Vastataan nyt vielä, vaikka osaan on jo jotain sanottukin.
op777:
"Miten tuollainen armeija voi hävitä? Jos heitä ei voi tappaa, mutta he voivat? "
Hmm. Kirjassa kuolleiden armeija ei osallistunut muuhun kuin merirosvolaivojen tyhjentämiseen. Silloinkin mainittiin muistaakseni Gimlin suulla jotain tyyliin "en tiedä pureeko niiden miekka vai ei, mutta sitä ei koeteltu sillä miehistö hyppäsi mereen ennemmin kuin jäi taistelemaan." Aragorn miehitti sitten laivat rannikkoseudun asukkailla ja purjehti hätiin Minas Tirithiin.
Miksi armeijaa käytettiin vain siellä? Koska siten rikos sovitettiin siellä missä se tapahtuikin, Gondorin eteläisillä rannikkoalueilla.
Teacup:
"Ja tämä sormus... tämä on vain tietämättömyyttäni. Miksi siirtää voimiaan sormukseen?! Siirränpä voimani sormukseen, jotta tulee mahdollisuus menettää voimani menettämällä tuo sormus... Miksi kaikki romahti sormuksen tuhoutuessa? Selitettiin ehkä ekassa osassa, mutta siitä taitaa olla jo 2 vuotta kun sen näin"
Suuri Sormus tehtiin vasta kun muut sormukset olivat tehty ja Sauronin tarkoituksena oli Suurella sormuksella alistaa valtaansa muut sormukset, jossa hän sitten onnistuikin (Nazgulit).
Se miksi yleensäkin mahdit sidottiin sormuksiin on taasen kerronnallinen tekijä, fantasiasta kun on kysymys.
Kaikki Mahtisormukset taottiin Sauronin aloitteesta, aikana jolloin hän kykeni käyttämään myös kaunista hahmoa. Yhdeksän ja seitsemän tekemiseen hän osallistui Celebrimborin (haltiaseppo) kanssa, mutta haltioiden kolme teki Celebrimbor yksin. Sauron takoi sitten salaa suurimman, ja saadakseen mahdin noiden muiden ylitse hän joutui luovuttamaan siihen erittäin suuren osan voimastaan.
Suurimman voimalla hän teki mm. Barad Dûrin linnoituksen perustukset.
Menetettyään kauniin hahmonsa Numenorissa Sauron ei kyennyt enää ottamaan kuin mustan ja hirveän hahmon. Tämäkin hahmo tuhoutui sitten siinä taistelussa johon leffojenkin prologissa viitataan. Sormuksen ansiosta Sauronin henki kuitenkin säästyi (joka ei olisi ollut mahdollista jos Isildur olisi noudattanut Elrondin neuvoa). Tässä siis tulee esiin jo toinen syy miksi hänen kannatti sormus tehdä.
Vuosisatoja myöhemmin Sauronin henki kykeni ottamaan uuden hahmon, joka joidenkuiden mielestä olisi ollut pelkkä silmä. Itse olen tästä eri mieltä. Mielestäni Silmä oli vain yksi taikakeino muiden joukossa maailman tapahtumien tarkasteluun. Perustan mielipiteeni mm. siihen että Denethor sanoi Sauronin tulevan Minas Tirithiin kerskailemaan vasta kaupungin kukistuttua. Pelkältä silmältä tämä ei onnistu? Toinen kohta on se kun Klonkku sanoo Sauronista - silminnäkijänä, muuten - että "Hänellä on mustassa kädessään vain neljä sormea. Mutta se riittää." Lisäksi silmästä puhutaan läpi kirjan Sauronin Silmänä - ei Sauronista itsestään.
"Sauron ei ota riskejä ihmisten kanssa kun nämä näyttivät kykynsä taas Helmi Syvänteessä -> hyökätään pienemmällä joukolla kun mihin on mahdollisuus... juu... jätetään suuri armeija lojumaan taustalle. Harmi, että se Keski-Maan ainoa pommi käytettiin jo silloin Helmi Syvänteessä, olisi saanut kiva alun sillä tähän taisteluun. Tosin silloin taidettiinkin olla viisaita, sillä pommi hyödynnettiin Legolasin ensimmäisen ja ainoan epäonnistuneen ampumisen hetkellä."
Pommi oli Sarumanin, ei Sauronin. Aliarviointeja tapahtuu aina, ilman kuolleitten armeijaa taistelu olisi voitettu helpostikin (kirjassa) ja eipä ylipäällikön menetys yleensä ainakaan sodankäyntiä helpota.
Joo. "Orthancin tuli" oli siis nimenomaan Sarumanin keksintö, ja melkoisen tuore sellainen -> sitä ei siis ollut kuin pieniä määriä.
Sauron aliarvioi ihmiset Minas Tirithin tapauksessa. Ilman kuolleiden armeijaa toki ensimmäisenkin hyökkäyksen voima olisi riittänyt. Tähän siis vastattiin jo tuossa ylempänäkin. Mutta Sauron tarvitsi joukkoja muuallakin. Toinen isku Minas Tirithiä vastaan olisi ollut huomattavasti ensimmäistä kovempi - kunhan hän olisi saanut joukkojen siirtelyt päätökseen. Reservissä löytyi.
"Nazguleiden mahti perustuu siis niiden herättämään pelkoon, kovin vahvoja kun eivät sitten tunnukkaan olevan. Eikö Gandlfkaan tätä tiennyt? Ja miksei käyttänyt sauvaansa muulloinkin niiden karkoittamiseen?"
Kirjassa esitetään paremmin, leffassa ei Nazgulien voimaa tuotu esille kovinkaan tehokkaasti.
Gandalf ei saa käyttää voimiaan muuten kuin vertaisiaan vastaan, tämä säädettiin kun Ishtar(velhot) aikanaan Keski-Maahan tulivat.
Lisätään nyt vielä että Gandalf sai lisää voimia palattuaan valkoisena.
"Ja Sauron bongattuaan Frodon ja sormuksen ei ryhtynyt toimiin, ei edes Nazguleita heti lähettänyt..."
Lähetti muttei leffassa.
Kuten Korak jo mainitsi, niin eiköhän ne suht siinä samassa kääntyneet, kunhan se vaan oli elokuvateknisesti mahdollista näyttää.
"Minas Thirit (?). Ensin katapultit tuhoavat sieltä tornin per laukaus, pimeään asti pommittavat -> kaupunki ei silti läheskään raunioina. Lapsia ja naisia piti evakuoida vihollisen suoritettua läpimurron. Miksi heitä pidettiin taistelun luona alunperin?"
Evakuoida minne? Aina ei ole tarjolla sopivia luolia yms.
Kirjassa heittokoneita ei tuhlattu murtumattomaan linnaan. Niillä singottiin vain moraalia heikentäviä asioita (päitä) ja kiirettä tuottavia asioita (palavia öljyruukkuja). Noitakuningas keskitti huomionsa porttiin.
Itse leffasta on vielä paha sanoa mitään. Pakko käydä katsomassa se toinen kerta ennen kuin sanoo mitään. Tosin nyt jo ekankin jälkeen näki selvästi että missä kohden EE tuo lisäarvoa. Sääli että nuo leffaversiot joudutaan levittäämään torsoina.
Kirjan suhteen olen tietty puristi (12 lukukertaa jo ennen leffoja), mutta elokuvasta olen silti nauttinut - elokuvana. Minun versiotanihan ei kukaan pysty filmaamaan (paitsi minä, mutta kun ammattitaito loppuu kesken), joten kompromisseihin on pakko tyytyä. Eikä se vain kertakaikkiaan toimi että pidetään kirjaa käsiksenä, ellei sitten filmata joka lukua erikseen TV-sarjaksi. Tällöin Tolkienin maailma ehkä pääsisi paremmin oikeuksiinsa, mutta leffayleisölle sellainen hidastempoinen fiilistely ei oikein uppoaisi. Eli summa summarum, elokuva on elokuva, ja kirja on kirja. Se nyt vaan on pakko hyväksyä.
Kirjoitin vuodatukseni vain valaisemaan sitä etteivät useimmat epäjohdonmukaisuudet leffassa johdu suinkaan Tolkienista vaan ennemminkin elokuvantekijöiden ottamista vapauksista.
Ugh. Olen puhunut.