Perustellumpia suhteessa mihin? Joku näkemys on perustellumpi kuin toinen, jos yhteiskunnallisena tavoitteena on esimerkiksi ihmisten välinen tasa-arvo, mutta mikä on perustelu sille, että tasa-arvo on jotenkin ”oikeampi” tavoite, kuin vaikka sosiaalidarwinismi, jossa vahvin alistaa heikomman?
Minusta demokratia on parempi kuin diktatuuri. Tämä on normatiivinen näkemys ja perustuu siihen, että arvotan valistuksen aikana syntyneitä ihanteita korkeammalle kuin uskonnollisia dogmeja Jumalalta peritystä vallasta. Kuinka jännittäviä keskusteluja tästäkin syntyisi? Tai sitten ei.
Meidän kulttuuri on muokkaantunut tukemaan tasa-arvoa idealistisella tasolla, mutta kulttuuri on sidonnainen yhteiskunnan äänelle, ja siten omaa alati muuttuvia arvoja, joihin kaikki voivat yrittää vaikuttaa. Ei ole ainoaa oikeaa arvomaailmaa. On vain arvomaailmoja, jotka ovat enemmän vallalla kuin toiset. Ja jos jokaisella on oikeus tukea näkemyksellään omanlaistaan arvomaailmaa, eivätkö näkemykset ole periaatteessa yhteismitallisia? Toki jotkut näkemykset ovat huonommin perustellumpia kuin toiset, mutta silloin pitäisi pystyä arvostelemaan niitä suhteessa siihen arvomaailmaan, johon ne tähtäävät.
Tämä on tällaista retorista pyörittelyä, joka vie meitä vain kauemmas alkuperäisestä aiheesta.
Aika raju väite. Se, että suomalainen nainen olisi ollut periaatteessa miehensä omaisuutta, ei tue lainkaan mitään tuntemiani historian kuvauksia.
Siinä tapauksessa luet nykymuotoista historiankirjoitusta valikoivalla otteella.
Toki voimme, kuten aiemmin totesin, käydä keskustelua siitä, mikä on milloinkin "raflaavaa", "halventavaa" tai "tasa-arvoista". Tällöin käymme kuitenkin semanttista keskustelua sen sijaan, että puhuisimme itse asioista.
Nainen oli de facto ja de jure holhouksellisessa asemassa pitkälle 1900-luvulle saakka. Naisella ei ollut oikeutta omistaa, vaan rahat kuuluivat miehen määräysvallan alle. Työn vastaanottaminen tai opiskelu oli erittäin hankalaa ja edellytti lähes poikkeuksetta miehen suostumusta. Lapsia tuli ehkäisyn puutteen takia paljon, mikä käytännössä pakotti naisen kotityöhön. Vaihtoehtoina olivat lähinnä irtolaisen elämä tai huoraaminen. Avioliitto oli myös normi, joka nähtiin välttämättömänä naisen tulevaisuuden kannalta.
Avioliitto oli kuitenkin instituutio, joka perustui miehen määräysvaltaan. Nainen oli pitkälti samassa asemassa kuin lapset ovat nykyisin suhteessa vanheempinsa. Toisin sanoen mies päätti perheen taloudellisista päätöksistä ja rajoitti haluamansa mukaan naisen liikkumista julkisessa tilassa. Vielä 1990-luvulle tultaessa oli juridisesti hyväksyttävää, että mies panee vaimoaan ilman tämän suostumusta.
Nämä ovat historiallisia faktoja. Toki aikalaiset kokivat asian erilaisesta näkökulmasta, koska totuus luettiin raamatusta tai ymmärrettiin kulttuurihistoriallisessa kontekstissa. Se ei kuitenkaan kumoa vallalla ollutta lainsäädäntöä ja sen implementointia.
Näkemyksesi siitä, että suomalainen nainen olisi ollut miehensä alapuolella tämän roolijaon myötä, halventaa suuresti kaikkien niiden vahvojen naisten panosta, jotka pitivät tätä maata pystyssä käytännön tasolla. Tämän yhteiskunnan todellinen voima on lähtenyt perheistä. Ja vaikka historiankirjoitus keskittyykin lähinnä vain politiikkaan, tuon ajan naiset ovat tienneet merkityksensä yhteiskunnalle ja perheelleen.
En ole ottanut mitään kantaa siihen, oliko naisten panos yhteiskuntaan merkittävä vai ei. Olen kuvaillut, millainen naisen juridinen asema oli 1900-luvulle tultaessa. Sen suhteen oli yhteneväisiä piirteitä nykypäivän Saudi-Arabiaan.
Tuo edellä mainitsemasi ”naisilla ei ole ollut asiaa politiikkaan” on feministien usein pinnalle tuoma asia. Mutta jos nyt mietitään noita aikoja, jolloin ihmishenki ei ollut kovin arvokas ja sodan uhka oli alituinen, niin olisitko mielummin ollut mies vai nainen? Jos olit nainen, sait kestää yhteiskunnan holhoavaa asennetta, jos olit mies, olit uhrattavissa.
Uhrautumisella viittaat ilmeisesti sodankäyntiin? Kyllä, siihen osallistuivat lähinnä miehet. Sodissa kuitenkin kuoli moderniin sodankäyntiin verrattuna niukalti väkeä, koska armeijat olivat pienikokoisia ja lähinnä ylempien säätyjen oikeus/velvollisuus.
Naisten ulossulkeminen julkisesta elämästä puolestaan on historiallinen tosiasia, joka on perustunut pääasiassa uskomuksiin siitä, että nainen ei ole yhtä kyvykäs järkeilemään tai edustamaan perhettään.