Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 923 318
  • 8 032

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No ei mun kokemuksia tarvii täällä alkaa perkaamaan.

Tämän asenteen takia siitä ei sitten vissiin monet tiedäkään, että "iso osa miehistäkin on kokenut ahdistelua".

Toivottavasti rohkeiden naisten esimerkki rohkaisee myös Nauravaa Kulkuria sekä muita ahdisteltuja ja häiriköityjä miehiä kertomaan avoimesti kokemuksistaan vielä joskus tulevaisuudessa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä olen tässä työskennellyt jo hyvän aikaa naisvaltaisella alalla, ja olen oikein odotellut sitä seksuaalista ahdistelua. Mutta ei ne vaan ahdistele! Ei puristele rouvat perseestä opettajainhuoneessa, eivät tunge kieltä kurkkuun veso-päivinä, en edes ole kuullut mitään vihjailua. Mikä niitä vaivaa? Onko vika minussa?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minua on puristettu pari kertaa kannikasta, halattu usein täysin odottamatta, pantu käsivarsi kaulalle tai olalle, ehdotettu muutamia kertoja, että mennään loppupäiväksi meille tai teille (tuloksetta). Venytelty edessäni tiukahkossa puserossa tissit pullottaen.
Jostain syystä en ole pitänyt tätä ahdisteluna, vaikka esim. lääppiminen ei yleensä tunnu kivalta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä olen tässä työskennellyt jo hyvän aikaa naisvaltaisella alalla, ja olen oikein odotellut sitä seksuaalista ahdistelua. Mutta ei ne vaan ahdistele! Ei puristele rouvat perseestä opettajainhuoneessa, eivät tunge kieltä kurkkuun veso-päivinä, en edes ole kuullut mitään vihjailua. Mikä niitä vaivaa? Onko vika minussa?
On. Ei ne mynttonit oikeesti peitä sitä vanhan viinan hajua.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Minua on puristettu pari kertaa kannikasta, halattu usein täysin odottamatta, pantu käsivarsi kaulalle tai olalle, ehdotettu muutamia kertoja, että mennään loppupäiväksi meille tai teille (tuloksetta). Venytelty edessäni tiukahkossa puserossa tissit pullottaen.
Jostain syystä en ole pitänyt tätä ahdisteluna, vaikka esim. lääppiminen ei yleensä tunnu kivalta.
Eli tämä oli siis tasa-arvoa ja poliitista korrektiusta?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eli tämä oli siis tasa-arvoa ja poliitista korrektiusta?
Kun en tiedä. Muistijälkiä jäi, mutta tuskin traumoja. Itse olen aina välttänyt spontaania koskettelua ja seksuaaliseksi tulkittavaa ehdottelua. Läpändeerosta naisista miesten kesken on tullut heitettyä paljonkin, ja olen monesti kuullut naisten heittävän keskenään härskiä läppää miehistä. Eivät siis ole välitttäneet että joku kuulee.
 

Undrafted

Jäsen
MeNaiset-lehti oli koonnut yhdeksön merkkiä, mistä tunnistaa omat mikroaggressiot. Ensimmäisenä oli varainkin vanhempien sukulaisten tapa udella tyttö-/poikaystävää heterosti. Toki voisi kysellä seurustelukumppanista, jos ylipäänsä pakko udella mitään. Toisaalta MeNaiset hyppää minusta sitten harhaan, kun leimaa kyselijän ajattelevan ettei muut vaihtoehdot olisi edes mahdollisia. Tilastollisesti suurin osa ihmisistä on heteroita, joten aika turvallinen oletus tehdä minusta. Ratkaisevampaa minusta on miten reagoi, jos vastaus olisikin ”Ei minulle tyttöystävää olen, mutta tosi ihana poikaystävä.”
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
MeNaiset-lehti oli koonnut yhdeksön merkkiä, mistä tunnistaa omat mikroaggressiot. Ensimmäisenä oli varainkin vanhempien sukulaisten tapa udella tyttö-/poikaystävää heterosti. Toki voisi kysellä seurustelukumppanista, jos ylipäänsä pakko udella mitään. Toisaalta MeNaiset hyppää minusta sitten harhaan, kun leimaa kyselijän ajattelevan ettei muut vaihtoehdot olisi edes mahdollisia. Tilastollisesti suurin osa ihmisistä on heteroita, joten aika turvallinen oletus tehdä minusta. Ratkaisevampaa minusta on miten reagoi, jos vastaus olisikin ”Ei minulle tyttöystävää olen, mutta tosi ihana poikaystävä.”
Sekin on varmaan sitten mikroaggressio, kun pitää ovea auki jollekulle perässä kulkevalle, jonka tulkitsi olevan menossa samasta ovesta, mutta tämä ei ollutkaan menossa siitä ovesta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
MeNaiset-lehti oli koonnut yhdeksön merkkiä, mistä tunnistaa omat mikroaggressiot. Ensimmäisenä oli varainkin vanhempien sukulaisten tapa udella tyttö-/poikaystävää heterosti. Toki voisi kysellä seurustelukumppanista, jos ylipäänsä pakko udella mitään. Toisaalta MeNaiset hyppää minusta sitten harhaan, kun leimaa kyselijän ajattelevan ettei muut vaihtoehdot olisi edes mahdollisia. Tilastollisesti suurin osa ihmisistä on heteroita, joten aika turvallinen oletus tehdä minusta. Ratkaisevampaa minusta on miten reagoi, jos vastaus olisikin ”Ei minulle tyttöystävää olen, mutta tosi ihana poikaystävä.”

"Turvallinen oletus" viittaa kysyjän tunteisiin, kun on kivempi olettaa tuttu ja turvallinen hetero siihen. Nyt oli kyse siitä miten otetaan toinen ihminen paremmin huomioon.

Tällaisista on @Mälkiä ja vastaavien kiva hassutella. Ja varmasti iso osa seksuaalivähemmistöistä ei ole kysymyksestä moksiskaan. Mutta silti se huomioonottaminen ja vähempi olettaminen on hyvä juttu opetella, ja esimerkiksi lasten hankinnan olettamisella voidaan koskettaa todella kipeää aihetta, lapsettomuutta. Miksei myös kumppanijutuilla eli yksinäisyydellä.
 

Byvajet

Jäsen
Me Naiset -lehti oli koonnut yhdeksän merkkiä, mistä tunnistaa omat mikroaggressiot.

Ainoa järkevä tuolla oli tämä:

-
Oletat, että kaikki homoseksuaalit ovat samanlaisia ja pitävät samoista asioista

Homouteen liittyy usein mielikuvia naisellisuudesta ja nenäkkyydestä. Tämän kaltaiset oletukset joutavat romukoppaan, sillä seksuaalisuus ei kerro mitään toisen persoonasta tai mielenkiinnonkohteista.
-

Tämä koskee kaikkea muutakin. Vähemmistö ei tarkoita samoja arvoja, asenteita tai toiveita. Minä olen monesta asiasta eri mieltä julkista ääntä pitävien kinkyilijöiden kanssa, enkä pidä lainkaan siitä, että he yrittävät kertoa puolestani, mitä ajattelen, toivon ja tahdon. Vielä vähemmän arvostan sitä, että ulkopuoliset nostavat itsensä tulkitsevaksi normiksi, jota pitäisi noudattaa. Se on pikemminkin narsismia ja vallankäyttöä kuin pyrkimystä aidosti ajaa vähemmistöjen asemaa.

Ihmisten välisessä kanssakäymisessä tärkeitä arvoja ovat hyväntahtoisuus, kunnioitus, vilpittömyys ja avoimuus. Noita ei voi eikä pidä korvata ulkoisilla normeilla, koska normit eivät lisää oikeuksia vaan kaventavat niitä.

Esimerkiksi hetero-oletus on täysin perusteltu, koska homoparit ovat harvassa. Jokaista poikkeusta ei tarvitse ajattelussaan valmiiksi huomioida, koska se tekee ihmisten välisestä kanssakäymisestä tavattoman vaikeaa. Sen sijaan on hyvä pyrkiä kulttuuriin, jossa hetero-oletuksen voi luontevasti korjata, eikä siitä tarvitse valehdella.

Jos isovanhemmat olettavat, että pojanpojalla on tyttöystävä, se ei ketään loukkaa. Sen sijaan moni homo loukkaantuu, jos oletuksen korjauksen jälkeen tulee tuomio.

Viestintä on yleensäkin jatkuvaa ohipuhumista ja virhetulkintaa, joten on elämälle vierasta pyrkiä viestintätyyliin, jossa tosielämän kaikki poikkeukset huomioidaan. Tämä ei koske pelkästään vähemmistöjä vaan kaikkea muutakin. Jos joku puhuu maasta pallona, virheen voi ohittaa luontevasti tekemättä itsestään numeroa ja vaatimatta ehdotonta tarkkuutta.

Palaan vielä siihen, että korrektin puheen takana on viime kädessä halu käyttää valtaa ja kontrolloida. Tosiasia kuitenkin on, että vaikka ihmisten puhe saataisiin putoilemaan tarkasti tietynmuotoisista rei'istä, niin se ei poista perusongelmaa, joka on kohtaamisen ja hyväntahtoisuuden puute. Viimeksi mainittu koskee erityisen voimakkaasti vähemmistöjen puolesta taistelevia. He tahtovat nähdä rumuutta sielläkin, missä motiivit ovat myönteiset.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Palaan vielä siihen, että korrektin puheen takana on viime kädessä halu käyttää valtaa ja kontrolloida.

Muuten hyvä viesti, eikä tämä sitä poista, mutta siitähän on kyse juuri/myös toisinpäin, ja siitä kyse artikkelin listassa. Osa haluaa kontrolloida ketä vastapuoli saa nussia ja rakastaa, ja minkälainen pitää "normaalin" olla.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Muuten hyvä viesti, eikä tämä sitä poista, mutta siitähän on kyse juuri/myös toisinpäin, ja siitä kyse artikkelin listassa. Osa haluaa kontrolloida ketä vastapuoli saa nussia ja rakastaa, ja minkälainen pitää "normaalin" olla.
Heterous nyt sattuu olemaan "normaali" jo ihan senkin takia että homoseksuaaliset eivät pysty keskenään lisääntymään ilman ulkopuolista apua.

Vanhaa, heikkotasoista mutta paikkaansapitävää vitsiä lainatakseni, homot tarvitsevat heteroita tekemään lisää homoja.

Vielä.
 

Byvajet

Jäsen
Osa haluaa kontrolloida ketä vastapuoli saa nussia ja rakastaa, ja minkälainen pitää "normaalin" olla.

Suurinta osaa ei kiinnosta lainkaan. Se suhtautuu asiaan välinpitämättömästi, kunhan asiaa ei vain hierota kasvoille. Vastaavasti taas ihmiset, jotka emotionaalisaatteellisesti hyökkäävät vähemmistöjä vastaan, eivät hyödy kontrollointiin pyrkivistä ohjeista lainkaan. Päinvastoin ne kasvattavat heidän vihaansa. Opetus ei auta, jos vastaanottajan arvoperusta ei ole otollinen viestin vastaan ottamiseen.

Minulla on seksuaalisuuteen liittyviä taipumuksia, jotka monien mielestä ovat ällöttäviä tai sairaita. En koskaan kertoile taipumuksistani julkisesti, koska en ymmärrä, mitä sillä saavuttaisin. Minulle riittää, että saan puuhailla rauhassa. Asia muuttuu ongelmaksi vasta sitten, jos ruvetaan säätämään lakeja, jotka puuttuvat yksityisyyteeni.

Olen ajatuksiltani vasemmistolainen, mutta jos huomaan olevani oikeistolaisessa seurassa, pysyn hiljaa, jos yhtään vaikuttaa siltä, että erilaiset mielipiteeni koetaan hyökkäyksenä, joka täytyy mitätöidä.

Konflikteja saa aikaiseksi, jos tahtoo saada. Puheen kontrollointi on yksi tapa rakentaa vastakkainasetteluja ja eripuraa. Juuri siihen nämä vähemmistötaistelijat pyrkivät. He tahtovat saada eikaan tunteellisia reaktioita sen sijaan että rakentaisivat ymmärtävämpää maailmaa.

Jos tukee vähemmistön oikeuksien ajajia, tukee samalla riidanhaluisuutta.
 

Byvajet

Jäsen
Heterous nyt sattuu olemaan "normaali" jo ihan senkin takia että homoseksuaaliset eivät pysty keskenään lisääntymään ilman ulkopuolista apua.

On kuitenkin yhdentekevää, mikä on normaalia sikäli kuin normipoikkeama ei faktisesti haittaa itseä. Mistä tahansa voi tehdä ongelman, jos haluaa. Taistelut, joissa ei taistella käytännöstä vaan arvoista, asenteista ja omista tunteista, ovat usein turhia. Ne eivät johda mihinkään.

Homoparaateista voi halutessaan ärsyyntyä, mutta niiden todellinen käytännöllinen vaikutus omaan elämään on pieni, jos niistä ei ehdoin tahdoin tee ongelmaa. Sama koskee elokapinallisten mielenosoituksia. Ehkä joku joutui kiertämään, mutta kuinka suuri näiden kiertojen aiheuttama haitta sitten todellisuudessa on pitkälle aikavälille sovitettuna?

Pitäisi alkaa puhua taistelukulttuurista tai ärsyyntymiskulttuurista, koska puolesta riippumatta riittää ihmisiä, joilla on halu ärsyyntyä. He hakevat konfliktia, etsivät kiihdyttäviä tunteita, haluavat nähdä pienetkin asiat suurina, jotta saisivat mielelleen kiihdyttävää täytettä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Huomasin Viaplaystä, että legendaarisesta kahdeksankymmenluvun televisiosarjasta Häräntappoase on tehty uusversio. Kuinka ollakaan päähenkilö oli vaihdettu transnuoreksi tyttöoletetuksi ja lemmentarina lesborakkaudeksi. Ylläripylläri.

Tekijät kertovat halunneensa nykyaikaistaa tarinan. Ensimmäisestä ja ainoaksi katsomakseni jäävästä jaksosta voi siis päätellä, että tekijät kokevat pitsanpaistamisen Tukholmassa, Vaasassa elämisen, heterouden ja miehenä olemisen vanhanaikaiseksi.

Suomessa on sanan- ja ilmaisunvapaus, joten siittä vaan. Mutta kokonaan uuden tarinan tekemisen sijaan vanhan ja suositun tarinan muokkaaminen kirjainyhdistelmäihmisten hyväksymään muotoon on vain cancel-kulttuuria puhtaimmillaan.

(edit. epäkorrektius)
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Suomessa on sanan- ja ilmaisunvapaus, joten siittä vaan. Mutta kokonaan uuden tarinan tekemisen sijaan vanhan ja suositun tarinan muokkaaminen kirjainyhdistelmäihmisten hyväksymään muotoon on vain cancel-kulttuuria puhtaimmillaan.

Tämä on kyllä melko sakeaa homofobiaa. Ei se uusi versio pure. Jätät vain katsomatta jos et tykkää.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tottakai se on. Kaikkihan nykyään on, jos viesti ei miellytä.

Avaatko silti vielä että mikä helvetti tuossakin nyt sitten on sakeaa homofobiaa?

Elokuva- ja teatteri- ja musiikkitaide on leikitellyt sukupuolirooleilla noin ikuisuuden.

Cancel-kulttuurin kanssa asialla ei ole tekemistä. Se sana tarkoittaa muuta. Nyt tuo aiheutti sinussa negatiivisen reaktion ja sinä keksit tämmöisen jutun yhdistää siihen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tottakai se on. Kaikkihan nykyään on, jos viesti ei miellytä.

Avaatko silti vielä että mikä helvetti tuossakin nyt sitten on sakeaa homofobiaa?
Se että kun jonkun teoksen rakennetta tai päähenkilöä muutetaan muuksi kuin heteronormatiiviseksi niin se on "cancel kulttuuria". Eli ikäänkuin oltaisiin canceloimassa heterous ja täten pyrittäisiin maailmaan jossa on vain homoja tms. Se cancelointi on aika vakiintunut termi ja yhteys jossa käytit sitä viittaa erittäin vahvasti siihen, että kuvittelet kyseisen tv-sarjan uhkaavan heteroita yleisesti. Et toivottavasti sitä tarkoittanut, mutta koita olla käyttämättä jotain Yhdysvaltalaisten konservatiivien narratiivia reaktiivisesti heti kun tapahtuu jotain josta et pidä. Esimerkiksi jossain onkin trans henkilö miehen sijasta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Elokuva- ja teatteri- ja musiikkitaide on leikitellyt sukupuolirooleilla noin ikuisuuden.

Cancel-kulttuurin kanssa asialla ei ole tekemistä. Se sana tarkoittaa muuta. Nyt tuo aiheutti sinussa negatiivisen reaktion ja sinä keksit tämmöisen jutun yhdistää siihen.
NytKIN, sillä olen kritisoinut monesti aiemminkin tätä nykyistä elokuvien ja sarjojen roolituksissa harrastettua pakotettua poliittista korrektivismiä, ja tämä on vain yksi pieni lisä isoon joukkoon. Siitä on tehty masentavan itsetarkoituksellista itsestäänselvyyttä ja automaattista pakkopullaa, joka kääntyy useissa tapauksissa jopa itseään sekä teoksensa juonta ja dynamiikkaa vastaan.

Minulla ei ole mitään syytä tai tarvetta arvostella kenenkään seksuaalisia tendenssejä tai identiteettejä, vaan sitä että sarjan nykyaikastaminen päähenkilön sukupuolta ja seksuaalisuutta vaihtamalla viestii tekijöidensä käsityksestä alkuperäisen sukupuolen ja seksuaalisuuden olevan jotenkin väärin tai ainakin so last season.

Cancel-kulttuurilla tarkoitin tällaista historian poispyyhkimistä liimaamalla uutta ja parempaa päälle. Nyttemmin myös sinun perusteettomia, suuntukkimiskulttuurillisia homofobia-syytöksiäsi. Jos nuo eivät täytä kyseiselle termille asettamiasi määrityksiä, sitten ei - en menetä yöuniani sen yli.

Vähemmistöjen tasa-arvo, samat oikeudet ja edut ovat luonnollisestikin kannatettava juttu. Mutta vähemmistökulttuurien tuuttaaminen itsetarkoituksellisena hyvesignalointina nykyään lähes joka tilanteeseen tuntuu tarpeettomalta naamaan hierotulta vasemmistovähemmistön mediadiktaatiolta, mikä on kääntynyt jo itseään vastaan esimerkiksi oikeistopopulismin kasvavana kannatuksena erityisesti nuorten miesten keskuudessa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Et toivottavasti sitä tarkoittanut, mutta koita olla käyttämättä jotain Yhdysvaltalaisten konservatiivien narratiivia reaktiivisesti heti kun tapahtuu jotain josta et pidä. Esimerkiksi jossain onkin trans henkilö miehen sijasta.
Jaa, vai että se on homofobiaa ja reaktiivistä konservatiivinarratismiä kun ilmaisee eriävän mielipiteen... Oh, the irony. Mitäs se cancel-kulttuuri nyt taas olikaan?

Kysymys on toki myös hieman laajemmasta kritiikistä kuin republikaanien kevätkokouksen käkikellohöpinät:

Muun muassa "Vuonna 2019 yli 100 kirjailijaa ja akateemikkoa julkais Harper's Magazine -lehdessä yhteisen kirjeen, jossa he sanoivat cancel-kulttuurin luoneen "suvaitsemattoman ilmapiirin" ja heikentäneen avoimen väittelyn normeja.", kertoo Wiki.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Eilös se ole vielä enemmän homofoobista jos tuottajat/ohjaajat/jne eivät usko että vähemmistövetoinen projekti voisi menestyä omilla meriiteillään, ilman että se on tunnetun/pidetyn konseptin "rework"?

Representation matters. Mutta mielekkäämpää olisi luoda uutta sen sijaan että kierrätetään vanhaa.

Hyvä esimerkki tästä on Into the Spiderverse ja Miles Morales hahmona ylipäätänsä. Saatiin PoC-hämähäkkimies luomalla uusi hahmo, antamalla sille uskottava taustatarina ja ILMAN Peter Parkerin valkoisuuden poistoa.
Samassa elokuvassa saatiin myös naispuolinen Hämis ihan vaan btw

Lisää Into the Spiderverseä, vähemmän Häräntappoaseita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös