Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 961 520
  • 8 281

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Asioita voi mitata monilla tavoin. Joku Coca Cola käyttää markkinointiin 5 miljardia vuodessa. Kirjanpidosta ei tarkkoja lukuja löydy, mutta se on varmasti lähempänä kymmeniä miljoonia.
Voit olla oikeassakin, mutta ainoa selkeä lähde, minkä nopeasti löysin, antaa seuraavat luvut Coca-Cola Companyn kulurakenteeksi:

Hallintotoimi: 21 %
Markkinointi: 10 %
Varastointi ja jakelu: 31 %
Myyntiosasto: 38 %

Hallintotoimeen kuuluvat kirjanpidot, palkanlaskennat ja muut hallinnolliset toiminnot. Kyseessä on yksittäinen yritys, joka on kuuluisa suurista markkinointikuluistaan, mutta vaikka sales ja marketing yhdistettäisiin, eivät ne silti olisi mielestäni niin paljon suurempi osa yrityksen kulurakennetta, kuin mitä annoit ymmärtää.

Yhtiön itsensä tallentama diaesitys, luvut vuodelta 2012

Edit: alkaa mennä "hiukan" ohi aiheen, joten eiköhän jätetä tämä tähän. Coca-Cola Companyn liiketoimintamallista keskustelua varten voi joku halukas avata oman ketjunsa.
 

Tuamas

Jäsen
Palaan tähän laajemmin illemmalla, toki totean että olen pysynyt tiukasti yksityisellä puolella.

Mutta jos nyt puhutaan kirjanpidon/taloushallinnon järjestelmien tuottamasta lisäarvosta vs. vaikkapa markkinoinnin lisäarvo, niin tässä olennainen näkökohta on rajahyöty ja ennen kaikkea toimintojen tarpeellisuus vs. mahdollinen lisäarvo.

Kirjanpidon ja lukujen osalta IFRS ja kansallinen lainsäädäntö sitoo melko tiukasti käytettävissä olevan liikkumavaran, tällöin nohevinkaan controlleri/talousjohtaja ei kykene kuin lähinnä relevantimman ja tarkemman informaation tuottamiseen nopeammin.

Taloushallinto kun on yhtiön perustoimintoja, jossa parantamisen mahdollisuus (lisäarvo) on hyvin rajallinen, mutta tietyn perustason saavuttaminen on pakon sanelemaa jotta liikkeenjohto on ylipäätään mahdollista.

Markkinoinnilla taas on mahdollista saavuttaa merkittävää lisäarvoa, mutta se ei ole lakien ja säädösten edellyttämä toiminto. Toki jokainen markkinoinnin proffa toteaa, että ilman markkinointia yhtiö ei voi selvitä tai ainakaan kasvaa.

Oikeastaan näistä syistä myös palkkavarianssi menee kuten se menee, eli laskentatoimen osaajille maksetaan keskimääräisesti enemmän, mutta huippujen osalta tilanne tasoittuu tai jopa kääntyy.

Jos käytetään autovertausta, talouspuoli on renkaat ja markkinointi turboahdin. Renkailla saavutetaan tietty pito ja auto saadaan ylipäätään liikkeelle, mutta ahtimella saadaan auto kulkemaan ja kiihtymään merkittävästi paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eivätkö työkaverisi koskaan valita siitä, miten kiireistä ja kuormittavaa duuninne on?

Valittaa. Onko täällä joku, jonka työkaverit EIVÄT valita? Minun (ja muiden yksityissektorilta alanvaihtajina tulleiden) kokemusten perusteella se kuormittavuus on keskimääräistä pienempää.
Joillakin voi olla hetkittäin syytäkin (hetki voi olla toimintakauden mittainen), mutta joillekin sanon suoraan: Jos et kestä kuumuutta, pysy pois keittiöstä.
Työn kuormitus verrattuna siviilin kuormittavuuteen on ihan, no, lasten leikkiä.

Miksi minua ei kuormita? Koska uskallan jättää asioita tekemättä. Tänään kävin sähköpostit lukemassa ensimmäistä kertaa neljään viikkoon. Missä muussa työssä voi kääntää sähköpostille selkänsä neljäksi viikoksi?

Viime viikolla piti tehdä Työn vaativuuden arviointi tms. turhaa shittiä. Ei mulla ollut aikaa sellaiselle. Oli kiire istua lattialla ja odottaa että nelivuotias pukee. Kun nyt syksyllä käytän siihen aikaa, se vapauttaa keväälle johonkin muuhun sitä. Tuskin kuitenkaan sähköposteille.

Jos työssä keskittää aikansa VAIN olennaiseen niin mitään ongelmaa ei 90% päivissä ole.

Se huoli, mitä @Mediakuutio tuo esille on sinällään ihan aiheellista, teoriassa. Mitä Uudenmaan ongelmiin tulee, on edelleen ihmisen oma valinta muuttaa sinne. Kunnat voisivat toki korjata tilanteen. Tonnin paremmalla kuukausipalkalla minäkin siirtäisin perseeni Helsinkiläisen päiväkodin lattialle.

Muuten: Helsinkiä käsittelevässä ketjussa nostin alueen ongelmaksi työkavereiden suuren vaihtuvuuden. Minulle sanottiin, että teen ongelmia "väkisin". No, se oli aikuisen kokemus. Miltähän se suuri vaihtuvuus tuntuu nelivuotiaasta, jota ei kiinnosta pukea?

Mutta naisvihasta päiväkotien tilanne ei kerro. Itse asiassa päiväkotien tilanne on niin auvoinen, että me A. tunnemme työkavereiden siviilielämän asiat todella hyvin (eli aikaa on jutella...) ja B. meillä on aikaa riidellä sellaisista asioista kuten kenen vuoro keittää kahvia ja kuka saa käyttää mitäkin mukia.
 
Valittaa. Onko täällä joku, jonka työkaverit EIVÄT valita? Minun (ja muiden yksityissektorilta alanvaihtajina tulleiden) kokemusten perusteella se kuormittavuus on keskimääräistä pienempää...Joillakin voi olla hetkittäin syytäkin (hetki voi olla toimintakauden mittainen), mutta joillekin sanon suoraan: Jos et kestä kuumuutta, pysy pois keittiöstä

Tuo "get out of the kitchen" -kommenttisi naisoletetuille työtovereille on oppikirjaesimerkki mansplainingistä:
Mansplaining - Wikipedia

Mansplaining on yksi heteropatriarkaatin naisiin kohdistaman sorron ilmenemismuoto. Siksi sinun olisi syytä pyrkiä siitä eroon ja ottaa kollegojesi huoli työn liiallisesta kuormittavuudesta vakavasti.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuo "get out of the kitchen" -kommenttisi naisoletetuille työtovereille on oppikirjaesimerkki mansplainingistä:
Mansplaining - Wikipedia

Mansplaining on yksi heteropatriarkaatin naisiin kohdistaman sorron ilmenemismuoto. Siksi sinun olisi syytä pyrkiä siitä eroon ja ottaa kollegojesi huoli työn liiallisesta kuormittavuudesta vakavasti.

Tai sitten jonkun vaan pitää olla se pikkulapsi joka sanoo elämäntapamarisijoille ettei heidän keisarillaan ole vaatteita.

Lähes kaikissa jaksamisen äärirajoilla tapauksissa joihin olen törmännyt ongelmat eivät ole prosessissa, vaan työilmapiiriä mädättävien työntekijöiden toiminnassa.

Olen saanut aika paljon kiitosta siitä, että pidän työyhteisön kulttuuria omalla osaltani ryhdissä. Se on jännä ilmiö, mikä lumipalloefekti syntyy siitä kun joku uskaltaa rikkoa vääränlaisen konsensuksen.

Enemmän, kuin keittiöstä pois ohjaamista, olen ratkaissut käytännön ongelmia, opettanut avun pyytämisen kulttuuria ja omalla löysemmän työpaineen hetkellä kävellyt tietokoneen sijaan sinne missä on ollut tarvetta lisäaikuiselle.

Minua huvittaa se, että kun alaa sisältäpäin tunteva kertoo mikä tilanne todellisuudessa on, ihmiset uskovat mieluummin työntekijäjärjestöjen aggressiivista aivopesuohjelmaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kirjanpidon ja lukujen osalta IFRS ja kansallinen lainsäädäntö sitoo melko tiukasti käytettävissä olevan liikkumavaran, tällöin nohevinkaan controlleri/talousjohtaja ei kykene kuin lähinnä relevantimman ja tarkemman informaation tuottamiseen nopeammin.
Kiitos.
Tämä oli oma mutunikin asiasta, mutta mieluiten kuulin sen tietävämmältä. Joitakin Conrollereita tiedän ja erään kohdalla hän paljasti kohtuullisen kokoisen väärinkäytöksen yhtiössä. Tämä ymmärtääkseni on aikoinaan ollut tehtävän pointti, mutta liekkö jäänyt osittain taka-alalle ja nykyään focus on raportoinneissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiitos.
Tämä oli oma mutunikin asiasta, mutta mieluiten kuulin sen tietävämmältä. Joitakin Conrollereita tiedän ja erään kohdalla hän paljasti kohtuullisen kokoisen väärinkäytöksen yhtiössä. Tämä ymmärtääkseni on aikoinaan ollut tehtävän pointti, mutta liekkö jäänyt osittain taka-alalle ja nykyään focus on raportoinneissa.
Minä en ymmärrä sinua alkuunkaan, sinulle oli jo aiemmin tämä asia avattu ja ei kelvannut, ei ennen kuin tuli joku määrätty sitä selittämään. Käsittämätöntä. Lisäksi Tuamas ei tuota edes avannut kovin hyvin.

Esim. kirjanpitäjät tai palkanlaskijat eivät tuo yhtään lisäarvoa yritykseen. Ovat pelkkä menoerä, puhdasta kulua. Kyllä se markkinoija tuo enemmän sitä tuloa, se oikeasti aiheuttaa myyntitapahtumia, kirjanpitäjä pystyy kenties kikkailemaan verotuksen kanssa tai muutoin voi vähentää menoja, mutta yhtään myyntitapahtumaa ei kirjanpitäjät tuota.

Siinä vain on sellainen mutta, kun tuo laki sanoo, että sen yrityksen pitää tehdä kirjanpitoa, maksaa palkkoja yms. sitten se on ihan vain yrityksen omalla kontolla, että onko siellä näitä asioita tekemässä erikseen ihmiset vai onko se ulkoistettu muualle. Laskentatoimen osaajat, taas voi olla tekemässä jotain laskelmia kannattavuuksista yms. mutta siitähän ei tässä ollut kyse, vaan siis kirjanpitäjistä. Pelkkää menoa, mutta kun ilman kirjanpitoa ei ole yritystä. Onneksi meillä on @Tuamas kertomassa näitä asioita, kun muiden kirjoittamana ei kelpaa.
 
Valittaa. Onko täällä joku, jonka työkaverit EIVÄT valita? Minun (ja muiden yksityissektorilta alanvaihtajina tulleiden) kokemusten perusteella se kuormittavuus on keskimääräistä pienempää.
Joillakin voi olla hetkittäin syytäkin (hetki voi olla toimintakauden mittainen), mutta joillekin sanon suoraan: Jos et kestä kuumuutta, pysy pois keittiöstä.
Työn kuormitus verrattuna siviilin kuormittavuuteen on ihan, no, lasten leikkiä.

Miksi minua ei kuormita? Koska uskallan jättää asioita tekemättä. Tänään kävin sähköpostit lukemassa ensimmäistä kertaa neljään viikkoon. Missä muussa työssä voi kääntää sähköpostille selkänsä neljäksi viikoksi?

Viime viikolla piti tehdä Työn vaativuuden arviointi tms. turhaa shittiä. Ei mulla ollut aikaa sellaiselle. Oli kiire istua lattialla ja odottaa että nelivuotias pukee. Kun nyt syksyllä käytän siihen aikaa, se vapauttaa keväälle johonkin muuhun sitä. Tuskin kuitenkaan sähköposteille.

Jos työssä keskittää aikansa VAIN olennaiseen niin mitään ongelmaa ei 90% päivissä ole.

Se huoli, mitä @Mediakuutio tuo esille on sinällään ihan aiheellista, teoriassa. Mitä Uudenmaan ongelmiin tulee, on edelleen ihmisen oma valinta muuttaa sinne. Kunnat voisivat toki korjata tilanteen. Tonnin paremmalla kuukausipalkalla minäkin siirtäisin perseeni Helsinkiläisen päiväkodin lattialle.

Muuten: Helsinkiä käsittelevässä ketjussa nostin alueen ongelmaksi työkavereiden suuren vaihtuvuuden. Minulle sanottiin, että teen ongelmia "väkisin". No, se oli aikuisen kokemus. Miltähän se suuri vaihtuvuus tuntuu nelivuotiaasta, jota ei kiinnosta pukea?

Mutta naisvihasta päiväkotien tilanne ei kerro. Itse asiassa päiväkotien tilanne on niin auvoinen, että me A. tunnemme työkavereiden siviilielämän asiat todella hyvin (eli aikaa on jutella...) ja B. meillä on aikaa riidellä sellaisista asioista kuten kenen vuoro keittää kahvia ja kuka saa käyttää mitäkin mukia.
Noinhan asia tietenkin on ja sehän pätee myös joka alalle. Sen kuin jättää osan työtehtävistään tekemättä ja keskittyy vain ihan olennaisimpaan niin ei varmasti nouse työ liian kuormittavaksi, ainakaan mikäli työtehtävissä on ''normaali'' tila koko ajan. Asia toki hieman muuttuu kun henkilökunnasta on kolme henkilöä sairaana ja apuja ei saada.
Valitettavasti tuo huoli ei ole aiheellista vain teoriassa vaan ihan joka päiväisessä elämässä. Kerroit juuri, että jätät itse osan työtehtävistä tekemättä. Kun tuo kertaantuu jokaisen työntekijän kanssa niin mitä luulet sille niin painotetulle laadulle tapahtuvan. Varhaiskasvatus on tärkein pohja lapsen oppimiselle ja sen laadusta ei tulisi tinkiä yhtään. Olen nähnyt henkilökuntaa joiden ainut tavoite on joten kuten selvitä päivästä toiseen. Lapsia voi olla välillä vaikka yhtä henkilöä kohden 16kpl, kyllä se kuormittavuus tuollaisessa on jo aika kovaa. Jokainen vanhempi voi miettiä pärjäisikö yksin vaikka kymmenen 3-5 vuotiaan kanssa päivittäin. Huolehdit lapset syömään, käytät vessassa yms. Yksi lapsi vielä itkee äidin perään koko ajan. Ei ole helppoa, ja valitettavasti näitä kyllä tapahtuu. Myös tuo mainitsemasi mädäntynyt työilmapiiri on valitettava asia ja sitä myös esiintyy kyseisellä alalla suhteellisen paljon. Näihin monesti syyllisiä ovat myös huonot esimiehet.
Kaikki eivät muuta Uudellemaalle ja on muutenkin erikoista syyllistää ihmistä joka on vaikka työn perässä muuttanut sinne. Olisiko pitänyt jäädä työttömäksi johonkin muualle?
Tuosta työkavereiden vaihtuvuudesta olen täysin samaa mieltä. Sitä tapahtuu paljon ja ei se siitä neljävuotiaasta tosiaan kovin kivalta tunnu. Ehdottomasti ongelma joka kaipaisi ratkaisun. Yksi syy tähän on varmasti tuo henkilökuntapula ja epäpätevä henkilöstö jotka sitten vaihtavat työpaikkaa heti kun parempaa löytyy.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olen luultavammin enemmän tekniikan alalla kuin @Tuamas , luultavasti myös enemmän teknisesti suuntautunut. Mutta laskentatoimen puolelta tulee periaatteessa kaikki yrityksen tulevaisuuteen vaikuttavat ajurit, kuten @BlackWolf mainitsi, kannattavuudet, kuolettamisajat, lisäarvot, investoinnit yms. Ilman kunnollista "laskentapuolen yksikköä" ei firmalle kauhean ruusuista tulevaisuutta voi luvata, eli se on melkeinpä elinehto. Markkinointi on taas lisäboosti, muttei itsessään elintärkeä toiminto. Okei, tietyillä aloilla markkinointi on melkeinpä pakollista, mutta monella muulla alalla se ei sinänsä niin elintärkeää. Voisi sanoa että kuluttajapuolella markkinointi on tärkeämpää kuin vaikkapa teollisuuden puolella. En sano että markkinointi olisi turhaa (eikä se ole), mutta kun mennään vertaamaan sitä laskentatoimeen, niin ollaan mielestäni jo aivan väärässä suunnassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun on niitä jotka ei ymmärrä niin siinä missä on Cokisia jotka käyttävät miljardeja markkinointiin miljardeja on myös googleja jotka kirjanpidolla säästävät miljardeja. En siis sanoisi ettei sillä voi lisäarvoa tuottaa. Ifrs on aika uusi juttu ja suomi lienee toiminnasta päästä mutta en minä pysty tarkemmin arvioimaan mikä tilanne nyt on.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Noinhan asia tietenkin on ja sehän pätee myös joka alalle. Sen kuin jättää osan työtehtävistään tekemättä ja keskittyy vain ihan olennaisimpaan niin ei varmasti nouse työ liian kuormittavaksi, ainakaan mikäli työtehtävissä on ''normaali'' tila koko ajan. Asia toki hieman muuttuu kun henkilökunnasta on kolme henkilöä sairaana ja apuja ei saada.
Valitettavasti tuo huoli ei ole aiheellista vain teoriassa vaan ihan joka päiväisessä elämässä. Kerroit juuri, että jätät itse osan työtehtävistä tekemättä. Kun tuo kertaantuu jokaisen työntekijän kanssa niin mitä luulet sille niin painotetulle laadulle tapahtuvan. Varhaiskasvatus on tärkein pohja lapsen oppimiselle ja sen laadusta ei tulisi tinkiä yhtään. Olen nähnyt henkilökuntaa joiden ainut tavoite on joten kuten selvitä päivästä toiseen. Lapsia voi olla välillä vaikka yhtä henkilöä kohden 16kpl, kyllä se kuormittavuus tuollaisessa on jo aika kovaa. Jokainen vanhempi voi miettiä pärjäisikö yksin vaikka kymmenen 3-5 vuotiaan kanssa päivittäin. Huolehdit lapset syömään, käytät vessassa yms. Yksi lapsi vielä itkee äidin perään koko ajan. Ei ole helppoa, ja valitettavasti näitä kyllä tapahtuu. Myös tuo mainitsemasi mädäntynyt työilmapiiri on valitettava asia ja sitä myös esiintyy kyseisellä alalla suhteellisen paljon. Näihin monesti syyllisiä ovat myös huonot esimiehet.
Kaikki eivät muuta Uudellemaalle ja on muutenkin erikoista syyllistää ihmistä joka on vaikka työn perässä muuttanut sinne. Olisiko pitänyt jäädä työttömäksi johonkin muualle?
Tuosta työkavereiden vaihtuvuudesta olen täysin samaa mieltä. Sitä tapahtuu paljon ja ei se siitä neljävuotiaasta tosiaan kovin kivalta tunnu. Ehdottomasti ongelma joka kaipaisi ratkaisun. Yksi syy tähän on varmasti tuo henkilökuntapula ja epäpätevä henkilöstö jotka sitten vaihtavat työpaikkaa heti kun parempaa löytyy.

Äärimmäisen kuormituksen tilanne on erittäin suhteellinen käsite. Aiemmassa työurassani äärimmäinen kuormitus tarkoitti niitä viittä työpäivää vuodessa, jolloin firmaan tuli rahaa sisään. Silloin 20h työpäivä oli aika perussetti.
Työkaverini, metallialan jättänyt, kertoo äärimmäisen työkuormituksen tarkoittavan sitä, kun hitsausvarustuksessa kesähelteellä työpisteen lämpötila nousee yli kuudenkymmenen celsiusasteen.

Jos kaikki jättäisivät neljä viikkoa sähköpostit lukematta, työn vaativuuden arvioinnin tekemättä, jonkin muksunettipäivityksen tekemättä tai riidan riitelemättä, kukaan ei huomaisi. Ei kukaan.

Sen sijaan, väitän, lapset saisivat enemmän liikuntaa, enemmän tukea, enemmän ohjattua toimintaa tai vapaan leikin havainnointia.

Jos jotain kaipaan työkaveriksi (meillä on tietysti keittiö 1,6 henkilöä ja siistijä), niin hallintoavustaja. Ei koulutusvaatimuksia. Henkilö, joka tiedustelisi asiakkaiden syyslomat, tilaisi safkat, bookkaisi vasukeskusteluajat, täyttäisi vakuutusilmoitukset tapaturmatapauksissa jne..

Sellainen auttaisi ihan todella paljon ja työ kohdistuisi suoraan asiakkaiden hyväksi lisäämättä henkilörallia.

Viittaus Uudenmaan tilanteeseen oli huonoa huumoria. Mutta asia ei ole ainoa eikä edes pahimmin sakkaava siellä missä kysynnän ja tarjonnan epäsuhta on kestämätön.

Viittasit aiemmin yksityisten päiväkotien tilanteisiin. Olet siinä oikeilla jäljillä. Kukahan saisi viestin läpi, ettei yksityinen TIETENKÄÄN pysty yhtä laadukkaaseen tuotteeseen kuin julkinen. Tai jos pystyy, niin me julkiset teemme jotain väärin. Käytännössä vääriä asioita.
Kansalaiset: Vaatikaa kuntaanne tuottamaan itse peruspalvelut ja tekemään se niin hyvin ettei yksityinen pärjää.
 
Äärimmäisen kuormituksen tilanne on erittäin suhteellinen käsite. Aiemmassa työurassani äärimmäinen kuormitus tarkoitti niitä viittä työpäivää vuodessa, jolloin firmaan tuli rahaa sisään. Silloin 20h työpäivä oli aika perussetti.
Työkaverini, metallialan jättänyt, kertoo äärimmäisen työkuormituksen tarkoittavan sitä, kun hitsausvarustuksessa kesähelteellä työpisteen lämpötila nousee yli kuudenkymmenen celsiusasteen.

Jos kaikki jättäisivät neljä viikkoa sähköpostit lukematta, työn vaativuuden arvioinnin tekemättä, jonkin muksunettipäivityksen tekemättä tai riidan riitelemättä, kukaan ei huomaisi. Ei kukaan.

Sen sijaan, väitän, lapset saisivat enemmän liikuntaa, enemmän tukea, enemmän ohjattua toimintaa tai vapaan leikin havainnointia.

Jos jotain kaipaan työkaveriksi (meillä on tietysti keittiö 1,6 henkilöä ja siistijä), niin hallintoavustaja. Ei koulutusvaatimuksia. Henkilö, joka tiedustelisi asiakkaiden syyslomat, tilaisi safkat, bookkaisi vasukeskusteluajat, täyttäisi vakuutusilmoitukset tapaturmatapauksissa jne..

Sellainen auttaisi ihan todella paljon ja työ kohdistuisi suoraan asiakkaiden hyväksi lisäämättä henkilörallia.

Viittaus Uudenmaan tilanteeseen oli huonoa huumoria. Mutta asia ei ole ainoa eikä edes pahimmin sakkaava siellä missä kysynnän ja tarjonnan epäsuhta on kestämätön.

Viittasit aiemmin yksityisten päiväkotien tilanteisiin. Olet siinä oikeilla jäljillä. Kukahan saisi viestin läpi, ettei yksityinen TIETENKÄÄN pysty yhtä laadukkaaseen tuotteeseen kuin julkinen. Tai jos pystyy, niin me julkiset teemme jotain väärin. Käytännössä vääriä asioita.
Kansalaiset: Vaatikaa kuntaanne tuottamaan itse peruspalvelut ja tekemään se niin hyvin ettei yksityinen pärjää.
Toki kuormitus on suhteellinen käsitys ja eri työt kuormittavat eri tavalla. Päivähoidon työntekijöiden kuormituksella tarkoitin lähinnä tilanteita joissa työntekijöitä on jatkuvasti liian vähän ja yhden työntekijän vastuulla oleva lapsimäärä kasvaa. Tästä johtuen toiminnat saattavat jäädä tekemättä ja osa vanhemmista siitä myös henkilökuntaa syyllistää. Näissä tilanteissa auttaisi todella paljon hyvä työilmapiiri ja ammattitaitoinen esimies.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että työntekijöillä on tällä hetkellä turha teettää mitään tuollaisia ''muksunettipäivityksiä'', yms. Tarkoitin vähän vastaavaa asiaa tuolla aiemmalla kommentillani siitä, että laatua halutaan parantaa ja suhdelukua kasvattaa. Mitä järkeä on yrittää teettää henkilökunnalla vaikka minkä näköistä kehittämishanketta, yms. jos niiden tekemiseen ei aika tule niin riittämään, että saataisiin jotain konkreettista aikaan. Jos laatua halutaan parantaa ja toimintaa kehittää niin henkilökuntaa tulisi olla lisää.

Hallintoavustajaa kaipaisi varmasti moni muukin ja olen itsekkin useasti ihmetellyt miksi sellaista ei käytetä, kasvattajien aikaa ei tuollaiseen kannata käyttää. Hallintoavustaja voisi myös ottaa vastaan vanhempien kehitysideoita ja valituksia, sekä ohjeistaa vanhempia päiväkodin toimintatavoista. Toinen käyttökelpoinen olisi suurille toimijoille palkata yksi tai useampi vakituinen ''sijainen''. Siis henkilö joka kiertäisi toimijan yksiköissä sijaistamassa aina siellä missä tarve on. Toki osalla toimijoista tämä on tälläkin hetkellä käytössä.

Noista yksityisistä vielä sen verran, että osa vanhemmista valitsee yksityisen sen vuoksi, että lapset saisivat parempaa varhaiskasvatusta mutta tilanne on useasti täysin päinvastainen. Samat vanhemmat maksavat yksityiselle suurempia summia rahaa mitä kunnalliselle tulisi maksaa, ei tule rahalle oikein vastinetta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Esim. kirjanpitäjät tai palkanlaskijat eivät tuo yhtään lisäarvoa yritykseen. Ovat pelkkä menoerä, puhdasta kulua. Kyllä se markkinoija tuo enemmän sitä tuloa, se oikeasti aiheuttaa myyntitapahtumia, kirjanpitäjä pystyy kenties kikkailemaan verotuksen kanssa tai muutoin voi vähentää menoja, mutta yhtään myyntitapahtumaa ei kirjanpitäjät tuota...

Ehkä hiukan asian vierestä...

Minä toimin urani alkuaikoina erään ison kansainvälisen konsernin liiketoimintaprosessien kehittämisen parissa. Eräällä toimenpiteellä sain säästettyä firman kuluja yli kolmellasadalla tuhannella vuodessa Suomessa ja sen tytäryhtiöissä muissa maissa. Tämä uudistus esiteltiin konsernin BU-johtajille sekä tytäryhtiöiden johtajille ja muutama heistä naureskeli summalle, joka heidän mielestään vastasi rättikauppaa. Konsernin toimari sivalsi vittuuntuneena takaisin sanomalla, että odottaa kummaltakin ääliöltä vähintään 300 tonnia parempaa tulosta tilivuoden päätteeksi, kun on kuulemma niin pienistä summista kyse. Minä kuuntelin nuorena tulokkaana keskustelua hyvinkin tarkkaan ja en voi kieltää, etteikö pieni vahingonilon virne olisi ollut levinnyt kasvoille.

Eli, tässä markkinoinnin tuottoa versus taloushallintoon on vähän samalla tapaa vaikea verrata senkin vuoksi, että toisessa tehdään suoraan viivan alle hyvää, toisessa kasvatetaan liikevaihtoa ja siten - mahdollisesti, mutta vain mahdollisesti - liikevoittoa. Toisaalta toki asia voidaan perustellusti kääntää niinkin päin, että jos firma yhtä-äkkiä pystyy säästämään ison summan rahaa taloushallinnon uudistuksilla, niin jotain on silloin tehty aiemmin kolossionaalisesti päin persettä.

Aikanaan kun perustin oman firman, sain kultaisen neuvon vanhemmalta yrittäjältä. Hän sanoi, että jos löydät raudanlujan myyjän, pidä hänestä kiinni kynsin hampain, vaikka luomalla lisää myymistä (tuotteita, palveluja..). Neuvo oli niin osuva kuin mikään neuvo voi olla. Hyvä myyjä (joka on toki eri asia kuin markkinointi..) tuo kyllä kaikkein eniten lisäarvoa mille tahansa firmalle. Joillakin se myymisen tatsi vaan on luonnostaan, mutta valitettavan harvoilla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
"Koulutusohjelmassa opetetaan myös, että miehisyyteen liittyy tiettyjä etuoikeuksia, kuten hyvä edustus julkisessa keskustelussa, ja nämä etuoikeudet ovat todellisia, piti oppilas niitä itse hyvänä juttuna tai ei:"

Vielä kun oltaisiin rotu saatu mukaan ja kuvio valkoisen miehen syyksi. Perkeleen Matti 9v. tämä on kaikki sinun esi-isiesi syytä!

"Historiassa ja yhteiskuntaopissa olisi hyvä kyseenalaistaa pelkkä ”suurmiesten” historia ja keskustella asioista, jotka perinteinen historiankirjoitus on jättänyt mainitsematta."

Vähän samaa kaikua kun oli ruotsalaisessa liikenneopetuksessa. Naisilla oli vaikeampaa saada tietty ajokoe suoritettua moottoripyöräkortissa, joten mitä tehtiin? Lisätunteja ja opetusta naisille? Ei, vaan koko koe poistettiin syrjivänä. Mitäs sitä liikenneturvallisuudesta tasa-arvon ja korrektiuden takia.

Korostan sitä, että tasa-arvo on erittäin tärkeä asia, mutta välillä vaan tuntuu siltä, että kohta on rikos syntyä valkoiseksi mieheksi.


 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Opetushallitukselta linjaus: Kouluissa ei ensi vuonna puhuta tytöistä ja pojista - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Kaikkeen näillä virkamiehillä on kyllä aikaa. Kutsutaanko esimiestä jatkosta vaikka esi-ihmiseksi? Luulisi, että olisi tärkeämpääkin tekemistä.

No eihän siinä. Samalle liikuntatunnille vaan kaikki. Ja kun tyttöjä ja poikia ei saa erotella eikä moisia termejä ihmislapsista saa käyttää, niin sillonhan ei voi olla myöskään tyttöjen ja poikien erillisiä pukuhuoneita ja suihkutiloja. Eikä vessoja. Biologian tunneilla ihmisen biologian opettaminenkin menee mielenkiintoiseksi, kun tytöistä ja pojista ei saa puhua.

Miten muuten Anneli Jäätteenmäestä tai Tarja Halosesta kerrotaan historian tunneilla jatkossa? Kun kerran naisilla ja miehillä ei ole eroa, niin sehän on sitten täysin merkityksetöntä että he olivat ekat naiset korkeissa viroissaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No eihän siinä. Samalle liikuntatunnille vaan kaikki. Ja kun tyttöjä ja poikia ei saa erotella eikä moisia termejä ihmislapsista saa käyttää, niin sillonhan ei voi olla myöskään tyttöjen ja poikien erillisiä pukuhuoneita ja suihkutiloja.
Miksei? En näe noissa ongelmaan kuin lähinnä suihkutiloissa, mutta eivätköhän nekin ongelmat ole ratkaistavissa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eihän siinä. Samalle liikuntatunnille vaan kaikki. Ja kun tyttöjä ja poikia ei saa erotella eikä moisia termejä ihmislapsista saa käyttää, niin sillonhan ei voi olla myöskään tyttöjen ja poikien erillisiä pukuhuoneita ja suihkutiloja. Eikä vessoja.

Kysyin kerran yhdessä koulutuksessa tuosta tasa-arvosta liikuntatunneilla. Kysyin, että miksi pojilla ja tytöillä on erilaiset kriteerit arvioinnissa. Miksi poikien pitää juosta cooperin testissä enemmän saadakseen kiitettävän arvosanan siitä tai nostettava enemmän painoja kuntosalilla? Miten tasa-arvo toteutuu, jos pelkkä sukupuoli asettaa eriarvoiseen asemaan ja erisuuruisia suorituksia vaaditaan samaan lopputuloksen saavuttamiseksi?

Meinasivat femakot suuttua tosissaan ja paasasivat fysiologisista eroista jne. Kerroin heille, että minulle on aina sanottu tyttöjen kehityksen olevan pari vuotta poikia edellä. Miksi se ei näy liikuntasuoritusten arvioinnissa? Miksi pojilta sitten vaaditaan enemmän kuin samanikäisiltä tytöiltä? Poikia syrjitään! Missä muussa oppiaineessa menisi läpi se, että toiselta sukupuolelta vaaditaan enemmän saman arvosanan saamiseksi?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meinasivat femakot suuttua tosissaan ja paasasivat fysiologisista eroista jne. Kerroin heille, että minulle on aina sanottu tyttöjen kehityksen olevan pari vuotta poikia edellä. Miksi se ei näy liikuntasuoritusten arvioinnissa? Miksi pojilta sitten vaaditaan enemmän kuin samanikäisiltä tytöiltä? Poikia syrjitään! Missä muussa oppiaineessa menisi läpi se, että toiselta sukupuolelta vaaditaan enemmän saman arvosanan saamiseksi?

Tää on yksi mielenkiintoinen juttu, jota yhteiskunta ei ilmiönä tunnista. Jostakin syystä yhteiskunta ei tunnista kaikkia niitä asioita, joissa pojilla vaaditaan enemmän kuin tytöiltä, mutta toiseen suuntaan se tunnistaa ongelmat. Koulujärjestelmä sopii teoreetikolle, mutta käytännön ihmiselle aivan yksi helvetti. Monessakin suhteessa. Olisi parempi löytää henkilökohtaisempia keinoja ja etsiä jokaiselle sopivaa tapaa oppia ja tehdä sukupuolesta riippumatta. Järjestelmä tulkitsee pojat eri näkökulmasta kuin tytöt ja pojilta saa vaatia enemmän. Todennäköisesti ilmiö myös monistautuu yhteiskunnassa ja myös työelämässä on tahoja, joiden mielestä poikia voidaan höykyttää eri tavalla.

Liikunta ja muutkin taitoaineet kannattaisi tiputtaa vapaaehtoiseksi koulussa, jolloin ulkoisia paineita ei tulisi ja oppilailla olisi mahdollisuus alusta asti itse löytää se oma tapa liikkua ja tehdä. Koululiikunnan ylläpito sillä verukkeella, että 2 h o parempi kuin 0 h viikossa niin aika marginaalista se on ja kenenkään liikuntatapaa se ei kehitä. Koululiikunnalla voi olla negatiivisia vaikutuksia jopa niihin, jotka jo valmiiksi liikkuvat vähän ja ne, jotka liikkuvat paljon eivät hyödy juurikaan, kun muut ryhmässä eivät jaksa/pysty.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Opetushallitukselta linjaus: Kouluissa ei ensi vuonna puhuta tytöistä ja pojista - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Kaikkeen näillä virkamiehillä on kyllä aikaa. Kutsutaanko esimiestä jatkosta vaikka esi-ihmiseksi? Luulisi, että olisi tärkeämpääkin tekemistä.
Eivätkö kaikki pääse jo nyt opiskelemaan sekä teknistä että tekstiilityötä? Vai oliko tämä vain oman alakouluni erityispiirre? Yläkoulussa sitten saikin jo valita, että kumpaan halusi mennä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Miksei? En näe noissa ongelmaan kuin lähinnä suihkutiloissa, mutta eivätköhän nekin ongelmat ole ratkaistavissa.

Eikös ongelma ratkea sillä että ihmislapset oppivat alusta asti käymään samassa suihkutilassa.


"Historiassa ja yhteiskuntaopissa olisi hyvä kyseenalaistaa pelkkä ”suurmiesten” historia ja keskustella asioista, jotka perinteinen historiankirjoitus on jättänyt mainitsematta."

Historianhan voi kirjoittaa aina uusiksi ja sinne lisätä tasa-arvoa edistäviä hahmoja. Tämäkin kun aloitetaan varhaisessa vaiheessa niin sehän uppoa ainoana totuutena.
 
Eivätkö kaikki pääse jo nyt opiskelemaan sekä teknistä että tekstiilityötä? Vai oliko tämä vain oman alakouluni erityispiirre? Yläkoulussa sitten saikin jo valita, että kumpaan halusi mennä.
Myös silloin kun minä olen kouluni käynyt niin ala-asteella kokeiltiin molempia ja sen jälkeen sai valita kumpaa jatkoi. Osa tytöistä valitsikin teknisentyön ja ei siinä ollut mitään ongelmaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös ongelma ratkea sillä että ihmislapset oppivat alusta asti käymään samassa suihkutilassa.
En tiedä, oliko tässä sarkasmia mukana, mutta näinhän se homma lähtee käyntiin, kun käydään saunassa perheen kesken.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
En tiedä, oliko tässä sarkasmia mukana, mutta näinhän se homma lähtee käyntiin, kun käydään saunassa perheen kesken.

Nyt ei ollut sarkasmia vaan jos kehitys halutaan viedä tuohon suuntaan niin eihän siinä oikein muuten voi toimia. Alkuun varmasti pieniä hämminkiä mutta muutaman sukupolven päästä ei varmasti tuota mitään ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös