynyt tapa? Onhan se nyt älytöntä, että jossakin paikassa on kaksi pientä, yhden pöntön yleisövessaa vierekkäin. Toisen ovessa merkki, että on tarkoitettu miehille ja toisen, että naisille. Molemmat vessat ovat tyhjiä, kun kaksi samaa sukupuolta olevaa kaverusta päättää käydä vessassa. Nyt sitten hyväksi havaitun koodiston mukaan toinen menee vessaan ja toinen odottaa, kunnes ensimmäinen on valmis ja menee sitten vessaan hänen jälkeensä. Toinen aivan samanlainen vessa taas on siinä vieressä koko ajan tyhjillään. Paljon käytännöllisempää toki olisi, jos kyse olisi yhteisvessoista, jolloin toinen olisi voinut mennä toiseen vessaan ja toinen toiseen.

Erikseen sitten sellaiset paikat, joissa vessojen käyttäjiä on paljon ja tilanne nopeutuu huomattavasti, jos käytössä on pisuaareja niille miehille, joilla on vain kusihätä.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ei kai Suomessakaan jokaisessa pikkukahvilassa ole erikseen miesten ja naisten vessoja? Tuleeko näistä yhteisvessoista paljon valituksia?

Itseasiassa meillä työpaikalla on yhteisvessat. Meillä on ehkä hitusen verran enemmän naisia kuin miehiä töissä. Osa naisista on vastustanut näitä vessoja jatkuvasti kun eivät halua käydä samassa vessassa miesten kanssa. Yhdellä osastolla on kaksi vierekkäistä unisex-koppia. Toinen niistä on laputettu vain naistenvessaksi, eli siis vallattu. Hävytöntä. Itseäni nuo yhteiset vessat eivät ole haitanneet. Mutta pointti oli, että tähän asti erilliset vessat ovat kelvanneet kaikille. Nyt vain trans-sukupuolisuus on kuuminta hottia niin on keksitty, että erilliset vessat sortavat tätä pientä porukkaa. Ja koko kansakunnan vessatavat tulee muuttaa. Höpöä sanon minä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onko se tyttö sitten jotenkin epänormaali, jos se ei leiki nukeilla?
No jos ei leiki niin ehkä sitten isä opastaa, että sitten itket ja leikit ja olet normaali.

Huoh, tässä pointtina oli se, että en koe hirveän olennaiseksi asiaksi sitä, että pitäisi painottaa jotain sukupuolirooleja saati sukupuolineutraaliutta, joka sekin vaikuttaa ihmeelliseltä säätämiseltä. Vanhemmilla on tiettyjä velvollisuuksia ja vastuualueita pienen ihmisen elämässä, joihin lähipäivinä olen tutustunut.

Näihin ei kuulu tietynlaisten lelujen etsiminen lapselle, mutta ei niihin sekään kuulu, että pitäisi pitää huolta lelujen neutraaliudesta ja jostain tasa-arvo-asioista.
 

Byvajet

Jäsen
Huoh, tässä pointtina oli se, että en koe hirveän olennaiseksi asiaksi sitä, että pitäisi painottaa jotain sukupuolirooleja saati sukupuolineutraaliutta

Eivät sukupuolineutraaliudenkaan kannattajat käytännössä toteuta sukupuolineutraaliutta. Joku feministinainen voi nostaa metelin lelujen mainostamisesta, mutta tarjota kotonaan lapsilleen perinteisen naisen roolimallin. Jos näillä metelin nostajilla olisi pyrkimys oikeasti purkaa sukupuolirooleja, heidän täytyisi loogisuuden nimissä tehdä kaikki valintansa perinteitä vastaan, koska perinteitä myötäilevät valinnat vahvistavat entisiä malleja.

Feminismille on ominaista se, että teoria ja käytäntö eivät kohtaa. Rekkakuskinaiset tai insinöörinaiset harvemmin feminismin puolesta puhuvat. He tekevät omia valintojaan ja menevät rohkeasti mukaan miehiseen maailmaan. Sen sijaan feministit itse pyörivät naisellisessa maailmassa ja naisellisen kulttuurin parissa ja puhuvat siitä, millainen maailman tulisi olla sen sijaan että omalla esimerkillään muuttaisivat sitä.
 
Nyt naistoimijat ehdottavat yhteisvessoja, joista tuhannen varmasti naiset itse alta aikayksikön valittaisivat. Noh, tuskin näitä yhteisvessoja on tulossakaan, koska tämä olisi naisten kannalta lähinnä huono ratkaisu, vaikka kuinka korostaisi tasa-arvoa muodollisesti.

Itse kuulun koulukuntaan "eläköön se pieni ero".
Miksi yhteisvessat olisivat naisten kannalta lähinnä huono ratkaisu? Liittyykö tämä lainaamani viimeinen lauseesi nyt jotenkin yhteis/erillisvessoihin? Jos liittyy, niin mikä on sellainen sukupuolten pieni ero joka määrittää parasta vessakäytäntöä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Miksi yhteisvessat olisivat naisten kannalta lähinnä huono ratkaisu? Liittyykö tämä lainaamani viimeinen lauseesi nyt jotenkin yhteis/erillisvessoihin? Jos liittyy, niin mikä on sellainen sukupuolten pieni ero joka määrittää parasta vessakäytäntöä?

En sano, että naiset kollektiivina vastustaisivat yleisvessoja, mutta jos ja kun vastustusta asian suhteen tulee (kuten varmasti tulee), niin nimenomaan oletan naisten tällaista vastustavan. Maailmassa on kaikenlaisia läähättäjiä ja pervoja, lisäksi en tajua, miksi keskimäärin siistimpien naisten pitäisi joutua käymään samoissa kopeissa, kuin keskimääräistä sotkuisempien miesten.

Tuo vika lauseeni ei liittynyt vessajuttuun millään lailla, kunhan vaan totesin, että mielestäni naisten ja miesten sitä "pientä eroa" tulisi pikemminkin ylistää ja pitää hienona juttuna, ei vähätellä ja mitätöidä. Itse kunnioitan kauniimpaa sukupuolta erittäin paljon ja olen tämän monesti tehnyt tiettäväksi, lukiessani ja kommentoidessani Jatkiksen peräkammari-juttuja tuolla naisasiat-ketjussa.

Roman Schatz on sanonut myös jotain fiksua, eli tasa-arvo jne ovat kaikki tavoittelemisen arvoisia juttuja, mutta täydellinen sukupuolineutraalius on paitsi utopiaa, myös kuulostaa "saakelin tylsältä".
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Eivät sukupuolineutraaliudenkaan kannattajat käytännössä toteuta sukupuolineutraaliutta. Joku feministinainen voi nostaa metelin lelujen mainostamisesta, mutta tarjota kotonaan lapsilleen perinteisen naisen roolimallin. Jos näillä metelin nostajilla olisi pyrkimys oikeasti purkaa sukupuolirooleja, heidän täytyisi loogisuuden nimissä tehdä kaikki valintansa perinteitä vastaan, koska perinteitä myötäilevät valinnat vahvistavat entisiä malleja.

Feminismille on ominaista se, että teoria ja käytäntö eivät kohtaa. Rekkakuskinaiset tai insinöörinaiset harvemmin feminismin puolesta puhuvat. He tekevät omia valintojaan ja menevät rohkeasti mukaan miehiseen maailmaan. Sen sijaan feministit itse pyörivät naisellisessa maailmassa ja naisellisen kulttuurin parissa ja puhuvat siitä, millainen maailman tulisi olla sen sijaan että omalla esimerkillään muuttaisivat sitä.

Tai sitten kaikki sukupuolineutraaliuden kannattajatkaan eivät halua, että kukaan mies ei saisi olla perinteinen mies tai kukaan nainen perinteinen nainen. Jotkuthan puhuvatkin mielummin sukupuolisensitiivisyydestä. Moni joka on feministi tai kannattaa sukupuolineutraalisuutta, on oikeastaan vaan valinnanvapauden kannalla. Että saa olla joko perinteinen tai ei-perinteinen nainen tai mies. Ympäröivä maailma, mukaanlukien media, vaikuttaa siihen onko tätä valinnanvapautta vai ei.
 
En sano, että naiset kollektiivina vastustaisivat yleisvessoja, mutta jos ja kun vastustusta asian suhteen tulee (kuten varmasti tulee), niin nimenomaan oletan naisten tällaista vastustavan. Maailmassa on kaikenlaisia läähättäjiä ja pervoja, lisäksi en tajua, miksi keskimäärin siistimpien naisten pitäisi joutua käymään samoissa kopeissa, kuin keskimääräistä sotkuisempien miesten.
Tietenkään naiset eivät ole mikään homogeeninen joukko joka olisi esim. tästä asiasta samaa mieltä. Se on ihan luonnollista, että osa naisista haluaa yleisvessat sukupuolisen tasa-arvon edistämiseksi, ja osa naisista taas lukeutuu kaltaisiisi konservatiiveihin eikä halua että tuntematon mies kuulee kun peräaukosta purkautuu ulostetta ja suolistokaasuja. Mitään absurdia tai huvittavaa siinä ei kuitenkaan mielestäni ole, että samaankin sukupuoleen lukeutuvat ihmiset ovat asioista eri mieltä.

Tuo vika lauseeni ei liittynyt vessajuttuun millään lailla, kunhan vaan totesin, että mielestäni naisten ja miesten sitä "pientä eroa" tulisi pikemminkin ylistää ja pitää hienona juttuna, ei vähätellä ja mitätöidä. Itse kunnioitan kauniimpaa sukupuolta erittäin paljon ja olen tämän monesti tehnyt tiettäväksi, lukiessani ja kommentoidessani Jatkiksen peräkammari-juttuja tuolla naisasiat-ketjussa.
Se onkin juuri feminismin pahin sudenkuoppa, ettei muisteta tätä eroa, vaan tasapäistetään vain laput silmillä, tai vielä pahemmassa tapauksessa positiivisesti syrjitään jo paremmassa asemassa olevaa sukupuolta. Kokonaisuutena, tästä sudenkuopasta huolimatta, feminismi on kuitenkin kannatettava aate.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Länsimaissa kun ollaan niin on aika järkevä lähteä yksilökeskeisestä näkökulmasta liikkeelle. On vaikea nähdä, että kukaan järkevä keskustelija kiistäisi, etteikö sukupuolten välillä olisi tiettyjä merkittäviä biologisia eroja, mutta meidän on turha mitenkään valmiiksi aidata ihmisiä joihinkin karsinoihin, kun kuitenkin tiedämme, että yksilöiden tasolla vaihtelu on valtavaa. Pitääkö joihinkin yksittäisiin mainoksiin puuttua on sitten lähinnä ideologinen kysymys tai vaikkapa tämä "suuri" vessa-debatti. Itse voin hyvin elää tälläisten Anttilan mainosten kanssa, mutta olisihan se virkistävää nähdä vähän vaihtelua - lastenvaatteista nyt puhumattakaan, jos sattuu inhoamaan pinkkiä ja sinistä niin on aika pulassa välillä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sekoitetaankohan täällä tahallaan vai vahingossa queer ideologiaa ja perus feminismiä? Ja vielä tätä radikaalimpaa siipeä queer porukasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös