Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 924 240
  • 8 032

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jaa, vai että se on homofobiaa ja reaktiivistä konservatiivinarratismiä kun ilmaisee eriävän mielipiteen... Oh, the irony. Mitäs se cancel-kulttuuri nyt taas olikaan?
Jos sun mielestä cancel kulttuuria on se että anonyymilla nettipalstalla joku sanoo että sun mielipide on paska niin ollaan aika helvetin kaukana siitä miten se termi yleensä käsitetään. Siis toki siinä on kaikkea paskaa kun kaivellaan vanhoja näkemyksiä ja kommentteja ihan vaan, että joku menettää työpaikkansa.
Hyvä esimerkki tästä on Into the Spiderverse ja Miles Morales hahmona ylipäätänsä. Saatiin PoC-hämähäkkimies luomalla uusi hahmo, antamalla sille uskottava taustatarina ja ILMAN Peter Parkerin valkoisuuden poistoa.
Siis se sama Miles Morales joka aiheutti melkoisen ragen erinäisissä piireissä kun hänen hahmonsa debytoitiin sarjakuvissa? Kun tuli uusi Spider-Man ja se ei ollutkaan Peter Parker niin internetissä itkettiin siitä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Siis se sama Miles Morales joka aiheutti melkoisen ragen erinäisissä piireissä kun hänen hahmonsa debytoitiin sarjakuvissa? Kun tuli uusi Spider-Man ja se ei ollutkaan Peter Parker niin internetissä itkettiin siitä.

Itkua tulee aina, kummaltakin puolelta aitaa. Varsinkin kun supersankari muuttuu. Mutta ItSv on silti parempi lähestymistapa kuin vanhan suora korvaaminen erivärisellä/erisukupuolisella/eriseksuaalisella hahmolla jonka silti pitäisi olla ns." Sama" hahmo.

Create new, don't replace old. Ei se niin vaikeaa ole.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos sun mielestä cancel kulttuuria on se että anonyymilla nettipalstalla joku sanoo että sun mielipide on paska niin ollaan aika helvetin kaukana siitä miten se termi yleensä käsitetään.
Ei todellakaan ole. Mun mielipiteitä voi ihan huoletta sanoa paskoiksi - ehkä jopa suotavaa kun keskustelupalstalla ollaan - , jos ne sitä jonkun mielestä on. Mutta niistä vedetyt perusteettomat fobialeimat, konservatiivikortit ja 'koita olla jatkossa käyttämättä' -keskustelunsuitsimiset ovat jo silkkaa vaientamis- tai tuomitsemiskulttuuria, joiksi cancel-kultturi on suomennettu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei todellakaan ole. Mun mielipiteitä voi ihan huoletta sanoa paskoiksi - ehkä jopa suotavaa kun keskustelupalstalla ollaan - , jos ne sitä jonkun mielestä on. Mutta niistä vedetyt perusteettomat fobialeimat, konservatiivikortit ja 'koita olla jatkossa käyttämättä' -keskustelunsuitsimiset ovat jo silkkaa vaientamis- tai tuomitsemiskulttuuria, joiksi cancel-kultturi on suomennettu.
Kerro nyt vielä miten taideteoksen uudelleen tulkinta on cancel kulttuuria. Muuten kuin sinun mielessäsi koska ei-heteronormatiiviset asiat ilmeisesti tuhoavat kulttuurin/ydin perheen ja heteroita ei enää suvaita.

Ja siis sinä todellakin pelaat ihan täysin jollain jenkkikonservatiivien pakalla jossa reagoidaan johonkin "liberaalien" tekemään muutokseen taiteessa huutaen, että moraali tuhoutuu. Sitä on helvetin raskasta lukea ja se on älyllisesti ihan vitun tylsää. Varmaan pystyt parempaankin.
 

axe

Jäsen
Ite katoin uuden Häräntappoaseen kokonaan. Vähän hirvittää sanoa mielipiteekseen, että nämä "nykyaikaistetut" päähenkilöt hävisivät alkuperäisesikuvilleen ihan pystyyn, kun taas uusi Rutanen oli paljon parempi kuin orkkis. Siitä kun tulee heti sellainen olo, että varmaan ajattelen niin, koska olen juntti konservatiivi enkä hyväksy homoja ja tykkään lapsellisesta heteroseksirehentelystä -- ja vaikken ajattelekaan niin, niin useampi Hyvis ainakin ajattelee minun ajattelevan niin ja mitätöi mielipiteen. Se ainakin nauratti varttuneempaa herrasmiestä ihan oikeasti, että huudettu solvaus "paskatransu" oli keksitty sensuroida tekstityksessä paskat****. Jotkut sanat, myös fiktiossa, ovat niin saakelin vaarallisia ja väkivaltaisia nähtäväksi. Jos alkuperäistä sarjaa ei olisi tehty, tämä uusi olisi sellainen ihan ok 3/5 mutta kun se klassikko on olemassa, niin tästä jää vertailussa käteen vain hengettömyys ja turhanpäiväisyys. Mutta niinhän oikeastaan kaikki remaket on turhia ja huonompia, homoilla tai ilman. No, saipahan moni nuori näyttelijä kokemusta ja palkkaa.

Muutenhan tämä oli hyvä päänavaus Suomessakin siihen Amerikan malliin, että sarjan tai leffan henkilöissä pitää olla tasapuolisesti edustettuna jokaista sukupuolta, rotua, ruumiinrakennetta ja muuta varianttia. Jokaiselle vähän jotain, ääntä ja näkyvyyttä kaikille. Toivottavasti joku nykyaikaistaja tarttuu pian toiseen suomalaiseen maaseutuklassikkoon Seitsemään veljekseen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
. Toivottavasti joku nykyaikaistaja tarttuu pian toiseen suomalaiseen maaseutuklassikkoon Seitsemään veljekseen.
Uusversio on siirrettävä nykyaikaan. Ei voi olla seitsikko vaan kahdeksikko, jotta saadaan tasapuolisesti mies- ja naisoletettuja ja siten mukaan mahtuu myös ihmisiä QWERTYUIP-osastolta. Kaikki eivät voi olla samoista vanhemmista, koska voisi liikaa viitata tiettyihin uskontoihin. Voisi olla yksi sisaruspari (sisko ja vel), loput adoptoituja; mm. arabi, afrikkalainen, eurooppalainen, latino, intialainen ja kiinalainen. Seksuaalisia taipumuksia maun mukaan.
Impivaaran sijasta he joutuvat selviämään Kouvolassa, Pieksämäellä tai ehkä Keravalla.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo
Suosikkijoukkue
Tappara
Kerro nyt vielä miten taideteoksen uudelleen tulkinta on cancel kulttuuria. Muuten kuin sinun mielessäsi koska ei-heteronormatiiviset asiat ilmeisesti tuhoavat kulttuurin/ydin perheen ja heteroita ei enää suvaita.

Ja siis sinä todellakin pelaat ihan täysin jollain jenkkikonservatiivien pakalla jossa reagoidaan johonkin "liberaalien" tekemään muutokseen taiteessa huutaen, että moraali tuhoutuu. Sitä on helvetin raskasta lukea ja se on älyllisesti ihan vitun tylsää. Varmaan pystyt parempaankin.
Huippista. Sinä keksit ihan itse minulle mitä mielipuolisempia motiiveja ja mielipiteitä, leimaat minut niitten perusteella ties miksi homofoobiseksi jenkkijuntiksi ja samalla kerrot kuinka raskasta ja älyllisesti tylsää niitä on lukea. No, en mää oikein voi auttaa siinä, itsehän sinä ne kirjoitit. Voisit vaikka samalla sykkeellä sitten keksiä mun puolesta vastauksetkin niihin. Mutta kirjoita sitten jotain älyllisesti lennokasta, ettet kyllästy lukiessasi.

Cancel-kulttuuriksi lasken siis sen, että tekijät halusivat nykyaikaistaa tarinan vaihtamalla heteronormitiivisen miehen ei-heteronormitiiviseksi naiseksi. Eli tekijöiden mukaan mieseys ja heterous ei ole nykyaikaista, joten ne piti korvata ei-heteroudella ja naisuudella. Ei se tuon monimutkaisempaa ole.

Jos tuollaisen kritisointi on jonkun mielestä homofobiaa tai jenkkikonservatismia, niin sitten se on. Nykyään kaikki on jotakin, jos joku niin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Cancel-kulttuuriksi lasken siis sen, että tekijät halusivat nykyaikaistaa tarinan vaihtamalla heteronormitiivisen miehen ei-heteronormitiiviseksi naiseksi. Eli tekijöiden mukaan mieseys ja heterous ei ole nykyaikaista, joten ne piti korvata ei-heteroudella ja naisuudella. Ei se tuon monimutkaisempaa ole.

Kertaapa tuon normatiivi-sanan merkitys, niin ymmärrät että uusi versio ei tule minkään tilalle, vaan rinnalle.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ei hyvää päivää. Cancel-kulttuuri ei todellakaan ole sitä, että vanhoista esityksistä tehdään uusia versioita.

Taitaa olla aika osuvasti tuossa itse sanassa jo ko. ilmiön merkitys. Toki sitä voisi täsmentää vielä "mitätöidä-tuhota" -duolla.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eilös se ole vielä enemmän homofoobista jos tuottajat/ohjaajat/jne eivät usko että vähemmistövetoinen projekti voisi menestyä omilla meriiteillään, ilman että se on tunnetun/pidetyn konseptin "rework"?

Representation matters. Mutta mielekkäämpää olisi luoda uutta sen sijaan että kierrätetään vanhaa.

Hyvä esimerkki tästä on Into the Spiderverse ja Miles Morales hahmona ylipäätänsä. Saatiin PoC-hämähäkkimies luomalla uusi hahmo, antamalla sille uskottava taustatarina ja ILMAN Peter Parkerin valkoisuuden poistoa.
Samassa elokuvassa saatiin myös naispuolinen Hämis ihan vaan btw

Lisää Into the Spiderverseä, vähemmän Häräntappoaseita.

Minun käsittääkseni Anna-Leena Härkönen on antanut tälle uudelle versiolle siunauksen ja ollut mukana käsikirjoittamassa tms. uutta versiota. Eli siinä mielessä on paha mennä tuomitsemaan uusioversiota. Lisäksi minun mielestäni alkuperäisteoksen sanoma ei ole nuoren miehen ja naisen tarina vaan juurikin teini-ikäisten ihmisten itsensä etsiminen ja suhtautuminen itseenä ja muihin jne.

Eli tästä syystä annan etukäteen arvosanaksi uusinta-filmatisoinnille arvosanan 2/5.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ite katoin uuden Häräntappoaseen kokonaan. Vähän hirvittää sanoa mielipiteekseen, että nämä "nykyaikaistetut" päähenkilöt hävisivät alkuperäisesikuvilleen ihan pystyyn, kun taas uusi Rutanen oli paljon parempi kuin orkkis. Siitä kun tulee heti sellainen olo, että varmaan ajattelen niin, koska olen juntti konservatiivi enkä hyväksy homoja ja tykkään lapsellisesta heteroseksirehentelystä -- ja vaikken ajattelekaan niin, niin useampi Hyvis ainakin ajattelee minun ajattelevan niin ja mitätöi mielipiteen.
En ole katsonut alkuperäistä enkä ole katsomassa tätä uuttakaan hyvin todennäköisesti. Sanotaan se tähän kohtaan eli en älä analysoimaan asiaa ollenkaan.

Mutta tuossa jos olet sitä mieltä että uudet päähahmot ovat huonompia ja tämä johtuu käsikirjoituksesta/ohjauksesta/näyttelijöistä niin sittenhän se on validia kritisismiä, eikä siitä saa transfoobista ellei ole erittäin pahasti vieraantunut todellisuudesta. Sama tulee mieleen Ghostbusters rebootista (en ole sitä katsonut kun se ei kiinnosta minua). Eli siinä oli paljon juttuja siitä kuinka reboot on tarpeeton (etukäteen), näyttely/ohjaus/käsikirjoitus oli huonoa (jälkikäteen) ja nämä ovat olennaista kritiikkiä. Sen sijaan kommentit siitä kuinka naiset eivät ole hauskoja, feministiagendaa tuputetaan tms. syistä projektin kritisoiminen on vähän hölmöä, puhumattakaan siitä kuinka joillekin näyttelijöille lähetettiin vihapostia tai syytettiin lapsuuden pilaamisesta tms.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään on taas sellainen päivä, joka muistuttaa itseäni ja ehkä yhteiskuntaakin? Että naisilla on aika saakelin hyvin pullat uunissa.

Katselen parhaillaan kummipoikaani, joka jännittää huomista suunnilleen kädet täristen. Huomenna on se päivä kun Suomen lain mukaan hänen on annettava vapautensa Suomen valtiolle, tartuttava aseisiin ja alettava kouluttautumaan tappajaksi. Tämä on monelle epävarmalle nuorelle aika sykähdyttävä hetki. Hetki, jota uimarannalla auringonvalossa paistattelevat teinitytöt kuin vanhemmatkaan kesästä nauttivat neitokaiset tuskin ymmärtävät.

Tämä aihe tosin ei kauheasti poliitikkojen suussa pyöri. Tämä aihe on epätrendikäs. Keskitytään oikeaan tasa-arvotaisteluun. Siis naisen aseman parantamiseen ja helpottamiseen.
 

teppana

Jäsen
Ei siinä, epäkohtahan tuo tasa-arvon näkökulmasta on. Mutta ei se silti tarkoita, etteikö naiset kohtaisi lasikattoja, häirintää sekä muuta epäasiallisuutta sukupuolensa vuoksi.

Minulla nousee aina karvat pystyyn, kun asepalveluksen varjolla pyritään mitätöimään naisiin kohdistuvia tasa-arvo ongelmia.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siinä, epäkohtahan tuo tasa-arvon näkökulmasta on. Mutta ei se silti tarkoita, etteikö naiset kohtaisi lasikattoja, häirintää sekä muuta epäasiallisuutta sukupuolensa vuoksi.

Minulla nousee aina karvat pystyyn, kun asepalveluksen varjolla pyritään mitätöimään naisiin kohdistuvia tasa-arvo ongelmia.
Ei tietenkään. Kaikillahan tässä pallolla omat ongelmansa on. Minä en ainakaan naisten kohtaamia tasa-arvo-ongelmia halua mitätöidä.

Siltikin, ei kai kukaan sitäkään kiistä, että aika pieneltä tuntuu ne naisten kohtaamat ongelmat tämän liki vuoden mittaisen orjatyövelvollisuuden rinnalla. Tämä tietenkin vain näin omasta vinkkelistä katsottuna.

Vihreät käyttivät monessa kuntavaalikampanjassa keihään kärkenä feministisen politiikan tärkeyttä. Osaako joku sanoa, ajavatko vihreät jotain lakimuutosta, jotta naisillekin tulisi asevelvollisuus ja feministinen politiikka toteutuisi tältäkin osin?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Siltikin, ei kai kukaan sitäkään kiistä, että aika pieneltä tuntuu ne naisten kohtaamat ongelmat tämän liki vuoden mittaisen orjatyövelvollisuuden rinnalla. Tämä tietenkin vain näin omasta vinkkelistä katsottuna.
Siinä tapauksessa varmaan ajat asevelvollisuuden alasajoa ja täysin ammattilaisista koostuviin puolustusvoimiin siirtymistä? Ja muutenkin tuo melkein vuosi taitaa olla suurella osalla melkein puoli vuotta. Ja orjatyöksikään sitä on hankala kutsua kun päivärahat juoksevat kuitenkin.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Siinä tapauksessa varmaan ajat asevelvollisuuden alasajoa ja täysin ammattilaisista koostuviin puolustusvoimiin siirtymistä? Ja muutenkin tuo melkein vuosi taitaa olla suurella osalla melkein puoli vuotta. Ja orjatyöksikään sitä on hankala kutsua kun päivärahat juoksevat kuitenkin.
Jotenkin haiskahtaa, ettet ole käynyt armeijaa.

Kyllä se on käytännössä ihan orjatyötä, kun lomia lukuunottamatta varusmiehen sijainti on määrätty metrien tai ehkä kymmenien metrien tarkkuudella 24/7, ja harjoitettu aktiviteetti on usein myös pitkälti määrätty.

Ensimmäiset 165 päivää tästä riemusta saa 5,20€/päivä, sitten 8,70€ ja 255 päivän kohdalla peräti 12,10€. Missä tahansa paskahommissakin tienaa yleensä kuukaudessa enemmän kuin 255 aamun palveluksesta nostaa päivärahoja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinä tapauksessa varmaan ajat asevelvollisuuden alasajoa ja täysin ammattilaisista koostuviin puolustusvoimiin siirtymistä? Ja muutenkin tuo melkein vuosi taitaa olla suurella osalla melkein puoli vuotta. Ja orjatyöksikään sitä on hankala kutsua kun päivärahat juoksevat kuitenkin.
Niin jos haluu lähtee ammuskelemaan niin voi selvitä puolella vuodella. Jos ei, niin menee melkein vuosi. Kyllä se orjatyötä on siinä vaiheessa kun enemmän rahaa saisi kotona löhöilemällä.

Mistä ihmeestä säät tuon asevelvollisuuden alasajon tähän vedit? Eikö muijia saa pakkottaa valtion hommiin?

En ole asiaa miettinyt, mutta kyllä se palkka-armeija voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
En ole asiaa miettinyt, mutta kyllä se palkka-armeija voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Ei kyllä olisi Suomen kaltaisessa valtiossa. Kustannukset karkaisivat aivan käsistä ja tuon itänaapurimme vuoksi meillä pitää olla uskottava puolustus niin miesmääräisesti kuin kaluston laadultaankin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mistä ihmeestä säät tuon asevelvollisuuden alasajon tähän vedit? Eikö muijia saa pakkottaa valtion hommiin?
Jos kyse on orjatyöstä, niin mielestäni ei ole järkevää laittaa kaikkia orjatyöhön, vaan vapauttaa kaikki orjatyöstä. Ainakin itse olen orjatyötä vastaan. Ja jotkut feministit ovat ehdottaneet asevelvollisuus armeijan alasajoa sen sijaan että laitetaan naisetkin orjatyöhön.

Kyllä se on käytännössä ihan orjatyötä, kun lomia lukuunottamatta varusmiehen sijainti on määrätty metrien tai ehkä kymmenien metrien tarkkuudella 24/7, ja harjoitettu
Näytä mulle orjia joille on maksettu rahallista korvausta ja mahdollisesti esimerkiksi asunnon vuokra.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kyllä olisi Suomen kaltaisessa valtiossa. Kustannukset karkaisivat aivan käsistä ja tuon itänaapurimme vuoksi meillä pitää olla uskottava puolustus niin miesmääräisesti kuin kaluston laadultaankin.
Voi olla. Jotenkin itse ajattelen, että tässä kohtaa laatu voisi korvata määrän. Ja ollaanko me oikeasti uskottava jotain Venäjää vastaan? Ja en nyt tarkoita, että täytyisi mitään 5000€/kk ramboja palkata, vaan että halukkaille maksettaisiin edes jonkin näköinen korvaus.

Ja lisäksi pitäisi saada aikaiseksi joku EUn keskitetty turvaratkaisu.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos kyse on orjatyöstä, niin mielestäni ei ole järkevää laittaa kaikkia orjatyöhön, vaan vapauttaa kaikki orjatyöstä. Ainakin itse olen orjatyötä vastaan. Ja jotkut feministit ovat ehdottaneet asevelvollisuus armeijan alasajoa sen sijaan että laitetaan naisetkin orjatyöhön.


Näytä mulle orjia joille on maksettu rahallista korvausta ja mahdollisesti esimerkiksi asunnon vuokra.
Kyllä mun mielestä kaikki vois tehdä vähän orjatyötäkin. Onko nykyinen malli järkevä. Tuskin. Ainakin veikkaan, että sitä pitäisi muokata. Esim. lyhentää ja monipuolistaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
EU-maillahan on Nato, mutta me emme valitettavasti kuulu siihen.
Meinasin ensin kirjoittaa Nato tai... Mutta jätin sen pois. EUn pitäisi itsessään olla sotilaallinen suurvalta... Anteeksi jos on huono termi. Tämäkään asia ei kuulu ydinosaamisalueeseeni.

Jos tuo edellä mainittu ei ole mahdollista, niin ei muuta kuin Natoon vaan.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ei asevelvollisuus orjatyötä ole, mutta kyllähän siinä tehdään hommia yhteisen hyvän ja valtion eteen minimaalisella korvauksella ja pakotettuna. Onkin varsin kummallista, miksi asevelvollisuutta ei ole tasa-arvoistettu kaikkia koskevaksi, jos ajatellaan, että tällainen uhraus Suomen puolesta pakotettuna on yleisellä tasolla hyväksyttävä asia. Oikeasti tasa-arvoistaminen ei vaatisi juurikaan muutoksia nykysysteemissä paitsi ehkä kasarmien asuinolosuhteissa ja sivarin volyymin kasvattamisessa. Koko ikäluokka vaan kutsuntoihin, armeija ottaa halukkaista tarpeellisen määrän parhaita kandidaatteja palvelukseen, loput siirtyvät siviilipalvelukseen.

Samassa syssyssä voitaisiin tasa-arvoistaa palveluiden pituuksiakin ja muuttaa sivari 6 kk:n palveluksi. Ei tarvisi niin paljon uusia sivaripaikkoja keksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös